برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 4 ?? 9 ???????? 123456789 ??????????
????? ?????: ?? 31 ?? 40 ?? 87
dqw
  1. عبدالاحد ?????? ??
    عبدالاحد

    هوانورد ارشد - سرهنگ
    February 2011
    منزل
    1,402
    تعداد تشکر : 4,588
    Thanked 3,805 Times in 1,141 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: سقوط پرواز آموزشی معراج

    تقدیر اینجوری بود دیگه - کاریش نمیشه کرد جز دقت بیشتر در خلبانی - چرا کابل های برق رو نزدیک فرودگاه ها از زیر زمین عبور نمیدند؟حداقل دورتر نصب بکنند تا یک هواپیما در هنگام فرود ناگهانی چیزی نشه .


    ما پگرمندء بین گوں دیما روگین ذمہ دارے نہ گوں گوستگین یادان

    #31 ارسال شده در تاريخ July 12th, 2012 در ساعت 23:25:50

  2. The Following 4 Users Say Thank You to عبدالاحد For This Useful Post:

    A-2727 (July 13th, 2012), AIR BUS (July 13th, 2012), IR Blue SKY (July 13th, 2012), roozbeh85 (July 13th, 2012)

  3. EASTERLY WIND ?????? ??
    EASTERLY WIND
    هوانورد نیمه فعال-ستوان دوم
    January 2012
    FL40
    229
    تعداد تشکر : 76
    Thanked 1,278 Times in 259 Posts

    ??? ??? پاسخ: سقوط پرواز آموزشی معراج

    ??? ??? ????? ???? ???? jb1989 ????? ??? ??
    بد بختیم ما به قرآن بدبختیم.کاپیتان فخر خودمون هزاران بار بچه ها رو چک کرده بود چرا باید همچین اشتباهی کنه آخه خدایی آدم بشینه زار بزنه آخه چرا؟

    دوست عزیز چرا و با چه استدلالی فکر میکنی ایشون اشتباه کردن...؟!!!!

    هنوز هیچ چیزی مشخص نیست .به صرف اینکه محل سانحه پر از پاورلاین بوده نمیشه استنباط کرد که متوجه نبودن و خوردن به سیم های برق.

    شما چیزی درمورد UNDER THE BOTTOM STALL یا OVER THE TOP STALL شنیدین!!!

    اگر درحال انجین فیل سیمولیت بودن یک اشتباه کوچیک و ناگهانی از دانشجو میتونسته باعث استال و اسپین بشه......

    نظرشما و بقیه دوستان رو جلب میکنم به گفته شاهدان عینی که میگن هواپیما درحال چرخش در ارتفاع پایین بوده که سقوط کرده....


    خیلی بعیده که استادی با اون سابقه و سطح سواد و مهارت
    دچار چنین سانحه ای بشه؟

    میشه حداقل 5 تاسناریو غیر از LOW بودن هواپیما نام برد که منجر به چنین سانحه ای شده باشه از جمله اینکه شاید موتور جواب نداده باشه و هواپیما قبل از کلایم
    به

    شدت
    با کابلها برخورد کرده باشه.......
    پرواز ...آرزوی کودکانه ام...دوستت دارم . SAFETY IS THE FIRST.

    #32 ارسال شده در تاريخ July 13th, 2012 در ساعت 00:17:03

  4. The Following 9 Users Say Thank You to EASTERLY WIND For This Useful Post:

    A-2727 (July 13th, 2012), AIR BUS (July 13th, 2012), bozorg2011 (July 13th, 2012), Captain Mostafavi (July 13th, 2012), Dream Bird (July 16th, 2012), Mohammadme (July 13th, 2012), Night_raven (July 13th, 2012), Nima Amini (July 13th, 2012), عبدالاحد (July 13th, 2012)

  5. mobinall ?????? ??
    mobinall
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    April 2011
    شهربابک
    449
    تعداد تشکر : 3,947
    Thanked 2,152 Times in 441 Posts

