برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

  • مصاحبه اختصاصی با يكي از ستاره هاي نیروی هوائی ,ریاست محترم هواپیمائی ساها،كاپيتان طوسي ، قسمت چهارم و پاياني



    ايروسنتر ، قسمت چهارم(پایانی) :

    آیا در پرواز قدرت طلبی را هم می بینید؟

    در پرواز با جنگنده بله.یکی از درسهایی که به شاگردانم در نیروی هوایی می دادم این بود که غرور داشته باشند.علی رغم اینکه غرور خصلت ناپسندی است اما در خلبان شکاری باید غرور وجود داشته باشد.خلبان شکاری باید با خود بگوید ای مردمی که بر روی زمین هستید این صدای هواپیمای من است که میشنوید.بنده حس غرور را در خلبانان شکاری تقویت میکردم زیرا که این حس در پروازشکاری مورد نیاز هست و اگر حس غرورjشکاری تمایلی Nبه درگیری نخواهد داشت.

    در حال حاضر چند هزار ساعت پرواز را در کارنامه خود دارید؟

    نزدیک به 4 هزار ساعت .در زمانیکه خلبان شکاری بودم مدت زمان پرواز ها کوتاه بود .نزدیک به 2800 ساعت با هواپیمای جنگنده F4 پرواز دارم و 1200 ساعت هم با هواپیمای B707 پرواز کردم و در رابطه با A320 هم فعلا ساعت پرواز زیادی ندارم.

    لطفا در رابطه با موقعیتهای اضطراری که در پرواز برایتان پیش آمده برای ما بفرمایید؟

