برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 4 ?? 6 ???????? 123456 ??????????
????? ?????: ?? 31 ?? 40 ?? 60
dqw
  1. Eshghe Parvaz ?????? ??
    Eshghe Parvaz

    کارشناس هوانوردی
    December 2008
    ايران
    1,312
    تعداد تشکر : 8,798
    Thanked 6,109 Times in 1,045 Posts

    ??? ??? پاسخ: سانحه ایرباس 300 ماهان ایر در مشهد + تصویر - 90/06/12

    طبق قوانين در فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد، هواپيماهاي متوسط و بزرگ بايد در انتهاي باند دور بزنند و اجازه ي اينكه از تاكسي وي هاي وسط باند استفاده كنند، ندارند.



    «اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه و النصر و جعلنا من خير اعوانه و انصاره و من المستشهدين بين يديه»


    #31 ارسال شده در تاريخ September 5th, 2011 در ساعت 13:12:47

  2. The Following 14 Users Say Thank You to Eshghe Parvaz For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 5th, 2011), Amiralikarimi (September 6th, 2011), arra (September 5th, 2011), bozorg2011 (September 5th, 2011), Dream Bird (September 5th, 2011), FA M.Masoud (September 5th, 2011), IR Blue SKY (September 5th, 2011), Mahan (September 5th, 2011), MeLoDY (September 5th, 2011), Mohammadme (September 5th, 2011), PILOTSAEED (September 6th, 2011), reza dezfuli (September 5th, 2011), SKY MAN (September 5th, 2011), W mahan 5 (September 5th, 2011)

  3. SKY MAN ?????? ??
    SKY MAN

    رئیس سایت
    August 2007
    none
    7,234
    تعداد تشکر : 19,755
    Thanked 20,850 Times in 3,722 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 9

    ??? ??? پاسخ: سانحه ایرباس 300 ماهان ایر در مشهد + تصویر - 90/06/12

    روایت لحظه‌به‌لحظه محسن رضایی از حادثه پرواز 613/

    هر لحظه ممكن بود هواپيما منفجر شود/ كدخدايي و رشاد هم بودند




    دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام طي يادداشتي حادثه پرواز 613 را بازگو كرد.

    به گزاش خبرگزاري فارس محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به بيان روايتي از لحظه به لحظه حادثه پرواز 613 پرداخت.

    متن يادداشت محسن رضايي در اين باره، به شرح ذيل است:

    برای عزیمت از تهران به مشهد مقدس، خودمان را به پرواز 613 ماهان رساندیم. موقع بلند شدن احساس کردم چرخ های هواپیما با زمین اصطکاک زیادی پیدا کرد و صدای برخورد چرخ‌ها روی باند کمی توجه‌ام را جلب کرد. در طول مسیر پرواز خوبی داشتیم خلبان توضیحاتی در حین پرواز داد در ارتفاع 33 هزار پایی پرواز کردیم نرسیده به مشهد لحظاتی خوابم برد قبل از فرود بیدار شده بودم.

    هنگامی که هواپیما روی باند قرار گرفت احساس کردم ترمزهای هواپیما سفت‌تر از پروازهای دیگر گرفته شده بود گویی خلبان می‌خواست بجای رفتن به انتهای باند از وسط‌های باند بپیچد. احساس کردم خلبان می‌خواهد از همان فاصله‌ای که احتمالا رمپ خروج از باند است خارج شود، ناگهان صدای بسیار شدیدی از نوع برخورد هواپیما با یک مانع سخت را شنیدم و کمتر از یک دقیقه هواپیما متوقف شد. صلواتی فرستادم. پس از لحظاتی که سکوت بر مسافرین و کادر پرواز و خدمه حاکم بود سروصداهایی در هواپیما بلند شد. بالاخره افرادی از خدمه هواپیما از مسافران خواستند از جای خود بلند نشوند پس از چند دقیقه خلبان به مسافران توضیح داد که مسئله خاصی نبوده است.