    ??? ??? پاسخ: سقوط پرواز آموزشی معراج

    سلام به همه
    از دست رفتن این دو عزیز رو به همه دوستانم و جامعه هوانوردی ایران تسلیت می گم
    باز هم شاهد یک سانحه دلخراش بودیم
    البته هر ساله شاهد این سوانح هستیم و هر ساله داریم این آرزو رو می کنیم که این آخریش باشه
    اما باز هم تقدیر داره کار خودشو می کنه و باز هم یکی از بهترین ها همراه یک جوان رو از بین ما برد
    ان شاالله خداوند روحشون رو شاد کنه و به خونواده هاشون صبر بده
    ...Happy Landing
    #33 ارسال شده در تاريخ July 13th, 2012 در ساعت 00:32:04

  6. The Following 7 Users Say Thank You to mobinall For This Useful Post:

    A-2727 (July 13th, 2012), AIR BUS (July 13th, 2012), amir.fly (July 13th, 2012), Captain Mostafavi (July 13th, 2012), Dream Bird (July 16th, 2012), IR Blue SKY (July 13th, 2012), Mohammadme (July 13th, 2012)

  7. jb1989 ?????? ??
    jb1989
    هوانورد نیمه فعال-ستوان یکم
    May 2011
    تهران
    290
    تعداد تشکر : 90
    Thanked 702 Times in 240 Posts

    ??? ??? پاسخ: سقوط پرواز آموزشی معراج

    ??? ??? ????? ???? ???? EASTERLY WIND ????? ??? ??

    دوست عزیز چرا و با چه استدلالی فکر میکنی ایشون اشتباه کردن...؟!!!!

    هنوز هیچ چیزی مشخص نیست .به صرف اینکه محل سانحه پر از پاورلاین بوده نمیشه استنباط کرد که متوجه نبودن و خوردن به سیم های برق.

    شما چیزی درمورد UNDER THE BOTTOM STALL یا OVER THE TOP STALL شنیدین!!!

    اگر درحال انجین فیل سیمولیت بودن یک اشتباه کوچیک و ناگهانی از دانشجو میتونسته باعث استال و اسپین بشه......

    نظرشما و بقیه دوستان رو جلب میکنم به گفته شاهدان عینی که میگن هواپیما درحال چرخش در ارتفاع پایین بوده که سقوط کرده....


    خیلی بعیده که استادی با اون سابقه و سطح سواد و مهارت
    دچار چنین سانحه ای بشه؟

    میشه حداقل 5 تاسناریو غیر از LOW بودن هواپیما نام برد که منجر به چنین سانحه ای شده باشه از جمله اینکه شاید موتور جواب نداده باشه و هواپیما قبل از کلایم
    به

    شدت
    با کابلها برخورد کرده باشه.......
    هواپیمای high wing اونم سسنا به این راحتی ها نمیره تو اسپین.با تکنامش که لوپ زدیم نرفته تو اسپین سسنا بخواد بره.فکر نمیکنم به هر حال باید منتظر گزارش باشیم بهتر ه از حاشیه سازی.خدا بیامرزتشون
    #34 ارسال شده در تاريخ July 13th, 2012 در ساعت 00:52:14

  8. The Following 5 Users Say Thank You to jb1989 For This Useful Post:

    A-2727 (July 13th, 2012), AIR BUS (July 13th, 2012), Dream Bird (July 16th, 2012), IR Blue SKY (July 13th, 2012), mobinall (July 13th, 2012)

  9. AIR BUS ?????? ??
    AIR BUS

    هوانورد فعال-سرهنگ دوم
    December 2011
    تهران
    1,209
    تعداد تشکر : 4,847
    Thanked 3,171 Times in 1,025 Posts

    ??? ??? پاسخ: سقوط پرواز آموزشی معراج

    نمیدونم چی بگم.فقط ترسش برام موند چون هفته دیگه اولین مرواز آموزشیم با سسنا هستش و می تزسم و تاسفش که چرا فقط خلبان های ایران؟؟!!؟؟!!