    موقعیت اضطراری در پرواز زیاد بوده اما به صورت گزیده موردی را برایتان خواهم گفت.در پروازی با جنگنده F4 که با شاگردم در حال پرواز برای سوختگیری بودیم, خودم کابین عقب بودم و شاگردم کابین جلو بود , برای سوختگیری آماده شدیم .لازم به ذکر هست که سوختگیری با جنگنده F4 بسیار سخت هست و در سوختگیری امکان فعالیت برای معلم خلبان به مراتب محدود هست.در هنگام سوختگیری به هواپیما آسیب وارد شد و سیستم سوخت و سیستم هیدرولیک جنگنده دچار اشکال گردید بطوریکه دیگر اطلاعی از میزان سوخت جنگنده نداشتیم.در آن زمان مکان تقریبی ما بین اصفهان و شیراز بود.تصمیم گرفتم برای فرود و رفع نقص به شیراز رفته و پس از چک کردن سیستم های هواپیما به سمت پایگاه مادر یعنی بندرعباس بازگردیم.در فاینال یک فروند جنگنده سوخو22 هم اعلان وضعیت اضطراری کرده بود و آماده فرود میشد و بنده به دلیل اطلاع نداشتن از میزان سوخت جنگنده که برای فرود کافی هست یا نه، برای اعلان حالت اضطراری دچار تردید شده بودم.برای فرود آماده شدم و در نوبت فرود قرار گرفتم , اقدام به بازکردن چرخ ها کردم اما چرخها باز نشد در این حال به شاگرد خودم گفتم که فرایند اپروچ را ادامه بده , یک هواپیمای دیگر در بال ما(کنار ما) درحال پرواز بود که به ما اعلام کرد چرخ به حالت نیمه باز قرار گرفته است همان طور که می دانید این حالت بدترین حالت ممکن برای نشستن می باشد.در این حین اقدام به دادن چند شتاب جی مثبت به هواپیما کردیم که خداروشکر چرخ دماغه باز شد اما چرخ های اصلی زیر بدنه همچنان به وضعیت قبل خود قرار داشتند.به شاگردم گفتم که تا Minimum باند ارتفاع را کم کن پس از رسیدن به آن نقطه تصمیم گیری بسیار سخت شده بود و مجدد به کابین جلو گفتم که تا Minimum Go ادامه بدهد که نزدیک باند پرواز و در فاصله کمتر از 200پایی چرخ هواپیما باز شد و هواپیما اقدام به تاچ کردن باند کرد . زمانیکه اقدام به انجام ترمز بر روی باند فرود کردیم متوجه شدیم که ترمز جنگنده کار نمیکند و هواپیما در حال خارج شدن از باند بود به ناچار از ترمز اضطراری که یک سیستم نیوماتیک می باشد استفاده کردم همزمان در آئینه مشاهده کردم که هواپیمای سوخو22 پشت سر ما هم فرود آمده در حالیکه ما باند را هنوز تخلیه نکرده بودیم پس از کم شدن سرعت هواپیما , جنگنده را به سوی High Speed Taxiway با استفاده از ترمز هدایت کردم.بلافاصله بعد از قرار گرفتن من در taxi way جنگنده سوخو 22 از کنار هواپیمای ما با سرعت گذشت در حالیکه هنگام فرود چتر مخصوص ترمز آن نیزعمل نکرده بود ونهایتا" موفق به نگه داشتن هواپیما در انتهای باند شد بعد ها متوجه شدم که در این پرواز سوخت و هیدرولیک ما باهم تلفیق شده بود و هر لحظه امکان آتش سوزی وجود داشته است.بعد از 4 روز و انجام تعمیرات در شیراز , آماده بازگشتن به پایگاه خود یعنی بندرعباس شدیم اما اینبار به دلیل شرایط خاص جنگنده بنده خودم در کابین جلو نشستم. هنگام برخاستن از باند فرودگاه شیراز پس از شنیدن صدای مهیبی اقدام به جمع کردن چرخ ها کردم اما متوجه شدم که چرخ ها جمع نمیشود .از پایگاه به بنده اطلاع دادند که هنگام تیک آف لاستیک شما ترکیده است .در این زمان تصمیم به فرود در همان پایگاه شیراز به وسیله بریر لندینگ گرفتم اما بریر لندینگ پایگاه شیراز آمادگی نداشت .نزدیکترین فرودگاه برای فرود به غیر از شیراز , بوشهر بود یا بندرعباس.با توجه به ارتفاعات میان راه و وضعیت جنگنده ترجیح دادم به بوشهر نرفته و به بندرعباس مراجعت کنیم.زمانیکه به فرودگاه بندرعباس رسیدم به ما اطلاع دادند که در ارتفاع پایین پرواز کنیم تا وضعیت جنگنده را بررسی کنند , بعد از انجام عمل low pass دیدم که کسی چیزی به من نمیگوید.کابل های بریر مخصوص گرفتن جنگنده بر روی عرض باند بسته شده بود و با قلابی که از هواپیما خارج میشد میبایست یکی از کابلها را میگرفتم تا هواپیما بایستد.از پایگاه به بنده اجازه فرود دادند و نشستیم پس از فرود دیدم که همه به سمت من می آِیند .پرسنلی که بر روی باند حضور داشتند , گفتند هنگامیکه از فراز فرودگاه و اتاقک کاروان عبور کردی ما از داخل بال هواپیما , آسمان را دیدیم.گویا تکه های لاستیک هواپیما بعد از ترکیدن باعث ایجاد سوراخی در بال شده بود و آن روز بخت با ما یار بود که تکه های لاستیک به بخشی از بال برخورد کرد که باک وجود نداشت .سوراخ به وجود آمده در بال به گونه ای بود که اگر چرخ جمع میشد کنترل فرامین و هیدرولیک از دست ما خارج میشد و خداروشکر ما بدون سانحه موفق به فرود شدیم که البته یکی از دلایل این موفقیت رعایت ریزترین مسائل آیرودینامیک در جنگنده فانتوم هست و بایستی به کارخانه مک دانل داگلاس سازنده این هواپیما آفرین گفت. در طول جنگ حتی ما شاهد عبور موشک سام 2 از بال فانتوم بوده ایم ولی هواپیما همچنان به پرواز خود ادامه داده بود.

    لطفا خاطره ای هم از emergency با هواپیمای B707 برای ما بفرمایید؟

    با هواپیمای B707 مشغول سوخترسانی به یک فروند جنگنده F14 بودیم که یکی از بالهای روی بسکت سوخترسان شکست وشروع به چرخش کرد و این چرخش آنقدر زیاد شده بود که ما نمیتوانستیم آن را جمع کنیم در اثر این چرخش بسکت به فلپ هواپیما برخورد کرد و باعث آسیب زدن به فلپ هواپیما شد.در این زمان جنگنده های F14 از هواپیمای سوخترسان جدا شدند , سرعت هواپیما را کم کردیم تا زمانیکه بسکت از چرخش باز ایستاد اما علی رغم تلاش در حالیکه سوخت از آن خارج میشد جمع نشد بسکت مورد نظر برروی یکی از بال های هواپیما قرار داشت و ما می بایست فرود خود را طوری تنظیم می کردیم تا هنگام فرود چرخ ها و این بسکت آزاد همگی روی باند قرار بگیرند و به نظر از خیلی شرایط اضطراری دیگر سخت تر می رسد اما ما با رعایت اصول ایمنی و دستورالعمل های مربوطه موفق به فرود شدیم.

