برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

  • Crew resource management چیست؟ // اختصاصی





    ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) : مدتی ست که در خدمت یکی از اساتید و دوست عزیز و بزرگواری از خلبانان یک ایرلاین بزرگ کشور هستم و گاها" بحث هایی در خصوص پرواز های ایشان و تجربیاتشان پیش می آید. چند روز پیش بود که مبحث CRM را بیان کردند و این آغاز و جرقه ای بود تااینجانب بیشتر در خصوص این مبحث تحقیق و جستجو کنم. در ابتدا ذکر می کنم که مطلب زیر به هیچ وجه جامع و کامل نبوده و صرفا" نتیجه جستجو های چند ساعته می باشد و قطعا" در صورت تکمیل منابع و تحقیقات و وجود فرصت جهت ترجمه مطالب در پست های آتی مطالب تکمیلی توسط اینجانب و سایر اساتید ارسال خواهند شد.

    روزی ایشان در حال ذکر خاطره ای از پرواز بود. و درخلال صحبت هایش به نکات ظریف تربیتی و رفتاری در Aviation می پرداخت یکی از سخنان وی که برای من بسیار جالب بود از این قرار بود که " به عنوان مثال شما اگر هر مبحثی را در درس های گراند اسکول متوجه نشوید و یا در درک کامل آن با مشکل همراه باشید استاد شما قطعا" آن مطلب را دهها بار برای شما تکرار خواهند کرد و از روش های مختلف بیان خواهند نمود تا مطلب کامل برای شما جا بیفتد و یا اگر در هندلینگ هواپیما مشکل داشته باشید چندین بار استاد شما در سیمولاتور برای شما تمرین خواهد گذاشت تا مهارت شما در آن ضمینه افزایش یابد اما یک مسئله ای که بسیار مهم است و شاید تا به امروز کمتر به آن پرداخت شده است. بحث نحوه ارتباط رفتار و عملکرد با سایر خدمه پروازی است. و شما این مطلب را به صورت کامل و جامع در هیچ جای دروس پروازیPPL تا IR خود نمی بینید. تربیت اخلاق و حفظ و رعایت حدود و رفتار در معاشرت و کار در حوزه هوانوردی بویژه در بین خدمه بسیار مهم می باشد. و آموزش آن برای تغییر بعضی عادات ناپسند در سنین بالا کاری بس دشوار است.)

    رفتار و برخورد یک کاکپیت کرو با کبین کرو تاثیرات بسیار مهمی در عملکرد آن افراد و همکاری آن ها با یکدیگر دارد. اینکه یک مهماندار حد و مرز خود و شیوه رفتار خود با سایر همکاران در کابین و بسیار مهمتر با خلبانان پرواز را بداند مسئله بسیار مهمی است که متاسفانه عدم رعایت دقیق آن و عدم آموزش دهی مناسب از basic گاها" نتیجه های بسیار بدی را بوجود خواهد آورد و البته که بسیاری از آن به خود خدمه و نه مسافرین بازمی گردد. این عملکرد نیز متقابل بود و در خصوص کاکپیت کرو نیز صادق بوده و هست. رفتار و پرستیژی که یک کمک خلبان در طی پرواز بروز می دهد در عملکرد خلبان اول (Capt ) و همچنین خلبان در مهمانداران تاثیر شگرفی دارد . به قول یکی از خلبانان دوست داشتنی ایرانی ما که می گفت: روزی من 4 لگ پرواز داشتم و در طی این مدت از روی seat خود بلند نشدم و از کاکپیت خارج نشدم در حالیکه سایر خدمه در زمان هایی به استراحت خود پرداختند اما به دلیل فشار کاری من مدام مشغول بودم و طی این مدت حتی یک مهماندار برای سرو یک لیوان چای برای کاکپیت کرو به داخل کاکپیت نیامد. در حالیکه یکی از وظایف این طیف شریف و دوست داشتنی پذیرائی از کاکپیت کرو می باشد و یا اینکه آداب معاشرت نقش بسیار مهمی می تواند در پرواز داشته باشد بویژه که برخورد سرمهماندار و سایر خدمه از بدو ورود مسافرین به هواپیما نقش کلیدی برای آن شرکت هوایی ایجاد می کند و می تواند خاطره ای خوش و دلپذیر از پرواز و یا چهره خسته یا عصبانی مهماندار را برای مدت طولانی در ذهن مسافر به یادگار بگزارد.

    گاها" بدین شکل عنوان می شود که یک سد بزرگ نامرئی بین کاکپیت کرو و کبین کرو وجود دارد. و شناخت وظایف جایگاه حد و مرز در بین خدمه نقش کلیدی در موفقیت Crew به عنوان یک تیم دارد. تا نتیجتا" آن پرواز به بهترین نحو انجام و جایگاه آن شرکت افزایش یابد.

    تمامی مطالب ذکر شده در مبحثی به نام Crew resource management یا به اختصار CRM خلاصه می گردد.

    اگر بخواهیم علمی تر به مبحث نگاه کنیم crm روش و سیستم آموزشی در جایی می باشد که خطای انسانی می تواند اثرات مخرب به بار بیاورد که در درجه اول برای بهبود ایمنی هوائی بکار برده می شود .

    crm برروی ارتباطات فردی , رهبری و تصمیم گیری بویژه در کاکپیت تمرکز دقیقی دارد. البته شایان ذکر است که crm و آموزش ارتباطات تا کنون در صنایع مختلف استفاده شده و بکار می رود.

