برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 5 ?? 5 ???????? 12345
????? ?????: ?? 41 ?? 48 ?? 48
dqw
  1. *amir* ?????? ??
    *amir*
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    November 2010
    tehran
    3
    تعداد تشکر : 1
    Thanked 9 Times in 3 Posts

    ??? ??? پاسخ: پرسش و پاسخ درباره آیرودینامیک

    ??? ??? ????? ???? ???? kamy_f ????? ??? ??
    اول از همه اگه شما منابع ترجمه شده دست چندم رو مطالعه می کنید ، من کتابهای اصلی رو مطالعه کردم ، در پروازهای روزمره از خواص اون استفاده می کنم و تمام این واژه هایی که شاید برای شما به عنوان یک کلمه باشه ( استال ، اسپین و .... ) رو به صورت تمرین های پروازی انجام دادم و باهاشون بطور روزمره در ارتباط هستم. پس به اندازه مورد نیاز اطلاع دارم ..

    اگر شما از کتابی که jeppeson رو به عنوان ماخذ استفاده کرده مطلب می آورید ، من خود کتاب jeppeson رو برای شما ماخذ گذاشتم!!
    -Guidd flight descovery INSTRUMENT COMMERCIAL , JEPPESEN ,Page 12-36
    -Guidd flight descovery Private pilot , JEPPESEN ,Page 3-36
    در خصوص اعتبار مطالب jeppesen همین کافی هست که یکی از معتبرترین منابع آموزش و چارتهای هوانوردی هست و اکنون یکی از شرکتهای زیر مجموعه بوئینگ هست .

    و اگر مطالب من رو با دقت خوانده بودید میدید که من هم گفتم هواپیما خاص در پیکربندی خاص برای پرواز در سرعت مورد نظر نیاز به زاویه حمله خاصی دارد ، سرعتی که برای پرواز در اون نیاز به زاویه حمله بالاتر از زاویه حمله بحرانی هست ، سرعت استال نامیده می شود . بحث اصلی بر سر علت استال بود که آیا سرعت علت استال هست و یا زاویه حمله !!!
    چنانچه این عوامل بصورت مجزا مورد بحث قرار گیرند ( در آزمایشگاه ) در زاویه حمله ثابت ( مثلا 4 درجه ) کاهش سرعت باعث استال ایرفویل نمی شه ( جدا شدن جریان هوا از سطح ایرفویل و ایجاد هوای متلاطم روی آن ) ولی در سرعت ثابت ( هر سرعتی ) ، با عبور از زاویه حمله بحرانی دچار استال می شوید . در نتیجه استال بر اثر زاویه حمله اتفاق می افتد ،

    اول اینکه آیلرون باعث تغییر همزمان Chamber و Chord line می شه ، تغییرات در Chord line هم زاویه حمله را تحت تتاثیر قرار می ده و از این طریق نیروی لیفت کم و زیاد میشود ( بین دو بال ) ( زاویه حمله = زاویه ای که Chord line با جریان هوای مربوط (Related airflow) می سازد ) Guidd flight descovery Private pilot , JEPPESEN ,Page 3-24

    Differential Aileron اصلا مورد بحث نبود ؛ البته تعریف شما در این مورد نیز اشتباه بود : Differential Aileron در واقع تکنیکی برای کاهش Aileron Drag است . به دلیل اینکه آیلرون پایین رونده باعث درگ بیشتر می شود ، آیلرون بالارونده زاویه بیشتری بالا می رود تا با ایجاد درگ بیشتر در کنترل Yaw کمک کند ( در برخی هواپیماها مانند سسنا علاوه بر آن از Frais Aileron نیز استفاده می کنند که آیلرون بالارونده یک زائده در زیر دارد که باعث درگ بیشتر میشود .) (From the ground up Page 35 )

