ایروسنتر,بزرگترین مرکز هوافضا و هوانوردی ایران

نمایش نتایج 1 تا 6 از 6 مجموع
dqw
  1. #1
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    آواتار akbar e&e

    تاریخ عضویت
    May 2010
    موقعیت
    THR
    ارسالها
    152
    تشکر
    1,308
    تشکر شده : 1,001 بار در 158 پست
    ارسال های وبلاگ
    1

    Arrow دستگاههای دقیق ناوبری در هواپیما


    با این همه تاکیدی که در مورد تنوع و تعداد ابزار دقیق
    مورد استفاده در هواپیماهای پیشرفته به عمل می آید شاید قدری عجیب به نظر برسد که در مورد آنها فقط به شرح مختصری بسنده کنیم.

    واقعیت امر این است که آلات دقیق به قدری متنوعند که سعی برای توصیف همه آنها در اینجا کاملا غیر ممکن خواهد بود.
    سه نوع از ابزار دقیق اصلی یعنی سرعت سنج،ارتفاع سنج و قطب نما را میتوان از جمله آلات دقیقی دانست که به طور مستقیم به موضوع مورد نظر ما یعنی پرواز هواپیما مربوط میشوند.
    شاید بهتر باشد که به این آلات دقیق، “نشان دهنده گردش و لغزش سمتی” را هم بیفزاییم.
    در این دستگاه، عقربه یا ساچمه دستگاه نشان دهنده لغزش سمتی جانشین شیب سنج عرضی یا همان تراز الکی قدیمی منتها با انحنایی کاملا مشخص شده است که به طور عرضی در کابین خلبان قرار میگرفت.
    گاهی اوقات از این دستگاه تحت عنوان”نشان دهنده کجی”نیز یاد میشود.
    اما در حقیقت چنین نامی شایسته آن نیست زیرا برای مثال در وضعیت کجی زیاد ممکن است زاویه انحراف محور عرضی هواپیما به حد زیادی برسد و با وجود این عقربه یا ساچمه این دستگاه به دلیل عدم وجود لغزش جانبی همچنان در وسط باقی بماند.
    این دستگاه نشان دهنده، دستگاهی ساده و در عین حال بسیار مهم است و بهترین راهنمای خلبان محسوب میشود زیرا به او نشان میدهد که آیا پرواز صحیح انجام میشود یا خیر.
    اما در واقع نوع ژیروسکوپی این دستگاه بود که اندیشه پرواز به کمک آلات دقیق را تکامل بخشید.
    ژیروسکوپ دارای چرخی است که با سرعت زیاد دوران میکند و دو خاصیت مهم دارد: نخست آن که محور چرخش ژیروسکوپ همواره مایل است تا در فضا ثابت و پایدار باقی بماند.
    دوم این که اگر سعی کنید محور چرخش ژیروسکوپ را منحرف کنید، خواهید دید که حول محور ثالثی به چرخش خود ادامه میدهد.
    برای مثال چرخ جلوی یک دوچرخه را در نظر بگیرید. اگر چرخ را بالا ببرید و در حالیکه میچرخد از بالا آن را به سمت راست منحرف سازید، کل چرخ به سمت راست میگردد.
    این ویژگی ژیرسکوپ خاصیت تقدم نامیده شده است.
    تابلوی آلات دقیق هر هواپیمای پیشرفته شامل حداقل سه نوع از ابزارهایی است که بر اساس خواص ژیروسکوپی عمل می کنند.
    معمولا چرخ ژیروسکوپ به وسیله یک پمپ مکنده که توسط موتور هواپیما به حرکت در می آید، یا از طریق لوله های وانتوری مضاعف که در معرض جریان هوا قرار دارند به چرخش در می آید.
    چرخ ژیروسکوپ میتواند با سرعت بیش از ده هزار دور در دقیقه بچرخد.
    چشمگیرترین ابزار ژیروسکوپی ، “افق مصنوعی” است که وضعیت یک هواپیمای مدل کوچک را نسبت به خط افق موجود بر صفحه این دستگاه نشان میدهد.
    چنانچه دماغه هواپیمای واقعی پایین برود هواپیمای مدل زیر خط افق قرار میگیرد و اگر دماغه هواپیما بالا برود مدل نیز بالای خط افق واقع میشود.
