برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

  • تولیدات داخلی هندوستان در زمینه ی هواپیماهای جنگنده/تهاجمی

    ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) : کشور هندوستان دارای یکی از فعال ترین صنایع هوافضایی در سطح جهان می باشد و روابط چند صد ساله ای با ایران داشته است که از این رو پتانسیل همکاری های وسیعی در زمینه ی تجهیزات نظامی و هواپیماهای رزمی با ایران را دارد که ممکن است در سال های آتی این مورد نیز به یک گزینه برای همکاری های نظامی خارجی ایران تبدیل شود.

    در این تاپیک قصد داریم به بررسی اجمالی تولیدات و پروژه های شاخص هندوستان در زمینه جنگنده ها و تهاجمی ها بپردازیم.

    هند یا هندوستان کشوری وسیع با 1.2 میلیارد جمعیت در جنوب آسیا واقع شده است. با وجود مشکلات فراوان داخلی، دولت هند هیچگاه دست از پروژه های بلندپروازانه ی هوافضایی خود برنداشته است و یکی از مهمترین فاکتورهای پیشرفت کشور را، تقویت این صنعت می داند. از طرفی رقابت ها و تنش های شدید و تاریخی با همسایه ی شمالغربی اش یعنی پاکستان به سرعت پیشرفت علمی هند کمک شایانی کرده است.



    • HAL Tejas


    جنگنده ی HAL Tejas یکی از پروژه های قدیمی هند با مدیریت کمپانی هوافضایی "هیندوستان ایروناتیکالز" با نام مخفف HAL است که اولین هیجان پرواز این پروژه را در 14 دی ماه 1379 حس کرد و اولین تولید رسمی با کاربری نیروی هوایی هند را در 27 دی 1393 تحویل داد و هم اکنون وضعیت این جنگنده در حالت مشغول به ساخت در خط تولید می باشد.

    تا کنون 15 فروند از این جنگنده در اختیار نیروی هوایی هند قرار گرفته است و یک فروند نمونه ی اولیه نیز در اختیار شرکت سازنده ی هندی می باشد.

    اما جنگنده ی تجاس چه نوع ویژگی هایی دارد ؟

    جنگنده ی تجاس (تلفظ مورد استفاده در هند : تیجَس) یک هواپیمای رزمی تک سرنشینه ی بال دلتایی با یک موتور توربوفن به قدرت تراست حدود 90 کیلونیوتن است که حدود 13 متر طول دارد و حدود 8 متر پهنای بال. ماکزیمم سرعت آن که عدد سرعت اصلاح شده ی مورد نمایش در کاکپیت جنگنده بر اساس بهترین موقعیت نصب پیتوت (اصلاح شده ترین سرعت) در ارتفاع به 1.6 ماخ میرسد که سرعتی مافوق صوت است و از طرفی به دلیل طراحی مناسب و اصولی آن می تواند به راحتی در کمترین زمان ممکن به سرعت های بالای مادون صوتی برسد و انجام ماموریت کند. محدوده ی عملیات این جنگنده 500 کیلومتر می باشد که پوشش مطلوبی است و بیشترین برد در نظر گرفته شده در سیکل های طراحی، 3000 کیلومتر می باشد و تا 50 هزار پا ارتفاع را در زمانی کوتاه اوج می گیرد.

    تعداد هاردپوینت های تعبیه شده 8 تار است، 6 تار زیر بال ها و 2 تار زیر بدنه. یعنی می تواند تا 8 تیر موشک هوا به هوا، هوا به سطح و ضد کشتی و یا ترکیبی از 8 موشک هوا به هوا و هوا به سطح به همراه یک توپ هوایی دو لول 23 میلیمتری با خود حمل کند. جدا از موشک ها، هاردپوینت ها برای حمل بمب های مختلف، مخازن سوخت، پادهای راکت انداز و برخی تجهیزات الکترونیکی سازگار شده اند.

    دو وریانت شاخص از این جنگنده ارائه شده است که یکی مختص نیروی هوایی و دیگری مختص نیروی دریایی هند می باشد.



    جنگنده ی Tejas




    • HAL AMCA


    بلندپروازانه ترین پروژه ی ملی کشور هندوستان در زمینه ی جنگنده های نسل پنجم استیلث، پروژه ی HAL AMCA است که در فاز R&D قرار دارد.