    استال نامتقارن بحث حالت خاصی است که در نزدیکی استال بوجود می آید ، در نزدیکی استال( زمانیکه علائم شروع به ایجاد شدند ) در صورت استفاده از آیلرون برای Level نگه داشتن بالها، به دلیل تغییر زاویه حمله توسط آیلرون ، یکی از بالها وارد استال شدید تر می شود و بال دیگر از استال خارج شده و یا در مرز استال می ماند و نتیجه آن در صورت عدم کنترل و یا تلاش بیشتر باعث آغاز اسپین می شود . در این هنگام وقتی یکی از بالها پایین می ره در صورت اعمال حرکت رول توسط آیلرون به جهت مخالف باعث پایین تر رفتن آن بال می شود و در نهایت منجر به اسپین می تواند شود . ( حالا اگه منابع شما غیر از این می گویند در پرواز واقعی این اتفاق می افتد!!!)
    برای همین مهمترین کار در هنگام به استال بردن هواپیما ، مطمئن بودن از عدم استفاده از آیلرون هست .

    در خصوص اینکه اینکه استال در زاویه حمله خاص ، مستفل از سرعت اتفاق می افتد ، شاید مقاله داده شده توسط شرکت بوینگ رو قبول داشته باشید !!! احتمالا اونها دیگه اطلاعات کافی دارند :

    من یک بخش این مقاله که مربوط به دلیل استال و اینکه جدا شدن جریان هوا از سطح بال در زاویه حمله بالاتر از زاویه (و استال ) حمله بحرانی اتفاق می افتد و این موضوع مستقل از سرعت همواره درست است.برای ریکاوری از استال هم اولین کار کاهش زاویه حمله است ( نه افزایش سرعت) رو می گذارم
    Lift varies with angle of attack for constant speed and air density. As angle of attack is increased, the lift increases proportionally,
    and this increase in lift is normally linear. At a specific angle of attack, however, the resulting lift due to angle of attack behaves differently. Instead of increasing, it decreases. At this critical angle of attack, the air moving over the upper wing surface can no longer remain attached to the surface, the flow breaks down, and the surface is considered stalled. The breakdown of the flow and consequent loss of lift is dependent only upon the angle of attack of the surface. This is true regardless of airplane speed or attitude
    .و برای ریکاوری استال :



    To recover from the stall, angle of attack must be reduced below the stalling angle. Nose-down pitch control must be applied and maintained until the wings are unstalled.Under certain conditions, on airplanes with underwing-mounted engines, it may be necessary to reduce some thrust in order to prevent the angle of attack from continuing to increase. Once unstalled, upset recovery actions may be taken and thrust reapplied as needed

    .
    منبع : Aerodynamic Principles of Large-Airplane Upsets


    دوست عزیز
    راجع به توضیح و تفسیری که در ابتدا خودتان دادید که نشان دهنده برداشت شما از منابع اصلی است بحث نمیکنم.
    اما با تشکر از مطلبی که عینا بکار بردید باید بگویم برداشت وتفسیر شما اشتباه است.
    این مطلب فقط راجع به بررسی تاثیر زاویه حمله بر استال است.

    در ابتدا آمده که:
    Lift varies with angle of attack for constant speed and air density. As angle of attack is increased, the lift increases proportionally
    که در نتیجه در ابتدا سرعت وچگالی (ارتفاع) را ثابت فرض نموده تا یکی از عوامل stall را که همان A.O.A است بررسی کند نه اینکه سایر عوامل دخیل نباشند.
    و سپس شرح می دهد که با افزایش A.O.A در این شرایط ثابت (ز نظر سرعت وچگالی)چه اتفاقی می افتد وstall رخ می دهد.

    و در پایان
    This is true regardless of airplane speed or attitude

    regardless به معنی صرف نظر یا نادیده گرفتن است نه دخیل نبودن سرعت وارتفاع.