    لطفا مقایسه ای بین حقوق خلبانان در ایران و خارج از ایران داشته باشید؟

    در یک کلام قابل قیاس نیست.شاید اگر از رقم صحبت بکنم نسبت به همکاران خلبان خود اجحاف کرده باشم اما در ایران پرواز بیشتر از جنبه اقتصادی بخاطر علاقه انجام میگیرد.حقوق خلبانان در ایران چیزی نزدیک به یک پنجم حقوق خلبانان در خارج از کشور می باشد.

    اگر ممکن هست یک توضیح کوتاهی در خصوص شکل گیری هواپیمائی ساها بفرمائید؟

    با عرض پوزش بدلیل تغییر سیستم مدیریتی و فضای حاکمیتی در شرکت و برنامه های آینده خیلی نمی توانم در خصوص ساها برایتان توضیح بدهم, اما در خصوص آغاز کار ساها باید خدمتتان عرض کنم ساها فعالیت خود را در زمانی آغاز کرد که درآن زمان پرواز های کشور با چیزی نزدیک به 9 ساعت تاخیر تیک آف می کردند و از نیروی هوائی خواسته شد تا وارد عمل بشود . اگر مجموع کل صندلی های هواپیماهای ایرلاین های ایرانی در آن زمان را جمع بزنیم به همان میزان ساها با هواپیماهای F-27 /B747/B707 وحتی C130 به مجموع صندلی ها و ظرفیت پروازی کشور افزود و توانست با مدیریت وقت مرحوم نیکوکار، جان تازه ای به سیستم حمل و نقل هوائی کشور بیافزاید. تمامی پرواز ها آن تایم و با سرویس بسیارخوبی همراه بودند.

    لطفا نظر خود را بعد از شنیدن این کلمات بفرمایید؟


    پرواز;عشق .تاخیر;اخم.هوای پرتلاطم; دست انداز.مسافر; خدمت.ایرباس 380;لکسوس 450.
    بویینگ 747;بلیزر شایان
    .سکان ; بادبان. آسمان; بی نهایت. کمک خلبان;همسفر
    ایران;جان.
    هما;نام.
    پرنده: استاد
    زیباترین فرودگاه ایران:همه فرودگاه های ایران در هنگام فرود برای من زیباست.البته به محیط زیاد توجه ای ندارم در کل نشستن برای من طراوت و تحولی است و انصافا" زیباست
    بهترین فرودگاه برای تقرب: مهرآباد
    بویینگ یا ایرباس: بویینگ با فرهنگ ایرباس
    تیک آف یا لندینگ: تیک آف
    پرواز شب یا روز : شب
    انگیزه جوانی یا تجربه پیری: انگیزه پیری
    پرواز داخلی یا بین المللی:بین المللی قشنگتر است
    کاپیتان یا فرست آفیسر: فرقی ندارد
    نظامی یا غیرنظامی : هردو
    جت یا توربوپراپ: جت


    نظر شما در رابطه با حذف مهندس پرواز از کابین خلبان چیست؟ آیا این حذف را نقطه ای روشن می بینید؟


    دلگرمی اش خوب بود اما در هواپیماهای نوین سیستم های جایگزین جای مهندس پرواز را بخوبی پر کرده اند به عنوان مثال در سیستم ECAM هواپیمای ایرباس 320 بنده به وضوح حضور مهندس پرواز را شاهد هستم و به زیبایی لمس می کنم .در این رابطه خاطره ای دارم که شاید برای شما جالب توجه باشد.در یک پرواز با هواپیمای B707 یکی از فرمانده هان نیروی هوائی ارتش هم در کابین خلبان حضور داشتند.ایشان در هنگام لندینگ شاهد اقدامات ما برای فرود بود .بعد از فرود متوجه شدم که ایشان در کاکپیت حضور ندارند بعد از پروازبه سراغ وی رفتم و پرسیدم چرا از کابین خارج شدید و رفتید؟ایشان گفت که من دیدم در کابین دعوا شده و خواستم و بهتر دیدم که حضور نداشته باشم.گفتم دعوا نشده بود.گفت:چرا شده بود.و واقعا" چنین حسی ایشان پیدا کرده بود .در زمان لندینگ با دیدن صحنه هایی مانند عقب و جلو کشیدن تراتل و تنظیم آن توسط خلبان و مهندس پرواز که برای جلوگیری از سوختن موتور انجام میشود و درکنار اقدامات کمک خلبان و زدن سوییچ های مربوطه و... احساس کرده بود که دعوا روی داده است و بنده گفتم که این امری عادی در پرواز با هواپیماست. در حالی که در هواپیمای ایرباس 320 چنین امری وجود دارد اما به نحو دیگری قابل مشاهده است.

