برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

  • رولزرویس و Trent 1000

    ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) :ترنت 1000 یک موتور توربوفن است که نخستین بار توسط کمپانی رولزرویس برای هواپیمایی بویینگ 787 طراحی و ساخته شد.این موتور نمونه ی پیشرفته نسل موتورهای ترنت است.
    طراحی و ساخت:

    ششم آوریل 2004 شرکت بویینگ اعلام کرد که دو کمپانی جنرال موتورز و رولزرویس را برای تولید موتور هواپیمای رویایی خود یعنی بویینگ 787 در نظر گرفته است.در شروع کار انتخاب شرکت جنرال موتورز مورد احتمال تر بود.

    بویینگ با توجه به درخواست های مکرر مشتریان مجبور به انتخاب بود.
    برای اولین بار در صنعت هوانوردی تجاری هر دوموتور یک استاندارد را برای یک هواپیما داشتند و این اجازه داده شد تا هر فروند از بویینگ 787 با هر دو موتور تست شده ، و موارد نقص اصلاح شوند.این موتور نمونه ی پیشرفته نسل موتورهای ترنت است.



    رولزرویس و شرکای تجاری آن تصمیم گرفتند بار دیگر ریسک کرده و نسل جدیدی از خانواده موتورهای ترنت را تولید نمایند.

    شش شرکت زیر آمادگی خود را برای تولید ترنت 1000 با همکاری رولزرویس اعلام کردند :
    Kawasaki Heavy Industries
    Mitsubishi Heavy Industries
    Industria de Turbo Propulsores
    Carlton Forge Works
    Hamilton Sundstrand
    Goodrich Corporation

    که به ترتیب در ساخت کمپرسور ،ساخت محفظه احتراق و پره های توربین با فشار پایین،ساخت توربین فشار پایین،طراحی فن،طراحی و ساخت چرخدنده ها و طراحی و پیاده سازی سیستم های کنترل موتور شرکت داشتند.

    در مجموع سهم این شرکا سی و پنج درصد از کل برنامه بود.

    در ژوئن 2004 شرکت هواپیمایی نیوزیلند برای دو فروند سفارش خود موتور ترنت 1000 را انتخاب کرد.در سفارش دیگر که از بزرگترین سفارش های 787 برای هواپیمایی نیپون ژاپن بود شرکت جنرال موتورز برای تامین موتورها انتخاب شده بود.

    ارزش این معاملات برای سفارش پنجاه فروند از بویینگ 787 در حدود یک میلیارد دلار برآورد شده بود.



    اگرچه،ترنت 1000 برای هر دو مدل 787 از سری 8 برای نیپون و 787 از سری 9 برای هواپیمایی نیوزیلند انتخاب شد و پس از آنکه هواپیمایی بریتیش بیست و چهار فروند از 787 را با موتور ترنت سفارش داد رولزرویس توانست چهل درصد از بازار این موتور را به دست آورد.

    فناوری به کار رفته در ترنت 1000 برگرفته از موتور ترنت 8104 است.
    در راستای هدف بویینگ برای تولید موتورهای با ظرفیت الکتریکی بیشتر رولزرویس تصمیم به ساخت موتور با bleedless کرد.این قسمت پس از کمپرسور و قبل از محفظه تزریق سوخت قرار می گیرد و باعث کاهش دمای هوای فشرده شده می شود و موتور را به سمت مصرف سوخت کمتر و تولید انرژی الکتریکی بیشتر سوق می دهد.

    همچنین یک فن با قطر 2/8 متر با قطر تویی کوچکتر برای رساندن حداکثر هوا پیش بینی شد.همچنین در این موتور جریان هوا در هسته نسبت به سایر مدل ها قوی تر شده است.

    مزیت دیگر ترنت 1000 یکپارچه بودن قطعات است که هزینه های تعمیر و نگهداری را تا حد زیادی پایین می آورد.

    اولین تست ترنت 1000 در چهاردهم فوریه 2006 توسط رولزرویس بر روی مدل اصلاح شده از بویینگ 747 از سری 200و تست دیگر آن در تاریخ هجدهم جون 2007 در فرودگاه TSTC Waco در تگزاس با موفقیت انجام شد و موتور موفق به دریافت گواهینامه های FAA و EASA گردید.

    البته ترنت 1000 نتوانست رضایت بویینگ را در مصرف سوخت به دست آورد و برای همین ورود به خدمت این موتور با تاخیر رو به رو شد.البته با بروز مشکلاتی در زمینه طراحی بدنه 787، رولزرویس توانست خواسته ی SFC یا specific fuel consumption را برای مصرف سوخت به دست آورد.

    آخرین سد راه رولزرویس شکستن توربین ترنت 1000 در حین تست و آتش سوزی به علت مشکل در سیستم روغن آن بود که ورود به خدمت این موتور را تا سه ماهه ی چهارم 2011 به تعویق انداخت و برای اولین بار در پرنده ی رویایی شرکت نیپون قرار گرفت.




    مشخصات عمومی ترنت هزار به شرح زیر است :

    نوع : موتور توربو فن با سه شفت
    طول موتور : 4738 میلیمتر
    قطر فن : 2/85 متر
    وزن خالص : 5,765 کیلوگرم
    حداکثر تراست ایجاد شده : 53,000–75,000 در هنگام تیک آف

    اجزا :
    کمپرسور : یک کمپرسور با فشار کم،هشت کمپرسور با فشار متوسط؛شش کمپرسور با فشار بالا
    توربین : یک توربین با فشار بالا،یک توربین بافشار متوسط،شش توربین با فشار کم.
    و محفظه ی احتراق.



    مطلب فوق بر گرفته از تارنمای رسمی بویینگ و رولزرویس و تحت کپی رایت ایروسنتر می باشد.
    This article was originally published in forum thread: رولزرویس و Trent 1000 started by IR Blue SKY View original post
  • اطلاعات پرواز انلاین فرودگاه ها

  • سامانه پیامکی ایروسنتر




  • پایگاه های اطلاع رسانی



  • وضعیت اب و هوا

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0