    منتظر باز شدن درهای هواپیما بودیم که ناگهان اعلام شد درها قابل باز شدن نیستند و باید از درهای اضطراری بیرون برویم یک مرتبه سرو صدا و هیجانات فضای هواپیما را پر کرد. صدای گریه زنها و بچه‌ها بلند شد مسافران متوجه شده بودند که حادثه‌ای اتفاق افتاده است ولی نمی‌دانستند حادثه چیست؟ آنها متوجه شدند که موضوع به آن سادگی که خلبان گفته بوده نیست.

    بعد از این از سرسره‌های اضطراری به پایین هدایت شدیم و متوجه شدیم که قضیه چه بوده است چرخ جلوی هواپیما کنده و پرت شده بود هواپیما از باند خارج و آتش گرفته بود باند و زمین اطراف آن خیس بود. از آبهای کف باند و اطراف آن مشخص بود که آتش نشانی به موقع عمل کرده است.

    گویا خانم یکی از پاسداران گارد پرواز که در همان نزدیکی خانه‌ای دارد از پشت پنجره دیده بود که هواپیما آتش گرفته و تلفنی شوهرش را مطلع می‌کند.
    من از در اضطراری سمت چپ هواپیما بیرون پریدم مقدار کمی هم دستم زخم شد و روی خارو خاشاک خارج از باند پیاده شدم‌. از منطقه بیرون باند روی باند آمدم. به بقیه مسافرین گفتم از هواپیما فاصله بگیرید محافظین هم از من می‌خواستند که سریع از هواپیما فاصله بگیرم اما شیون و گریه خانم‌ها و بچه‌ها هر نوع حرکتی برای خروج از صحنه را از من گرفته بود.

    به دوستانم گفتم ما در بین مردم می‌مانیم تا اگر کسی نیازی داشت به او کمک کنیم. آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با همسر و دو فرزندش که از مسافران این هواپیما بودند نیز از هواپیما خارج شدند پسر کوچک ایشان کیفش در هواپیما مانده بود و گریه میکرد.

    حجت الاسلام والمسلمین آقای رشاد و چند نفر روحانی دیگر هم از درهای اضطراری بیرون پریدند. خودروهای سواری از پاویون شخصیت‌ها به سمت ما آمدند و پاسداران گارد هوایی اصرار می‌کردند که سوار شده و از محوطه خارج شوم. آنها می گفتند هر لحظه ممکن است هواپیما منفجر شود اما نمی توانستم قبول کنم با دوستان دیگر آنجا ماندیم تا مردم سوار اتوبوس شوند و بروند. با آخرین اتوبوسی که مردم را به ترمینال می‌برد رفتم. دلم می‌خواست میان مردم باشم تا اگر نیازی بود کمک کنم.

    حدس می‌زدم مردم عصبانی، بخواهند ناراحتی‌شان از مسئولین را با من در میان گذاشته و گره‌های دل خود را باز کنند. وارد ترمینال که شدم بسیاری از مسافرین مرا که دیدند اطرافم جمع شدند و هر کسی چیزی می‌گفت.

    خانمی می‌گفت: آقای رضایی چرا اینجا دکتر نیست؟ آقایی می‌گفت: آقا امام رضا کمک‌مان کرد. کم کم چهره‌های گرفته مردم باز می‌شد، لبخندها جای نگرانی‌ها را می‌گرفت ، گریه‌های کودکان خاموش می‌شد.

    حدود 11 نفر جراحت کمی برداشته بودند که اکثر آنها در همان فرودگاه مداوا شدند. با بهتر شدن روحیه مردم، خوشحالی به درون من برگشت. هواپیما حامل بیش از 200 مسافر بود و از یک فاجعه‌ای جلوگیری شده بود. مطمئن شدم که امام رضا به کمک زوارش آمده بود. وقتی از میان آنها رفتم چهره‌های باز شده مسافران حکایت از بازگشت آرامش به درون آنها داشت. احتمال عجله خلبان در خروج از باند یا اشکال فنی در باند فرودگاه مشهد وجود دارد.

