برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

  • رکوردهای بیشترین مداومت پروازی UAV ها

    ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) : برای اینکه پهپاد بتواند مدت بیشتری را در هوا بماند, باید Power plant کمترین مقدار سوخت را مصرف کند. به عبارتی مصرف سوخت باید به مینیمم مقدار ممکن برسد.

    مداومت پروازی در کل با همان فرمول ساده ی مسافت طی شده مساوی با سرعت در زمان
    بدست می آید که با بردن t به یک سمت برابر می شود با مسافت طی شده تقسیم بر سرعت یا به عبارتی برد تقسیم بر سرعت که در اینجا منظور ما از سرعت همان سرعتی است که پهپاد باید برای کمتر مصرف کردن سوخت با آن سرعت پرواز کند.

    البته برای توضیح بیشتر می توان گفت اگر طول پهپاد (Fuselage length+طول زایده های vertical tail از نمای بالا و در کل طول از nose تا آخرین نقطه ی پهپاد) را بر diameter وسیله ی خود تقسیم کنید و سپس آن را تقسیم بر مصرف ویژه ی سوخت کنید و بعد از آن در ln (=لگاریتم بر مبنای e) حاصل (1 بر روی 1 منهای (وزن سوخت تقسیم بر وزن UAV)) ضرب کنید جواب نهایی برابر خواهد بود با endurance مورد پهپاد شما.

    طبق تجربه ای که در تحقیقات و فعالیت های تئوریکی در زمینه ی پهپاد داشته ام, ممکن است در محاسبات به مداومت پروازی بسیار بالایی (20 ساعت, 60 ساعت و یا حتی 170 ساعت و ...) برسیم اما طرح عملیاتی نباشد زیرا در این بین یک سری مولفه های ریز و پیچیده ای وجود دارند که از نظر طراح در نگاه اول مخفی هستند.

    شاید از نظر برخی از افراد این استدلال بنده نادرست بنظر بیاید که مداومت پروازی بالا می تواند رابطه ی بسیار مستحکمی با طراحی مقطع بال و دم های افقی و عمودی داشته باشد. به نظر بنده اگر بشود Airfoil ای را طراحی کرد که در ارتفاعات بالاتر از سطح دریا در سرعت های بسیار کم در مسافت های بالا به حالت stall نرود, می توان پهپادی را طراحی و عملیاتی کرد که 9 شبانه روز در آسمان پرواز کند.

    البته بحث های مرتبط با دبی مصرف سوخت و مصرف ویژه ی سوخت و ... موارد بدیهی ای هستند که در بحث مداومت پروازی وارد می شوند.
    مداومت پروازی (Endurance) یکی از بحث های مهم در مقوله ی طراحی و ساخت یک پهپاد است و از مهمترین مولفه های کارایی (Performance) می باشد که باید به ماکزیمم عدد ممکن برای طراح برسد.


    بارگزاری مجدد تصویر
    طرح مفهومی پروژه ی نور 2



    در جدول زیر, به پهپادهایی اشاره می کنیم در عمل توانسته اند مداومت پروازی بالای خود را از روی کاغذ و حالت تئوریک خارج کنند (اطلاعات کلی جدول زیر از سایت ویکیپدیای انگلیسی برداشته شده و توسط ایروسنتر به فارسی برگردانده شده است):


    زفیر (محصول کینتیک) 336 ساعت 22 دقیقه 19 تا 22 تیر ماه 1389
    کینتیک زفیر 82 ساعت و 37 دقیقه 7 تا 10 مرداد ماه 1387
    کاندر (محصول بوئینگ) 58 ساعت و 11 دقیقه سال 1368
    کینتیک زفیر 52 ساعت شهریور ماه 1386
    آی اِی آی هرون 52 ساعت نامعلوم
    اِی سی پروپولشن 45 ساعت و 11 دقیقه 14 خرداد ماه 1384
    اِم کیو 1 پردیتور 40 ساعت و 5 دقیقه نامعلوم
    جی اِن اِی تی 750 40 ساعت سال 1371
    تی اِی ام 5 38 ساعت و 52 دقیقه 21 مرداد ماه 1382
    ایروسوند 38 ساعت و 48 دقیقه 14 اردیبهشت 1385
    تی اِی آی آنکا 24 ساعت 10 دی ماه 1388
    اختصاصی مرکز هوافضا و هوانوردی ایروسنتر
  • اطلاعات پرواز انلاین فرودگاه ها

  • سامانه پیامکی ایروسنتر




  • پایگاه های اطلاع رسانی



  • وضعیت اب و هوا

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0