    اگر هواپیما به سمت راست یا چپ بغلتد مدل هم به همان سمت خواهد غلتید. حتی اگر خلبان به هیچ وجه قادر به مشاهده افق واقعی نباشد(برای مثال در هنگام پروازهای کور) باز هم میتواند وضعیت هواپیمایش را به خوبی تشخیص دهد.
    فقط آنان که پرواز کور انجام داده اند قادر به درک ارزش چنین دستگاهی می باشند.
    ژیروسکوپ این دستگاه به نحوی تعبیه شده است که حتی اگر هواپیما به حالت خمش یا غلت در آید، محور چرخش آن حرکت نکند.
    ژیروسکوپ سمتی از نظر اصول کار قدری ساده تر است اما در عمل فایده زیادی دارد.
    این دستگاه هر گونه گردش هواپیما را بلافاصله مشخص میکند و دقیقا مانند”افق مصنوعی” غلت یا خمش هواپیما را نشان میدهد.
    این دستگاه شباهت بسیاری به قطب نما دارد، با این تفاوت که به جای نشانه روی به سمت شمال، در هر وضعیتی که خلبان مایل باشد باقی میماند.
    این دستگاه نیز مانند قطب نما درجه بندی شده و معمولا خلبان طوری آن را تنظیم میکند که متناظر با مسیر قطب نمایی باشد.
    شاید برای شما این پرسش پیش بیاید که با وجود این همه شباهت، ژیروسکوپ سمتی چه مزیتی بر قطب نما دارد؟
    پاسخ بسیار ساده است. ژیروسکوپ سمتی در برابر کوچکترین گردش هواپیما به سرعت واکنش نشان میدهد و بلافاصله پس از پایان گردش متوقف میشود، شتابها و خطاهای ناشی از سیستم های الکتریکی و مغناطیسی مختلف هواپیما نیز بر آن اثری ندارد.
    این دو دستگاه یعنی افقی مصنوعی و ژیروسکوپ سمتی اساس ساختمان دستگاه خلبان خودکار را تشکیل میدهند.
    این سیستم نه تنها هر گونه تمایل هواپیما به انحراف خمش یا غلت را به سرعت تشخیص میدهد بلکه همچنین به دنبال هر گونه تغییر وضعیت هواپیما، فرامین را به منظور تصحیح مسیر پرواز ، فعال میسازد.
    سومین دستگاه ژیروسکوپی متداول، نشان دهنده میزان گردش و لغزش سمتی است. عقربه پایینی روی صفحه این دستگاه میزان گردش را نشان میدهد و بر اساس خاصیت دوم ژیروسکوپ عمل میکند.
    عقربه بالایی هم لغزش سمتی را مشخص میکند و بر اساس اصول آونگ عمل مینماید.
    حالت سنج هوا نیز برای تصحیح سرعت و ارتفاع پرواز و غیره در مسابقات پروازهای آزمایشی مورد نیاز خواهد بود و برای این منظور هم دماسنج های معمولی میتوان در قسمت هایی که در معرض جریان هوا قرار دارند، نصب کرد.
    معمولا در هواپیماهای پیشرفته “نشان دهنده میزان اوجگیری” نیز نصب میشود.
    در واقع این نشان دهنده نرخ صعود یا نزول هواپیما را نشان میدهد.
    مشابه این نوع ابزارهای دقیق مدرن که برای پروازها ارزش زیادی دارند، فراوان است.
    “ماخ سنج” نیز در هواپیماهای تیز پرواز ضرورت می یابد.صرف نظر از خود هواپیما، نشان دهنده هایی نیز برای موتور یا موتورهای آن است که از جمله آنها میتوان دورسنج، فشار سنج روغن، حرارت سنج روغن، فشار سنج هوا، حرارت سنج آب برای موتورهایی که با آب خنک میشوند، نشان دهنده فشار سوخت، نشان دهنده میزان مصرف سوخت، نشان دهنده میزان سوخت موجود، نشان دهنده مربوط سیستم سوپر شارژر و غیره را نام برد.
    از جنبه الکتریکی نیز میتوان به هر چیز دیگری اعم از سوئیچ احتراق سیستم های روشنایی و گرمایی، دینامها و موتورهای الکتریکی و مجموع تجهیز رادیویی و راداری و دستگاه های وابسته اشاره کرد.
    گرچه از خاکيم و مشتي خاک زير انداز ماست
    آسمان کوچکترين بازيچه ی پرواز ماست
    گوشواره گوش گردون حلقه ی آواز ماست
    مدعي هرگز نداند مرگ ما آغاز ماست...