    ان‌شاءالله به مسئولان خواهم گفت که رسیدگی جدی به عمل آورند.
    #32 ارسال شده در تاريخ September 5th, 2011 در ساعت 14:41:46

  4. The Following 13 Users Say Thank You to SKY MAN For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 5th, 2011), Amiralikarimi (September 6th, 2011), arra (September 5th, 2011), Dream Bird (September 5th, 2011), Eshghe Parvaz (September 5th, 2011), IR Blue SKY (September 5th, 2011), Mahan (September 7th, 2011), Mohammadme (September 5th, 2011), pejmanmhatc (September 6th, 2011), Persian Tom Cat (September 5th, 2011), PILOTSAEED (September 6th, 2011), reza dezfuli (September 5th, 2011), sfaiazy (September 5th, 2011)

  5. Dream Bird ?????? ??
    Dream Bird

    مدیر انجمن هواپیماهای غیر نظامی
    September 2008
    آسمان ایران
    1,138
    تعداد تشکر : 16,019
    Thanked 6,540 Times in 1,185 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? پاسخ: سانحه ایرباس 300 ماهان ایر در مشهد + تصویر - 90/06/12

    ??? ??? ????? ???? ???? SKY MAN ????? ??? ??
    روایت لحظه‌به‌لحظه محسن رضایی از حادثه پرواز 613/
    حجت الاسلام والمسلمین آقای رشاد و چند نفر روحانی دیگر هم از درهای اضطراری بیرون پریدند. خودروهای سواری از پاویون شخصیت‌ها به سمت ما آمدند و پاسداران گارد هوایی اصرار می‌کردند که سوار شده و از محوطه خارج شوم. آنها می گفتند هر لحظه ممکن است هواپیما منفجر شود اما نمی توانستم قبول کنم با دوستان دیگر آنجا ماندیم تا مردم سوار اتوبوس شوند و بروند. با آخرین اتوبوسی که مردم را به ترمینال می‌برد رفتم. دلم می‌خواست میان مردم باشم تا اگر نیازی بود کمک کنم.
    حدس می‌زدم مردم عصبانی، بخواهند ناراحتی‌شان از مسئولین را با من در میان گذاشته و گره‌های دل خود را باز کنند. وارد ترمینال که شدم بسیاری از مسافرین مرا که دیدند اطرافم جمع شدند و هر کسی چیزی می‌گفت.
    [/B]

    ??? ??? ????? ???? ???? SKY MAN ????? ??? ??
    روایت لحظه‌به‌لحظه محسن رضایی از حادثه پرواز 613/
    از منطقه بیرون باند روی باند آمدم. به بقیه مسافرین گفتم از هواپیما فاصله بگیرید محافظین هم از من می‌خواستند که سریع از هواپیما فاصله بگیرم اما شیون و گریه خانم‌ها و بچه‌ها هر نوع حرکتی برای خروج از صحنه را از من گرفته بود.
    باز هم به آقای دکتر رضایی که احساس مسئولیت کردند و با مردم همراهی نمودند . این رفتار و همدردی ایشان ستودنی است .

    آیا احتمال دارد که هواپیما روی باند ( با توجه به خلبانان با تجربه ای که ماهان دارد بعید میدانم ) تریم نبوده است ؟

    یا اینکه نتوانسته از ریورس استفاده کند و مجبور به ترمز گیری شدید شده باشد ؟
    ?????? ???? Dream Bird : September 5th, 2011 ?? ???? 15:01:17

    #33 ارسال شده در تاريخ September 5th, 2011 در ساعت 14:59:12

  6. The Following 7 Users Say Thank You to Dream Bird For This Useful Post:

    Amiralikarimi (September 6th, 2011), arra (September 5th, 2011), IR Blue SKY (September 5th, 2011), Mahan (September 7th, 2011), Persian Tom Cat (September 5th, 2011), PILOTSAEED (September 6th, 2011), reza dezfuli (September 5th, 2011)

  7. farhad45319 ?????? ??
    farhad45319
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    January 2011
    مشهد
    2
    تعداد تشکر : 2
    Thanked 13 Times in 2 Posts