    Mahan Air
    #35 ارسال شده در تاريخ July 13th, 2012 در ساعت 01:53:42

  10. The Following 2 Users Say Thank You to AIR BUS For This Useful Post:

    Mohammadme (July 13th, 2012), عبدالاحد (July 13th, 2012)

  11. pakradm ?????? ??
    pakradm
    هوانورد فعال-ستوان یکم
    November 2011
    Tehran
    387
    تعداد تشکر : 11,147
    Thanked 2,068 Times in 375 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: سقوط پرواز آموزشی معراج

    من هم به نوبه ی خودم از دست رفتن این دو عزیز را به خانواده های گرامیشان و جامعه هوانوردی ایران تسلیت می گویم... میدونید از دست رفتن یک جوانی که سال ها مادر و پدر برایش زحمت ها کشیده اند و دسته گلشان حساب میشود چه دردی برای پدر و مادرش دارد؟؟؟؟....الان همسر و فرزدندان کاپیتان علی فخر چه حالی دارند؟؟؟

    تصاویر منتشر شده از تابناک:







    #36 ارسال شده در تاريخ July 13th, 2012 در ساعت 02:05:36

  12. The Following 4 Users Say Thank You to pakradm For This Useful Post:

    A-2727 (July 13th, 2012), mobinall (July 13th, 2012), Mohammadme (July 13th, 2012), عبدالاحد (July 13th, 2012)

  13. arra ?????? ??
    arra
    هوانورد فعال-ستوان دوم
    June 2010
    کرج
    237
    تعداد تشکر : 3,370
    Thanked 1,395 Times in 250 Posts

    ??? ??? پاسخ: سقوط پرواز آموزشی معراج

    ??? ??? ????? ???? ???? pakradm ????? ??? ??
    من هم به نوبه ی خودم از دست رفتن این دو عزیز را به خانواده های گرامیشان و جامعه هوانوردی ایران تسلیت می گویم... میدونید از دست رفتن یک جوانی که سال ها مادر و پدر برایش زحمت ها کشیده اند و دسته گلشان حساب میشود چه دردی برای پدر و مادرش دارد؟؟؟؟....الان همسر و فرزدندان کاپیتان علی فخر چه حالی دارند؟؟؟

    تصاویر منتشر شده از تابناک:







    واقعا دردناکه.... به همه دوستان تسلیت میگم
    این تصاویر بدتر حالمو گرفت
    فقط کابین متلاشی شده
    بلند ترین ارتفاع سقوط برای ما، افتادن از چشم مهدی فاطمه است.
    #37 ارسال شده در تاريخ July 13th, 2012 در ساعت 02:17:01

  14. The Following 6 Users Say Thank You to arra For This Useful Post:

    A-2727 (July 13th, 2012), Dream Bird (July 16th, 2012), IR Blue SKY (July 13th, 2012), mobinall (July 13th, 2012), Mohammadme (July 13th, 2012), عبدالاحد (July 13th, 2012)

  15. A-2727 ?????? ??
    A-2727

    معاون اجرايي - راهبردي
    August 2011
    تهران
    1,221
    تعداد تشکر : 7,895
    Thanked 7,246 Times in 1,234 Posts

    ??? ??? پاسخ: سقوط پرواز آموزشی معراج

    دوستان .
    من از بعدازظهر تا حالا دارم روی این مسئله فکر می کنم و همه حالتها رو مرور کردم
    به نظر من می تونه فرضیه زیر خیلی به واقعیت نزدیک باشه

    1- استاد خلبان تصمیم میگیره که دانشجو رو در خصوص مانور انجین فیلر یه محکی بزنه و آزمایشش کنه
    2- به برج اعلام می کنه که قصد دموی انجین فیلر رو دارند
    3- موتور رو از دانشجو میگیره و کاملاً خاموش می کنه چون توی عکسهایی که از اینسترومنت لاشه دیدم سوئیچ مستر و ایگنیشن هر دو خاموش بودن
    4- دانشجو هم پس از اینکه موتور خاموش میشه تصمیم به انجام پروسیجر انجین فیلر میگیره و در اولین گام با حفظ بهترین سرعت گلاید ، بهترین منطقه رو برای فرود که یک زمین کشاورزی بوده انتخاب می کنه
    5- دانشجو همینطور ارتفاع رو کم میکرده برای شبیه سازی فرود در زمین کشاورزی که ناگهان متوجه کابل برق میشه
    6- با مشاهده کابل برق به صورت غیر ارادی از خودش ری اکشن نشون میده و برای فرار از برخورد به کابل ، هواپیما رو میندازه توی بنک شدید.
    7- در حالی که موتور هواپیما خاموشه استاد خلبان هم با عکس العمل نادرست دانشجو مواجه شده و حتی در اون لحظه ( موتور خاموش + ارتفاع پایین ) تازه هدایت هواپیما دست استاد خلبان افتاده که هم باید به فکر روشن کردن مجدد موتور باشه و هم هواپیما رو از بنک شدید در بیاره که توی اسپین و استال ناشی از بنک شدید نیافته .
    8- همه این موارد می تونه حداکثر توی 5 ثانیه رخ داده باشه و اونجاست که دیگه کاپیتان فخر با اون همه تجربه هم نمی تونه توی اون ارتفاع پایین هواپیما رو ریکاوری کنه و هواپیما توی استال اسپین می افته و با دماغه به زمین برخورد می کنه و ....