  2. 10 کاربر مطلب akbar e&e عزیز را پسندیده اند

    Ali Pilot (July 14th, 2010), Azi (July 14th, 2010), carol (October 9th, 2010), Eshghe Parvaz (July 14th, 2010), Hamed zare (August 1st, 2010), Mohammadme (July 14th, 2010), orasess (August 23rd, 2010), shahriargalaxy (August 11th, 2010), SKY MAN (August 23rd, 2010), tom cat (August 23rd, 2010)

  3. #2
    اخراج دائم


    تاریخ عضویت
    July 2010
    موقعیت
    sweden
    ارسالها
    64
    تشکر
    0
    تشکر شده : 73 بار در 39 پست

    پیشفرض پاسخ : دستگاههای دقیق ناوبری در هواپیما

    سوالی دارم ایا حی پی اس دقیقتر است یا گالیگه/؟و بعد اینکه تا چند وقت دیگر سیستم گالیله مثل جی پی اس همگانی میشود؟

  4. #3
    هوانورد عادی - سرباز صفر

    تاریخ عضویت
    August 2010
    موقعیت
    mashhad
    ارسالها
    1
    تشکر
    0
    تشکر شده 1 بار در 1 پست

    پیشفرض پاسخ : دستگاههای دقیق ناوبری در هواپیما

    salam mikhastam bebinam mishe darbare sys mokhaberati havapeyma etealate jamei peyda kard? age mishe plz manabesho moarefi konid

  5. کاربر زیر پست hadadimaryam عزیز را پسندیده است :

    SKY MAN (October 9th, 2010)

  6. #4
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    آواتار carol

    تاریخ عضویت
    October 2010
    موقعیت
    THR
    ارسالها
    638
    تشکر
    1,092
    تشکر شده : 2,542 بار در 546 پست

    پیشفرض پاسخ: دستگاههای دقیق ناوبری در هواپیما

    1Classification by function
    a)power plant instruments
    b) flight & navigation instruments
    c) system instruments

    2- classification by mechanism
    a) pressure instruments
    b) mechanical instruments
    c) gyroscopic instruments
    d) electrical instruments

    آلات دقیق بر حسب نوع کارشان به سه دسته ی اصلی تقسیم میشوند:

    1-Flight instrument

    2-Engine instrument

    3-Miscellane instrument

    Flight instrument:

    دراین بخش ما سه دسته instrument داریم.

    1-Pitot-static که خود شامل:

    -Air speed indicator

    -Altimeter

    -Vertical speed indicator

    2-Magnetic که خود شامل:

    -Magnetic compass

    3-Gyroscopic که خود شامل:

    -Alttitude indicator

    -Turn coordinator

    -Heading indicator

    حال مابررسی میکنیمinstrument هایی که زیر مجموعه ی flight instrument هستند.

