برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. mona ?????? ??
    mona

    هوانورد ارشد- مدير سابق
    September 2009
    Iran
    985
    تعداد تشکر : 13,048
    Thanked 4,746 Times in 981 Posts

    ??? ??? يك سال ديگر تا موتورسيكلت پرنده


    تا پيش از اين موتورسيكلت پرنده تنها در فيلم‌هاي تخيلي ديده مي‌شد، اما در صورتي‌كه همه چيز بخوبي پيش رود تا سال 2011 نخستين نمونه از آن به پرواز در مي‌آيد. گرچه به نظر نمي‌رسد به اين زودي‌ها موتورسيكلت پرنده به عنوان يك وسيله واقعي در سيستم حمل و نقل جهاني به كار گرفته شود، اما از طرفي دور از دسترس بودن آن نيز موجب نشده تا محققان و مراكز تحقيقاتي كوچك و بزرگ از تلاش براي تبديل آن از تخيل به واقعيت دست بكشند.


    در سال‌هاي گذشته شركت‌هاي تحقيقاتي كوچك و بزرگي در اين زمينه فعال بوده‌اند كه Samson Motorworks از جمله آنهاست. مهندسان اين شركت كوچك اما خلاق از سال‌ها پيش روي عملي كردن ايده جذاب موتورسيكلت پرنده كار كرده اند و در اين مدت طرح‌هاي مختلفي نيز براي آن ارائه كرده‌اند. اين شركت هم‌اكنون در حال ساخت نمونه اوليه‌اي از موتورسيكلت پرنده موسوم به Switchable Multi Mode Vehicle هستند كه براساس پيش‌بيني آنها نخستين سري از اين محصول تا سال 2011 توليد خواهد شد.

    بدون شك 2 فاكتور اساسي پرواز در آسمان و ظاهر جذاب و تماشايي هر گروه مهندسي را ترغيب مي‌كند تا با روياهاي خود در هر گاراژ يا شركتي در حال كار روي ايده‌هاي مختلفي در زمينه موتورسيكلت پرنده باشد. مهندسان شركت Samson نيز از اين قاعده مستثنا نبوده و طرح سه‌چرخه‌اي را انتخاب كرده‌اند كه در عين حال كه ثبات قابل توجهي دارد از طرح كلي خودرو به دور بوده و بيشتر به موتورسيكلت شباهت دارد. البته نه تنها برخورداري از ظاهري جذاب موجب شده تا اين مهندسان از طرح سه چرخه استفاده كنند بلكه فاكتورهاي ديگري نظير دستيابي به محصولي با حداقل وزن نيز براي آنها از اهميت بسزايي برخوردار بوده است. در اين طرح خبري از سپر عقب و جلو نيست كه اين خود تأثير قابل توجهي در كاستن از وزن وسيله نقليه و در نتيجه پرواز راحت‌تر آن در آسمان خواهد داشت.

    پرنده‌اي خوش آب و رنگ در آسمان

    همان‌طور كه مهندسان پروژه پيش‌بيني كرده‌اند، افرادي كه در اين موتورسيكلت پرنده قرار مي‌گيرند گرچه حضور در فضايي محدود را تجربه مي‌كنند، اما به جهت قرار گرفتن در صندلي‌هاي چرمي كه در كنار يكديگر رديف شده‌اند، گويي حضور در هواپيما را تجربه مي‌كنند. دماغه اين موتورسيكلت پرنده كشيده و مبتني بر تازه‌ترين دستاوردها در زمينه علم آيروديناميك طراحي شده است. دو بالي كه در قسمت عقبي قرار دارند، نقش اصلي را در نشستن و برخاستن موتورسيكلت پرنده از زمين ايفا مي‌كنند و به همين دليل در زمينه طراحي آن زمان قابل توجهي صرف شده است.

    موتوري كه براي اين موتورسيكلت پرنده در نظر گرفته شده است، بايد بين 120 تا 150 اسب بخار قدرت داشته باشد. البته در حال حاضر موتورهايي در بازار وجود دارند كه با اندك اصلاحاتي در ساختار آنها مي‌توان به اين منظور از آنها استفاده كرد؛ اما سام باسفيلد، مغز متفكر شركت Samson عقيده دارد كه مي‌تواند با صرف هزينه‌اي بيشتر روي موتورهايي كار كرد كه صرفا براي اين منظور ساخته شده و در عين حال از ضريب آلايندگي زيست محيطي كمتري نيز برخوردار باشند.

