برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

  • ابزار دقیق هواپیما A/C Instrument - قسمت چهارم

    ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) :
    ابزار دقیق دورسنج ( Tachometer ( rpm :

    نشاندهنده کلیدی هواپیمااست وبه علت ارائه اطلاعات زیر، برای پرسنل پرنده وزمینی از اهمیت خاصی برخوردار است :

    1- دور میل لنگ در موتورهای پیستونی .
    2- درصد کشش موتور به دور ،در موتورهای توربینی .
    3- ثبت ساعت کار موتور در زمین وهوا برای انجام بازرسی های دوره ای .
    4- تعیین راندمان موتور به همراه نشاندهنده منیفولد .
    5- نشاندهنده دور درجا ( استاندارد موتور پیستونی 650 دور در دقیقه ) IDLE برای تنظیم مگنت هواپیما .
    6- انتخاب بهترین وضعیت Throttle در پرواز افقی .
    7- هشدار دهنده وضعیت بحرانی به صورت Over or Under Speed .
    در انواع نشاندهندها بصورت رنگ یا صدا وتصویر به خلبان هشدار میدهد .

    انواع دورسنج ها :

    در هواپیماهای نسل قدیم از نوع مکانیکی ( بصورت حرکت چرخدنده ها ) استفاده میشد که بابالا رفتن دور موتور ها منسوخ شدند .سپس نوع الکتریکی DC جایگزین شدند که از موتور هواپیما یک شفت انتقال دهنده دور به کابین هواپیما وبه پشت ابزار دقیق RPM وصل شده است .
    در داخل نشاندهنده یک ژنراتور DC قرار گرفته است ،که به وسیله شفت می چرخد و لذا ولتاژ تولید شده توسط یک ولت متر در پانل هواپیما (در معرض دید خلبان ) اندازگیری میشود ،که طی محاسبات فنی به وحد دور تبدیل شده وروی صفحه مدرج خوانده میشود ( در اتومبیل ها از این نوع استفاده میشود )


    اما بابالارفتن دور موتورها ،شفت رابط بین موتور و ژنراتور بعلت نیروی گریز از مرکز ، حالت پیچش TWIST پیدا کرده وضمن پاره شدن ،به بدنه هواپیما نیز صدمه وارد میکرد ومضافا" خروجی ولتاژ ژنراتور DC ( کمیتاتور ) نیز جرقه زده وروی سیستم های مدرن ناوبری وارتباط پارازیت ایجاد میکرد،لذا در هواپیماهای مدرن دونوع دورشمار ( الکتریکی DC برای موتورهای پیستونی و الکترونیکی AC برای موتورهای توربینی استفاده گردید )

    نوع الکتریکی (Tachometer (Atuo Syn :

    در این مدار ( برای حذف شفت )از یک ژنراتور که بدون شفت روی موتور هواپیما نصب شده است ویک موتور الکتریکی که در داخل کابین تعبیه شده ،استفاده شده است .


    در مدار بالا ژنراتور توسط موتور هواپیما A/C ENGINE به چرخش در می آید وتولید توان الکتریکی میکند که این نیرو به موتور رفته وبا تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی ، شفت موتور میچرخد .عیب این مدار این است چون دور موتور هواپیما بیش از یک دور است وموتور اتوسین تابع دور هواپیماست واز طرفی، از بیش از 90 درصد وکمتر از یک دور صفحه مدور مدرج ابزار دقیق نمیتوان استفاده کرد ( باید بین عدد صفر Min و عدد نهایی Max ) فاصله باشد تا تداخل نکند ، لذااز یک مدار کاهنده Drag-Cap یا کاهنده استفاده میشود .به این صورت که مطابق شکل ،شفت آرمیچر موتور به یک آهن ربای شکل درپوش Cap متصل است که چرخش موتور آهن ربا چرخانده و در نتیجه میدان مقناطیسی متحرک بوجود می آورد ( مثلا" در دور 3000 موتور هواپیما، جای قطبین N-S در هر دقیقه 3000 بار عوض میشود ) .
    حال با قرار دادن یک صفحه هادی در بین دو آهنربا ( در ابزار دقیق مدرن به جای Cap که تولید گرمامی کرد ،از آهنربای دندانه دار استفاده شده است که به علت شکافتن هوا، به خنک شدن مدار نیز کمک میکند )
    براساس اصل قانون میدان متحرک روی صفحه هادی اثر گذاشته وصفحه هادی هم دارای میدان میشود واز طرفی میدان بوجود آمده با میدان بوجود آورنده مخالفت میکند ،لذا به وسط صفحه هادی یک میله متصل شده که انتهای آن هم یک عقربه وصل است وزیر عقربه هم صفحه مدرج به RPM قرار دارد ویک فنر هم در محور عقربه قرار گرفته است ( شکل 24-10 و25-10 Hairspring ) .حال با محاسبه خاصیت هدایت مغناطیسی صفحه ( شدت مخالفت ومیل به چرخش در جهت مخالف ) وتنظیم فنراین صفحه، مثلا" در 3000 دور با اندازه 2999.1 مخالفت کرده وفقط 0.1 صفحه را طی میکند که با توجه به کالیبره صفحه مدرج در آزمایشگاه ، عقربه روی عدد 3000 دور قرار میگیرد .
    لذا ضمن شمارش دور موتور ،خطر پیچش شفت از بین رفته است .

    نوع الکترونیکی ( دورسنج موتورهای توربینی ) Jet Eng. Rpm :

    در موتور های توربینی معمولا" نسبت تراست به دور اندازه گیری میشود ( لگاریتمی )،لذا به یکی از پره های Blade یا Fly Wheel یک آهنربای کوچک دائمی وصل است که در اطراف خود ایجاد میدان مغناطیسی میکند ودر یک طرفه پره یک کویل قرار دارد ( Pick-Up ) که پره به ازاهر بار چرخش وقطع کویل بوسیله خطوط مغناطیسی یک پالس القا و ^ ایجاد میکند که مجموعه پالس ها ^^^^^^ پس از تقویت به مدار منطقی رفته وپس از پردازش نتیجه به یک نشان دهنده ( عقربه یا دیجیتال ) که در پانل قرار دارد تغذیه شده ودر مقابل دید خلبان قرار میگیرد .


    ادامه دارد ...
    This article was originally published in forum thread: ابزار دقیق A/C Instrument started by YASHAR A&P View original post
  • اطلاعات پرواز انلاین فرودگاه ها

  • سامانه پیامکی ایروسنتر




  • پایگاه های اطلاع رسانی



  • وضعیت اب و هوا

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0