    *** یکی از شاهدان عینی گفته که ما دیدیم هواپیما در ارتفاع پایین داره پرواز می کنه و یکهو گردش شدیدی کرد و با نوک به زمین خورد .
    *** به نظر من هواپیما اصلاً با کابل برخورد نکرده چون توی عکسهایی که از دور گرفته بودند کابلی پاره نشده بود . مضافاً بر اینکه زمانی که یک هواپیما با چنین وزن بالایی به کابل برخورد کنه کابل رو پاره می کنه و به مسیر مستقیم خودش ادامه میده واگر هم بخواد سقوط کنه هواپیما با زیر بدنه با زمین برخورد می کنه نه با دماغه . همچنین نحوه مچاله شدن لاشه بدنه هواپیما در عکسها نشون میده که هواپیما از یک ارتفاعی بدون داشتن هدایت پذیری به زمین برخورد کرده و نیروی وارده در جهت محور طولی هواپیما به اون وارد شده .
    من شاهد این بودم که چند تا مورد هواپیما با کابل برخورد کرده و لاشه هواپیما بخصوص بال هواپیما بر اثر شدت نیروی وارده کابل مثل پنیری میشه که با چاقو هی روی اون قاچ داده باشن و باعث کنده شدن بال نمیشه .
    عکس لاشه یکی از بالها نشون میده که نیروی وارده به بالهای هواپیما در جهت همون محور عرضی هواپیما بوده و توی عکسها کاملا مجموعه بال که شامل ایلوران و فلپ میشه موج در راستای محور عرضی برداشته که نشوندهنده اینه که هواپیما اول توی اسپین افتاده و استال کرده و ابتدا بال راست هواپیما با زمین برخورد کرده و به صورت عرضی مچاله شده و بعد از اون مجموعه دماغه به زمین خورده و مابقی نیرو در جهت محور طولی منتقل شده .
    توی عکسهای لاشه به وضوح میشه دید که صندلیهای هواپیما و مجموعه آلات دقیق بر اثر ضربه وارده و نیرویی که بر اثر اینرسی وارده در راستای محور طولی هواپیما به اون وارد شده به سمت عقب گرایش دارن و همین نشون میده که با دماغه با زمین برخورد کردن .
    بعضی از دوستان فلسفه نقص فنی رو محتمل دونستن که به نظر من نمی تونه اینطور باشه چون اولاً معلم انجام دموی انجین فیلر رو به برج اعلام کرده بوده و اگر نقص فنی در کار می بود معمولاً در چنین مواردی استاد خلبان هدایت هواپیما رو بر عهده میگیره و غافلگیر نمیشه و خیلی راحت با توجه به زمینهای کشاورزی اطراف قزوین اقدام به نشستن میکرد نه اینکه هواپیما رو بندازه توی استال اسپین .
    چیزی که برای من مسجل هست اینه که کاپیتان فخر به علت عکس العمل نادرست دانشجو که می تونه از روی بی تجربگی باشه غافلگیر شده و فرصت ریکاوری هم نداشته چون استارت زدن مجدد موتور و در آوردن هواپیما از بنک شدید و ممانعت از اسپین هواپیما بدون داشتن نیروی پیشران نیازمند داشتن ارتفاع کافی از سطح زمین هست و همین غافلگیر شدن استاد خلبان در لحظات پایانی نشان از این داره که همه چیز تا قبل از نزدیک شدن به کابل و زدن بنک شدید دانشجو در حالت نرمال بوده و با توجه به اینکه دانشجو در مقطع CPL و ساعتهای پروازی بالا هم بوده معمولاً استاد خلبانان ممتحن خیلی راحت میشینن و فقط نظاره گر هستند که دانشجو موارد خواسته شده رو انجام بده و در اصل هدایت هواپیما کاملاً بر عهده دانشجو هست مگر اینکه مورد خاصی رخ بده تا معلم وارد عمل بشه و اصلاحش کنه .
