ایروسنتر,بزرگترین مرکز هوافضا و هوانوردی ایران

صفحه 8 از 15 ابتداابتدا 123456789101112131415 آخرینآخرین
نمایش نتایج 71 تا 80 از 142 مجموع
dqw
  1. #71
    هوانورد عادي

    تاریخ عضویت
    March 2008
    ارسالها
    1,062
    تشکر
    1,495
    تشکر شده : 4,440 بار در 930 پست

    پیشفرض RE: خبر فوري // سقوط يك فروند توپولف كاسپين + عکس و فیلم //اختصاصي//

    چه افتضاحی شده سر این قضیه جودو کار ها !!!!

  2. کاربر زیر پست irufo عزیز را پسندیده است :

    M.Abbasi (September 6th, 2009)

  3. #72
    اخراج دائم

    تاریخ عضویت
    November 2008
    موقعیت
    ایـــــــــــــــــــــــــــــــــــــران
    ارسالها
    511
    تشکر
    314
    تشکر شده : 333 بار در 157 پست

    پیشفرض نماينده وزير: "توپولف" ايمن‏تر از بويينگ و ايرباس است ولی از شانس ب

    نماينده وزير راه با رد شائبه تاثير تحريم هاي اقتصادي غرب در افزايش سقوط هواپيما در ايران افزود: ما با وجود فشارهاي ناشي از تحريمها، با چنگ و دندان هواپيماها را سر پا نگه داشته و همه آنها از لحاظ ايمني چک مي شوند. شايد قيافه و ظاهر هواپيماها مناسب نباشد اما با وجود هزينه هاي بالا، قطعات لازم و ايمني آنها را تامين کرده ايم.

    "احمد مجيدي" نماينده وزير راه و رييس کارگروه بررسي سانحه سقوط هواپيماي توپولف شرکت کاسپين با رد برخي گزارشها در باره وضعيت امنيتي اين نوع هواپيماي روسي تاکيد کرد که توپولوف ايمن تر از هواپيماهاي غربي است.

    مجيدي شامگاه پنجشنبه شب در گفت و گوي خبري شبکه دوم سيما ويژه بررسي سقوط هواپيماي توپولف پرواز 7908 مسير تهران - ايروان گفت: توپولف ايمن تر از هواپيماهاي غربي است و در مقايسه بين اين دو،‌ آمارهاي جهاني گوياي سقوط کمتر توپولف است اما ما شانس بدي که آورديم اين بود که آمار سقوط آن در ايران به دليل خطاي انساني بالا بوده است.

    وي در عين حال تصريح کرد که هنوز علت اصلي سقوط هواپيما معلوم نيست و کارشناسان در حال بررسي مدارک فني براي يافتن علت آن هستند.

    نماينده وزير راه با رد شائبه تاثير تحريم هاي اقتصادي غرب در افزايش سقوط هواپيما در ايران افزود: ما با وجود فشارهاي ناشي از تحريمها، با چنگ و دندان هواپيماها را سر پا نگه داشته و همه آنها از لحاظ ايمني چک مي شوند. شايد قيافه و ظاهر هواپيماها مناسب نباشد اما با وجود هزينه هاي بالا، قطعات لازم و ايمني آنها را تامين کرده ايم.

    به گفته وي، اين هواپيما آخرين چک سرويسي که طي يک ماه گذشته در روسيه انجام داده بود گواهينامه پرواز تا سال 2010 را دريافت کرده بود.

    مجيدي يادآور شد: هميشه شرايط اول در پروازها، برقراري ايمني است، ضمن اينکه غير ممکن است مجوز پرواز به هواپيماي غير ايمن داده شود.

    هواپيماي "توپولوف-154" متعلق به خطوط هوايي کاسپين صبح چهارشنبه 16 دقيقه پس از پرواز در مسير تهران- ايروان دچار حادثه شد و بر اثر سقوط آن در يک روستاي نزديک قزوين تمامي 168 مسافر و خدمه آن جان باختند.

    تحويل اجساد قربانيان به خانواده ها

    مجيدي گفت: ما محل سقوط هواپيما را همچنان تحت کنترل نگه داشته ايم . بايد اجازه داد تا مطالعات دقيق کاشناسي صورت گيرد و نتايج آزمايشگاهي به دست آيد که اين کار پيچيده اي است و بايد فرصت کافي براي انجام اين کار داده شود.

    رييس کارگروه بحران وزارت راه و ترابري گفت: شدت ضربه در زمان سقوط هواپيما به گونه اي بود که قطعات آن به خرده هاي بسيار ريز تبديل شده اند.

    مجيدي خبر داد: کار جمع آوري اجساد به اتمام رسيده و نيروهاي مستقر در محل سقوط قطعات هواپيما را نيز جمع آوري کردند.

    وي افزود : خانواده هاي جان باختگان اين سانحه مي توانند از صبح فردا (امروز جمعه) به پزشکي قانوني کهريزک مراجعه کنند و اجساد وابستگان خود در اين حادثه را تحويل بگيرند.

    بحثي به نام طول عمر هواپيما نداريم

    مهندس فرامرز سروي معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي کشوري نيز در اين گفت و گو تصريح کرد: ما بلافاصله پس از اين سانحه گروههاي يازده گانه کارشناسي را براي بررسي جامع آن شکيل داديم. تاکنون تمامي مدارک را جمع آوري کرده ايم و البته جعبه هاي آسيب ديده بايد بازسازي شوند تا عامل اصلي اين سانحه مشخص شود.

