برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

View RSS Feed

m.d

خطرپذيري خلبان

Rate this Entry
by
m.d
, January 20th, 2011 at 12:20:03 (1081 ????? ??)
علی محمدپور : هر پروازی اعم از داخلی یا خارجی معمولا دارای «فلایت پلان» یا نقشه پرواز است که این پلان حاوی اطلاعاتی درباره سطحی که هواپیما پرواز می‌کند و ساعت و تاریخ پرواز است و این اطلاعات به رادار داده می‌شود تا طبق آن هدایت پرواز انجام شود.در این پلان، فرودگاه اضطراری هم در نظر گرفته می‌شود که اگر به هر دلیلی خلبان موفق به فرود در فرودگاه مقصد نشد، بتواند در نزدیک‌ترین فرودگاه فرود آید و این قضیه ایجاب می‌کند که سوخت لازم برای طی مسافت به فرودگاه اضطراری هم در محاسبه مقدار سوخت موردنیاز در نظر گرفته شود. کل هنر خلبانی در فرود آمدن هواپیماست، در هنگام take off هرکسی حتی بدون اطلاعات خلبانی شاید بتواند هواپیما را از زمین بلند کند. تمام فن خلبانی در کنترل هواپیما در شرایط بد آب و هوایی و باد جانبی است که بتواند خلبان به‌درستی هواپیما را هدایت کند و سالم به زمین بنشاند.اگر خلبان به هر دلیلی اعم از مشکل خانوادگی، جسمی یا روحی دچار عارضه باشد، حق پرواز ندارد و کسی هم نمی‌تواند او را مجبور به پرواز کند.
بنابراین باید به این نکته نیز توجه لازم را داشت تا همین دلایل به ظاهر بی‌اهمیت باعث به خطر انداختن جان صدها نفر نشود.براساس استاندارد جهانی، هواپیماها باید دارای سیستمی به نام ITS (آی‌تی‌اس) باشند که شرایط جوی مناطق موردنظر را به طور آنلاین اعلام می‌کند و اگر هواپیما دارای این سیستم باشد خلبان به‌راحتی می‌تواند بفهمد که باد جانبی یا توفان هواپیما را تهدید می‌کند یا نه و اگر از ابتدای پرواز این هشدار به خلبان داده شود شاید تشخیص بدهد که هیچ‌وقت take off نکند.
نکته دیگر لایتینگ است که متاسفانه در اکثر فرودگاه‌های ایران وجود ندارد. منظور از لایتینگ چراغ‌های دو طرف باند فرودگاه است که یک یا دو دقیقه قبل از فرود خلبان به وسیله آنها هدایت می‌شود. اگر به هر دلیلی هدایتگرهای هواپیما از کار بیفتد، خلبان می‌تواند به کمک این چراغ‌ها به راحتی فرود بیاید.نکته حائز اهمیت دیگر در پرواز، داشتن دید کافی برای نشستن است.
وقتی هواپیما در 200 پایی زمین قرار می‌گیرد باید خلبان بتواند کف فرودگاه را ببیند و اگر دید کافی نداشته باشد، باید به پرواز ادامه دهد اما متاسفانه در ایران جوی حاکم است که اگر خلبان اعلام کند که نمی‌تواند بنشیند، نشان‌دهنده ضعف و ناتوانی اوست، بنابراین خلبان ریسک بالا را می‌پذیرد و برای زیرسوال نرفتن کار حرفه‌یی‌اش به ناچار هواپیما را فرود می‌آورد.
سیستمی دیگر که باید در هواپیماها وجود داشته باشد ILS است که همان ارتفاع‌سنج هوایی نسبت به زمین است نه نسبت به سطح صفر دریای آزاد. کل سیستم ناوبری ایران روی رادار تهران متمرکز است، این در حالی است که ما براساس استانداردهای جهانی نیاز به 25 منطقه راداری داریم تا راحت‌تر بتوانیم همه پروازها و نقاط کور را پوشش دهيم.
میزان کارکرد یک هواپیما را از روی ساعاتي که کار کرده است، می‌سنجند. اگر هواپیماها با هر مدلی و ساخت هر کشوری راس ساعات مقرر 50، 100، 200، 500 و 1000 ساعت کار چک شوند ما شاهد مشکلات کمتری هستیم.
خطرپذيري خلبان
هیچ هواپیمایی بالفطره هواپیمای بدی نیست، حتی هواپیماهای روسی که همه از آنها خاطرات خوبی نداریم اگر راس ساعت چک، رفع عیب و دستگاه‌هایشان به روز شوند نیاز به خرید هواپیماهای جدید نداریم و با همان هواپیماهای قدیمی می‌توان کار کرد.مشکل سیستم ما این است که هواپیماهای خریداری شده همه عمرمفیدشان را کرده بودند و در واقع مسوول خرید آنها کارشناس حرفه‌یی نبوده و نتوانسته تشخیص دهد که آیا قابل استفاده هستند یا نه.
متاسفانه در ایران هر هواپیمایی سقوط می‌کند همه تقصیرات به عهده خلبان است که او هم از بین رفته است و نمی‌تواند از خود دفاعی بکند. با توجه به جعبه سیاه هواپیما که تمام مکالمات خلبان در آن ضبط می‌شود، به‌راحتی و در عرض چند روز می‌توان پی به مشکل اساسی ایجاد شده برد.
مساله‌یی که درباره حساسیت به دمای هواپیماهای بوئینگ گفته می‌شود پایه علمی ندارد، چون عامل شکستن لبه بال‌های هواپیما یخ زدن ماده‌یی است که اگر آن را به موقع عوض نکنند، نه‌تنها در سرمای زمستان مشکل‌آفرین می‌شود بلکه در ارتفاع 10 هزارپایی که 50 تا 60 درجه زیر صفر است، ممکن است یخ‌شکن بال‌ها کار نکند و هوا سنگین شود و خلبان موقع فرود دچار مشکل شود. این مشکل درباره همه هواپیماها صدق می‌کند.
*استاد خلبان

Submit "خطرپذيري خلبان" to اپلود سنتر اختصاصی انجمن AEROCENTER.IR Submit "خطرپذيري خلبان" to jetphotos Submit "خطرپذيري خلبان" to Airliners Submit "خطرپذيري خلبان" to Google Submit "خطرپذيري خلبان" to فارس نیوز Submit "خطرپذيري خلبان" to ایرنا Submit "خطرپذيري خلبان" to واحد مرکزی خبر Submit "خطرپذيري خلبان" to ماهان ایر Submit "خطرپذيري خلبان" to ایران ایر Submit "خطرپذيري خلبان" to سازمان هواپیمایی کشوری Submit "خطرپذيري خلبان" to فرودگاه امام حمینی (ره) Submit "خطرپذيري خلبان" to فرودگاه مهراباد Submit "خطرپذيري خلبان" to پرتال شرکت فرودگاه های کشور Submit "خطرپذيري خلبان" to سازمان فضایی ایران Submit "خطرپذيري خلبان" to سازمان صنایع هوافضا Submit "خطرپذيري خلبان" to America's space agency

????? ??: ??? ?? ?????? ????? ??
???? ???? ??
Uncategorized

Comments

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0