    در این سانحه هم معلم تا لحظه آخر دست به سینه نشسته و هیچ دخالتی نکرده و فقط مکالمات با برج بر عهده معلم بوده و تا لحظه آخر هم همه چیز خوب پیش میرفته تا اینکه یکهو دانشجو هواپیما رو میندازه توی بنک و معلم تازه از اون لحظه به بعد وارد عمل میشه و میخواد ریکاوری کنه که میبینه موتور خاموشه و میخواد مانع از استال کردن هواپیما و ورود به اسپین بشه که میبینه ارتفاع نداره و تنها کاری که ازش بر میومده این بوده که تا اونجایی که می تونه ریسک کنه و سر هواپیما رو بده پایین تا جون بگیره ولی افسوس که زمان پرواز هم زمان مساعدی نبوده و در ساعت 12 ظهر یک روز گرم تابستانی که به گفته هواشناسی امروز گرمترین روز طی روزهای گذشته بوده چگالی هوا هم بسیار پایین و انداختن پایین سر هواپیما هم زیاد دردی دوا نمیکنه چون در چنین دمایی هواپیما اون پرفورمنس مطلوب رو نداره و نتیجتاً هواپیما با سرعت زیاد و دماغه پایین وارد به اسپین میشه و در آخرین لحظه و بدلیل ورود به اسپین هواپیما داشته همینجوری میچرخیده و اول بال راستش با زمین برخورد میکنه و بعد دماغه با اون سرعت برخورد میکنه و ........
    اگر عکس دوم از مجموعه عکسهای پست قبلی رو ببینید که مربوط به بال راست هواپیما هست متوجه میشید که لبه فرار بال به صورت آکاردئونی مچاله شده و این نشون میده که جهت ورود نیرو به سازه بال حول محور عرضی هواپیما و در راستای طول بال بوده و اول نوک بال راست با زمین برخورد کرده و بعد دماغه به زمین خورده که نشون میده هواپیما توی اسپین بوده . اگر هواپیما توی اسپین نمیبود و به صورت معمولی با دماغه به زمین میخورد و اول دماغه با زمین تماس میداشت نتیجه اش این میشد که مجموعه بالها به سمت جلو تمایل پیدا میکرد نه به عقب ( قانون اول نیوتون ) . همچنین سالم بودن لبه حمله بال هم نشان از این داره که برخوردی با کابل در میان نبوده وگرنه پوسته لایه روکش فلزی بال پاره پاره میشد و جر میخورد .
    اگر صحبت از برخورد به کابل بود مطمئناً تا الان ارگانهایی از قبیل برق منطقه و یا آتش نشانی و سایر ارگانها در خصوص برخورد با اون به صورت قاطع اظهار نظر و خبررسانی میکردن و حتی تصاویری هم از تکه پاره شده کابل برق نشون میدادن . ولی تا این لحظه که من چیزی ندیدم در این زمینه .