    وي اظهار داشت: اينکه گفته شود يک هواپيما فرسوده است،‌ يک اصطلاح فني و تخصصي نيست. هواپيماي ساقط شده داراي تمام استانداردها و گواهينامه پرواز بوده است.

    سروي اضافه کرد: در هواپيمايي بحثي به نام طول عمر نداريم. اگر هواپيمايي تعمير و نگهداري شود مي تواند بخوبي مورد استفاده قرار گيرد. البته هرچه عمر آن زيادتر شود هزينه هاي تعمير و نگهداري افزايش مي يابد و صرفه اقتصادي آن کاهش مي يابد. بايد توجه داشت که موضوع فناوري تعمير و نگهداري در خصوص اينگونه هواپيماها امري مهم است.

    کاپيتان بهاري استاد خلبان نيز در اين گفت و گو اظهار داشت: با توجه به اينکه مجوز لازم براي اين پرواز صادر شده بود بنابر اين، هواپيماي توپولف مسير تهران - ايروان داراي همه استانداردهاي ضروري براي پرواز بوده است.

    وي با بيان پاره اي از توضيحات فني مربوط به جعبه هاي سياه هواپيما گفت: تيم بررسي سانحه در حال مطالعه اطلاعات مدارک جعبه هاي سياه هواپيماي توپولف است و نتايج کار آنان در اسرع وقت اعلام خواهد شد.

  4. کاربر زیر پست ANOUSHIRAVAN عزیز را پسندیده است :

    M.Abbasi (September 6th, 2009)

  5. #73
    اخراج دائم

    تاریخ عضویت
    November 2008
    موقعیت
    ایـــــــــــــــــــــــــــــــــــــران
    ارسالها
    511
    تشکر
    314
    تشکر شده : 333 بار در 157 پست

    پیشفرض RE: خبر فوري // سقوط يك فروند توپولف كاسپين + عکس و فیلم //اختصاصي//

    مسکو، 26 تیر،خبرگزاری «ریا نووستی»/ "دمیتری آدباشیان" رییس انجمن ملی هوانوری ارمنستان طی کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که دلیل سقوط توپولف-154 می تواند آتش سوزی در موتور و خارج شدن کنترل هواپیما از دست خدمه باشد.

    به گفته وی توپولف-154 سه موتور دارد که در بخش دم هواپیما تعبیه شده اند. در صورت بروز آتش سوزی در دو موتور هم هواپیما می تواند با یک موتور در حال کار به پرواز ادامه دهد.

    این خلبان با تجربه اعلام کرد: در این مورد باید گفت که احتمالا خدمه نتوانسته که هواپیما را کنترل کند. البته این احتمال هم وجود دارد که آنها تدابیری اتخاذ کرده باشند اما آنها موثر واقع نشده اند.

    وی همچنین اعلام کرد که کلیه توپولف های 154 مانند ایرباس ها بر اساس کلیه استانداردهای امنیتی ساخته شده اند. آدباشیان تاکید کرد: طول عمر این هواپیما را می توان تمدید کرد و چنین تجاربی در جهان استفاده می شود.

    وی در کل در خصوص مهارت خلبانان جوان امروزی ابراز تردید کرد. آدباشیان در پایان افزود: امروز جوانانی که تحصیلات خویش را در مدارس کنونی به پایان رسانده اند، جایگزین خلبانان مجرب فعلی می شوند.

  6. کاربر زیر پست ANOUSHIRAVAN عزیز را پسندیده است :

    M.Abbasi (September 6th, 2009)

  7. #74
    رئیس سایت

    آواتار SKY MAN

    تاریخ عضویت
    August 2007
    موقعیت
    none
    ارسالها
    7,058
    تشکر
    19,527
    تشکر شده : 20,012 بار در 3,519 پست
    ارسال های وبلاگ
    8

    پیشفرض RE: خبر فوري // سقوط يك فروند توپولف كاسپين + عکس و فیلم //اختصاصي//

    [size=medium]درخواست خلبان هواپيما مبناي تامين سوخت مورد نياز هواپيماست[/size]

    خبرگزاري فارس: قائم مقام شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: از آنجاكه مسئوليت مسافران و هواپيما متوجه خلبان و حجم سوخت مورد نياز بسته به شرايط خاصي است تنها كسي كه مي‌تواند در خصوص سوخت مورد نياز هواپيما اعمال نظر كند خلبان پرواز است كه بايد به صورت رسمي و مكتوب صورت گيرد.