    با تشکر. منتظر پاسخ شما هستم.
    #41 ارسال شده در تاريخ January 14th, 2013 در ساعت 11:58:21

  2. The Following 3 Users Say Thank You to *amir* For This Useful Post:

    Ehsan_Abas (February 12th, 2013), Esmaiel_F4 (January 15th, 2013), pakradm (January 14th, 2013)

  3. kamy_f ?????? ??
    kamy_f
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    April 2010
    YVR
    208
    تعداد تشکر : 9
    Thanked 737 Times in 199 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 4

    ??? ??? پاسخ: پرسش و پاسخ درباره آیرودینامیک

    ??? ??? ????? ???? ???? *amir* ????? ??? ??
    دوست عزیز
    راجع به توضیح و تفسیری که در ابتدا خودتان دادید که نشان دهنده برداشت شما از منابع اصلی است بحث نمیکنم.
    اما با تشکر از مطلبی که عینا بکار بردید باید بگویم برداشت وتفسیر شما اشتباه است.
    این مطلب فقط راجع به بررسی تاثیر زاویه حمله بر استال است.

    در ابتدا آمده که:
    Lift varies with angle of attack for constant speed and air density. As angle of attack is increased, the lift increases proportionally
    که در نتیجه در ابتدا سرعت وچگالی (ارتفاع) را ثابت فرض نموده تا یکی از عوامل stall را که همان A.O.A است بررسی کند نه اینکه سایر عوامل دخیل نباشند.
    و سپس شرح می دهد که با افزایش A.O.A در این شرایط ثابت (ز نظر سرعت وچگالی)چه اتفاقی می افتد وstall رخ می دهد.

    و در پایان
    This is true regardless of airplane speed or attitude

    regardless به معنی صرف نظر یا نادیده گرفتن است نه دخیل نبودن سرعت وارتفاع.


    با تشکر. منتظر پاسخ شما هستم.
    استال: از دست دادن و یا کاهش نیروی لیفت به دلیل جداشدن جریان هوا روی ایرفویل و ایجاد جریان متلاطم روی ایرفویل
    برای بررسی خواص ایرفویل اگر تمام پارامترها را باهم تغییر دهید مشخص نمی شود که کدام مورد تاثیر گذار هست ، بنابر این با تغییر جداگانه این پارامترها ، خواص ایرفویل بررسی می شود ، در حالت ثابت بودن زاویه حمله و تغییرات در سرعت و چگالی ، جدا شدن جریان هوا رو ایرفویل به میزانی که باعث از دست دادن لیفت شود روی بال ایجاد نمی شود . ( بال به استال نمی رود )
    در حالت ثابت بودن سرعت و چگالی ( هر سرعتی - فقط ثابت ) و زیاد کردن زاویه حمله ، در زاویه ای خاص ، جدایی روی ایرفویل صورت می گیرد و ایرفویل به استال می رود ، این زاویه برای همه سرعت ها تقریبا یکی هست .
    وقتی که بال در هر سرعتی با عبور از زاویه حمله بحرانی به استال برود نتیجه می شود که استال وابسته به زاویه حمله است .

    متن بصورت لغت به لغت نباید ترجمه کرد :
    The breakdown of the flow and consequent loss of lift is dependent only upon the angle of attack of the surface. This is true regardless of airplane speed or attitude
    ترجمه :
    جدایی جریان و از دست دادن لیفت در نتیجه آن، فقط به زاویه حمله سطح بستگی دارد ، این موضوع بدون توجه به (مستقل از ) سرعت و وضعیت هواپیما ( نسبت به افق -Attitude) همواره درست است. ( در هر سرعت و وضعیتی این درست است)


    تعریف استال کتاب Jeppesen Page 3-6
    Stall is couse by seperation of airflow from wings upper surface, this results in a rapid decrease of lift.
    for the same aircraft Stall always occurs at the same angle of attack ,regardless of air speed, flight attitude or weight. this angle is critical angle of attack
    ترجمه :
    استال به دلیل جدا شدن جریان هوا دز سطح بالایی بال اتفاق می افتد ، این باعث کاهش ناگهانی لیفت می شود .
    برای هواپیمای مشخص، استال همیشه در زاویه حمله مشابه اتفاق می افتد و این موضوع مستقل از سرعت ، وضعیت نسبت به افق و یا وزن است ، این زاویه ، زاویه حمله بحرانی است .