    *** البته تمام مواردی که من گفتم صرفاً نظریه شخصی و فرضیه خودم هست و امکان نادرست بودن اون هم وجود داره ولی می تونه نزدیکترین گزینه باشه .

    عکسهای نمونه ای هم از آرشیو خودم برای درک بیشتر براتون میذارم که دقیقاً نشون دهنده جهت نیروهای وارد شده به بدنه و بال هواپیماست و میشه اونها رو با مورد سانحه سسنای امروز مقایسه کرد :
    فقط لطفاً از این عکسها در جاهای دیگه استفاده نکنید چون کاملاً شخصی هستند و فقط برای اینکه بحثم تکمیل بشه توی این پست میذارم .



    در این عکس اگر دقت کنید این هواپیمای فوق سبک با کابل برق برخورد کرده و اگر لبه حمله بال رو ببینید متوجه میشید که بر اثر برخورد شلاقی کابل برق با اون به صورت قاچ قاچ شده . در این سانحه هواپیما پس از برخورد با کابل ، اون رو پاره کرده و در مسیر مستقیم با زمین برخورد کرده . عکس بال این هواپیما رو مقایسه کنید با بال سسنای سانحه دیده .









    توی این عکس هم اگر دقت کنید این هواپیما فوق سبک در ارتفاع پایین استال کرده و با دماغه به زمین خورده و چون اول دماغه به زمین خورده و اسپینی در کار نبوده که بخواد بال به زمین بخوره نتیجتاً بالهای هواپیما مطابق قانون اول نیوتون به سمت جلو متمایل شدن و کشیده شدن به جلو . اما در سانحه سسنا جهت ورود نیرو به بال فرق می کنه و نیرو در جهت محور عرضی هواپیما به بال وارد شده و بال تمایل به عقب پیدا کرده و مچاله شده که نشون میده اول بال به زمین خورد و عقب بال ( لبه فرار ) مچاله شده و سپس دماغه به زمین خورد که تماماً نشونه اسپین هست .
    #38 ارسال شده در تاريخ July 13th, 2012 در ساعت 02:33:49

  16. The Following 12 Users Say Thank You to A-2727 For This Useful Post:

    att89 (July 13th, 2012), Dream Bird (July 16th, 2012), EP_ATF (July 19th, 2012), IR Blue SKY (July 13th, 2012), IRIAF F-14A (July 15th, 2012), IRIAF-TFB4 (July 13th, 2012), MH1988 (July 13th, 2012), mobinall (July 13th, 2012), Mohammadme (July 13th, 2012), Nima Amini (July 13th, 2012), pakradm (July 13th, 2012), عبدالاحد (July 13th, 2012)

  17. roozbeh85 ?????? ??
    roozbeh85

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    April 2011
    tehran
    62
    تعداد تشکر : 59
    Thanked 218 Times in 55 Posts

    ??? ??? پاسخ: سقوط پرواز آموزشی معراج

    چه لحظه سختی واسه دو عزیز از دست رفته بوده.
    #39 ارسال شده در تاريخ July 13th, 2012 در ساعت 02:38:24

  18. The Following User Says Thank You to roozbeh85 For This Useful Post:

    pakradm (July 13th, 2012)

  19. jb1989 ?????? ??
    jb1989
    هوانورد نیمه فعال-ستوان یکم
    May 2011
    تهران
    290
    تعداد تشکر : 90
    Thanked 702 Times in 240 Posts

    ??? ??? پاسخ: سقوط پرواز آموزشی معراج

    ??? ??? ????? ???? ???? A-2727 ????? ??? ??
    دوستان .
    من از بعدازظهر تا حالا دارم روی این مسئله فکر می کنم و همه حالتها رو مرور کردم
    به نظر من می تونه فرضیه زیر خیلی به واقعیت نزدیک باشه

    1- استاد خلبان تصمیم میگیره که دانشجو رو در خصوص مانور انجین فیلر یه محکی بزنه و آزمایشش کنه
    2- به برج اعلام می کنه که قصد دموی انجین فیلر رو دارند
    3- موتور رو از دانشجو میگیره و کاملاً خاموش می کنه چون توی عکسهایی که از اینسترومنت لاشه دیدم سوئیچ مستر و ایگنیشن هر دو خاموش بودن
    4- دانشجو هم پس از اینکه موتور خاموش میشه تصمیم به انجام پروسیجر انجین فیلر میگیره و در اولین گام با حفظ بهترین سرعت گلاید ، بهترین منطقه رو برای فرود که یک زمین کشاورزی بوده انتخاب می کنه
    5- دانشجو همینطور ارتفاع رو کم میکرده برای شبیه سازی فرود در زمین کشاورزی که ناگهان متوجه کابل برق میشه
    6- با مشاهده کابل برق به صورت غیر ارادی از خودش ری اکشن نشون میده و برای فرار از برخورد به کابل ، هواپیما رو میندازه توی بنک شدید.
    7- در حالی که موتور هواپیما خاموشه استاد خلبان هم با عکس العمل نادرست دانشجو مواجه شده و حتی در اون لحظه ( موتور خاموش + ارتفاع پایین ) تازه هدایت هواپیما دست استاد خلبان افتاده که هم باید به فکر روشن کردن مجدد موتور باشه و هم هواپیما رو از بنک شدید در بیاره که توی اسپین و استال ناشی از بنک شدید نیافته .
    8- همه این موارد می تونه حداکثر توی 5 ثانیه رخ داده باشه و اونجاست که دیگه کاپیتان فخر با اون همه تجربه هم نمی تونه توی اون ارتفاع پایین هواپیما رو ریکاوری کنه و هواپیما توی استال اسپین می افته و با دماغه به زمین برخورد می کنه و ....