    سيد ناصر سجادي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در خصوص خبرهاي منتشره مبني بر بالا بودن شدت انفجار به دليل وجود حجم بالاي بنزين در باك هواپيماي حادثه ديده، اظهار داشت: سوخت رساني به هواپيماهاي نيازمند سوخت بر اساس روال متداول در جهان در ايران نيز بنا به درخواست خلبان صورت مي‌گيرد.
    وي ادامه داد:‌ از آنجا كه حجم درخواستي سوخت مورد نياز براي پروازهاي داخلي و خارجي مشروط به شرايط جوي، مسير پروازي، تعداد مسافرها، ارتفاء پرواز، شدت و سمت و سوي وزش باد، شرايط فيزيكي فرودگاه هدف با درنظر گرفتن شرايط احتمالي و استثناعي است،‌ نظر خلبان پروازي براي تأمين كنندگان سوخت مورد نياز هواپيما مبنا قرار گرفته و بر اين اساس حجم سوخت تعيين و به باك تزريق مي‌شود.
    قائم مقام شركت ملي پخش و فرآورده‌هاي نفتي كشور خاطرنشان كرد: اينكه خلبان هواپيماي پروازي حجم سوخت مورد نياز براي پرواز را تعيين كند، تنها خاص ايران نبوده و در تمام جهان به دليل مسئوليتي كه در هر‌ پرواز متوجه خلبان است به او ارجاع داده مي‌شود.
    وي ادامه داد: بنابراين تنها كسي كه مي‌تواند در خصوص حجم سوخت مورد نياز هواپيما نظر كارشناسي دهد خلبان است و نظر وي مبناي تأمين سوخت از ديد عوامل تأمين كننده سوخت است.
    سجادي ميزان سوخت موجود در باك هواپيماي سانحه ديده را 13 هزار تن اعلام و تصريح كرد: ظرفيت باك اين هواپيما بيشتر از حجم اعلامي است اما از آنجا كه مقداري زيادي بنزين در باك هواپيماها از پروازهاي قبلي باقي مي‌ماند حجم درخواستي اين پرواز از عوامل سوخت‌رساني 13 هزار ليتر بيشتر نبوده است.
    وي متذكر شد: البته، اينكه شدت سانحه در بررسي‌هاي اوليه متوجه سوخت موجود در باك هواپيما شود، امر عادي است اما بايد در بررسي‌ها‌ي آتي به دليل واقعي سانحه بايد پرداخته شود و علل آن مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد.
    قائم مقام شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران تأكيد كرد: عوامل سوخت‌رسان به جهت تعيين حجم سوخت تزريقي به هواپيما‌ها يا هر وسيله پروازي ديگر هيچگونه دخالتي نداشته و نمي‌توانند اعمال نظر كنند.
    وي درخصوص علت درخواست حجم زياد بنزين از سوي خلبانان اظهار داشت: يكي از دلايل عمده در اين خصوص هزينه بالاي بنزين براي پروازهاي خارجي است بنابراين خلبانان هر كشوري سعي مي‌كنند سوخت مورد نياز رفت و برگشتي مسير پروازي خود را در يك موعد سوخت‌گيري تأمين و به باك تزريق كنند تا از مقدار هزينه سوختي سفر‌هاي خارجي كاسته شود.
    سجادي در خصوص احتمال سوء استفاده از حجم بالاي سوخت مورد درخواست براي مسير‌هاي خارجي، گفت: شايد سابق بر اين چنين سوء استفاده‌هايي از مقوله بنزين صورت مي‌گرفت؛ اما از زمان تدوين و اجراي قوانين جديد فروش سوخت و مصوبات اخير در مورد نحوه عرضه آن در كشور، از خروج بي‌حساب و كتاب سوخت تا حد زيادي كاسته و سوء استفاده را در اين مورد به حداقل رسانده است.
    وي تأكيد كرد: از آنجا كه دليل بروز حادثه هنوز مشخص نيست بنابراين نمي‌توان هيچگونه احتمالي را دليل بروز حادثه برشمرد، پيگيري‌هاي آتي توسط كارشناسان امر مشخص كننده دليل بروز حادثه خواهد بود.

  8. کاربر زیر پست SKY MAN عزیز را پسندیده است :

    M.Abbasi (September 6th, 2009)

  9. #75
    رئیس سایت

    آواتار SKY MAN

    تاریخ عضویت
    August 2007
    موقعیت
    none
    ارسالها
    7,058
    تشکر
    19,527
    تشکر شده : 20,012 بار در 3,519 پست
    ارسال های وبلاگ
    8

    پیشفرض RE: خبر فوري // سقوط يك فروند توپولف كاسپين + عکس و فیلم //اختصاصي//

    [size=medium]اغاز بازخواني اطلاعات پارامترهاي موتور توپولوف 154[/size]

    خبرگزاري فارس: سخنگوي سازمان هواپيمايي از بازخواني نوار‌هاي مكالمات خلبان و پارامتر‌هاي موتور توپولوف سانحه ديده، توسط كارشناسان استاندارد پرواز خبر داد.

    رضا جعفرزاده سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، با اعلام اين خبر، گفت: با ورود كارشناسان هواپيمايي روسيه به ايران و بازديد از سايت سانحه هواپيمايي توپولوف 154 مسير تهران - ايروان، كار بازخواني FDR هواپيما آغاز شده است.
    وي با اشاره به اينكه نوار FDR (پارامترهاي موتور) و نوار CDR (مكالمات خلبان) مي‌تواند كمك بزرگي به دريافت علت وقوع سانحه داشته باشد، خاطرنشان كرد: اين موارد به تنهايي براي رسيدن به نتيجه علمي، فني و تخصصي دليل سانحه، كافي نيست و عوامل زياد ديگري نيز مورد توجه كارشناسان استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي قرار دارد.
    جعفرزاده تأكيد كرد: عمليات بازخواني نوارها، كارشناسي و بازبيني ديگر پارامترها جهت تعيين علت اصلي واقعه زمان‌بر است.
    سخنگوي سازمان هواپيمايي با بيان اينكه بررسي دقيق و كارشناسي سوانح هوايي به منظور پيشگيري از حوادث آتي صورت مي‌گيرد، گفت: برحسب وظايفي كه سازمان هواپيمايي كشوري به عهده دارد نتايج بدست آمده در مراحل مختلف بررسي‌ها تا حصول نتيجه نهايي به اطلاع عموم خواهد رسيد.

