برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

View RSS Feed

aabedii

دستگاه های کمک ناوبری و پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند

Rate this Entry
by , February 13th, 2017 at 18:12:15 (308 ????? ??)
??? ??? ????? ???? ???? aabedii ????? ??? ??
فرودگاه بیرجند یکی از قدیمی ترین فرودگاه های ایران می باشد که به علت اهمیت راهبردی بیرجند در سال 1312 تاسیس شد. به علت نداشتن دسترسی به شبکه راه آهن و دوری از پایتخت نقش فرودگاه بیرجند در زمینه حمل و نقل شرق کشور همچنان بسیار پراهمیت است. در این مقاله کوتاه به بررسی دستگاه های کمک ناوبری فرودگاه بیرجند می پردازیم که دقت پایین آن ها نقش کلیدی در باطل شدن پرواز های فرودگاه دارند.


فرودگاه بیرجند تا یک ماه پیش تنها دارای دستگاه کمک ناوبری NDB بود که قدیمیترین و نادقیقترین نوع دستگاه های کمک ناوبری می باشد. تکنولوژی منسوخ شده NDB در دهه 30 شمسی مورد استفاده قرار گرفت. به علت خطای بسیار بالای این دستگاه امروزه به ندرت در فرودگاه های پیشرفته دنیا استفاده می شود. برای فرود در فرورگاه بیرجند به کمک این دستگاه دید افقی بایستی بالای 4800 متر باشد. دید افقی مورد نیاز برای این نوع تقرب به فرودگاه به این معنی است که در صورت کمترین بارش و گرد و غبار که در بیرجند بسیار رخ می دهد این دستگاه کمک ناوبری بلااستفاده خواهد شد و منجر به باطل شدن پروازها خواهد شد. به این دلیل در سال های اخیر شاهد باطل شدن پروازها با اندک کاهش دید در شهر بیرجند بودیم.

در سال 1393 خبر خوشی برای فرودگاه بیرجند مبنی بر نصب دستگاه کمک ناوبری پیشرفته تر به گوش رسید. این پروژه با بودجه 3 میلیارد تومانی انجام شد ولی متاسفانه به علت نبود هواپیمای چک دستگاه های ناوبری تا یک ماه پیش به بهره برداری نرسید. یک سوال مهم این است که چرا مسئولین مرتبط دیر اقدام به ارتقاء دستگاه های کمک ناوبری کردند؟ این در حالی است که فرودگاه های کوچکتر و هم طراز مانند فرودگاه های طبس، سبزوار، زابل و بم سال هاست که ازاین نوع دستگاه ناوبری که جدیدا در فرودگاه بیرجند به بهره برداری رسیده استفاده می کنند.


دستگاه کمک ناوبری VOR در سال 1393 با بودجه 3 میلیارد تومانی در فرودگاه بیرجند نصب شد