    آیا شما یک شبیه ساز ( ابتدایی) که در سایت ناسا قرار دارد را قبول دارید ؟؟؟؟ سایت ناسا که مفاهیم ایتدایی رو اشتباه نمی گذاره ؟؟؟ و اشتباه توی ترجمه و درک مفاهیم هم نداره!!!!!
    FoilSim II 1.5a beta
    برای اجرای اون نیاز به نصب جاوا روی کامپیوتر خود دارد .
    - در تنظیمات Ideal Flow رو به Stall Mode تغییر دهید
    - در گزینه Input ، اگر به حالت Shape /Angle باشه می تونید زاویه حمله را تغییر دهید ، در این حالت مشاهده می کنید که تغییر زاویه حمله باعث تغییر لیفت ، درگ و در نهایت استال می شود .
    - با هر زاویه حمله دلخواه ، در گزینه Input ، حالت Flight test رو انتخاب کنید ، حالا می توانید در زاویه حمله ثابت سرعت و ارتفاع را تغییر دهید .. مشاهده خواهید کرد در زاویه حمله پایین تز استال ، با کم کردن سرعت و افزایش ارتفاع با استال نمی روید و چنانچه زاویه حمله در استال باشد ، افزایش سرعت تاثیری در آن ندارد .
    سعی کنید از آن استفاده کنید ، برای درک مفاهیم مناسب هست.
    #42 ارسال شده در تاريخ January 14th, 2013 در ساعت 13:33:32

  4. The Following 4 Users Say Thank You to kamy_f For This Useful Post:

    *amir* (January 14th, 2013), Ehsan_Abas (February 12th, 2013), Esmaiel_F4 (January 17th, 2013), pakradm (January 14th, 2013)

  5. ارش کمان گیر ?????? ??
    ارش کمان گیر
    هوانورد عادی-استوار دوم
    August 2012
    کرج
    130
    تعداد تشکر : 49
    Thanked 292 Times in 97 Posts

    ??? ??? پاسخ: پرسش و پاسخ درباره آیرودینامیک

    ??? ??? ????? ???? ???? kamy_f ????? ??? ??
    زاویه حمله بحرانی بال مستقل از سرعت هست، در انتهای پاسخ قبلی من مشاهده می کنید ، که گفتم که هواپیما با توجه به پیکر بندی خاص ، نیاز به زاویه حمله خاص برای پرواز در سرعت مشخص داره ، که در سرعت استال آن به زاویه حمله بحرانی بال می رسه ، و چنانچه از این سرعت پایین تر بره ، به دلیل نیاز با زاویه حمله بالاتر برای تامین لیفت مورد نیاز ، از زاویه جمله بحرانی عبور می کنه و دچار استال می شه . پس هواپیما در سرعت استال دچار استال میشه ( به دلیل نیاز به عبور از زاویه بحرانی )

    مستقل بودن استال از سرعت به معنی این هست که در هر سرعتی با عبور از زاویه حمله بحرانی ، دچار استال می شوید. ( در سرعت استال که این امر طبیعی هست ، نکته اصلی در سرعتهای بالاتر هست )
    شما احتمالا از wash out در ساختار بال اطلاع دارید ، در بالهایی که آز آن استفاده می کنند بال در بخش های داخلی دارای زاویه حمله بالاتر ، هست و این باعث می شه که کل بال باهم به استال نره ، در حالی که سرعت استال یکی هست !! اختلاف زاویه حمله باعث شروع استال از ریشه به نوک بال می شه .
    در هنگام ریکاوری از استال نیز اولین کار کاهش زاویه حمله است ، به محض کاهش آن ، استال شکسته می شود.
    مورددیگه استال نامتقارن هست که در صورت استفاده شما از آیلرون برای Level نگه داشتن بالها بوجود می آید و در نهایت منجر به اسپین می شود . در این حالت سرعت نزدیک هست ،استفاده از آیلرون باعث تغییر زاویه حمله بالها می شود ( یکی زیاد می شود و یک کم می شود ) این باعث استال زودتر بال با زاویه حمله بالاتر می شود ( سرعت هنوز بالاتر از استال هست ) و یکی از بالها به استال می رود ( به دلیل افزایش زاویه حمله ) در حالی که دیگری خارج از استال هست ( به دلیل کاهش زاویه حمله )و این در صورت عدم کنترل منجر به اسپین می شود.
    این ها نمونه هایی بودند نشان دهنده وقوع استال در زاویه حمله خاص ( مستقل از سرعت ) هستند ( مخصوصا استال نامتقارن و Washout )
    پرفکت بود..
    مثالی بزنم.
    وقتی بالی با زاویه به شکل wash-out فرض کنیم.با قرارگیری هواپیما در زاویه حمله بالا (نزدیک استال بال).. نوک بال که محل قرار گیری سطوح کنترلی شپرها خواهد بود.در زاویه حمله کمتری قرار داشته و دیرتر وارد محدوده واماندگی شده..
    تازه این اثر ...حهت کنترل پذیری ذر هواپیما در ناحیه واماندگی از اهمیت خاصی دارد.
    #43 ارسال شده در تاريخ September 27th, 2013 در ساعت 16:06:19