    آمکا پروژه ی یک جنگنده ی پنهانکار نسل پنجم است که از تکنولوژی روز دنیا بهره مند خواهد بود و پیش بینی می شود اولین فروند از این جنگنده بعد از سال 1410 وارد ناوگان نیروی هوایی هند شود و انتظارها حاکی از آن است که سال 1398 و یا 1399 اولین پرواز اصلی خود را برای عرض اندام در جامعه ی هوافضایی هند داشته باشد.

    این جنگنده با کاربری چندمنظوره برای برتری هوایی، حملات و پشتیبانی نیروی زمینی و حملات دریایی طراحی می شود و جایگزین بسیاری از جنگنده های فعلی نیروی هوایی هند خواهد بود.

    پروژه ی جنگنده ی استیبث مالتی رول آمکا 17 متر طول بدنه دارد و پهنای بال آن 11 متر درنظر گرفته شده است. در طراحی آمکا دو موتور به احتمال زیاد نوع توربوفن در نظر گرفته می شود به به این جنگنده تراستی معادل 220 کیلونیوتن خواهد داد. سرعت ماکزیمم آن در ارتفاع بالای 2.5 ماخ میرسد و تا ارتفاع 59 هزار فوت اوج می گیرد. در صورت حمل مخازن سوخت خارج از بدنه می تواند تا 4600 کیلومتر مسافت را طی کند.

    در مود پنهانکاری می تواند 8 تیر موشک حمل کنه که معمولا 6 تیر آن موشک هوا به هوای میان برد و 2 تیر موشک هوا به هوای کوتاه برد است، و یا 2 تیر موشک هوا به هوای کوتاه برد به همراه 2 تیر موشک کروز ضد کشتی. 4 تار هاردپوینت نیز در بیرون از بدنه تعبیه شده است که البته استفاده از آن ها پنهانکاری جنگنده را بهم میزند و سطح مقطع راداری آن را نیز افزایش می دهد که برای مواقع ضروری استفاده خواهد شد. توپ هوایی مورد استفاده در این جنگنده همانند HAL Tejas یک توپ 23 میلی متری است با این تفاوت که نوع تک لول آن متصل خواهد شد.



    جنگنده ی HAL AMCA




    • HAL FGFA


    جنگنده ی FGFA مخفف Fifth Generation Fighter Aircraft یا هواپیمای جنگنده ی نسل پنج از دیگر پروژه های مهم کمپانی هیندوستان ایروناتیکالز می باشد که البته نمایانگر روابط مسکو-دهلی نو می باشد. می توان گفت کشور هند تنها شریک روسیه در تولید و گسترش پروژه ی Sukhoi T-50 یا PAKFA است و قصد دارد نمونه ی سوخو تی 50 را که البته سازگار با موشک های هندی است در خاک هند تولید کند.

    مشخصات ظاهری عینا همان مشخصات سوخو تی 50 می باشد و تفاوت های اندک آن در زمینه های Avionic و علی الخصوص سازگاری های نرم افزاری است.

    برخلاف پروژه ی F-22 Raptor ایالات متحده که یک جنگنده ی اختصاصی نیروی هوایی آمریکا می باشد و صادرات و ارائه ی تکنولوژی آن به گروه، کمپانی، دولت و کشور ثانویه ممنوع می باشد، نمونه ی هم نسل و هم تایپ روسی آن یعنی پک فا یک شریک خارجی نیز دارد و حتی احتمال این وجود دارد که ایران نیز از کاربران آینده ی آن بعد از سال 1410 باشد.

    هر دو پروژه ی همسان PAK FA و FGFA تحت گسترش می باشند و کماکان به صورت کامل آماده ی خدمت نیستند.

    این جنگنده ی برتری هوایی می تواند 2 تیر موشک هوا به هوای کوتاه برد و 4 تیر موشک هوا به هوای دور برد و یا 2 تیر موشک هوا به هوای کوتاه برد و 6 تیر موشک هوا به هوای پیشرفته ی میان برد را با خود حمل کند و دارای یک توپ هوایی 30 میلیمتری می باشد.

    FGFA حدود 20 متر طول بدنه دارد و پهنای بال آن به حدود 14 متر می رسد و تمام مولفه های طراحی استیلث از قبیل پوشش جاذب راداری، سطح مقطع راداری پایین، پیکربندی مخصوص رادار گریزی (همسانی زوایای LE بال با LE دم افقی، همسانی زوایای TE بال با TE دم افقی و همسانی زوایای پهلوی ورودی هوا با زاویه ی دم عمودی) و سنسورهای جاذب سیگنال ها و امواج غیرکنترل شده توسط خلبان را دارا است.