امید بر این بود که بعد از فعال شدن دستگاه جدید VOR در بیرجند حداقل دید افقی مورد نیاز (4800 متر) به عددی بسیار کمتر تغییر کند تا در وضعیت جوی نسبتا بد نیز پروازها برقرار باشند. متاسفانه با انتشار چارت های پروازی جدید که بر اساس دستگاه VOR طراحی شده اند با اعداد ناامید کننده ای مواجه شدیم. بر اساس این چارت ها حداقل دید مورد نیاز برای فرود هواپیماهای بدنه متوسط مانند فوکر 100 و یا ایرباس 320 بین 3200 و 3800 متر اعلام شد. این عدد برای هواپیماهای پهن پیکر مانند ایرباس 310 بین 3600 تا 4000 متر است. همانطور که از این اعداد برمی آید پروازهای فرودگاه بیرجند همچنان با کمترین کاهش دید باطل خواهد شد. متاسفانه در ماه گذشته با وجود فعال شدن دستگاه جدید چندین پرواز باطل شد. برای مثال در روز شنبه مورخ نه بهمن به دلیل وجود گرد و غبار و مشکلات جوی پرواز های تهران -بیرجند، بیرجند - مشهد و بالعکس لغو شد. همچنین به دلیل مشکلات جوی پرواز نجف - بیرجند نتوانست در فرودگاه بیرجند بنشیند و 116 مسافر این پرواز در فرودگاه مشهد تخلیه شدند. پرواز بازگشت بیرجند - بغداد هم به روز بعد موکول شد. دلالیل متفاوتی برای موثر نبودن دستگاه ناوبری جدید در بیرجند وجود دارند از جمله وجود عوارض زمینی با ارتفاع بالا در اطراف بیرجند و بالا نبودن شدت نور چراغ های تقرب باندهای فرود بیرجند. جالب اینجاست چراغ های تقرب جدیدا در فرودگاه بیرجند نصب شده اند. سوال اینجاست که چرا کارشناسان مربوطه این نوع دستگاه ناوبری را برای بیرجند در نظر گرفته اند در صورتی که به علت عوامل ذکر شده باید قبل از صرف 3 میلیارد تومان بودجه می دانستند این دستگاه برای فرودگاه بیرجند مفید نخواهد بود. به نظر می رسد با توجه به نکات گفته شده از ابتدا می بایست دستگاه کمک ناوبری با دقت بالا (ILS) برای بیرجند در نظر گرفته می شد. شایان ذکر است که فرودگاه های متوسطی مانند سنندج، ایلام و خرم آباد سال ها است از این دستگاه کمک ناوبری بهره می برند.


دستگاه کمک ناوبری ILS به خلبانان کمک می کند در دید کم مانند مه شدید فرود بیایند


اخیرا مسئولین خبر از پیگیری خرید این دستگاه برای فرودگاه بیرجند هستند. جدول زیر خلاصه ای از دستگاه های ناوبری که در زمان فرود به خلبان کمک می کنند را نشان می دهد. همانطور که در این جدول مشخص است تا راه اندازی دستگاه های دقیق تر در فرودگاه بیرجند بایستی همچنان منتظر کنسلی پروازها مخصوصا در فصل زمستان باشیم.


نوع دستگاه کمک ناوبری
دقت دستگاه برای فرود
حداقل دید مورد نیاز
در فرودگاه بیرجند
NDB
بسیار نادقیق
دید بسیار بالا
(4800 متر در بیرجند)
فعال
VOR
نادقیق
دید متوسط تا بالا
(3200 متر در بیرجند)
فعال
ILS
دقیق
دید پایین
(800 متر در بیرجند)
ناموجود



سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که با توجه به اهمیت فرودگاه بیرجند و دوری از پایتخت و نبود فرودگاه مجهز در نزدیکی بیرجند منطقی نیست سال ها پیش نسبت به تجهیز فرودگاه بیرجند اقدام می شد؟ اگر خدای ناکرده در منطقه بیرجند زلزله ای به وقوع بپیوندد و آن روز دید به علت بارش، مه و یا گرد و غبار کم بود و امکان فرود هواپیماهای کمک رسان نبود چند ساعت برای رسیدن کمک به صورت زمینی از نزدیکترین شهر بزرگ باید منتظر ماند؟ چه کسی مسئول پروازهایی است که به راحتی باطل می شوند و باعث بهم خوردن برنامه های کاری شهروندان و احیانا از دست دادن پرواز های بعدی داخلی و گاه خارجی است؟

نویسنده: علی عابدی

Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to اپلود سنتر اختصاصی انجمن AEROCENTER.IR Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to jetphotos Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to Airliners Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to Google Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to فارس نیوز Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to ایرنا Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to واحد مرکزی خبر Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to ماهان ایر Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to ایران ایر Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to سازمان هواپیمایی کشوری Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to فرودگاه امام حمینی (ره) Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to فرودگاه مهراباد Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to پرتال شرکت فرودگاه های کشور Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to سازمان فضایی ایران Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to سازمان صنایع هوافضا Submit "دستگاه های کمک ناوبری و  پروازهایی که با کوچکترین پدیده جوی باطل می شوند" to America's space agency

????? ??: ??? ?? ?????? ????? ??
???? ???? ??
Uncategorized

Comments

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0