  6. ارش کمان گیر ?????? ??
    ارش کمان گیر
    هوانورد عادی-استوار دوم
    August 2012
    کرج
    130
    تعداد تشکر : 49
    Thanked 292 Times in 97 Posts

    ??? ??? پاسخ: پرسش و پاسخ درباره آیرودینامیک

    ??? ??? ????? ???? ???? kamy_f ????? ??? ??
    اینکه استال به سرعت ربط نداره به این معنی هست که با هر سرعتی اگر از زاویه حمله بحرانی عبور کنید هواپیما دچار استال می شه !!
    برای هواپیمای مشخص ، با سرعت مشخص ، زاویه حمله خاصی مورد نیاز است و سرعتی که پرواز در آن نیازمند رسیدن به زاویه حمله بحرانی است ، به عنوان سرعت استال نام گذاری می شود به دلیل اینکه شما در آن سرعت (در وزن و پیکربندی خاص )نیاز به عبور از زاویه حمله بحرانی برای نگه داشتن هواپیما در کروز خواهید داشت که باعث استال می شود . که معمولا در دوحالت بدون فلپ و با فلپ فرود معرفی می شود .

    و یک نکته اینکه کاهش نیروی لیفت به علت کاهش سرعت ، استال نیست بلکه علمکرد عادی بال هست ، نیروی لیفت با توان 2 سرعت ارتباط دارد و با آن کم و زیاد میشود بنابر این برای جبران کاهش به دلیل کاهش لیفت مجبورید زاویه حمله را افزاش دهید ، تا جایی که به حداکثر توانایی تولید لیفت بال می رسید ( همان زاویه حمله بحرانی )، افزایش بیشتر زاویه حمله بطور ناگهانی باعث کاهش لیفت خواهد شد که به آن استال می گویند .
    سیستمهای هشدار استال در هواپیماها ، سرعت هواپیما رو به عنوان مرجع استفاده نمی کنند بلکه زاویه حمله بال رو اندازه می گیرند و هنگامیکه به نزدیکی زاویه بحرانی برسه عمل می کنند .

    در خصوص جمله شما که "در کل هواپیماها باید در یک بازه ی سرعتی خاص پرواز کنند، در غیر این صورت اگر بالاتر یا پایین تر از آن بازه به حرکت ادامه دهند، دچار حالت واماندگی می شوند" : در سرعت پایین به دلیل نیاز به زاویه حمله بالا دچار واماندگی می شوند ،ولی در سرعتهای بالاتر از حد مجاز دچار واماندگی (استال) نمی شوند ، احتمال وقوع مشکلات ساختاری وجود خواهد داشت و اگر سرعت بالاتر از Vne برسد بدنه هواپیما و سطوح کنترل تحمل نیروی وارده را ندارند و دچار تخریب ساختاری ( Structure Failure ) می شوند .
    حتی در سرعت های بیشتر سرعت استال دیگر لازم نیست که از زاویه حمله زیاد استفاده کرد...q انقدر زیاد بوده ...نیروی برای زیادی تولید می شود.بنابراین به پرواز با زاویه حمله بالا برای تولید L نیست.
    همچنین در سرعت کمتر از سرعت استال مقدار q کم بود و برای تولید L مورد نیاز ..از افزایش زاویه حمله بهره گرفته می شود.


