برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

  • مصاحبه اختصاصی با سرهنگ كاپيتان طوسي ، ستاره نیروی هوايی , ریاست محترم هواپیمائی ساها/ قسمت دوم

    ايروسنتر Aerocenter.ir : قسمت دوم مصاحبه ،لطفا بفرمایید بعد از اتمام آموزش ها به کدام پایگاه منتقل شدید؟ و در چه ماموریت هایی شرکت داشتید؟

    در ابتدا به پایگاه بندرعباس منتقل شدم که در آن زمان کابین عقب هواپیمای F4 بودم و همزمان با دوران جنگ بود و از آنجا در ماموریتهایی در پایگاه نوژه همدان شرکت کردم .در آن زمان عراق شهرها را هدف حمله قرار میداد و ما وظیفه دفاع از آسمان منطقه را بر عهده داشتیم.همزمان با عملیات مرصاد من در پایگاه همدان بودم و از آنجا دفع تجاوز منافقین را انجام میدادیم.در پایگاه بندرعباس عملیات برون مرزی نداشتیم و اکثر ماموریتهای ما ماموریت دفاع هوایی بود که در چند ماموریت برای دفاع از اسکله هایی که در جزیره لاوان و بندرعباس بود با جنگنده های عراقی درگیری داشتیم.بعد از اتمام دوره کابین جلویی جنگنده F4 مجددا" به پایگاه بندرعباس بازگشتم و به مدت 16سال در پایگاه بندرعباس خدمت کردم.در این پایگاه تا سمت فرمانده گردانی پیش رفتم.در این حین مراتب را طی کرده تا معلم خلبان هواپیمای F4 شدم و بعد از آن خلبان تست جنگنده F4 شدم و در این اثنا سعی میکردم آنچه را که آموزش دیده بودیم به جوان ترها که وارد دانشکده هوایی شهید ستاری می شدند نیز انتقال دهم.


    لطفا از ماموریتهای بمباران تاسیسات و نیروگاه های عراق بفرمایید؟


    دراین ماموریت ها به دلیل عدم آشنایی خلبانان اعزامی از سایر پایگاهها با منطقه , خلبانانی که از پایگاه های دیگر می آمدند را بیشتر در ماموریت CAP به کار میگرفتند.ما را بصورت سوئیچ استفاده میکردند یعنی کابین جلو با کابین عقب آن پایگاه و کابین عقب با کابین جلو آن پایگاه به ماموریت فرستاده می شدند. به یاد می آورم که یک روز به دسته پروازی ما ماموریت "بمباران بصورت لافت" تاسیساتی در علی غربی عراق محول گردید به این صورت که بمبهای سنگین 2000 پوندی زیر هواپیما نصب می گردید و در حالیکه با سرعت 550 نات در ارتفاع بسیار پائین پرواز می کردیم از فاصله دور به سمت هدف نشانه گیری کرده و از فاصله ای مشخص که سیستم به ما هشدار میداد, عمل pull up را با چهار و نیم تا پنج جی انجام می دادیم و در جایی که سیستم تشخیص می داد آنگاه بمب جدا شده و خود مسیر را تا رسیدن به هدف ادامه میداد . بنده در این ماموریت بعنوان پوشش هوایی cap شرکت داشتم..بعدها نحوه انجام بمباران بصورت لافت را در پایگاه بندرعباس به خلبانان جوان که این نوع عملیات را به چشم ندیده بودند ، آموزش می دادم.


