برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 2 ?? 2 ???????? 12
????? ?????: ?? 11 ?? 12 ?? 12
dqw
  1. Esmaiel_F4 ?????? ??
    Esmaiel_F4

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    July 2012
    اهواز
    959
    تعداد تشکر : 8,446
    Thanked 5,425 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: سوال در مورد رادارگریزی

    ??? ??? ????? ???? ???? IRIAF F-14A ????? ??? ??
    ميشه يه مقدار بيشتر توضيح بديد؟!
    چطور ميشه از روي اين ورتكس هاي مثلا نوك بال به يه الگو از موقعيت و در نهايت شناسايي پرنده رسيد؟
    بقيه ي مواردي كه معرفي كرديد هم همينطور .
    و اينكه آيا تحقيقاتي در اين زمينه ها در جريان است؟ توسط چه شركت ها و گروه هايي؟! اطلاع داريد ؟
    اول رادار های Bistatic : ببینید درسته که هواپیماهای استیلت قسمت زیادی از امواج رادار رو جذب میکنن اما بخشی از اون هم توسط سطوح زیویه دار به پهلو ها پایین یا عقب منحرف میشه بنابراین گیرنده ای که در جای مناسب قرار گرفته باشه میتونه این امواج رو ردیابی کنه و رادار های بی استاتیک حاصل همین موضوع هست. رادار بی استاتیک بطور ساده یعنی اینکه فرستنده در یکجا قرار داره و گیرنده در جایی دیگه و امواج بازتابی رو از یک زاویه دیگه ردیابی میکنه. ادعا شده یک سری آزمایش با رادار های بی استاتیک محمول ماهواره ها توسط امریکا انجام شده (راداری که در فضا مستقر باشه بدلیل دید از بالا امکان ردگیری بهتری داره اما همین رادار نیاز به ف ی ل ت ر های بسیار بسیار پیچیده داره تا بازتاب های هدف رو از میان انبوه بازتاب های زمینی پیدا کنه!)

    دنباله گردابی نوک بال ها هم که به سادگی قابل حذف نیست میتونه کلیدی برای شناسایی پرنده های پنهانکار باشه. قبلا رادارهایی که بتونن جریانات هوایی رو ردگیری کنن برای استفاده در فرودگاه ها ساخته شده بود منتهی با برد بسیار کم در حد چند صد متر!

    دنباله داغ اگزوز هم گفته شده میتونه روشی برای پیدا کردن استیلت ها باشه. این جریان میتونه (هرچند جزیی) امواج راداری رو بازتاب کنه و بقای هواپیما رو به خطر بندازه. البته باز نیاز به ف ی ل ت ر های پیچیده هست تا بازتاب واقعی رو تشخیص بده.

    البته این روش ها فقط روی کاغذ یا حداکثر در فاز آزمایشی هستن و البته چنین روش هایی پیچیدگی بسیار زیادی دارن و حداقل یک دهه کار آزمایشی لازمه تا به استفاده عملی برسن.

    خیر به جز بی استاتیک که در مجله هواپیما نوشته بود توسط دارپا آزمایش شده از بقیه موارد اطلاعی ندارم.


    اتفاقا یکی از مشکلات B-2 همینه.وقتی که محفظه ی بمب هاش باز میشه سطح مقطع راداریش به دلیل بزرگ بودن دریچه زیاد میشه.
    اف117 که در جنگ کوزوو ساقط شد هم دقیقا موقع باز کردن دریچه بمب رهگیری شد. این دریچه ها به سرعت باز و بسته میشن ولی هرچه تعداد بمب هایی که باید فروریخته بشن بیشتر باشه زمان باز موندن دریچه هم بیشتر میشه و شرایط سخت تر!

    ?????? ???? Esmaiel_F4 : November 13th, 2014 ?? ???? 18:16:52
    IRIAF F-4 Phantom


    Phantom Phor EVER
    #11 ارسال شده در تاريخ November 13th, 2014 در ساعت 18:15:35

  2. The Following 6 Users Say Thank You to Esmaiel_F4 For This Useful Post:

    AWG-9 (May 4th, 2015), Ferdowsi (November 14th, 2014), IEGB (November 13th, 2014), IRIAF F-14A (November 13th, 2014), mohamadbaha (November 13th, 2014), reza_fvr (June 15th, 2015)

  3. Ferdowsi ?????? ??
    Ferdowsi
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    November 2013
    Mashhad
    185
    تعداد تشکر : 226
    Thanked 538 Times in 148 Posts

    ??? ??? پاسخ: سوال در مورد رادارگریزی

    خیلی خوشحالم از بحث جالبی که پیش اومده.