    اگر بخواهیم از تاریخچه و بازنگری به CRM نگاه کنیم United Airlines اولین شرکتی بود که در سال 1981 آموزش CRM را برای خدمه خود آغاز کرد . آموزش CRM شامل طیف گسترده ای از دانش,مهارت,نگرش ها از جمله ارتباطات ,آگاهی موقعیتی , حل مسائل و مشکلات , تصمیم گیری و کار گروهی می شود. همچنین می توان تعریفی از یک سیستم مدیریتی باشد که استفاده از تمامی منابع در دسترس و روش ها را بهینه کرده تا ایمنی را ارتقاء داده و بهره وری از عملکرد ها را ارتقاء بدهد.

    اگرچه که CRM آنچنان با معلومات فنی و مهارت های مورد نیاز برای راه اندازی تجهیزات مرتبط نیست بلکه با مهارت های شناختی و بین فردی مورد نیاز برای مدیریت منابع در یک سیستم سازمان یافته می باشد.

    در این زمینه مهارت های شناختی به عنوان فرایندهای ذهنی تعریف شده ای هستند که مورد استفاده جهت به دست آوردن و حفظ آگاهی موقعیتی و حل مشکلات و تصمیم گیری در حین پرواز می باشند.

    مهارت های بین فردی به عنوان ارتباطات در نظر گرفته شده بوده و طیف وسیعی از فعالیت های رفتاری در ارتباط با کار گروهی را شامل می شوند.

    آموزش CRM برای خدمه پروازی توسط سازمان های حمل و نقل هوایی از جمله خطوط هوایی و حمل و نقل هوایی نظامی در سراسر جهان معرفی شده و توسعه یافته است. در حال حاضر آموزش CRM یک نیاز اجباری برای خلبانان تجاری و تحت بسیاری از نهادهای نظارتی در سراسر جهان از جمله FAA و JAA می باشد .

    CRM در حوزه ارتباطات :

    باید دانست که هدف اصلی CRM افزایش آگاهی موقعیتی، خود آگاهی، رهبری، ابراز وجود، تصمیم گیری، انعطاف پذیری، سازگاری، تحلیل ماموریت، و ارتباطات مابین انسانی می باشد به بیان دیگر بدین گونه CRM شناخته می شود که اختلاف بین آنچه اتفاق می افتد و آنچه که باید اتفاق افتد اغلب اولین شاخصی است که نشانگر بوجود آمدن یک حطاست. همانگونه که پیشتر ذکر شد این مسئله موضوعی بسیار حساس و ظریف برای شرکت ها و سازمان ها بویژه در امر هوانوردی به دلیل گروهی بودن امور می باشد و بویژه که با سلسله مراتب ، تکنیک های ارتباطی مناسب باید به سرپرستان و زیردستان آموزش داده بشود.
    و بویژه در نتیجه این آموزش ها سرپرستان درک کنند که اغلب موارد پرسش و پرسیدن به عنوان یک تهدید نبوده و همچنین زیر درستان نیز بدانند که راه درست سوال و درخواست کردن چیست و چگونه و به چه نحوی باید انجام پذیرد.

    به عنوان مثال جستجو صدای ضبط شده مکالمه بین خدمه کاکپیت واقعیت تلخی را نشان می دهد که کمک خلبانان و مهندسین پرواز سعی و تلاش در به ارمغان آوردن اطلاعات حیاتی جهت جلب توجه کاپیتان پرواز ار یک راه غیر مستقیم و بی اثر دارند . در آن زمان کاپیتان آنچه که گفته شده را کامل درک کرده است اما گاها" برای جلوگیری از وقوع فاجعه بسیار دیر شده است....

    یک متخصص CRM پنج مرحله موثر را که شامل تحقیق و حمایت و عوامل موثر در CRM می شود را بیان کرده است که بشرح ذیل می باشد:

    Opening or attention getter که آدرس و شیوه های خطاب کردن می باشد به عنوان مثال: "هی رئیس" یا "کاپیتان (نام خانوادگی) " و یا صدا زدن نام کوچک فرد...

    State your concern نگرانی خود را بیان کنید - آنالیز خود را از شرایط به شیوه مستقیم و به گونه ای که احساسات خود در آن قابل مشاهده است شرح دهید. به عنوان مثال این جمله:

    "I'm concerned that we may not have enough fuel to fly around this storm system,"


    State the problem as you see it بیان مشکلی که شما شخصا" شاهد آن هستید - به عنوان مثال:


    We're only showing 40 minutes of fuel left

    State a solution بیان راه حل پیشنهادی شما - بمانند:
    Let's divert to another airport and refuel


    Obtain agreement کسب موافقت - بمانند :

    Does that sound good to you, Captain?


    بدین معنی که بجای اینکه بگوئیم کاپیتان صدایش برای من (به عنوان کمک خلبان) آزار دهنده است و می خواهم قطعش کنم. جهت حفظ شان رتبه و جایگاه وی بگوئیم : کاپیتان آیا (واقعا" ) آن صدا برای شما خوب است؟ (مشکلی وجود نمی آورد؟ ) و به راحتی می توانیم اجازه و موافقت کاپیتان را جذب و جلب نمائیم.

    بحث CRM بدین سادگی و راحتی پایان نمی پذیرد و خود اقیانوسی وسیع از تکنیک ها و مهارت هاست. امیدوارم استفاده لازم از این مطلب را ببرید.

    ترجمه و تالیف از Ali Pilot هرگونه نقل قول منوط به ذکر نام منبع (www.Aerocenter.ir) و نویسنده می باشد.

    .

    This article was originally published in forum thread: Crew resource management چیست؟//اختصاصی started by Ali Pilot View original post
  • اطلاعات پرواز انلاین فرودگاه ها

  • سامانه پیامکی ایروسنتر




  • پایگاه های اطلاع رسانی



  • وضعیت اب و هوا

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0