    موفقیت در رشته خلبانی به چه عواملی بستگی دارد؟


    اول از همه علاقه.دوم تفکیک بین شغل و علاقه.وقتی شما خلبانی را بعنوان یک شغل پذیرفتید باید عواقب آن را هم بپذیرید .عواقبی مانند شرایط محیطی, ناملایمات رفتاری.حتی ممکن هست که از این شغل دلسرد شده و علاقه جای خود را به نفرت دهد چنانچه چنین افرادی را داشتیم و در آخر همت هم مساله مهمی هست.


    آیا شناختی از مرحوم تیمسار نادر جهانبانی دارید؟


    بنده شنیده های زیادی از ایشان و تیمسار خاتم دارم.عکس مرحوم جهانبانی را هم وقتی دیدم بسیار لذت بردم.



    سطح هوانوردی کشور را در مقایسه با سایر کشورها چه به لحاظ دانش و مهارت پرسنل و چه به لحاظ سخت افزاری چطور ارزیابی میکنید؟


    بنده جواب را خدمت شما بصورت مقایسه ای ارائه میدهم.من نمیتوانم در این زمینه از 0 تا 100 نمره بدهم چونکه باید دید ملاک شما از 100 چیست.آیا 100 شما شرایط موجود هست؟یا 100 شما کشورهای پیشرفته هستند؟به طور قطع ما نسبت به نیمی از کشورها در سطح جهان وضعیت بهتری داریم اما در این زمینه راه زیادی را هم پیش رو داریم.

    با توجه به مذاکرات دیپلماتیک اخیر انجام شده در آینده هوانوردی را چطور می بینید؟


    علی رغم وعده ها بنده هنوز حرکت ملموسی ندیده ام. طرف مذاکره کننده هنوز صداقت خود را به ما نشان نداده است و گفته اند چنانچه مذاکرات پیش رود و حرکت هایی صورت بگیرد ما قطعات مرتبط با ایمنی هواپیما را به شما خواهیم داد ولی در این زمینه غیر از صحبت هنوز قدم دیگری برداشته نشده است.


    نظر شما در خصوص اینکه درحال حاضر اکثر ایرلاین ها اقدام به ورود هواپیمای ایرباس 320 می کنند چیست؟


    ایرباس 320 می تواند گزینه خوب و سکوی پرتابی به شمار آید کمااینکه خانواده ایرباس 320 که از 318 تا 321 هستند و ایرباس های 340 -330 در اهداف اولیه ساختشان این موضوع لحاظ شده است و همگی یک خانواده بشمار می آیند.



    آیا با این حجم تعداد ایرلاین در کشور پتانسیل فرودگاهی آن نیز دیده می شود؟

    در حال حاضر متاسفانه خیر.


    گاهی اوقات شاهد هستیم که یک هواپیما فاصله ما بین دو فرودگاه امام خمینی (ره) و مهراباد را برای سوار کردن مسافر بصورت خالی طی میکند.نظر شما در رابطه با این سیکل معیوب چیست؟


    متاسفانه این مشکل هنوز وجود دارد.پرواز بین فرودگاه امام(ره) و مهراباد هیچ توجیه اقتصادی ندارد و این مساله قطعا با یک مدیریت کوچک حل خواهد شد.برای مثال میتوان پروازی ترتیب داد که در بازگشت در فرودگاه امام بنشیند. یا اینکه به طور مثال یک تعداد هواپیما را صرفا" جهت پرواز های بین المللی اختصاص داد تا این هزینه گزاف رفع شود .