    در اکتشاف توسط رادار چندتابحث خیلی مهمه. البته بحث های گسترده تره ولی اونایی که به نظرم کمتر از اول تاپیک بهش پرداخته شد رو میارم.

    1- طول موج امواج ارسالی: به شکل کلی اگر بزرگترین اندازه ی طولی پرنده از نصف طول موج موج راداری کوچکتر باشه، اون پرنده ذاتا برای اون موج نامرئی هست. بنابر این رادارها به سمت امواجی با فرکانس بالاتر و طول موج های کمتر پیش میرن که البتوه توان گسیلی و برد رادار رو کم می کنه. مثل رادارهای جدیدی که به رادارهای باند ایکس یا رادارهای جاسوسی موسوم هستند و ادعا میشه هر شی پرنده ای رو کشف می کنن ولی برد محدود و چند ده کیلومتری دارن. همچنین امواج با فرکانس پایین و طول موج زیاد کم انرژی تر هستند و راحت تر توسط پوشش های مستهلک کننده ی امواج رادار جذب میشن.

    2- موقعیت لحظه ای ماژول کشف امواج دریافتی:اینکه دریافت کننده ی امواج بازتابش شده چه موقعیتی داشته باشه خیلی مهمه. اگر در محل آنتن فرستنده باشه، عموما تکنیک های رادار گریزی که از شکل های هندسی برای سطح استفاده می کنن سعی می کنن حداقل انرژی رو به سمت گسیلنده بازتاب کنند. به همین منظور رادارهای بای استاتیک طراحی شد و به همین دلیل هم رادارهای هواپایه توفیق بیشتر در کشف اهداف پنهانکار دارند. چون مدام موقعیت گیرنده در حال تغییر هستش.
    3- فیل تر ینگ امواج دریافتی: هر گیرنده و کشف کننده ی راداری از یه سری پروتوکل های پایش امواج استفاده می کنه که بهش اجازه میده نویز رو حذف کنه و هدف واقعی رو تشخیص بده. دانش نرم افزاری و پیشرفت اون به گیرنده ها این اجازه رو میده که فیل تر ینگ صحیح تری بر روی امواج دریافتی داشته باشند و هدف رو از نویز بهتر تشخیص بدن. از طرف دیگه پنهانکارها هم همواره دنبال این هستند که بازتابش امواج رو برای گیرنده به شکل نویز معرفی کنن و در واقع سایه ی راداری خودشون رو در دایره ی نویز گیرنده قرار بدن.
    4- زمان مکشوف بودن پرنده: این بحث هم به بحث بالا مربوط میشه. چون دوستان گفته بودن از یک سری زوایا قابل شناسایی هست و یا وقتی دریچه حمل تسلیحات رو باز میک نه قابل شناساییه بد ندیدم جدا مطرح بشه. یکی از پارامترهای پایش امواج دریافتی زمان گسیل اون ها هستش. بنابر این افزایش سطح مقطع راداری در زمان کوتاه برای بسیاری از رادارها حذف میشه و پایش میشه. رادارها تمایلی ندارن مثلا یه مرغ دریایی که بالهاش رو بازکرده و تصادفا عمود بر امواج گسیلی قرار گرفته رو به عنوان یه رپتور شناسایی کنن.

    امیدوارم منظور رو رسونده باشم.
    ?????? ???? Ferdowsi : November 14th, 2014 ?? ???? 12:36:23
    #12 ارسال شده در تاريخ November 14th, 2014 در ساعت 12:33:29

  4. The Following 6 Users Say Thank You to Ferdowsi For This Useful Post:

    AWG-9 (May 4th, 2015), Esmaiel_F4 (November 14th, 2014), IEGB (November 15th, 2014), IRIAF F-14A (November 14th, 2014), mohamadbaha (December 4th, 2015), reza_fvr (June 15th, 2015)

???? 2 ?? 2 ???????? 12

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0