    ??? ??? پاسخ: سانحه ایرباس 300 ماهان ایر در مشهد + تصویر - 90/06/12

    من هم از دوستانی که از نزدیک حادثه را مشاهده کردند شنیدم که به علت اینکه خلبان زودتر اقدام به دور زدن کرده به هوک بریر برخورد کرده و nose landing شکسته.
    آخ این مسئولان دیگه چقدر راحت دروغ میگن. شرکت ماهان از فنی هاش و خلباناش خیلی کار میکشه و حقوقی هم نمیده. اینم نتیجش.
    #34 ارسال شده در تاريخ September 5th, 2011 در ساعت 15:24:50

  8. The Following 10 Users Say Thank You to farhad45319 For This Useful Post:

    Amiralikarimi (September 6th, 2011), Dream Bird (September 5th, 2011), IR Blue SKY (September 5th, 2011), Mahan (September 7th, 2011), Mohammadme (September 5th, 2011), nikfly (August 14th, 2013), Persian Tom Cat (September 5th, 2011), PILOTSAEED (September 6th, 2011), reza dezfuli (September 5th, 2011)

  9. reza dezfuli ?????? ??
    reza dezfuli
    هوانورد فعال-سرگرد
    April 2010
    کیش
    477
    تعداد تشکر : 5,017
    Thanked 3,313 Times in 494 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 9

    ??? ??? پاسخ: سانحه ایرباس 300 ماهان ایر در مشهد + تصویر - 90/06/12











    #35 ارسال شده در تاريخ September 5th, 2011 در ساعت 16:22:07

  10. The Following 11 Users Say Thank You to reza dezfuli For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 5th, 2011), Amiralikarimi (September 6th, 2011), arra (September 5th, 2011), att89 (September 5th, 2011), bozorg2011 (September 5th, 2011), Dream Bird (September 5th, 2011), Mahan (September 7th, 2011), Mohammadme (September 5th, 2011), Persian Tom Cat (September 5th, 2011), PILOTSAEED (September 6th, 2011)

  11. airbus f21 ?????? ??
    airbus f21
    هوانورد ارشد -سرهنگ دوم
    December 2008
    Iran-OIMY
    800
    تعداد تشکر : 935
    Thanked 3,275 Times in 649 Posts

    ??? ??? پاسخ: سانحه ایرباس 300 ماهان ایر در مشهد + تصویر - 90/06/12

    سلام خدمت دوستان

    روز نامه قدس امروز(دوشنبه) به نقل از مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان در خصوص این سانحه :
    چرخ جلوی این هواپیما باز نشد و خلبان با مهارت بسیار موفق شد فرود آمده و وضعیت را کنترل کند.


    ...


    همه می پرسند چه کار کنیم؟ من میگویم: بگویید چه کار نکنیم؟ و پاسخ اینست: گناه نکنید. شاه کلید اصلی رابطه با خدا « گناه نکردن » است.

    #36 ارسال شده در تاريخ September 5th, 2011 در ساعت 18:05:11

  12. The Following 6 Users Say Thank You to airbus f21 For This Useful Post:

    arra (September 5th, 2011), Dream Bird (September 5th, 2011), Mahan (September 7th, 2011), Persian Tom Cat (September 5th, 2011), PILOTSAEED (September 6th, 2011), reza dezfuli (September 5th, 2011)

  13. arra ?????? ??
    arra
    هوانورد فعال-ستوان دوم
    June 2010
    کرج
    237
    تعداد تشکر : 3,370
    Thanked 1,395 Times in 250 Posts

    ??? ??? پاسخ: سانحه ایرباس 300 ماهان ایر در مشهد + تصویر - 90/06/12

    گویا خانم یکی از پاسداران گارد پرواز که در همان نزدیکی خانه‌ای دارد از پشت پنجره دیده بود که هواپیما آتش گرفته و تلفنی شوهرش را مطلع می‌کند.
    این قسمت رو هرچی میخونم متوجه نمیشم...