    1-airspeed indicator:

    سرعت سنج با دینامیک و استاتیک کار میکند ودر واقع هم فشار استاتیک وهم فشار دینامیک در نشان دادن سرعت موثر می باشند.هرچه نیروی رانش بیشتر شود فشار
    وارد بر سر لوله pitotبیشتر شده ودر یک سطح معین اختلاف فشار دینامیک واستاتیک
    بیشتر شده وروی نشان دهنده عددی را نشان میدهد که سرعت هواپیماست هرچه
    اختلاف دینامیک با استاتیک بیشتر باشد سرعت هواپیما بیشتر است.

    types of airspeed:

    - Indicated airspeed

    -Calibrated airspeed

    -true airspeed

    -Groundspeed

    حال به بررسی انواع airspeed می پردازیم:

    هنگامی که Indicated airspeed را بهinstallation and instrument errors تصحیح کنیم

    Calibrated airspeed را به دست می آوریم .

    هنگامی کهCalibrated airspeed را بهaltitude and nonstandard temperature تصحیح

    کنیم true airspeed را به دست می آوریم.

    هنگامی که true airspeed را به wind/ velocityتصحیح کنیم Groundspeed را به دست می آوریم.

    :Altimeter

    ارتفاع سنج با static کارمیکند.کار مهم این دستگاه اندازگیری فشار ساکن هوای اطراف

    هواپیما است.ارتفاع سنج سه pointerدارد: pointer بزرگ 100ft را نشان میدهد.

    pointer متوسط 1000ft را نشان میدهد. وpointer کوچک 10000ft را نشان میدهد.

    type of altitud:

    -Pressure altitude:ارتفاعی که بر اساسsea level بسته میشود.

    -true altitude:ارتفاعی است کهmean sea level بسته می شود.

    -Absolute altitude:ارتفاعی است که surface بسته می شود.

    -density altitude:ارتفاعی است که به nonstandard temperature تصحیح می شود.

    نکته:هنگامی true altitude با Absolute altitude یکسان است که ما پرواز روی دریا داشته
    باشیم.

    sea level:

    sea levelبر اساس International standard atmosphere تعیین میشود.که در آن داریم:

    ارتفاع از سطح دریا 92/29 اینچ جیوه 2/1013 میلی بار

    ودما 15 درجه ی سیلسیوس 59 درجه ی فارنهایت


    laps rate:

    به طور معمول هر 1000ft ما 2درجه کاهش دما داریم.

    درهوای مرطوب هر1000ft ما 3درجه کاهش دما داریم.

    درهوای خشک هر1000ft ما 1.5درجه کاهش دما داریم.


    Vertical speed indicator:

    اساس کار سرعت سنج عمودی فشار استاتیک است.لوله ای که از فشار سنج استاتیک
    هواپیما گرفته میشود به داخل محفظه سرعت سنج عمودی متصل است.در خود دیافراگم
    سوراخی تعبیه شده است.در حالت اوج گیری بعلت کاهش فشار استاتیک دیافراگم باز شده ودر روی نشان دهنده صعود یا نزول هواپیما را به food در دقیقه نشان میدهد.

    بعضی مواقع با نام vertical velocity indicator هم معرفی میشود.اطلاعاتی که به ما می دهد:

    1-Rate information:shows you a stabilized rate of change.

    2-trend information: shows you an immediate indication of an increase or decrease

    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .

