برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

  • مصاحبه اختصاصی با ستاره نیروی هوائی ,ریاست محترم هواپیمائی ساها , كاپيتان طوسي / قسمت سوم




    قسمت سوم مصاحبه

    ايروسنتر : کپتن در حال حاضر با چه هواپیمایی پرواز میکنید؟

    بعد از اینکه در سال 91 , 30 سال خدمتم در نیروی هوایی به اتمام رسید با توجه به این که , مدرک تایپ هواپیمای B707 را داشتم.همچنین اطلاع داشتم که B707 به زودی به دلیل قدیمی بودن قرار است از ناوگان شرکتهای هواپیمایی خارج شود بنابراین نیاز داشتم که گواهینامه ام را بر روی هواپیمای جدیدی بگیرم.در همین زمان از طرف شرکت هواپیمایی اترک به بنده پیشنهاد همکاری و پرواز با هواپیمای A320 مطرح و بنده نیز در دوره آموزشی شرکت هواپیمایی اترک شرکت کردم. آموزشهای اولیه کپتنی A320 را در شرکت هما گذراندم و سپس برای گذراندن دوره سیمولاتور عازم ترکیه شدم. و دوره ی سیمولاتور را با استاد بحرینی گذراندم البته با این شرط بنده سمت مدیریت هواپیمائی ساها را بر عهده گرفتم که در کنار این کار به علاقه دیرینه خود "پرواز" هم در شرکت اترک ادامه بدهم.

    غالبا مشکلات صنعت هوانوردی در ایران به دو قسمت مدیریتی و تحریم ها تقسیم میشوند.نظر شما در این ارتباط چیست؟

    در حال حاضر مشکل تحریم ها ظاهر قضیه هست و دست انداز بزرگی برای صنعت هوایی میباشد.زمانی باید مشکلات مدیریتی را بررسی کنیم که تحریم ها برداشته شوند .در حال حاضر حرکت صنعت هوانوردی رو به جلو میباشد و با برداشته شدن تحریم ها این حرکت رو به جلو عملا نمایان خواهد شد. البته در بحرانهاست که مدیریت صحیح خود را نشان میدهد.

    لطفا در رابطه با نگرانی برخی از مردم در رابطه با سن بالای ناوگان هوایی در ایران توضیح بفرمایید؟

    تمامی متخصصین و همچنین شما قطعا" این موضوع را می دانید که در این رابطه سن و سال هواپیما ملاک نیست بلکه نحوه نگهداری هواپیما ملاک می باشد چطور ممکن است اگر صرفا" موضوع سن و سال رو ببینیم یک هواپیمای بوئینگ 707 نیروی هوائی بعد از گذشت این همه سال هنوز هم قابلیت پروازی را داراباشد ؟ .ممکن است یک هواپیما تولید سال 2000 باشد اما به دلیل نگهداری نامناسب از صلاحیت لازم برای پرواز برخوردار نباشد الحمدلله با توجه به تحریم ها و نیازی که در طی این سالیان به بحث تعمیرونگهداری هواپیما بوجود آمد توانستیم روی پای خود بایستیم و امروزه شاهد آن هستیم که هواپیماهای بوئینگ 707 و 747 نیروی هوائی توسط خودمان اورهال شده و با چه شکوه و عظمتی همچنان درحال پرواز هستند.

    برخی از همکاران شما با ورود سیستم و هواپیمای شرقی به کشور موافقند درحالیکه برخی دیگر از همکاران شما موافق حضور هواپیماهای غربی هستند.لطفا در این رابطه بفرمایید؟

    شما به ندرت در ایرلاینهای یک کشور میتوانید شاهد تلفیق دو سیستم غربی و شرقی باشید. به دلیل اینکه کلیات هواپیماهای شرقی با غربی تفاوت دارند و به صورت جداگانه نیاز به اکیپ های عملیاتی و فنی مخصوص به خود را دارند و شرایط اداره همزمان این دو در یک شرکت هواپیمایی بسیار سخت خواهد بود در زمان سقوط B727 ایران ایر در زمستان 89 , باتوجه به وجود پیش زمینه قبلی فرصتی مناسب برای خروج TU154 از ناوگان هوایی به وجود آمد در حالیکه بنده اعتقاد دارم که این اتفاق میتوانست رخ ندهد .البته این اقدام دیدگاه جامعه را نسبت به صنعت هوانوردی مثبت کرد و این هواپیما با هواپیمای MD جایگزین شد که به نظر بنده هواپیمای توپولوف 154 در این جریان مغموم گردید

    به نظر شما آیا قبل از شروع دوره های خلبانی برای یک داوطلب تازه وارد به این صنعت نمی بایست یک pre course وجود داشته باشد که مشخص شود داوطلب آیا علاقه مند به پرواز هست یا هواپیما یا یونیفورم و دیسیپلین این شغل؟ و این عشق و علاقه از کجا منشاء می گیرد؟آیا فرد توجیه شده است که این امر با آینده و شغل وی سروکار دارد و پس از فارغ التحصیلی وضعبت جذب و کار در این حرفه به چه شکل هست؟ آیا پیش از ورود به این صنعت برای تمامی مشاغل نبایست داوطلب و خانواده وی از شرایط حاکم آگاه بشوند؟ بسیار افرادی بوده اند که پس از آغاز دوره ها دیدند که تصورشون از اون حرفه با واقعیت تفاوت آشکاری دارد.