    مهندسان شركت بر اين باورند كه طرح آنها با موفقيت همراه خواهد بود، چون نه تنها از ابعاد چندان بزرگي برخوردار نيست (كه همين نكته در پايين نگاه داشتن هزينه‌ها تأثير بسزايي دارد) بلكه در مواقع اضطراري و بخصوص در زمان فرود، به باند چندان بزرگي نياز نيست. براساس طرحي كه از سوي آنها ارائه شده براي فرود اين موتورسيكلت هوايي به باند فرودي به طول 610 متر نياز است. گذشته از آن پس از فرود موتورسيكلت و در حالي كه نيازي به استفاده از دست نيست، خلبان يا به عبارتي موتورسيكلت‌سوار مي‌تواند تنها با فشردن يك دكمه يا تكان دادن اهرمي كوچك بال‌هاي موتورسيكلت را جمع كرده و آن را براي حركت روي زمين و خيابان‌ها به وسيله‌اي جمع و جورتر تبديل كند. البته در استفاده از اين وسيله حمل و نقل محدوديت‌هايي نيز در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال از هم‌اكنون مباحثي درخصوص لزوم فاصله گرفتن آن از تأسيسات نظامي، تأسيسات برق و انتقال آن، مراكز زيست محيطي و نظاير آنها مطرح شده است.اين موتورسيكلت پرنده، رقباي سرسختي نيز در پيش روي خود مي‌بيند. به عنوان مثال خودروي پرنده M400 كه البته هنوز در مراحل طراحي قرار دارد از جمله رقبايي است كه در بسياري از موارد توان رقابت با موتورسيكلت هوايي را دارد. اما مقايسه‌ها نشان مي‌دهند محصول جديد شركت Samson از جهات گوناگون به واقعيت نزديك تر است. يكي از مزاياي اصلي اين وسيله جديد نوع سوختي است كه بايد در آن به كار گرفته شود. سوخت بدون سرب موجب مي‌شود تا آن را در زمره فناوري‌هاي دوستدار محيط زيست نيز به شمار آوريم و البته در صورتي كه اين استاندارد بدرستي رعايت شود بزودي شاهد پرواز آن بر فراز آسمان بسياري از مناطق جهان خواهيم بود كه قوانين بسيار سرسختانه‌اي درخصوص رعايت معيارهاي زيست محيطي در آنها اعمال مي‌شود. گذشته از اين فاكتور اساسي، استفاده از مواد تجزيه‌پذير در ساختار اين وسيله نشان‌دهنده توجه طراحان آن به محيط زيست و اصول نگهداري از آن است. در بدنه اين موتورسيكلت از تركيب پلي پروپيلن و نوعي فولاد سبك استفاده مي‌شود تا نه تنها خطري متوجه محيط زيست نباشد كه وسيله‌اي با ضريب استحكام قابل توجه، توليد و روانه بازار شود. طرح ايده موتورسيكلت پرنده در سال‌هاي اخير با واكنش‌هاي مختلفي در جوامع علمي جهان همراه بوده است. بسياري از محققان و صاحب‌نظران ساخت نمونه واقعي و در ادامه توليد تجاري آن را دور از دسترس ندانسته‌اند، با اين حال تحقق اين ايده را در آينده‌اي دورتر امكان‌پذير مي‌دانند. با اين حال تقريبا يك نكته در تمامي اين اظهار نظرها مشترك به نظر مي‌رسد و آن چيزي نيست جز امكان ساخت وسيله‌اي با قابليت استفاده دوگانه در هوا و روي زمين.

    اكنون به نظر مي‌رسد همه چيز به آينده تحقيقات و دستاوردهايي همچون پروژه اخير شركت Samson بستگي داشته باشد. گرچه طراحي و ساخت نمونه اوليه اين فناوري نوين به پايان رسيده است؛ اما مرحله بسيار سخت ديگري از هم اكنون آغاز شده است؛ طراحي و ساخت تونل باد و آزمايش اين نمونه در آن. از آنجا كه پيش‌بيني مي‌شود تا يك سال ديگر توليد اين فناوري نوين آغاز شود از هم‌اكنون بسياري از محققان و منتقدان علمي چشم به نتايجي دارند كه از اين تونل به دست خواهد آمد. در صورتي كه همه چيز بخوبي پيش رود، مي‌توان آينده‌اي را تصور كرد كه در آن افراد علاقه‌مند هر يك سوار بر موتورسيكلت پرنده شخصي خود به گشت‌زني در آسمان شهرها مشغول باشند.

    اين همان تصويري است كه بيش از نيم قرن است در فيلم‌ها و كتاب‌ها ديده مي‌شود با اين تفاوت كه اكنون مدل عيني آن در حال ظهور است. چشم‌اندازي كه در اين زمينه ترسيم شده است نگراني‌هايي را نيز همراه خود دارد. بسياري از منتقدان علمي مي‌گويند در صورت عملي شدن اين ايده، اتخاذ قوانين ويژه براي به پرواز درآمدن آنها و رعايت حقوق ديگر افراد در آسمان ضرورتي اجتناب‌ناپذير خواهد بود.

    مهدي پيرگزي

    منابع: popsci / ‌Scientific American
    منبع:جام جم
    #1 ارسال شده در تاريخ July 23rd, 2010 در ساعت 19:02:12

  2. The Following User Says Thank You to mona For This Useful Post:

    Eshghe Parvaz (July 23rd, 2010)

??????? ?????

  1. ????: 0
    ????? ?????: April 22nd, 2009, 20:26:25
  2. ????: 0
    ????? ?????: April 21st, 2009, 01:09:21
  3. هليكوپتر تهاجمي آپاچی
    ???? SKY MAN ?? ????? بالگردهای نظامی
    ????: 0
    ????? ?????: October 25th, 2007, 16:51:10
  4. ????: 0
    ????? ?????: October 22nd, 2007, 13:20:15

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0