  7. 6 کاربر مطلب carol عزیز را پسندیده اند

    akbar e&e (July 15th, 2014), ANADOLU (October 10th, 2010), Azi (March 6th, 2011), orasess (October 9th, 2010), reza dezfuli (October 9th, 2010), SKY MAN (October 9th, 2010)

  8. #5
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    آواتار carol

    تاریخ عضویت
    October 2010
    موقعیت
    THR
    ارسالها
    638
    تشکر
    1,092
    تشکر شده : 2,542 بار در 546 پست

    پیشفرض پاسخ: پاسخ : دستگاههای دقیق ناوبری در هواپیما

    Alttitude indicator:

    افق مصنوعی artificial horizon

    the attitude indicator senses roll as well as pitch.which is the up and down movement of the airplanes nose.
    نوعی ابزار Gyro است که وضعیت یک هواپیمای مدل کوچک را نسبت به خط افق موجود بر صفحه دستگاه

    نمایش میدهد.این دستگاه حرکات هواپیما را حول محور طولی وعرضی نشان میدهد.

    مواردی که دستگاه نشان میدهد:

    climbing left bank
    l
    evel climb

    climbing right bank

    level left bank

    level right bank

    descending left bank

    level descent

    descending right bank


    Turn coordinator:

    این دستگاه با نیروی الکتریکی کار میکند.ومیتوان از آن به عنوان Back up برایAlttitude indicator

    وHeading indicator استفاده کرد و اطلاعاتی که به ما میدهد:

    1-Rate of tuen

    2-rate of roll

    3-Quality of turn

    and also it can shows indirest indication of bank.

    توپک آن کهinclinometer نام دارد Quality of turn را نشان می دهد که اگر در وسط قرار گرفته باشد گردش

    ما اصطلاحا coordinate است اما اگر توپک به سمت خارج گردش کند اصطلاحا به آن skid می گوییم واگر

    توپک به سمت داخل گردش کند به آن اصطلاحا slip میگوییم.

    Heading indicator:

    also called a directional Gyro (DG

    این دستگاه نشان دهنده ی هیدینگ ما نسبت به شمال مغناطیسی زمین است. این دستگاه همان کار

    Magnetic compass را انجام میدهد با این تفاوت که باید هر 15 دقیقه یک بار چک شود واگر اختلاف داشت

    آن اختلاف راreset کرد.

    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .

  9. 4 کاربر مطلب carol عزیز را پسندیده اند

    ANADOLU (October 10th, 2010), orasess (October 9th, 2010), reza dezfuli (October 9th, 2010), SKY MAN (October 9th, 2010)

  10. #6
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    آواتار carol

    تاریخ عضویت
    October 2010
    موقعیت
    THR
    ارسالها
    638
    تشکر
    1,092
    تشکر شده : 2,542 بار در 546 پست

    پیشفرض پاسخ: پاسخ : دستگاههای دقیق ناوبری در هواپیما

    magnetic deviation

    به error ي گفته میشود كه توسط ميدان هاي مغناطيسي اطراف compass (قطب نما) ايجاد میشود.
    ميدان هاي مغناطيسي اطراف compass

    local magnetic fields عبارتند از:

    بخشهاي فلزي خود compass يا وسيله اي كه روي اون نصب شده است(هواپيما،كشتي،..)
    ميدان مغناطيسي زمين


    magnetic variation

    شمال مغناطيسي با شمال طبيعي يا شمال حقيقي با هم تفاوت زاويه اي دارند كه به اين تفاوت زاويه اي

    magnetic variation گفته می شود .كه در مكانهاي جغرافيايي مختلف با هم تفاوت داره و در چارت هاي

    هوانوردي در دايركتوري مربوطه درج میشود و براي استفاده مشخص هستند.

    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .

  11. 4 کاربر مطلب carol عزیز را پسندیده اند

    ANADOLU (October 10th, 2010), orasess (October 9th, 2010), reza dezfuli (October 9th, 2010), SKY MAN (October 9th, 2010)


 

تگ ( کلمات کلیدی ) این تاپیک / مناسب برای موتورهای جستجو

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
 
Copyright © 2007 - 2012, Aerocenter.ir. All Rights Reserved.
تمامی حقوق نزد ایروسنتر محفوظ است.
مرکز هوافضا و هوانوردی ایروسنتر