    *** یکی از شاهدان عینی گفته که ما دیدیم هواپیما در ارتفاع پایین داره پرواز می کنه و یکهو گردش شدیدی کرد و با نوک به زمین خورد .
    *** به نظر من هواپیما اصلاً با کابل برخورد نکرده چون توی عکسهایی که از دور گرفته بودند کابلی پاره نشده بود . مضافاً بر اینکه زمانی که یک هواپیما با چنین وزن بالایی به کابل برخورد کنه کابل رو پاره می کنه و به مسیر مستقیم خودش ادامه میده واگر هم بخواد سقوط کنه هواپیما با زیر بدنه با زمین برخورد می کنه نه با دماغه . همچنین نحوه مچاله شدن لاشه بدنه هواپیما در عکسها نشون میده که هواپیما از یک ارتفاعی بدون داشتن هدایت پذیری به زمین برخورد کرده و نیروی وارده در جهت محور طولی هواپیما به اون وارد شده .
    من شاهد این بودم که چند تا مورد هواپیما با کابل برخورد کرده و لاشه هواپیما بخصوص بال هواپیما بر اثر شدت نیروی وارده کابل مثل پنیری میشه که با چاقو هی روی اون قاچ داده باشن و باعث کنده شدن بال نمیشه .
    عکس لاشه یکی از بالها نشون میده که نیروی وارده به بالهای هواپیما در جهت همون محور عرضی هواپیما بوده و توی عکسها کاملا مجموعه بال که شامل ایلوران و فلپ میشه موج در راستای محور عرضی برداشته که نشوندهنده اینه که هواپیما اول توی اسپین افتاده و استال کرده و ابتدا بال راست هواپیما با زمین برخورد کرده و به صورت عرضی مچاله شده و بعد از اون مجموعه دماغه به زمین خورده و مابقی نیرو در جهت محور طولی منتقل شده .
    توی عکسهای لاشه به وضوح میشه دید که صندلیهای هواپیما و مجموعه آلات دقیق بر اثر ضربه وارده و نیرویی که بر اثر اینرسی وارده در راستای محور طولی هواپیما به اون وارد شده به سمت عقب گرایش دارن و همین نشون میده که با دماغه با زمین برخورد کردن .
    بعضی از دوستان فلسفه نقص فنی رو محتمل دونستن که به نظر من نمی تونه اینطور باشه چون اولاً معلم انجام دموی انجین فیلر رو به برج اعلام کرده بوده و اگر نقص فنی در کار می بود معمولاً در چنین مواردی استاد خلبان هدایت هواپیما رو بر عهده میگیره و غافلگیر نمیشه و خیلی راحت با توجه به زمینهای کشاورزی اطراف قزوین اقدام به نشستن میکرد نه اینکه هواپیما رو بندازه توی استال اسپین .
    چیزی که برای من مسجل هست اینه که کاپیتان فخر به علت عکس العمل نادرست دانشجو که می تونه از روی بی تجربگی باشه غافلگیر شده و فرصت ریکاوری هم نداشته چون استارت زدن مجدد موتور و در آوردن هواپیما از بنک شدید و ممانعت از اسپین هواپیما بدون داشتن نیروی پیشران نیازمند داشتن ارتفاع کافی از سطح زمین هست و همین غافلگیر شدن استاد خلبان در لحظات پایانی نشان از این داره که همه چیز تا قبل از نزدیک شدن به کابل و زدن بنک شدید دانشجو در حالت نرمال بوده و با توجه به اینکه دانشجو در مقطع CPL و ساعتهای پروازی بالا هم بوده معمولاً استاد خلبانان ممتحن خیلی راحت میشینن و فقط نظاره گر هستند که دانشجو موارد خواسته شده رو انجام بده و در اصل هدایت هواپیما کاملاً بر عهده دانشجو هست مگر اینکه مورد خاصی رخ بده تا معلم وارد عمل بشه و اصلاحش کنه .