  10. کاربر زیر پست SKY MAN عزیز را پسندیده است :

    M.Abbasi (September 6th, 2009)

  11. #76
    رئیس سایت

    آواتار SKY MAN

    تاریخ عضویت
    August 2007
    موقعیت
    none
    ارسالها
    7,058
    تشکر
    19,527
    تشکر شده : 20,012 بار در 3,519 پست
    ارسال های وبلاگ
    8

    پیشفرض RE: خبر فوري // سقوط يك فروند توپولف كاسپين + عکس و فیلم //اختصاصي//

    [size=medium]پیچیدگی راز سقوط[/size]

    وطن امروز: دماغه هواپیمای توپولف از عمق 7 متری مزرعه یونجه بیرون کشیده شد و سالم‌ترین جعبه سیاه به دست آمد. لودرچی‌ها پس از 25 ساعت پاکسازی و عملیات ویژه توانستند آهن‌پاره‌های دماغه هواپیما را در ساعت 13 ظهر پنجشنبه ـ 25 تیرماه ـ بیرون بکشند.

    این عملیات پاکسازی در شعاع 200 متری ادامه پیدا کرد و در حالی که تصور می‌رفت اجساد سالمی بویژه پیکر کاپیتان شیراکبری در محل فرو رفتن دماغه در زمین پیدا شود، هیچ جسد سالمی یافت نشد.

    تغییر جهت عجیب

    هیچ خلبانی بدون دادن پیام به برج مراقبت تغییر مسیر نمی‌دهد! این را همه کارشناسان و خلبانان می‌گویند و تغییر جهت 270 درجه‌ای هواپیمای توپولف در نزدیکی شهر قزوین را شگفت‌انگیز می‌دانند.

    هواپیمای شماره 7908 کاسپین که با 168 مسافر و خدمه پرواز از تهران به سمت ایروان به پرواز درآمده بود در کریدور اصلی پرواز در حرکت بود و در صفحات رادارهای 3 فرودگاه امام خمینی(ره)، ‌مهرآباد و زنجان دیده می‌شد.

    کاپیتان شیراکبری 3 دقیقه پیش از سقوط اسرارآمیز توپولف وقتی به برج مراقبت زنجان تحویل داده شد در پیام کوتاهی به صبح‌بخیرگویی پرداخت و اعلام کرد هواپیما در شرایط مناسبی پیش می‌رود.

    همانطور که شاهدان عینی در روستاهای فارسیان و شهرک اقبالیه یا حومه این منطقه گفته‌اند هواپیمای توپولف همزمان با چرخش ناگهانی، ارتفاع کم می‌کند که آنان از واژه شیرجه استفاده می‌کنند و جالب اینکه کارشناسان سازمان هواپیمایی نیز نظراتی شبیه به این مشاهدات دارند.

    متخصصان هواپیمایی اعلام کرده‌اند: هواپیما چرخشی 270 درجه‌ای داشت که عجیب است، چرا که خلبانان در هیچ شرایط اضطراری‌ به چنین چرخشی دست نمی‌زنند و از سوی دیگر هواپیما که اجازه پرواز در ارتفاع خاص و کریدور اصلی حرکت را داشت ناگهان حدود 130 هزار پا ارتفاع خود را کم کرده که این نمی‌تواند در کنترل خلبان یا خدمه پروازی باشد.

    این تغییر جهت، عجیب به نظر می‌رسد که خلبان دهقان‌پور نیز در بررسی علل چنین چرخشی دو مورد را تجزیه و تحلیل می‌کند.

    این استاد خلبان، تغییر جهت را در شرایط اضطراری با اختیار خلبان می‌داند که باید ابتدا به برج مراقبت گزارش شود اما درباره هواپیمای توپولف 154 این فرضیه را نمی‌پذیرد، چرا که امکان ندارد خلبانی به عمد چرخشی 270 درجه‌ای داشته باشد بویژه اینکه کاپیتان شیراکبری هیچ پیامی از نقص فنی هواپیما مخابره نکرده بود، پس فرضیه دوم قوی‌تر است.

    در این فرضیه که پیش از بررسی‌های تخصصی روی جعبه‌های سیاه و تنها با علم تئوری و تجربی در خلبانی می‌توان آن را قوی دانست، نقص فنی هواپیمای توپولف است. استاد خلبان دهقان‌پور در این‌باره تاکید کرد: حتما اشکال فنی موجب سقوط هواپیمای توپولف شده است و تغییر جهت 270 درجه‌ای مهر تاییدی بر این تصور علمی است.

    نقص فنی بعید است!

    در برابر اظهارات استاد خلبان دهقان‌پور، یکی از خلبانان باتجربه شرکت هواپیمایی کاسپین نظریه‌ای دارد که می‌تواند بر ابهام‌آمیز بودن این سقوط مرگبار صحه بگذارد. خلبان پرویز الماسی که خود به محل سقوط هواپیمای 7908 رفته بود، بر این باور است تاکنون در هیچ سانحه‌ هوایی مسافران و هواپیما به این شکل متلاشی نشده‌اند و این حادثه نادر و عجیب است.

