برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

  • آموزش دروس خلبانی / مبحثINSTRUMENT / بخش سوم

    ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) : اما درس امروز در مورد altimeter است. درون ارتفاع سنج دیافراگم بسته ای وجود دارد که به استاندارد های دریا ازاد یا isa condition کالیبره شده است . یعنی فشار داخل این دیافراگم همیشه 29.92 اینچ جیوه یا 1213.2 میلی بار است. گفتیم با افزایش ارتفاع فشار هوا کم شده و دیافراگم چون حاوی فشار بیشتری است منبسط میشه و این انبساط توسط دنده ها به عقربه ها منتقل میشه و ما می تونیم ارتفاع رو از altimeter بخوانیم.

    در عکس زیر اجزای altimeter مشخص است .






    همانطور که در عکس دوم مشاهده می کنید ، altimeter از اجزای مختلفی تشکیل شده. این اجزا شامل :

    1. سه عقربه برای نشان دادن ارتفاع که عقربه ای که بصورت یکنواخت بلند است عقربه 100ft است ، عقربه کوتاه وکمی چاق 1000ft است و عقربه ای که از لحاظ ظاهر با همه فرق دارد عقربه 10000ft است .

    2. altimeter setting window که نشان دهنده فشار (altimeter setting) در سطح پروازی یا فرودگاه است .

    3. altimeter setting knob که بوسیله آن فشار را در altimeter setting window قرار می دهیم.

    4. cross hatched area که زیر 10000پا هاشور زده است و بالای 10000پا مشکی است .

    Q CODES :

    1. QFE : فشار واقعی در سطح ایستگاه تعیین فشار است که لفظ گفتاری آن HEIGHT است .

    2.QNH : فشار واقعی در سطح ایستگاه که به فشار دریای آزاد تصحیح شده است. لفظ گفتاری آن ALTITUDE است .

    4.QNE: همان فشار استاندارد 29.92اینچ جیوه است که لفظ گفتاری آن FLIGHT LEVEL است .

    TRANSITION ALTITUDE : ارتفاعی است که زیر این ارتفاع تمامی لفظ های گفتاری ALTITUDE است و زیر این ارتفاع فقط مجاز به

    استفاده از QNH هستیم .

    TRANSITION LEVEL : ارتفاعی است که بیشتر از TRANSITION ALTITUDE است و در این ارتفاع و بالای آن فقط حق استفاده از

    QNEرا داریم . لفظ گفتاری در این

    ارتفاع ها FLIGHT LEVEL است .

    * QNH را برج یا واحد کنترل ترافیک در اختیار ما قرار می دهد.

    * منظور از FIELD ELEVATION ارتفاع فرودگاه نسبت به دریای آزاد است .

    ALTITUDE DEFINITION :

    1. INDICATED ALTITUDE :

    زمانی که ما QNH را بصورت صحیح در ارتفاع سنج تنظیم کنیم ، ارتفاعی را که دستگاه نشان می دهد را INDICATED ALTITUDE می

    نامیم .

    2. CALIBRATED ALTITUDE :

    همان INDICATED ALTITUDE است که برای خطا های INSTALLATION AND INSTRUMENT ( که قبلا به آن اشاره شد) تصحیح شده

    است .

    3. PRESSURE ALTITUDE :

    هروقت در ارتفاع سنج 29.92 را تنظیم کنیم ،ارتفاعی که می خوانیم PRESSURE ALTITUDE است.

    4. DENSITY ALTITUDE :

    همان PRESSURE ALTITUDE است که برای درجه حرارت غیر استاندارد تصحیح شده است . در دمای استاندارد این دو ارتفاع برابر است

    ولی اگر هوا گرمتر از استاندارد باشد DENSITY ALTITUDE بیشتر است و اگر دما از استاندارد کمتر

    باشد PRESSURE ALTITUDE بیشتر است .

    5. TRUE ALTITUDE :

    ارتفاع حقیقی هر جسم از سطح دریا آزاد را TRUE ALTITUDE می گویند. مانند ارتفاع فرودگاه ، آنتن ها و کوه ها و...............................

    * در هواپیما به دو صورت TRUE ALTITUDE را می خوانیم :

    1. زمانی که روی زمین QNH را تنظیم کرده باشیم. در اینصورت ما FIELD ELEVATION (که یکی از مثال های TRUE ALTITUDE است ) را

    می خوانیم .

    2. در شرایطی که QNH را درست بسته باشیم و ISA CONDITION وجود داشته باشد .

    6. ABSOLUTE ALTITUDE :

    ارتفاع هواپیما از سطح زمینی که از روی آن پرواز می کند را ABSOLUTE ALTITUDE می گویند .

    پایان قسمت سوم ،

    ادامه دارد....
    This article was originally published in forum thread: آموزش درس INSTRUMENT started by mojibala View original post
  • اطلاعات پرواز انلاین فرودگاه ها

  • سامانه پیامکی ایروسنتر




  • پایگاه های اطلاع رسانی



  • وضعیت اب و هوا

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0