    روز نامه قدس امروز(دوشنبه) به نقل از مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان در خصوص این سانحه :
    چرخ جلوی این هواپیما باز نشد و خلبان با مهارت بسیار موفق شد فرود آمده و وضعیت را کنترل کند.
    مدیر عامل با این حرفش هم واسه خلبانش مرام گذاشته هم حادثه رو به نفع خودشون تغییر داده
    ?????? ???? arra : September 5th, 2011 ?? ???? 18:37:50
    بلند ترین ارتفاع سقوط برای ما، افتادن از چشم مهدی فاطمه است.
    #37 ارسال شده در تاريخ September 5th, 2011 در ساعت 18:33:11

  14. The Following 8 Users Say Thank You to arra For This Useful Post:

    bozorg2011 (September 5th, 2011), Dream Bird (September 5th, 2011), Mahan (September 7th, 2011), Persian Tom Cat (September 5th, 2011), PILOTSAEED (September 6th, 2011), reza dezfuli (September 5th, 2011), sfaiazy (September 5th, 2011)

  15. YASHAR A&P ?????? ??
    YASHAR A&P
    هوانورد عادي
    January 2011
    Seville,Spain
    615
    تعداد تشکر : 5,703
    Thanked 3,954 Times in 632 Posts

    ??? ??? پاسخ: سانحه ایرباس ماهان ایر در مشهد - 90/06/12

    ??? ??? ????? ???? ???? PILOTSAEED ????? ??? ??
    مگه چرخ هواپیما هم میترکه؟من شنیدم تو پره.چطور ترکیده؟راحت بگن شکسته
    سلام عرض شد دوست عزیز
    درمورد لاستیک های هواپیما باید خدمت شما عرض کنم که تو این نوع هواپیماها لاستیک های نیمه گوشتی (اصطلاح عامیانه)به کار میره یعنی تقریبا" نیمی گوشت لاستیک است ونیمه دیگرش خالی و از هوا پر میشود که همین نیمه فشاری بین 200تا 300 psi درونش جای میگیره که فشاره نسبتا" زیادیست که احتمال ترکیدنش (به علت فرسایش لاستیک ) وجود دارد ،البته این رو هم اضافه کنم که این نوع لاستیک ها بعد از تعویض و چکاپ (اگر به خود گوشت لاستیک آسیب جدی نرسیده باشد )دوباره روکش و آماده استفاده میشن.ولی در کل مشکل از هوک بریر بوده که به این مشکل بر خورده وباعث شکستگی نوز ویل شده


    یک قانونی هست که میگه: تا قبل از اینکه پرواز کنی هر چقدر خواستی بترس، فکر کن، شک کن، دو دل شو، پشیمون شو اما وقتی که پریدی،اگه وسط راه پشیمون شدی، بازی رو باختی.
    #38 ارسال شده در تاريخ September 5th, 2011 در ساعت 18:34:59

  16. The Following 13 Users Say Thank You to YASHAR A&P For This Useful Post:

    Amiralikarimi (September 6th, 2011), arra (September 5th, 2011), bozorg2011 (September 5th, 2011), Dream Bird (September 5th, 2011), IR Blue SKY (September 5th, 2011), jafarm (August 5th, 2013), Mahan (September 7th, 2011), Mohammadme (September 5th, 2011), pejmanmhatc (September 6th, 2011), Persian Tom Cat (September 5th, 2011), PILOTSAEED (September 6th, 2011), reza dezfuli (September 5th, 2011)

  17. YASHAR A&P ?????? ??
    YASHAR A&P
    هوانورد عادي
    January 2011
    Seville,Spain
    615
    تعداد تشکر : 5,703
    Thanked 3,954 Times in 632 Posts