    در مورد کابین خلبان هم یه چیز بگم.:میشه این طور گفت که: .چون داخل کابین سرعت استال بر اساس Ve در داخل کابین هواپیما نشان داده می شود.میشه این طور گفت که: سرعت استال متناظر با زاویه حمله استال است.(مقداری ثابت و مستقل از ارتفاع دارند(چون بر اساس Ve تعیین می شوند.)
    Ve=سرعت معادل سطح دریا
    ?????? ???? ارش کمان گیر : September 27th, 2013 ?? ???? 16:29:17
    #44 ارسال شده در تاريخ September 27th, 2013 در ساعت 16:28:14

  7. The Following 3 Users Say Thank You to ارش کمان گیر For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 27th, 2013), IRIAF F-14A (September 27th, 2013), سينا حمزانلويي (September 27th, 2013)

  8. MAMN ?????? ??
    MAMN
    هوانورد نیمه فعال-ستوان یکم
    October 2012
    نجف آباد
    308
    تعداد تشکر : 776
    Thanked 496 Times in 276 Posts

    ??? ??? پاسخ: پرسش و پاسخ درباره آیرودینامیک

    با سلام بر دوستان
    اطلاعاتی در مورد spoiler وعملکرد آن میخواستم ، لطفا راهنمایی فرمائید.
    #45 ارسال شده در تاريخ November 25th, 2014 در ساعت 22:22:27

  9. The Following 2 Users Say Thank You to MAMN For This Useful Post:

    IRI.AMIR (November 29th, 2014), IRIAF F-14A (November 25th, 2014)

  10. IRIAF F-14A ?????? ??
    IRIAF F-14A
    هوانورد فعال-سرهنگ
    January 2012
    Tehran
    1,352
    تعداد تشکر : 6,626
    Thanked 7,147 Times in 1,373 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: پرسش و پاسخ درباره آیرودینامیک

    سلام بر شما
    لطف مي كنيد دقيق تر بفرماييد ؟ در چه موردي؟ اطلاعات ريز ميخواهيد يا كليات ؟

    در واقع Spoiler يكي از سطوح بال هواپيما مي باشد كه در سطح رويي بال برخي هواپيماها نصب و وظيفه ي Drag increase را مثلا حين فرود بر عهده دارد . همانند يك ترمز هوايي . در واقع يك سطح كنترلي حين پرواز محسوب مي شود براي تغيير در مقدار نيروي بالابرنده و كاهش آن .




    اِلـهي و رَبـّـي مَن لي غَيـرُك




    Aeronautics was neither an industry nor a science
    It was a miracle

    Igor Sikorsky




    #46 ارسال شده در تاريخ November 25th, 2014 در ساعت 22:42:10

  11. The Following 5 Users Say Thank You to IRIAF F-14A For This Useful Post:

    Azi (November 26th, 2014), Esmaiel_F4 (November 25th, 2014), IRI.AMIR (November 29th, 2014), mohamadbaha (November 26th, 2014), pakradm (November 26th, 2014)

  12. mohamadbaha ?????? ??
    mohamadbaha
    هوانورد فعال-سرگرد
    May 2012
    تهران & ایلام
    697
    تعداد تشکر : 5,970
    Thanked 2,791 Times in 674 Posts

    ??? ??? پاسخ: پرسش و پاسخ درباره آیرودینامیک

    با سلام

    مهدی جان منم یه سوال دارم آیا وجود کاناردهای متحرک مخالف پنهانکاری نیست ؟

    و اینکه جنگنده قاهر از لحاظ آیرودینامیکی چقدر پنهانکار هست البته منظورم ماکت نیست طرح کلی رو میگم ؟