    خاطره ای از نبردهای هوایی که در طول جنگ برایتان رخ داد برای ما بفرمایید؟


    این خاطره مربوط به سال 66 هست , زمانیکه بنده در پایگاه بندرعباس خدمت میکردم نیمه شب.ساعت 3 بامداد در پایگاه زنگ اسکرامبل به صدا در آمد , بنده به همراه آقای اصغر باقری که کابین جلو بودند در مدت زمان کوتاهی بلند شدیم.پس از تیک آف به ما دستور گردش به سمت سایت جزیره لاوان داده شد.به ما اعلام شده بود که چندین جنگنده عراقی به سمت جزیره لاوان در حرکت هستند , این هواپیماها به دلیل مصرف سوخت کمتر در زمان حمله از عربستان بلند شده و در نیمه شب حمله را آغاز کردند.پس از تیک آف بنده مشغول انجام وظایف مربوطه از قبیل ARM کردن موشک و تنظیم رادار بودم که متوجه شدم انگار چیزی غیر عادی به نظر میرسد.از خلبان کابین جلو سوال کردم که از نظر شما موردی غیر عادی به نظر نمی رسد؟و ایشان پاسخ دادند : خیر .در همین حین ناگهان نگاهم به نشانگر سرعت افتاد و متوجه شدم که با سرعت 500 نات در حال پرواز با ارتفاع پائین روی آب هستیم.گویا بعد از تیک آف فراموش کرده بودیم موتور را از حالت پس سوز خارج نماییم.در همین اثنا مسوول رادار اعلام کرد که اهداف به مقصد بازگشتند و دستور بازگشت ما را به پایگاه صادر کرد.تعداد هواپیماهای مهاجم عراقی 16 فروند بود که معمولا" به جهت تجهیز هواپیماهای میراژ به سامانه های ناوبری و سیستم های راداری پیشرفته ، از یک فروند هواپیمای میراژ در جلو دسته پروازی خود کمک می گرفتند و این هواپیماها با مشاهده جنگنده ما که با سرعت زیاد در حال نزدیک شدن به آنها بود فکر کرده بودند که موشکی در حال نزدیک شدن به آنهاست به همین جهت ماموریت را لغو کرده و فرار را بر قرار ترجیح دادند و این خواست الهی بود که آن شب به یاری ما آمد و بدون هیچ گونه شلیک و تلفات از سوی ما ماموریت با موفقیت انجام گردید .




    در طول جنگ گاها" شاهد روی دادن حوادثی تلخ هستیم.لطفا از خاطرات ناخوشایند خود از جنگ بفرمایید؟


    در حمله ای که توسط چندین فروند میراژ عراقی ترتیب داده شده بود , این جنگنده ها از ابوظبی بلند شده و به دلیل فاصله کم و اطلاع ندادن به موقع به ما متاسفانه کشتی نفتکش ژاپنی را مورد هدف قرار داده بودند.
    خاطره تلخ دیگر مربوط به هدف قرارگرفتن هواپیمای ایرباس ایران ایر بر روی خلیج فارس بود.ما در آن روز ماموریتی داشتیم و در نقطه ایستایی مستقر شده بودیم و منتظر یک فروند F14 برای پوشش هوایی منطقه بودیم که متاسفانه ناو آمریکایی اشتباها" هواپیمای ایرباس را مورد هدف حمله قرار داد.


    به نظر جنابعالی پست و سمتی همچون ریاست سازمان هواپیمائی کشوری و یا فرماندهی کل نیروی هوائی به صورت کلی در تمام نقاط جهان نمی بایست حتما" از جنس خلبانان باشد؟


    به نظر بنده ابتدا باید دید که حاکمیت فضای هر کشور به چه شکل و عناصر آن به چه نوعی هستند؟ پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد آن بودیم که سازمان هواپیمائی کشوری زیر نظر وزارت جنگ وقت یا همان وزارت دفاع کنونی فعالیت می کرد، پس از پیروزی انقلاب بر طبق اولین مصوبه های هیئت دولت انقلابی به ریاست مرحوم مهندس بازرگان این سازمان از زیر مجموعه وزارت جنگ خارج و تحت نظر وزارت راه و ترابری قرار گرفت و مجموعه هوانوردی کشورتماما" شرایط سیویل(civil) پیدا کرد به نظر بنده در این میان از برحه هایی که از کنار آن به راحتی گذشتیم سالیان اخیر بود ،هنگامی که در بحث ادغام وزارت خانه ها از جمله ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن و شهرسازی پیش آمد و جای داشت که سازمان هواپیمایی کشوری از این سیستم خارج شده و تحت پوشش وزارت دفاع قرار گیرد در حال حاضر اشخاص و مسئولینی که در سازمان هواپیمائی کشوری قرار دارند اشخاصی هستند که با دید کاملا" غیرنظامی و سیویل به هوانوردی نگاه می کنند البته بنده بر این باور نیستم که می بایست کاملا" هم نظامی باشد اما شایسته است تلفیقی از این دو را داشته باشیم تا فضای هوانوردی کشور برای فعالیت هرچه بهتر هر دو نوع پرواز نظامی و غیرنظامی مهیا شود البته با این نگرش که فضای هوائی کشور بسیار آسیب پذیر تر از خاک و آب های آن می باشد پس بایستی یک دید دفاعی روی این قضیه وجود داشته باشد که البته فقدان چنین موضوعی دارای آسیب پذیریهای بسیاری بوده که می توان به فاجعه 11 سپتامبر اشاره کرد و همچنین می توان به حمله هوائی ایالات متحده و متحدان آن به عراق اشاره کرد همچنین حمله به افغانستان که مشاهده شد هیچ نیازی به حضور نیروهای زمینی نبود, آنچنان فضا تسخیر شده بود که حضور زمینی را تنها در یک رژه ساده می توان خلاصه کرد. در تمامی این تحولات که تماما" توسط ما رصد می شد نکته قابل ذکر و شاید جالب آن بود که روزانه به صورت همزمان در حدود 800فروند هواپیما بدون انجام حتی یک