    خلبان الماسی که بیش از 35سال سابقه پرواز با هواپیماهای مختلف را دارد، گفت‌: تاکنون چندین سانحه هوایی را از نزدیک و از طریق فیلم دیده است اما با دیدن صحنه سقوط هواپیمای توپولف شگفت‌زده است و باور ندارد این هواپیما بعد از سقوط به این شکل متلاشی شده باشد. وی با تاکید بر اینکه کادر پروازی این هواپیما از بهترین‌ها بوده‌اند، اظهارنظر عجیب‌تری کرد و گفت: «مطمئن باشید سقوط به‌خاطر اشتباه خلبان نبوده است و باید بگویم وجود نقص فنی در هواپیما نیز در علت سقوط آن به این شکل بعید است».

    استیصال نزد کادر پرواز

    خلبان الماسی بر این باور است عدم اطلاع‌رسانی از طریق دادن پیام به برج مراقبت نشانگر غیرعادی بودن شرایط داخل کابین خلبان بوده است.

    وی گفت: «هواپیمای توپولف 28 هزار و 600 پا ارتفاع داشته که این ارتفاع برای یک خلبان فرصت بسیار زیادی است تا بتواند اطلاعاتی را به مرکز کنترل مخابره کند اما کاپیتان شیراکبری که یکی از بهترین خلبانان ایران بود در لحظات پیش از سقوط هیچ پیامی مبنی بر نگرانی از سانحه یا نقص فنی هواپیما گزارش نکرده و تنها 2دقیقه پیش از سقوط هم ارتباطات خلبان با خارج از کابین قطع شده است. وقتی هواپیما گردشی ناگهانی به سمت چپ داشته حدود 78 ثانیه طول کشیده تا با زمین برخورد کند و اینکه در همین مدت نیز اطلاعاتی مخابره نشده جای بحث و بررسی دارد». خلبان الماسی به موارد دیگری پرداخت که از استیصال غیرعادی کادر پروازی در زمان حادثه نشات می‌گیرد و گفت: «عجیب اینکه از کمک خلبان و مهندسان پرواز نیز اطلاعاتی منتقل نشده است و مشخص نیست در کابین چه اتفاقی افتاده که همه مستأصل بودند و اقدامی برای ارتباط نکرده‌اند. شاید یک حادثه غیرطبیعی کنترل مجموعه خلبان و کادر پرواز را مختل کرده و این سقوط در کمترین زمان رخ داده است.

    چرا نقص فنی نه؟

    از همان دقایق نخست سقوط هواپیمایی کاسپین، مسؤولان فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تأکید دارند که این هواپیما پس از بررسی‌های لازم پیش از پرواز و بدون هرگونه تاخیر، نقص فنی و در سلامت کامل از باند پرواز کرده است.

    علاوه بر اظهارات اینگونه مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام(ره)، دو خلبان با تجربه نیز گفته‌اند: خصوصیات هواپیمای توپولف به گونه‌ای است که حتی با وجود خاموش شدن هر سه موتور آن خلبان می‌تواند به مانند کایت و با خطری کمتر آن را فرود آورد. استاد خلبان دهقان‌پور در این‌باره گفت: «پیش از پرواز کل هواپیماها چک می‌شوند. مهندسین پرواز، هواپیما را مورد بررسی قرار می‌دهند و حتی خود خلبان نیز هواپیما را چک می‌کند و همه گزارش‌های پروازهای قبل را بررسی می‌کند».

    وی افزود: «کتابی در داخل هواپیما وجود دارد که در آن همه گزارشات قبلی پرواز وجود دارد که توسط مسؤول فنی هواپیما با امضا تأیید می‌شود و تا خلبان این فرم را نبیند، پرواز نمی‌کند، چرا که جان خودش و مسافرانش در خطر است».

    استاد خلبان دهقان‌پور گفت: «خلبان هواپیمای توپولف 154 حتی بدون موتور می‌تواند آن را همانند یک کایت بین 20 تا 30 مایل در آسمان کنترل کند اما اگر در قسمت دم هواپیما ایرادی به وجود آید دیگر خلبان نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و سقوط حتمی است».

    خلبان الماسی نیز با نظر مشابهی در این‌باره گفت: «توپولف برخلاف شایعات بین مردم، از هواپیماهای بسیار خوب است که حتی در صورت از کار افتادن سه موتورش، قادر است مدتی پرواز کند و حتی فرود اضطراری داشته باشد و این هواپیما نیز با تست جدید، هنوز از لحاظ فنی می‌توانسته مدت‌ها پرواز داشته باشد».

    جعبه سیاه پیدا شد

    همیشه وقتی هواپیمایی سقوط می‌کند، همه به جست‌وجوی جعبه سیاه می‌پردازند و امیدوارند علت حادثه در آن پیدا شود. با سقوط شگفت‌انگیز هواپیما توپولف بین روستای فارسیان و شهرک اقبالیه که همه سرنشینان آن به کام مرگ رفته‌اند، باز پیدا شدن جعبه سیاه در دستور کار قرار گرفت.

    در همان روز نخست وقتی جعبه سیاه توپولف پیدا نشده جعبه بک‌آپ هواپیما که نوار مغناطیسی FDR است پیدا شد. با این وجود جست‌وجوها ادامه داشت، دو جعبه سیاه دیگر این هواپیما در حالی که به نظر می‌رسید در اثر انفجار شدید با وجود جنس فولادی تخریب شده‌اند در جست‌وجوی اطراف محل سقوط پیدا شدند به گونه‌ای که نوارهای داخل آنها روی زمین پراکنده شده بودند اما همه امیدوار بودند اصلی‌ترین جعبه سیاه که در نزدیکی دماغه هواپیما تعبیه شده است با بیرون کشیده شدن این بخش از عمق 7 متری پیدا شود. با همین انگیزه، لودرچی‌ها به همراه تیم‌های عملیاتی پلیس، ارتش و هلال‌احمر وجب به وجب محل فرود را زیرورو کردند تا اینکه دماغه هواپیما ساعت 13 ظهر پنجشنبه از زیر زمین بیرون کشیده شد.