    بله, در این سال ها خیلی ها به دلیل اینکه لباس من اینگونه بود و دانش این فن رو داشتم ، افرادی پیش من می آمدند و من هم سعی می کردم در مقابل سوال هایشان جواب های صادقانه ای بدهم.
    باید بگویم میبایست علاقه و شغل در این حیطه از همدیگر تفکیک شوند.زمانیکه شمابه حرفه ای علاقه دارید دلیلی ندارد که این حرفه تجارت و شغل شما هم باشد.برای مثال اگر من به غواصی علاقه دارم دلیلی ندارد که غواصی شغل من هم باشد .اگر من نوعی به پرواز علاقه دارم اولا" به چه نوع پروازی علاقه دارم؟ ثانیا" آیا به دید شغل به ان نگاه می کنم یا صرفا" علاقه؟ چون هنگامی که این علاقه به فضای شغل تبدیل بشود تغییرات بسیار محسوسی بوجود خواهد آمد گاهی ممکن است جذابیتهای یک حرفه زمانیکه تبدیل به شغل شد تبدیل به دافعه شوند .برای مثال عشق به پرواز بنده را به بندرعباس کشاند و بنده 16 سال در این شهر خدمت کردم درحالیکه قبلا اصلا به ذهنم هم خطور نمیکرد که حتی بتوانم یکسال در بندعباس دوام بیاورم. شما باید ببینید میزان عشق و علاقه تان به پرواز چقدر است .عزیزانی که به پرواز علاقه مند هستند میبایست تفکیک بین شغل و علاقه را قائل شوند زیرا زمانیکه پرواز بعنوان شغل شما باشد دیگر از تشویق خبری نیست و در صورت خطا شما با بازخواست مواجه خواهید شد.

    شما دوست دارید با چه لقبی خطاب شوید ؟سرهنگ یا کپتن؟

    سوال سختی پرسیدید.خلبان به تنهایی بهتر هست.بسیار برایم سخت بود اما بنده از لباس پرواز نظامی کنده شدم اما علاقه آن در قلبم وجود دارد.اگر به من کپتن بگویند نمیتوانم فراموش کنم قبلا چه بوده ام.

    با توجه به اینکه شما هردو جنس هوانوردی, نظامی و غیرنظامی را تجربه کرده اید , لطفا بفرمایید کدامیک بیشتر مطلوب شماست؟

    بنده در حال حاضر از طریق یک سیستم نظامی به بخش غیرنظامی خدمت میکنم و به هردوی اینها علاقه مندم و نمیتوانم بین این دو تفکیک قائل شوم.پتانسیلی که سیستم نظامی ما دارد بسیار قوی هست چه به لحاظ نیروی انسانی با تجربه ای که دارا می باشد و چه به لحاظ تجهیزات و تاسیسات .بنده زیاد قائل به هواپیمای صرف نیستم گرچه هواپیماهای موجود نیز خوب هستند و بنده این پتانسیل را میبینم که با وجود ایرباس و بویینگ و هر نوع هواپیمایی این مجموعه به موفقیت خواهد رسید.

    آیا شما پرواز را به فرزندانتان هم توصیه میکنید؟

    علی رغم اینکه پسر بزرگم خیلی به پروازعلاقه مند نبود در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته هوافضا در دانشگاه علوم تحقیقات است اما به پسر دومم گفتم که به پرواز به شکل حرفه نگاه میکنی یا علاقه؟.در صورت داشتن علاقه به پرواز بنده زمینه اش را فراهم میکنم اما در صورت اینکه می خواهی به دید یک حرفه نگاه کنی باید این را به بهترین وجه به من ثابت کنی همچنین بهتر هست در رشته دیگری هم تحصیل کنی تا نقطه اتکایی داشته باشی و الان هم ایشان سال دوم رشته معماری هستند.

    به نظر شما علاقه به پرواز نشات گرفته از کدام حس درونی انسان است؟

    دل کندن. من به همه میگویم درس اول پرواز را به یاد داشته باشید , اولین درس پرواز دل کندن از زمین است.منظور از زمین تمام عشق و علاقه های زمینی است. هنگام پرواز باید از زمین دل کند چون پرواز جای این موضوعات نیست.زمینی ها را باید گذاشت برای زمین. برای موقعی که فرود آمدیم . برای همین اول باید مشکلات را حل کرد و بعد به پرواز رفت .اگر نمیتوانی کار سختی در پیش خواهی داشت.

    پایان قسمت سوم

    ادامه دارد...
    This article was originally published in forum thread: ویژه// مصاحبه اختصاصی با ستاره نیروی هوائی ,ریاست محترم هواپیمائی ساها//ویژه started by Ali Pilot View original post
  • اطلاعات پرواز انلاین فرودگاه ها

  • سامانه پیامکی ایروسنتر




  • پایگاه های اطلاع رسانی



  • وضعیت اب و هوا

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0