    #47 ارسال شده در تاريخ November 26th, 2014 در ساعت 20:45:12

  13. The Following 3 Users Say Thank You to mohamadbaha For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (November 27th, 2014), IRI.AMIR (November 29th, 2014), IRIAF F-14A (November 26th, 2014)

  14. IRIAF F-14A ?????? ??
    IRIAF F-14A
    هوانورد فعال-سرهنگ
    January 2012
    Tehran
    1,352
    تعداد تشکر : 6,626
    Thanked 7,147 Times in 1,373 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: پرسش و پاسخ درباره آیرودینامیک

    ??? ??? ????? ???? ???? mohamadbaha ????? ??? ??
    با سلام

    مهدی جان منم یه سوال دارم آیا وجود کاناردهای متحرک مخالف پنهانکاری نیست ؟

    و اینکه جنگنده قاهر از لحاظ آیرودینامیکی چقدر پنهانکار هست البته منظورم ماکت نیست طرح کلی رو میگم ؟

    سلام
    جواب سوال شما را ابتدا سواي اصول علمي و آيروديناميكي ، بر اساس مشاهدات تجربي ميدهم .
    اسطوره ي يك هواپيماي جنگنده ي استيلث ، به عقيده ي بسياري از كارشناسان ، F-22 رپتور مي باشد كه از اين سطوح كنترلي استفاده نمي كند . در درجه ي پايين ، F-35 نيز همينطور . قاعده ي كلي براي كاهش بازتاب امواج راداري هم طراحي پيوسته ي بدنه و سطوح كنترلي مي باشد . استفاده از پيش بال يا كنرد به شكل متداول آن (مانند جنگنده ي يوروفايتر تايفون) در يك طرح جنگنده ي پنهانكار راداري ، مانند چيزي كه در طرح چيني ها شاهد آن هستيم ، به شدت بازتاب امواج راداري را افزايش مي دهد . البته اين طرح كنرد به عنوان سطح Drag increase نيز مطرح است (هنگام فرود) . اما چيزي كه در جنگنده ي F-313 قاهر با آن روبرو هستيم ، كنرد به عنوان horizontal stabilizer بجاي دم و براي پايداري افقي هواپيماست .
    اما مسأله ي پنهانكاري از ديد امواج راداري ، موضوع ساده اي نيست و به اين سادگي قابل اظهار نظر نخواهد بود ؛ مگر با شبيه سازي رايانه اي طرح و نيز آزمايشهاي ميداني پروازي ؛ شرايط هم به شدت در اين موضوع دخيل است . اما آنچه قابل توجه است ، اولين تجربه ي كشورمان در اين زمينه و نيز پيشتازي اين تكنولوژي در ميان كشورهاي جهان است كه كشورمان نيز خود را وارد اين حوزه ي فناوري كرده است . در بهترين حالت ما مي توانيم يك هواپيماي تهاجمي كم پيدا (از نظر راداري) در اختيار داشته باشيم كه بسيار نيز ارزشمند است .
    درمورد يك طرح استيلث ، بايد براي ميلي متر به ميلي متر پروژه فكر و برنامه داشت ، كانوپي ، ورودي و خروجي موتور ، دماغه و رادار ، دهليزهاي داخلي حمل سلاح ، لبه ي حمله و فرار بال و سطوح كنترلي آن و اتصالات بال و دم و بدنه و بسياري فاكتورهاي ديگر .
    با اين حال من به شخصه به اين طرح خوش بين هستم ، به شرطي كه ادامه دار باشد و پروژه بعد از مدتي لغو نشود .




    اِلـهي و رَبـّـي مَن لي غَيـرُك




    Aeronautics was neither an industry nor a science
    It was a miracle

    Igor Sikorsky




    #48 ارسال شده در تاريخ November 26th, 2014 در ساعت 22:43:53

  15. The Following 3 Users Say Thank You to IRIAF F-14A For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (November 27th, 2014), IRI.AMIR (November 29th, 2014), mohamadbaha (November 26th, 2014)

???? 5 ?? 5 ???????? 12345

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0