    همه پیش از این اقدام تصور می‌کردند دماغه هواپیما سالم‌تر باشد و احتمال دارد اجساد کادر اصلی پرواز در کابین سالم به دست آید اما با بیرون کشیده شدن دماغه همه با آهن‌پاره‌‌ای مواجه شدند که بزرگ‌ترین قسمت آن به اندازه در ورودی هواپیما بوده است. هیچ جسدی پیدا نشد اما کارشناسان هواپیمایی توانستند جعبه سیاه سوم که سالم‌ترین و اصلی‌ترین جعبه سیاه به حساب می‌آید را پیدا کنند، به امید اینکه خلبان یا کادر پروازی پیامی از علت سقوط در آن گذاشته باشند.

    خلبان الماسی که اظهاراتش نشان می‌دهد، خلبانان و کادر پروازی هواپیمای توپولف شاید اجازه‌ای برای مخابره پیام به مرکز کنترل نداشته‌اند می‌تواند امیدواری به وجود پیامی در جعبه سیاه و نوار FDR
    را کمرنگ کند.

    موشکافی جعبه سیاه در ایران یا روسیه؟!

    با پیدا شدن جعبه سیاه اصلی هواپیمای توپولف، اظهارنظری قطعی درباره چگونگی موشکافی این سند نشد. احمد مجیدی، نماینده وزیر راه و رئیس گروه بررسی سانحه سقوط هواپیمای کاسپین که تاکید دارد علت سقوط اشتباه خلبان نبوده و نقص فنی است، در این‌باره گفت: این احتمال وجود دارد که جعبه سیاه هواپیما به روسیه فرستاده شود تا به کمک کارشناسان آنها، موضوع مورد بررسی قرار گیرد. در برابر این احتمال، یک مقام هواپیمایی کشوری اعلام کرده است: احتمال دارد یک گروه کارشناس از روسیه به ایران بیایند و با بازدید از محل حادثه، بازخوانی گزارشات ثبت شده و جعبه سیاه، علت اصلی حادثه را روشن سازند.

    بیوگرافی پروازی کاپیتان شیراکبری

    استاد خلبان شیراکبری حدود 10 هزار ساعت سابقه پروازی داشته است که 7 هزار ساعت آن با هواپیمای توپولف بوده و شناخت کاملی به اینگونه از هواپیماها داشته است. همچنین کادر پروازی در این هواپیما که در آخرین سرویس فنی در روسیه، گواهینامه پرواز تا سال 2010 را دریافت کرده بود، بسیار مجرب و حرفه‌ای بوده‌اند.

    شاهدان عینی، تحت تحقیق

    اظهارات شاهدان عینی که چگونگی سقوط هواپیمای توپولف در 70 مایلی تهران و 14 کیلومتری قزوین را دیده‌اند، از نظر کمیته تحقیق بسیار مهم است. محمدی، مدیرکل عملیاتی سازمان هواپیمایی کشوری که باز سعی دارد سالم بودن هواپیمای توپولف از نظر فنی را مورد تاکید قرار دهد، گفت: «از روستاییان و کسانی که هواپیما را در آسمان دیده‌اند و شاهد جزئیات سقوط توپولف بوده‌اند تحقیق شده و اظهاراتشان تحت بررسی است تا کمکی به علت‌یابی این حادثه‌ تلخ شود».

    برگزاری مراسم سوگواری و یادبود در محل سقوط هواپیما

    عصر پنجشنبه 24 ساعت بعداز ساعت تلخ، خانواده‌های قربانیان سقوط هواپیمای توپولف با جمع شدن در محل مرگ عزیزان‌شان به برگزاری مراسم سوگواری و یادبود پرداختند. این مراسم همزمان با اقدامات امدادگران برای پیدا کردن اجساد و لوازم آنان صورت گرفت. تعدادی از هموطنان ارمنی که فرزندان‌شان در این هواپیما جان باخته‌اند به همراه گروهی کشیش و راهبه پای در مزرعه سوخته گذاشتند و به صورت نمادین به گلباران محل مرگ عزیزان‌شان پرداختند. همه گریه می‌کردند و با شاخه‌های گل در اطراف محل فعالیت لودرها قدم می‌زدند، به امید یافتن نشانه‌ای از مسافرشان. مردی به صورت ماسک زده بود و عکس کودکی را در دست گرفته بود، صدایش از گریه گرفته بود. دختری شاخه گلی به دست گرفته و قدم زنان با نامزدش بلندبلند حرف می‌زد. مادری جیغ می‌کشید و با دو دست روی پاهایش می‌کوبید و مردانی بدون نگرانی از خاکی شدن لباس‌هایشان، روی خاک‌ها نشسته، پیشانی به دست گرفته بودند. هیچ‌کس باور نمی‌کرد دیگر حتی نمی‌تواند جسد جگرگوشه‌اش را ببیند و باید مدت‌ها به سنگ نبشته‌ای چشم بدوزد.