    Radio Call در بالای خاک عراق حضور داشتند . از این باب با توجه به سوال شما بنده بر این عقیده هستم که می بایست یک دید دفاعی برروی سازمان هواپیمائی کشوری قرار داشته باشد.







    لطفا" بفرمایید در چه سالی وارد حوزه هوانوردی غیرنظامی شدید و در چه سمت ها و مشاغلی فعالیت کردید؟


    بنده 20 سال با هواپیمای F4 پرواز کردم و بعد از اینکه فوق لیسانس مدیریت در امور دفاعی را از دانشکده فرماندهی و ستاد آجا گرفتم ملزم به این بودم که در مشاغل ستادی فعالیت کنم.مدت 4 سال در سمت مدیریت عملیات هوایی ستاد مشترک ارتش فعالیت میکردم.به دلیل اینکه کار دفتری با پرواز سنخیتی نداشت و دلخوری بنده از این قضیه و به دلیل علاقه ام به پرواز درخواست انتقال برای خلبانی و پروازبا هواپیمای ترابری نیروی هوایی همزمان با داشتن شغل های ستادی را دادم.مدتی در بخش مدیریت اطلاعات نیروی هوایی بودم و بعد از آن تا آخر خدمتم در سمت جانشین بازرسی ایمنی نهاجا فعالیت داشتم.با درخواست بنده موافقت شد و بنده همزمان با شغل ستادی, پرواز بر روی هواپیمای B707 را نیز آغاز کردم.زمانیکه بر روی شکاری پرواز میکردم گواهینامه های مربوط به بخش غیرنظامی را نداشتم پس ابتدا گواهینامه CPL و IR را گرفتم پس از گذراندن آموزشهای زمینی و سیمولاتور در خود ایران برای پرواز با B707 آماده شدم و در پروازهای ترابری , پشتیبانی و ایرلاینی ساها فعالیتم را آغاز کردم و به عنوان فرست آفیسر در هواپیمایی ساها مشغول بکارشدم.همچنین در سالهای آخر خدمتم موفق به پرواز روی هواپیمای B707 بعنوان کپتن شدم و در پرواز های سوخت رسانی و پشتیبانی شرکت کردم.در دوره فعالیت بنده در ساها به دلیل تغییر مدیریتی مدت کوتاهی نیز به عنوان سرپرست ساها فعالیت کردم که این تغییر مدیریتی همزمان با ورود 2 فروند هواپیمای A300-600 به ناوگان ساها بود که بنده به همراه چند تن از دوستان با یک سری شرایط خاص وارد کشور کردیم. شایان ذکر است که در آن زمان به جز شرکت هواپیمایی ماهان که توانسته بود با زدن کانال ارتباطی این نوع هواپیما ها با این ظرفیت سرنشین را وارد کشور کند ما دومین شرکتی بودیم که به فضل الهی توانستیم این هواپیماها را وارد کشور کنیم اولین فروند از این هواپیماها در روز سوم خرداد ماه سال 89 به پرواز در آمده و نام آن را "خرمشهر" قرار دادیم طراحی رنگ آمیزی حال حاضر را به همراه چند تن از دوستان بروی این هواپیماها انجام دادیم و تمامی مراحل لحظه لحظه خاطره ای است که هیچ گاه از ذهنم پاک نخواهد شد چنانچه توانستیم این هواپیماها را به این شکل وشمایل آبرومند وارد خط پروازی بکنیم.البته این هواپیماها هم اکنون در شرکت دیگری پرواز می کنند.


    ادامه دارد...
    This article was originally published in forum thread: ویژه// مصاحبه اختصاصی با ستاره نیروی هوائی ,ریاست محترم هواپیمائی ساها//ویژه started by Ali Pilot View original post
  • اطلاعات پرواز انلاین فرودگاه ها

  • سامانه پیامکی ایروسنتر




  • پایگاه های اطلاع رسانی



  • وضعیت اب و هوا

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0