برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

  • ابزار دقیق هواپیما A/C Instrument - قسمت سوم

    ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) :
    نشان دهنده فشار سوخت Fuel Pressure Indicator :

    باتوجه به بالا رفتن فشار سوخت در موتورهای توربینی ( 280 الی 300 Psi )استفاده از نوع مکانیکی ( ورود سوخت JP- 4 به حسگر بوردون در پنل آلات دقیق هواپیما )به علت وجود مونیتورهای کامپیوتری مختلف که دارای ولتاژ استاتیک بین 18000 تا 24000 ولت هستند وهمانطور سوخت JP- 4 با درجه اشتعال 97 % درصد ودر نتیجه ایجاد انفجار با کوچکترین اشتباه در بستن لوله ها ونوع لوله ها غیر ممکن شد. لذا برای حل مشکل از مداری بنام اتوسین Automatic Synchronization ( ابزار دقیق الکتریکی ) استفاده شد.

    تعریف اتوسین Auto syn ( مدار هم آهنگ خودکار ) :

    یک ژنراتور و یک موتور الکتریکی با مشخصات زیر مدار هم آهنگ نامیده میشوند :
    1- ساختار مشابه Semi Structure .
    2- تحریک از یک منبع Excite .
    3- مهم تر اینکه بر خلاف تمام ژنراتورهای در خدمت ،خروجی کنترل نمیشود .
    (بدون رگلاتور) که این مشخصه باعث شد که ژنراتورهای بدون ذغال Brushless اختراع شوند که بسیاری از اشکالات سیستم های ارتباطی وناوبری حل شد ( سیستم ذغالی علاوه بر براده، ایجاد جرقه وپارازیت میکرد )
    حال به بررسی نشاندهنده مقدار سوخت ( از نوع الکتریکی ) می پردازیم که استفاده از مدار اتوسین خطر جرقه وآتش سوزی را از بین برده است .

    ساختمان: یک ژنراتور سه 3 فاز ویک موتور سه 3 فاز دارای مشخصه های زیر :

    ساختار مشابه ،تحریک از یک منبع ومهم تر اینکه خروجی ژنراتور بدون کنترل وتنظیم Regulate به موتور وصل می شود.در این مدار که با عملکرد هر ژنراتور به سه عامل BSV ( میدان-هادی-حرکت ) بستگی دارد که فیلد و آرمیچر از قبل ساخته شده وحرکت آن از طریق حرکت لوله بوردون در اثر ورود سوخت تامین میشود .جریان تولید شده توسط ژنراتور باعث حرکت آرمیچر موتور میشود ،که به محور آرمیچر موتور یک عقربه متصل شده و زیر آن یک صفحه مدرج Scale برحسب Psi قرار داده شده است که در معرض دید خلبان قرار دارد .بدین ترتیب ،پمپ سوخت وژنراتور ( فرستنده ) را دور از ولتاژهای بالا وسایر خطرات نصب میکنند و فقط موتور از طریق سیم در داخل کابین ( Panel ) نصب شده است .
    امروزه بیشتر ابزار دقیق های هواپیما از این نوع ( الکتریکی ) هستند .ضمنا" در موتورهای توربینی از این مدار برای اندازه گیری Fuel Flow نیز استفاده میشود که ژنراتور ( فرستنده ) توسط یک پره ( VANE ) می چرخد وروش کار مانند فشار سوخت است و صفحه مدرج آن بر حسب Pound / Hour *100 زمینه بندی شده است .


    نشان دهنده های مقدار سوخت Fuel Quantity Indicators :
    دانستن مقدار سوخت در هواپیما برای خلبانان اهمیت حیاتی دارد ،لذا به دو نوع مورد استفاده اشاره می شود : ( البته انواع قبلی بصورت غواصک ومکانیکی بودند که امروزه کا رایی ندارند )

    1- نوع مقاومتی (پتانسیومتر ) Potentiometer :

    در این نوع یک عدد پتانسیومتر بطور موازی بایک میلی ولت متر که صفحه آن به جای ولت به واحد سوخت ( لیتر ،گالن یا پوند ) زمینه بندی شده است قرار دارد ،به سر قطعه لغزنده روی مقاومت پتانسیومتر به غواصک داخل منبع سوخت وصل است که با کم یا زیاد شدن مقدار سوخت ،غواصک به بالا و پایین حرکت کرده واز طریق یک اهرم مقدار مقاومت را تغییر میدهد وچون مقاومت به منبع ولتاژ هواپیما متصل است لذا مقدار وافت فشار آن تغییر میکند .این افت ولتاژ توسط میلی ولت متر با واحد سوخت اندازه گیری میشود .

    2- نشان دهنده نوع خازنی ( Probe ) الکترونیکی Capacitor Type :

    در هواپیماهای حامل سوخت زیاد برای جلوگیری از پاشیدگی وجابجایی CG و ایجاد خطر به خصوص در Tank از باک های نوع خازنی استفاده میشود که تعدادی خازن درون منبع تعبیه شده و به دو سر منبع الکتریکی متصل شده اند .مایع سوخت در این نوع نشان دهنده ها ،الکترولیت خازن محسوب می شود ،لذا با تغییر مقدار سوخت ( الکترولیت ) ظرفیت خازن نیز تغییر میکند که تغییرات ظرفیت Capacitance برحسب واحد سوخت اندازه گیری میشود.به خاطر شکل فیزیکی خازن آنرا ( Probe ) هم می گویند .

    اشاره HINT : هر قدر منبع بزرگتر باشد تعداد خازن های موازی بیشتر است ،در اثر بالا رفتن دما حجم سوخت اضافه میشود ولی وزن آن ثابت میماند .به محض پارک شدن هواپیما ،سیستم باید برای جلوگیری از جرقه به زمین ( منفی ) اتصال داده شود .


    ادامه دارد ...
    This article was originally published in forum thread: ابزار دقیق A/C Instrument started by YASHAR A&P View original post
  • اطلاعات پرواز انلاین فرودگاه ها

  • سامانه پیامکی ایروسنتر




  • پایگاه های اطلاع رسانی



  • وضعیت اب و هوا

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0