    ??? ??? پاسخ: سانحه ایرباس 300 ماهان ایر در مشهد + تصویر - 90/06/12

    با سلام خدمت شما عزیزان
    با توجه به حرفو حدیثایی که توی این موضوع پیش اومده باید عرض کنم که این هواپیما با ریجستر ep-mnt قرار بود بعد نشستن در مشهد این شهرو به مقصد دمام ترک کنه ولی دچار سانحه شد با تو جه به سخنان جناب آقای رضایی که در بالا آمده است این هواپیما بعد از تکان شدیدی که در هنگام لندینگ داشت ترمز شدیدی نسبت به حالت عادی داشته ودر واقع این ناشی از این بوده که در هنگام لندینگ نوز ویل شکسته بوده
    برای اطلاعتون این هواپیما در حال لندینگ از سمت مخالف باند بوده(اگر به اخرین عکسی که از پشت هواپیما گرفته شده توجه کنید متوجه میشوید که جای برخورد لاستیک هواپیماها روی باند هست ودر واقع انجا ابتدای بانده) وهنگام لندینگ نوز ویل لندیگ گیر هواپیما به انتن هوک بریر برخورد وباعث شکستگی ان میشود ودر واقع خلبان با مهارت خاصی هواپیمارو متوقف میکنه(بنده از طریق ارتباطی که از منیجر این هواپیما گرفتم اظهار داشتند که این هواپیما هیچ مشکل فنی نداشته وایراد از عوامل خارجی بوده .لازم به ذکر هستش که از نامبردن خلبان این پرواز و منیجر این هواپیما بدلیل بعضی شرایط معذورم)

    در انتها قابل توجه است که اگر یادتان باشد توپولوف 154 ایران ایر تور هم چندی پیش در همین فرود گاه سانحه داد و باعث از بین رفتن 30-40 نفر از عزیزانمان شد ودقیقا" علت سانحه همین هوک بریر بود ولی علت سانحه به اسم ونام بد توپولوف تمام شد و علت سانحه ایراد در سیستم بریک(ترمز)هواپیما اعلام شد .ولی چرا اینقدر آنتن ویا پایه های هوک بریر به باند نزدیک هستند که با کوچکترین انحراف این حوادثو بوجود بیاره ؟؟؟؟!!!!!
    این بار بخیر گذشت ولی سانحه بعدی خدا میداند چقدر تلفات در راه است


    یک قانونی هست که میگه: تا قبل از اینکه پرواز کنی هر چقدر خواستی بترس، فکر کن، شک کن، دو دل شو، پشیمون شو اما وقتی که پریدی،اگه وسط راه پشیمون شدی، بازی رو باختی.
    #39 ارسال شده در تاريخ September 5th, 2011 در ساعت 19:06:59

  18. The Following 15 Users Say Thank You to YASHAR A&P For This Useful Post:

    Amiralikarimi (September 6th, 2011), ams (September 24th, 2011), arra (September 5th, 2011), att89 (September 11th, 2011), bozorg2011 (September 5th, 2011), Dream Bird (September 5th, 2011), IR Blue SKY (September 5th, 2011), Mahan (September 7th, 2011), MeLoDY (September 5th, 2011), Mohammadme (September 5th, 2011), Persian Tom Cat (September 5th, 2011), PILOTSAEED (September 6th, 2011), reza dezfuli (September 5th, 2011), sfaiazy (September 5th, 2011)

  19. mojibala ?????? ??
    mojibala
    هوانورد فعال-ستوان دوم
    April 2011
    tehran
    182
    تعداد تشکر : 149
    Thanked 743 Times in 158 Posts

    ??? ??? پاسخ: سانحه ایرباس 300 ماهان ایر در مشهد + تصویر - 90/06/12

    چرا معذوری که بگی کاپیتان منافی خلبان بودن
    اقای رضایی هم فکر کنم حدسیات خود رو نوشتن. بنزین............... اتش ..........انفجار................ کف و اب روی زمین.....................
    سخت است هنگام وداع آنگاه که در می یابی نگاهی که در حال عبور است ، پاره ای از وجود تو را نیز با خود می برد.................................
    #40 ارسال شده در تاريخ September 5th, 2011 در ساعت 20:10:59

  20. The Following 3 Users Say Thank You to mojibala For This Useful Post:

    Mahan (September 7th, 2011), PILOTSAEED (September 6th, 2011), reza dezfuli (September 5th, 2011)

???? 4 ?? 6 ???????? 123456 ??????????

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0