    گفت‌وگو با معاون دادستان پایتخت

    وقتی اعلام شد، اجساد قربانیان سانحه هوایی از قزوین به پزشکی قانونی تهران انتقال یافته است و قرار شده اجساد به خانواده‌هایشان تحویل داده شود، سوالات زیادی به وجود آمد. قاضی فخرالدین جعفرزاده، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای امور جنایی که دستور تحویل اجساد را داده به سوالات خبرنگار «وطن‌امروز» پاسخ داد:

    چرا اجساد به پزشکی قانونی تهران انتقال یافت؟

    تصمیمی بود که در این شرایط اضطراری گرفته شد. ما نیز تصور نمی‌کردیم اجساد به تهران انتقال داده شود به طوری که تدارک سفری را دیده بودیم و ناگهان خبر رسید اجساد در پزشکی قانونی کهریزک هستند و به همراه بازپرس شهریاری که وی به همراه خانواده‌اش در جاده اصفهان بود و به درخواست من بازگشت سریع به پزشکی قانونی رفتیم.

    گفته می‌شود جسدی در کار نیست؟

    باور کردنی نبود. بزرگ‌ترین بخشی که از یک جسد به دست آمده شاید 200گرم وزن داشته باشد. در سوانح مشابه اجساد سوخته یا کاملی به دست می‌آمد که با مشخصاتی شناسایی می‌شدند اما این بار هیچ چیز قابل شناسایی نیست.

    پس چگونه جنازه‌ها تحویل داده می‌شود؟

    خانواده‌های قربانیان در برابر پزشکی قانونی باور نداشتند، جسدی در کار نیست، وقتی دستور دادم نماینده‌هایشان اجساد را ببینند باور کردند که شناسایی اجسادشان غیرممکن است.

    آزمایش DNA صورت می‌گیرد؟

    در این‌باره با جلسه‌ای ویژه که با حضور دکتر موسوی، دکتر مهدوی و دکتر نازپرور برگزار کردیم به نتیجه رسیدیم که در این شرایط امکانپذیر نیست، قطعه اجساد طوری است که در صورت انجام آزمایش DNA حدود یک سال یا بیشتر طول می‌کشد تا هویت‌شان مشخص شود به‌خاطر همین چنین اقدامی از دستور کار حذف شد و با به وجود آمدن شرایط شرعی و رضایت خانواده‌ها، جنازه‌ها به صورت سمبل به خانواده‌ها تحویل داده شد.

    چگونه این کار صورت می‌گیرد؟

    اسامی‌ای که شرکت هواپیمایی کاسپین ارائه داده بود ناخوانا و گاهی صحیح نبودند که دستور دادیم خیلی سریع این اسامی به صورت کامل تهیه شد و نسبت به اسامی، جنازه‌ها و اندام‌های به دست آمده تحویل داده خواهد شد.

    اجساد کودکان نیز شناسایی نشده‌ است؟

    چیزی وجود ندارد، اگر یک پای سالم که می‌شد تشخیص داد جنسیت آن مرد است یا زن و حتی کودک پیدا می‌شد سعی در شناسایی هویت می‌کردیم اما گفتم که بزرگ‌ترین بخشی که از یک جسد به دست آمد 200 گرمی است.

    پرداخت دیه 55 میلیونی

    در حالی که همه بر این باور هستند جان مسافران بیشتر از میلیون‌ها تومان ارزش دارد. اما با توجه به بیمه همه مسافران، قرار است به خانواده‌های قربانیان نسبت به ماه حرام، هر کدام 55 میلیون تومان دیه پرداخت شود.

    مدیرعامل بیمه ایران با تاکید بر این اقدام گفت: هواپیمای کاسپین تحت پوشش کامل بیمه ایران بوده است و این دیه پرداخت خواهد شد.

    اعلام دلایل سانحه، ‌حتمی است

    مجیدی، رئیس کارگروه برای سانحه سقوط هواپیمای کاسپین نیز اعلام کرده است، علت سقوط هواپیمای توپولف هرچه بوده باشد، قطعا به مردم اعلام و مقصران نیز شناسایی خواهند شد.

  12. 2 کاربر مطلب SKY MAN عزیز را پسندیده اند

    ahnourian (December 27th, 2012), M.Abbasi (September 6th, 2009)

  13. #77
    هوانورد عادي

    تاریخ عضویت
    March 2008
    ارسالها
    1,062
    تشکر
    1,495
    تشکر شده : 4,440 بار در 930 پست

    پیشفرض RE: خبر فوري // سقوط يك فروند توپولف كاسپين + عکس و فیلم //اختصاصي//

    آخه این چه وضعیه به خدا،طرف با هزار امیدو آرزو بچشو میفرسته ! بعد یه ساعت تو یه تیکه پلاستیک جسد مثله شده بچشونو بهش تحویل میدن،بعد میگن بیا اینم پول خون ..................!

  14. کاربر زیر پست irufo عزیز را پسندیده است :

    M.Abbasi (September 6th, 2009)

  15. #78
    رئیس سایت

    آواتار SKY MAN

    تاریخ عضویت
    August 2007
    موقعیت
    none
    ارسالها
    7,058
    تشکر
    19,527
    تشکر شده : 20,012 بار در 3,519 پست
    ارسال های وبلاگ
    8

    پیشفرض RE: خبر فوري // سقوط يك فروند توپولف كاسپين + عکس و فیلم //اختصاصي//

    [size=medium]برای بررسی سقوط هواپیما؛
    کمیسیون عمران مجلس خواستار نشست فوری با وزیر راه شد
    [/size]


    رئیس کمیسیون عمران مجلس با ارسال نامه ای به وزیر راه و ترابری خواستار تشکیل جلسه فوری برای بررسی سانحه سقوط هواپیمای مسافربری تهران ایروان شد.
    به گزارش خبرگزاری مهر، در نامه محمد حسین مقیمی از وزیر راه و ترابری، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیر عامل شرکت هواپیمایی کاسپین برای تشکیل جلسه ای در روز یکشنبه 28/4 / 88 به منظور بررسی سانحه سقوط هواپیمای مسافربری تهران- ایروان که منجر به کشته شدن 168 نفر گردید دعوت به عمل آمده است.

