برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

  • معرفی RVR و IRVR

    ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) :
    Runway visual range که به صورت اختصار RVR گفته می شود در هواشناسی هوانوردی میزان مسافتی می باشد که یک خلبان هواپیما اگر برروی وسط باند پرواز قرار بگیرد قادر خواهد بود تا خط وسط باند را دیده یا شخصا" شناسایی نماید که این مسافت عموما" با مقیاس های فیت( پا) و متر بیان می گردد.

    rvr به عنوان یکی از اصلی ترین ضوابط برای حداقل ها در تقرب های با استفاده از ابزار دقیق به حساب می آید که اینگونه تقرب ها عموما" به دلیل دید افقی کم می باشد. در اکثر موارد یک خلبان باید دید بصری از باند برای فرود داشته باشد . حداکثر مطالعه قرق 2000 متر برابر 6000 فیت می باشد و بیش از این مقدار معنایی نداشته و نیاز به گزارش نمی باشد.




    تصویر فوق یک Transmissometer بوده که قادر به ارائه اطلاعات RVR می باشد



    rvr ها بوسیله گزارش هواشناسی (METAR) فراهم شده و توسط مراقبین پرواز به هواپیمایی که قصد ایجاد طرح تقرب را دارد منتقل شده تا به خلبان اطلاع دهد که ایا مجاز به ایجاد طرح می باشد و یا خیر.

    rvr همچنین از اصلی ترین ضوابطی است که مورد استفاده فرودگاه ها قرار می گیرد در جهت تعیین نوع ابزار و آلات ای که نیاز به استفاده و نصب در فرودگاه ها جهت تقرب هواپیما ها است.

    سازمان بین المللی هواپیمایی (ایکائو) در انکس 14 بدین گونه تصریح می کند که برای مسافت بالای 550 متر که توسط rvr شناسایی می گردد از چراغ های CAT I و اگر rvr بین 300 تا 549 متر است از CAT II و از CAT III برای مسافت های 50 تا 175 که توسط rvr محاسبه می گردد باید استفاده و نصب شود.

    در اصل rvr بوسیله یک شخص و یا بوسیله مشاهده چراغ های باند از بالای یک وسیله حمل و نقل که در محدوده threshold باند پارک گریده است و یا وسیله مشاهده چراغ های مخصوص و زاویه دار باند از برجی که در یک سمت باند قرار دارد اندازه گیری می گردد.

    سپس تعداد چراغ های قابل مشاهده از باند را می تواند تبدیل مسافت نمود و از آن RVR را محاسبه کرد.

    شیوه ای که بیان شد یک شیوه ابتدایی و قابل استفاده در تمامی فرودگاه ها بوده و نیاز به ابزار خاصی نمی باشد. اما امروزه اکثر فرودگاه ها از Instrumented Runway Visual Range یا به اختصار IRVR استفاده می نمایند.

    که بوسیله دستگاه هایی به نام forward scatter meters اندازه گیری می گردد که به صورت یکپارچه نصب و راه اندازی شده و یا به صورت واحد های منفرد در طول باند و یا به کنار و با زاویه transmissometer که در یک سمت از باند نصب می شوند قرار می گیرند.

    معمولا" 3 عدد transmissometer فراهم شده که در ابتدا انتها و میانه باند نصب می گردند . به عنوان مثال طبق آمار FAA در ایالات متحده در بین 279 rvr ارائه شده و مورد بحث 242 عدد از forward scatter و 34 عدد از سیستم های Transmissometer قدیمی استفاده می کنند.

    برای مطالعه بیشتر در خصوص Transmissometer ها می توانید به لینک زیر مراجعه فرمائید.

    Transmissometer - Wikipedia, the free encyclopedia



    دید یک خلبان ایرباس 319 در مه غلیظ ( RVR برابر 200 متر)


    هرگونه نقل قول منوط به ذکر نام نویسنده و منبع (Aerocente.ir) می باشد.
    This article was originally published in forum thread: معرفی RVR و IRVR // اختصاصی started by Ali Pilot View original post
  • اطلاعات پرواز انلاین فرودگاه ها

  • سامانه پیامکی ایروسنتر




  • پایگاه های اطلاع رسانی



  • وضعیت اب و هوا

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0