    در این سانحه هم معلم تا لحظه آخر دست به سینه نشسته و هیچ دخالتی نکرده و فقط مکالمات با برج بر عهده معلم بوده و تا لحظه آخر هم همه چیز خوب پیش میرفته تا اینکه یکهو دانشجو هواپیما رو میندازه توی بنک و معلم تازه از اون لحظه به بعد وارد عمل میشه و میخواد ریکاوری کنه که میبینه موتور خاموشه و میخواد مانع از استال کردن هواپیما و ورود به اسپین بشه که میبینه ارتفاع نداره و تنها کاری که ازش بر میومده این بوده که تا اونجایی که می تونه ریسک کنه و سر هواپیما رو بده پایین تا جون بگیره ولی افسوس که زمان پرواز هم زمان مساعدی نبوده و در ساعت 12 ظهر یک روز گرم تابستانی که به گفته هواشناسی امروز گرمترین روز طی روزهای گذشته بوده چگالی هوا هم بسیار پایین و انداختن پایین سر هواپیما هم زیاد دردی دوا نمیکنه چون در چنین دمایی هواپیما اون پرفورمنس مطلوب رو نداره و نتیجتاً هواپیما با سرعت زیاد و دماغه پایین وارد به اسپین میشه و در آخرین لحظه و بدلیل ورود به اسپین هواپیما داشته همینجوری میچرخیده و اول بال راستش با زمین برخورد میکنه و بعد دماغه با اون سرعت برخورد میکنه و ........
    اگر عکس دوم از مجموعه عکسهای پست قبلی رو ببینید که مربوط به بال راست هواپیما هست متوجه میشید که لبه فرار بال به صورت آکاردئونی مچاله شده و این نشون میده که جهت ورود نیرو به سازه بال حول محور عرضی هواپیما و در راستای طول بال بوده و اول نوک بال راست با زمین برخورد کرده و بعد دماغه به زمین خورده که نشون میده هواپیما توی اسپین بوده . اگر هواپیما توی اسپین نمیبود و به صورت معمولی با دماغه به زمین میخورد و اول دماغه با زمین تماس میداشت نتیجه اش این میشد که مجموعه بالها به سمت جلو تمایل پیدا میکرد نه به عقب ( قانون اول نیوتون ) . همچنین سالم بودن لبه حمله بال هم نشان از این داره که برخوردی با کابل در میان نبوده وگرنه پوسته لایه روکش فلزی بال پاره پاره میشد و جر میخورد .
    اگر صحبت از برخورد به کابل بود مطمئناً تا الان ارگانهایی از قبیل برق منطقه و یا آتش نشانی و سایر ارگانها در خصوص برخورد با اون به صورت قاطع اظهار نظر و خبررسانی میکردن و حتی تصاویری هم از تکه پاره شده کابل برق نشون میدادن . ولی تا این لحظه که من چیزی ندیدم در این زمینه .

    *** البته تمام مواردی که من گفتم صرفاً نظریه شخصی و فرضیه خودم هست و امکان نادرست بودن اون هم وجود داره ولی می تونه نزدیکترین گزینه باشه .
    مانور engin failure بصورت actual اصلاً امکان نداره.مگه آدم دیوانست بخواد خودشو به کشتن بده.مانورش به این صورته که توی ترافیک پترن موتور رو کاملاً idle میکنند بعد میگن برو بشین.نشستن توی زمین soft یعنی بازی کردن با جون آدم اصلاً امکان نداره چنین چیزی
    #40 ارسال شده در تاريخ July 13th, 2012 در ساعت 02:55:50

  20. The Following 5 Users Say Thank You to jb1989 For This Useful Post:

    A-2727 (July 13th, 2012), att89 (July 13th, 2012), Night_raven (July 13th, 2012), pakradm (July 13th, 2012), عبدالاحد (July 13th, 2012)

???? 4 ?? 9 ???????? 123456789 ??????????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0