    در سال گذشته به یکباره قیمت بلیط ها نزدیک به 70 درصد گران شد .این اتفاق را چطور ارزیابی میکنید؟


    این رویدادها هم میتواند برای یک ایرلاین مهلک باشد و هم نجات بخش.اگر این اتفاقات بر اساس یک الگوی درست نباشد میتواند باعث زمین خوردن یک ایرلاین شود.اگر این اتفاقات با این دید باشند که شرکتها مجبور به ارائه خدمات شوند بسیار خوب هست.برای مثال یکی از شرکتهای هواپیمایی در پرواز تهران-مشهد اقدام به سرو کردن سه نوع غذای گرم کرد و این یک زنگ هشدار و عامل توجه برای مجبور کردن سایر ایرلاین ها برای حرکت روبه جلو و ارائه خدمات بود مثلا" در هواپیمایی اترک در پرواز تهران به کیش هم در کلاس بیزینس و هم اکونومی چهار نوع غذای گرم به همراه دسر سرو میشود و این حجم کار را شرکت به جان خریده پس این اقدام ثابت میکند که بهبود خدمات امکان پذیر هست.ما باید آنچه را که شدنی هست به مسافر ارائه دهیم. وقتی شرکتی برای کیترینگ خود صرفا" از دو تکه نان و... استفاده می کند این یک نوع تحقیر برای مسافر به حساب می آید, مسافران ولی نعمت شرکت هواپیمائی به شمار می آیند و از بابت این مردم هست که شرکت رشد می کند .برای مثال این احترام را می بایست برای سرنشینان گذاشت که مسافر بتواند صندلی خودش را انتخاب کند یا قبل از پرواز غذای خودش را آنلاین انتخاب کند و قیمت هم متناسب با خواسته و انتخاب مسافر باشد. البته این عزم و تمایل را در انجمن شرکت های هواپیمایی بنده شاهد هستم نه به صورت صد در صد اما این پتانسیل وجود دارد و همگی دوست دارند رقابتی که ایجاد می شود رقابتی مفید باشد و مردم از آن رضایت داشته باشند.


    انتخاب آقای جهانگیریان را بعنوان رییس سازمان هواپیمایی کشوری چطور ارزیابی می کنید؟


    ایشان میخواهند یک رویکرد علمی را در زمینه هوانوردی دنبال کنند.تا بحال رویکرد سازمان بیشتر تخصص محور بود .ایشان قصد دارند در سازمان یک رویکرد علمی با بکارگیری تخصص های مربوطه را پیاده کنند.بنده آقای جهانگیریان را در این زمینه فردی قوی میبینم و اگر علم و تخصص با همدیگر ترکیب شوند میتوان به آینده هوانوردی کشور امیدوار بود.ایشان در حال حاضر در حال گرفتن اطلاعات و داده ها هستند و در طی این مدت اقدام اجرایی خاصی انجام نداده اند و فعلا سیستم قدیم پابرجاست.و امیدوارم ایشان موفق باشند.

    از نظر شما در قسمت پروازهای غیرنظامی و حوزه اجرایی استفاده از نیروهای جوان یا نیروهای باتجربه بیشتر کارساز هست؟


    پرواز یک بالانس هست.برای مثال دو خلبان با تجربه بالا دریک کابین اصلا موفق نخواهند بود و در صورت وجود دو خلبان جوان هم باید انتظار اتفاقاتی را داشت.بالانس کاکپیت همیشه باید رعایت شود.یعنی تجربه در کنار انگیزه. و در یک ایرلاین هم تلفیق این دو چاره ساز خواهد بود.

    آیا شما در سایت ایروسنتر عضو هستید؟

    بله بنده در سایت عضو هستم اما به دلیل وقت کم ، زیاد در سایت فعال نیستم.

    سپاس فراوان از شما که دعوت مجموعه مارا برای تهیه این گزارش و مصاحبه قبول کردید و آرزوی موفقیت هرچه بهتر و بیشتر برای شماو مجموعه ساها داریم .


    سپس به رسم یادبود عکس یادگاری نیز با ایشان گرفته شد و توسط ایشان و کارکنان شرکت باهدایای بسیار زیبا بدرقه شدیم.
    در پایان مجدد از زحمات کاپیتان طوسی و پرسنل خدوم شرکت تقدیر و تشکر می کنیم و امیدواریم همکاری های آتی و مستمری فی مابین مجموعه ایروسنتر با هواپیمایی ساها داشته باشیم.

    و من الله توفیق...

    پایان
    This article was originally published in forum thread: ویژه// مصاحبه اختصاصی با ستاره نیروی هوائی ,ریاست محترم هواپیمائی ساها//ویژه started by Ali Pilot View original post
  • اطلاعات پرواز انلاین فرودگاه ها

  • سامانه پیامکی ایروسنتر




  • پایگاه های اطلاع رسانی



  • وضعیت اب و هوا

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0