    سرعت ماکزیمم آن در ارتفاع بالای 2.2 ماخ است و تا ارتفاع 65 هزار فوت اوج می گیرد. برد ماکزیمم آن 3500 کیلومتر است و به راحتی می تواند از حریم هوایی هند دفاع کند و یا خطوط هوایی دشمن احتمالی را در آسمان در هم بشکند.



    جنگنده ی FGFA




    • SEPECAT Jaguar


    تهاجمی SEPECAT Jaguar یک نمونه از تهاجمی های جگوار است که تحت لایسنس و همکاری فرانسوی ها در هند تولید می شده است. کاربران جگوار علاوه بر هندوستان، نیروی هوایی کشورهای بریتانیا، فرانسه، اکوئادور، نیجریه و عمان بودند که البته همه ی آن ها بجز هند دیگر از این تهاجمی استفاده نمی کنند و آن را بازنشسته کردند.

    هم اکنون نیروی هوایی هند 6 اسکادران فعال از جگوارهای هندی را در اختیار دارد که توانایی حمله به اهداف زمینی و دریایی را به صورت حملات متعارف و یا هسته ای دارند.

    نمی توان پروژه ی جگوارهای هندی را در حد پروژه های FGFA در نظر گرفت چون صرفا یک مونتاژ و یا تولید با نظارت مستقیم فرانسوی ها بود اما سنگ بنای پیشرفت های امروزی تلقی می شود. کاری که دقیقا ایران نیز باید در قبال خرید های خود از روسیه انجام دهد یعنی مونتاژ تحت لیسانس کشور خارجی سازنده در داخل خاک خود.

    پرواز همزمان هواپیمای مدیریت جنگ هوایی و پیش اخطار DRDO AEW&CS (یکی دیگر از تولیدات هند) با تهاجمی Jaguar یک زنگ خطر برای کشورهای همسایه ی هند محسوب می شود چون علاوه بر احتمال تمرین نظامی، احتمال حمله به خاک کشورهای دیگر نیز وجود خواهد داشت و همسایگانش در آماده باش نظامی به سر خواهند برد.

    جگوار کمی بیش از 16 متر طول بدنه دارد و پهنای بال آن حدود 8.6 متر است و تا برد 3500 کیلومتری توان پرواز دارد. سرعت آن در حالت ماکزیمم به 1.6 ماخ می رسد و تا 45 هزار پا می تواند اوج گیری کند.

    بر روی این تهاجمی دو مسلسل 30 میلیمتری نصب شده است و 5 تار هاردپوینت دارد. 4 تار زیر بال و 1 تار زیر بدنه.



    تهاجمی Jaguar (کاربر عربی)




    • HAL HJT-36 Sitara


    آموزشی HJT-36 با نام سیتارا (به فارسی : ستاره) به صورت محدود برای استفاده ی نیروی هوایی هند توسط کمپانی HAL تولید می شود.

    هواپیمای آموزشی دو نفره ی سیتارا در طبقه بندی جنگنده های آموزشی کلاس متوسط قرار دارد و تا کنون 6 فروند تولید شده است و ممکن است تعداد بیشتری نیز تولید شوند.

    اولین پروازش در 16 اسفند 1381 انجام شده است و خلبانان هندی را با سیستم آموزشی نیروی هوایی هندوستان آموزش می دهد.

    این هواپیمای آموزشی کوچک حدود 11 متر طول دارد و 10 متر پهنای بال دارد و برای پروازهای 2 الی حداکثر 3 ساعته طراحی شده است.

    در عملیات های آموزشی 4 فروند بمب یا 4 تیر راکت زیر 4 موقعیت هاردپوینت ها نصب می شود و خود نیز یک مسلسل 12.7 میلیمتری دارد.



    آموزشی Sitara

    Aerocenter.ir
    اختصاصی مرکز هوافضا و هوانوردی ایروسنتر


    ایروسنتر
    نیما امینی
    7 شهریور 1394
    هواپیماهای جنگنده شکاری

    .
    This article was originally published in forum thread: تولیدات داخلی هندوستان در زمینه ی هواپیماهای جنگنده/تهاجمی started by Nima Amini View original post
  • اطلاعات پرواز انلاین فرودگاه ها

  • سامانه پیامکی ایروسنتر




  • پایگاه های اطلاع رسانی



  • وضعیت اب و هوا

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0