برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

  • چگونه از بروز Tail Strike جلوگیری کنیم؟

    AEROCENTER.IR : تقریباً همه ی ما حداقل یک بار در مورد تیل استرایک یا برخورد دم با زمین خبری خوانده ایم.اما اینبار می خواهیم کمی دقیق تر به این حادثه نگاه کنیم و آن را مورد بررسی قرار بدهیم.
    ابتدا بیایید این سوال را بپرسیم:چگونه از بروز یک Tail Strike جلوگیری کنیم؟
    در حقیقت ما قرار هست که در این تاپیک تنها به این سوال بپردازیم.
    تیل استرایک زمانی اتفاق می افتد که زاویه عمودی هواپیما(Pitch)در نزدیکی-یا روی-زمین از حد مجاز بالا رود.نتیجه آن می شود برخورد دم با زمین.
    اما تیل استرایک را باید در دو بخش تقسیم کرد:

    • تیل استرایک هنگام برخاستن
    • تیل استرایک هنگام فرود آمدن









    تیل استرایک هنگام برخاستن

    اگر به تصویر زیر دقت کنیم خواهیم فهمید که حداقل فاصله بین زمین و دم درست پس از برخاستن بوجود می آید.



    شواهد نشان می دهند که یکی از مهمترین عوامل برای جلوگیری از برخورد دم با زمین ، توانایی خلبان در انجام صحیح روتیت یا بلند کردن دماغه از زمین است.به تصویر دقت کنید:

    خط افقی صورتی رنگ یا Flight Director Pitch Bar زاویه 12.5 را نشان می دهد.در صورتی که اوج گیری را شروع نکرده باشیم و نشان دهنده زاویه ی هواپیما از این خط صورتی عبور کند ، دم هواپیما به زمین برخورد می کند.تیک آف با فلپ 20 درجه تقریباً بیشتر فاصله ی ممکن دم با زمین را هنگام برخاستن به ما می دهد.البته باید این مسئله را در نظر داشت که تنها فلپ در جلوگیری از برخورد دم با زمین تاثیر ندارد و عوامل و فاکتور های دیگری هم دخیل هستند.فاصله ی دم با زمین رابطه ی مستقیمی با سرعت غلبه هواپیما بر جاذبه (Rotation Speed)و زاویه ی افقی(Pitch)آن دارد.
    بیاید تیک آف با درجه های فلپ مختلف را بررسی کنیم.
    در هواپیمای 757 اگرچه فلپ یک درجه برای تیک آف قابل استفاده است اما تحقیقات نشان می دهد که از این درجه ی فلپ به ندرت استفاده می شود.پس بیایید از فلپ 5 درجه شروع کنیم.در فلپ پنج درجه زمانی که هواپیما پیچ 10 درجه داشته باشد فاصله ی دم با زمین 33 اینج یا تقریباً 3 فیت می باشد.
    در فلپ 15 درجه با اسلت های کاملاً باز و سرعت مناسب همراه با پیچ9.5درجه ، فاصله به 3 فیت یا تقریباً یک متر می رسد.
    در فلپ 20 درجه با اسلت های کاملاً باز و سرعت مناسب همراه با پیچ8.5 درجه ، فاصله به 4 فیت می رسد.فلپ 20 درجه یک فیت بیشتر از فلپ 15 درجه به شما مجال برخاستن بدون برخورد دم با زمین می دهد.




    بیایید کمی دقیق تر یک تیک آف اصولی را مورد بررسی قرار دهیم.


    • برای یک تیک آف صحیح و بدون تیل استرایک باید ابتدا درجه ی صحیح و درست Stabilizer Trim را بعد از به دست آوردن وزن هواپیما هنگام برخاستن ،مشخص و ست کرد.عدم ست کردن این درجه به طور صحیح می تواند باعث زود بلند شدن دماغه و اصطلاحاً Over Rotate شدن هواپیما و در نتیجه برخورد دم با زمین می شود.




    • از طریق Performance Chart سرعت دقیق Vr را مشخص کنید و پس از رسیدن به آن اقدام به بلند کردن دماغه کنید(اجازه ندهید قبل از رسیدن هواپیما به Vr دماغه از زمین کنده شود)



    • هنگام رسیدن به Vr دماغه را به آرامی و با سرعت 2.5 تا 3 درجه بر ثانیه از زمین بلند کنید.

    یک بار دیگر عواملی که ممکن است باعث برخورد دم با زمین هنگام برخاستن بشوند را بررسی می کنیم:

    • عدم ست کردن Stabilizer Trim به طور صحیح
    • Vr غیر صحیح
    • بلند کردن دماغه زودتر تر از رسیدن به سرعت Rotate
    • افزایش Pitch بیش از حد مجاز
    • استفاده غیرصحیح از Flight Director

    اگر بنا به دلایلی نمیتوانیم Pitch Rate را ببینیم یا آن را مثلاً به خاطر فریز شدن ADI نتوان تعیین کرد ، می توان به سادگی ثانیه ها را شمارش کرد.طی چهار ثانیه باید دماغه را از زمین بلند کنیم.
    در آینده در مورد تیل استرایک هنگام فرود آمدن بحث خواهیم کرد.
    ادامه دارد...

    هواپیمای پیش فرض در این مطالب،بوئینگ 757 سری 200 می باشد.
    This article was originally published in forum thread: چگونه از بروز Tail Strike جلوگیری کنیم؟ started by EP-IBZ View original post
  • اطلاعات پرواز انلاین فرودگاه ها

  • سامانه پیامکی ایروسنتر




  • پایگاه های اطلاع رسانی



  • وضعیت اب و هوا

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0