برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

  • ابزار دقیق هواپیما A/C Instrument - قسمت اول

    ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) : امروزه با توجه به بالا رفتن سقف پرواز،کیفیت مانورها سرعت های بالا وماموریت های پیچیده ،به علاوه ترافیک سنگین هوایی ،محدودیتهای مسیرهای پروازی ،سیستم های ابزار دقیق ناوبری در هواپیماها جنبه حیاتی پیدا کرده است وبصورت علم پایه در کلیه رشته های هوا فضا در آمده اند .
    سرعت تکامل ابزار دقیق ها نیز شگفت انگیز بوده و از ساختار مکانیکی ساده شروع وامروزه به صورت الکترونیکی و کامپیوتری کامل در آمده اند که به عنوان مثال :

    هواپیمای بلک برن فقط دارای دو ابزار دقیق قطب نما و مقدار سوخت بود (1910)
    هواپیمای پایپر پنج عدد ابزار دقیق مکانیکی (1940)
    هواپیمای بویینگ 777 دارای پنل کامپیوتری کامل شده است (2000)

    ابزار دقیق ها داده های اطلاعاتی مختلف را از سیستم های هواپیما دریافت وبا تغذیه وبه سیستم های محاسبه وهدایت ( FMS, FMC , ... ) کل مسیر پرواز را بطور خودکاربا دقت وایمنی بسیار بالا از لحظه TAKE OFF تا لحظه TOCH DOWN هدایت کرده واطلاعات لازم وحیاتی در مورد وضعیت کارکرد سیستم ها، مسیر پرواز ، هشدار(جلوگیری از تصادف TCAS ، نزدیک شدن بیش از حد به زمین GPWS و... ) به گروه پروازی ارائه میکند

    در نتیجه با بالا رفتن سرعت ، دقت ، ایمنی SAFTY نیز اهمیت حیاتی پیدا کرده که در این بین ابزار دقیق هواپیما ها اصلی ترین نقش را ایفا میکنند .

    بررسی ابزار دقیق ها از نظر ساختاری و کاربردی

    ساختاری STRUCTURAL :

    1- مکانیکی Mechanical ( اطلاعات بصورت مکانیکی به پنل منتقل میشود )

    2- الکتریکی Electrical ( اطلاعات بصورت الکتریکی به پنل منتقل میشود )

    3- الکترونیکی Electronics ( که دارای سرعت ودقت بسیار بالایی بوده وپنل هواپیماهای مدرن امروزی از این نوع هستند <Glass Cockpit > که بصورت لامپ های تلوزیونی < CRT > وامروزه بصورت LCD میباشند )

    کاربردی FUNCTIONAL :

    1- نشان دهنده Indicator ( نسل اول )

    2- هشدار دهنده ونشان دهنده ( نسل دوم )

    3- راهبردی + نشان دهنده + هشدار دهنده (Auto Pilot ) ( نسل سوم )

    ابزار دقیق های موتور ENGINE INSTRUMENT :
    اشاره Hint :


    ارتباط ابزار دقیق ها با فضای بیرون هواپیماها از طریق عناصر حساس به نام حسگرها Sensor برقرار میشود. حسگرها پدیده های بیرون را حس کرده وآنرا تبدیل به اطلاعات قابل انتقال به پنل هواپیما میکنند ( بصورت مکانیکی،الکتریکی یا الکترونیکی ) .

    در راستای یکنواخت کردن طیف فشار واستاندارد کردن نشاندهنده های فشار ، 3 سه نوع حسگر برای 3 سه طیف فشار بکار میرود :

    1- حسگر ظریف ،نوع دیافراگم Diafragm 0 - 50 PSI

    2- حسگر متوسط فانوسک Bellowes 0 -100 PSI

    3- لوله بوردون Bourdon Tube 0 - MAX PSI

    1- Diafragm

    2- Bellowes

    3- Bourdon Tube


    .
    This article was originally published in forum thread: ابزار دقیق A/C Instrument started by YASHAR_ARAGHI A&amp;P View original post
  • اطلاعات پرواز انلاین فرودگاه ها

  • سامانه پیامکی ایروسنتر




  • پایگاه های اطلاع رسانی



  • وضعیت اب و هوا

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0