خبرگـــزاري رويترز گزارش داد: پس از تحمل قريب به دو دهــه انزوا، خرابي، فقـــر و فراموشي، پايتخت عـــراق بار ديگر به نقشــه هاي خطوط هوايي جهان بــاز مي گردد.



بر اساس اين گزارش در سال هاي اخير، نشست و برخاست هواپيماها در فرودگاه بغداد با استرس، نگراني از سقوط، اضطراب ناشي از احتمال حملات انتحاري و نگراني از حملات تروريستي همراه بوده است. اما در ماه هاي اخير، با بازگشت نسبي آرامش به اين كشور جنگ زده، تعدادي از شركت هاي هواپيمايي معتبر جهان پروازهاي خود را به فرودگاه بين المللي بغداد از سر گرفته اند.



هم اكنون، در حدود 12 شركت هواپــيمايي، فرودگاه بين المللي بغداد را به شهرهاي مختلف ايران، تركيه، اردن، سوريه، بحرين، لنبان و چند كشور ديگر متصل مي كنند.



اين گزارش حاكي است: آخرين پروازهايي كه از فرودگاه بين المللي بغداد به يك مقصد خارجي برقرار شده اند، به مقصد فرودگاه هـــاي ابوظبي و جده انجام مي شوند.



در همين راستا، هواپيمايي لوفت هانزا نيز در نظر دارد از 30 سپتامبر پروازهاي مستقيم خود را از فرانكفورت به مقصد فرودگاه بغداد برقرار نمايد و مسئولان عراقي براي برقراري پروازهاي مستقيم در مسير وين-بغداد، مذاكراتي را نيز با مديران هواپيمايي اتريش ايرلاينز انجام داده اند.



اين در حالي است كه هواپيمايي امارات، بزرگ ترين خطوط هوايي جهان عرب، و يك شركت هواپيمايي فرانسوي نيز براي برقراري پرواز به به مقصد فرودگاه بغداد اعلام آمادگي كرده اند.



كارشناسان صنعت هواپيمايي معتقدند در اين برهه از زمان، برقراري پرواز به مقصد فرودگاه هاي عراق يكي از سودآورترين گزينه هاي ممكن براي شركت هاي هواپيمايي است، چرا كه به رغم قيمت هاي گزاف، در هيچ پروازي حتي يك صندلي هم خالي نمي ماند و به عنوان مثال، نرخ يك بليت عادي در مسير بغداد-امان، كه فاصله ي آن كمتر از 800 كيلومتر است، در حدود 800 دلار آمريكاست.



يكي از مهم ترين دلايل اين امر، فقدان يك شركت هواپيمايي ملي در عراق است كه موجب شده است در اين ميان، خطوط هوايي خارجي از اين آشفته بازار نهايت استفاده را بكنند.



گفتني است پس از ادعاي دولت كويت در به سرقت رفتن هواپيماها و قطعات يدكي هواپيمايي ملي كويت در جريان حمله ي عراق به اين كشور و، متعاقب آن، درخواست غرامت دولت كويت از هواپيمايي عراق ايرويز، دولت عراق به دليل ناتواني از پرداخت خسارت، هواپيمايي ملي اين كشور را منحل كرد