  16. کاربر زیر پست SKY MAN عزیز را پسندیده است :

    M.Abbasi (September 6th, 2009)

  17. #79
    رئیس سایت

    آواتار SKY MAN

    تاریخ عضویت
    August 2007
    موقعیت
    none
    ارسالها
    7,058
    تشکر
    19,527
    تشکر شده : 20,012 بار در 3,519 پست
    ارسال های وبلاگ
    8

    پیشفرض RE: خبر فوري // سقوط يك فروند توپولف كاسپين + عکس و فیلم //اختصاصي//

    [size=medium]نبودن بليت موجب نجات جان بازيکنان تيم فوتبال ملوان شد[/size]


    بندرانزلي- سه نفر از بازيکنان تيم فوتبال ملوان منطقه آزاد انزلي که قصد سفر به ارمنستان را با پرواز تهران – ايروان در تاريخ 24 تيرماه داشتند، به دليل موفق نشدن در تهيه بليت،از اين سفر بازماندند.

    به گزارش ايرنا به نقل از موسسه فرهنگي ورزشي ملوان منطقه آزاد انزلي، "آرمين رحيم زاده" ، "رضا حاج اسبوئي" و "مهران جعفري" سه بازيکن تيم فوتبال ملوان بودند که به منظور پيوستن به تيم فوتبال ملوان در ارمنستان قصد سفر به اين کشور را در تاريخ 24 تيرماه داشتند.
    اين بازيکنان با وجود تلاش بسيار براي تهيه بليت موفق به خريدن بليت نشدند و از سفر بازماندند.
    روابط عمومي موسسه ملوان ضمن ابراز تاسف از حادثه دلخراش سقوط هواپيماي توپولوف تهران – ارمنستان گفت: "مهران جعفري" هافبک تيم فوتبال ملوان حتي به عنوان مسافر پاي پرواز در فرودگاه حاضر شده بود که به دليل نبودن جاي خالي، از اين پرواز بدون بازگشت، باز ماند.
    در حادثه دلخراش سقوط هواپيماي تهران- ايروان که روز چهارشنبه 24 تيرماه اتفاق افتاد، کليه سرنشينان هواپيما جان خود را از دست دادند.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------

    [size=medium]رستگاران سوگوار شد[/size]

    "ندا غلامحسين زاده" يکي از بازيگران سريال رستگاران در جريان سقوط هواپيماي توپولف تهران_ايروان جان خود را از دست داد.

    به گزارش روز شنبه ايرنا، ندا غلامحسين زاده بازيگر نقش زن برادر سارا(صبا کمالي) در سريال رستگاران در هواپيماي توپولف تهران_ايروان حضور داشته و کشته شده است. اين بازيگر سريال رستگاران به کارگرداني سيروس مقدم روز جمعه تشييع و به خاک سپرده شد.
    حضور در سريال رستگاران، اولين کار حرفه اي غلامحسين زاده است.
    به گزارش ايرنا، يک فروند هواپيماي مسافربري در مسير تهران - ايروان متعلق به شرکت هواپيمايي کاسپين به شماره پرواز 7908 روز چهارشنبه 16 دقيقه پس از پرواز از فرودگاه امام خميني در ساعت 11 و 33 دقيقه دچار سانحه شد و در اراضي کشاورزي روستاي جنت آباد در استان قزوين سقوط کرد. در اين حادثه 168 نفر سرنشين و خدمه اين هواپيما جان باختند.

  18. کاربر زیر پست SKY MAN عزیز را پسندیده است :

    M.Abbasi (September 6th, 2009)

  19. #80
    مدیر تالار هوانوردي نظامي

    آواتار IRIAF-TFB4

    تاریخ عضویت
    May 2009
    موقعیت
    Tehran--Dezful
    ارسالها
    1,056
    تشکر
    3,359
    تشکر شده : 6,279 بار در 998 پست
    ارسال های وبلاگ
    1

    پیشفرض RE: خبر فوري // سقوط يك فروند توپولف كاسپين + عکس و فیلم //اختصاصي//

    از 168نفر کشته شدگان15 نفر خدمه و کارکنان پرواز 5نفراز ارمنستان 3نفر از گرجستان و ما بقی ایرانی بوده اند

  20. کاربر زیر پست IRIAF-TFB4 عزیز را پسندیده است :

    M.Abbasi (September 6th, 2009)


 

موضوعات مشابه

  1. پاسخها: 18
    آخرین نوشته: January 4th, 2012, 10:29:15

تگ ( کلمات کلیدی ) این تاپیک / مناسب برای موتورهای جستجو

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
 
Copyright © 2007 - 2012, Aerocenter.ir. All Rights Reserved.
تمامی حقوق نزد ایروسنتر محفوظ است.
مرکز هوافضا و هوانوردی ایروسنتر