ایروسنتر,بزرگترین مرکز هوافضا و هوانوردی ایران

نمایش نتایج 1 تا 8 از 8 مجموع
dqw
  1. #1
    اخراج دائم

    تاریخ عضویت
    July 2010
    موقعیت
    مناطق سیل زده پاکستان
    ارسالها
    454
    تشکر
    1,031
    تشکر شده : 906 بار در 329 پست

    Cool ساختن گلایدر(ساده)

    سلام شاید خیلی از شماها هم مثل من بلد نباشید گلایدر بسازید منم تو وب یه مقاله ای رو پیدا کردم گفتم همه استفاده کنیم.
    نکته:دوستان من هم مثل شما بلد نیستم پس از بنده سوال نپرسید.

    شرح یک جمله ای: با انجام این پروژه شما یک هواپیمای مدل گلایدر خواهید ساخت و آن‏را به پرواز در خواهید آورد.

    خلاصه پروژه:


    در انجام این پروژه ابتدا شما را با با طرز پرواز گلایدر، نقشه و وسائل مورد نیاز برای ساخت آن آشنا می‏کنیم. در گام بعد روش خواندن نقشه و پیاده سازی آن بر روی یونولیت را به صورت عملی آموزش خواهیم داد. سپس با کمک گرفتن از مطالب موجود در این پروژه، تمامی اجزاء گلایدر ( از قبیل بدنه،بال، دم...) راخواهید ساخت. در گام بعدی پس از آن‏که نحوه چسباندن و صافکاری اجزاء را آموزش دادیم، شما کار مونتاژ و ساخت گلایدر را انجام خواهید داد. پس از اتمام کار ساخت گلایدر، آن‏را به پرواز در خواهید آورد.


    اولین مرحله:
    پرواز بدون موتور

    زمان عملیاتی:1ساعت

    روندکار

    آیا تا کنون فکر کرده اید آیا هواپیما می تواند بدون موتور پرواز کند؟ آیا تا کنون به پرواز پرندگان هنگامی که بال نمی زنند دقت کرده اید؟ به نظر می رسد که در هوا سر می خورند. آیا پرنده برای پرواز همواره باید بال بزند؟ از مشاهده پرواز پرندگان پیداست که پاسخ این سوال منفی است و می توان برای مدت نسبتا طولانی در هوا سر خورد و پیش رفت، اما چگونه؟

    1. "چه نیرویی پرنده را در هوا نگه می دارد؟ "

      توضیح : همه می دانیم که هوا از مولکول ها تشکیل شده است. این ذرات هوشمند از وجود جسم خارجی به سرعت باخبر می شوند. هنگامی که از وزن جسم نیرویی رو به پایین به مولکول های هوا وارد می کند ، مولکول ها نیروی تکیه گاه در جهت مخالف (رو به بالا ) به آن وارد می کنند .

    می توانید دیاگرام آزادی بکشید و نیروی وزن رو به پایین و تکیه گاه رو به بالا را در آن نشان دهید . نیروی وزن را بزرگتر از نیروی تکیه گاه رسم کنید . با اشاره به شکل بپرسید :

    1. "چگونه ممکن است نیروی رو به بالا یا نیروی تکیه گاه آن قدری زیاد شود که جسم را در هوا نگه دارد ؟ "

      توضیح : اگر جسم نسبت به وزن خود سطح تماس گسترده ای با مولکول های هوا داشته باشد ، عکس العمل مولکول های هوایی که با سطح در تماسند بیشتر می شود و نیروی تکیه گاه بزرگتری به جسم وارد می گردد . در نتیجه جسم از طبیعت کمک گرفته و مدتی در هوا باقی می ماند.
    2. " اگر این جسم یک پرنده باشد، آیا می توانید بگویید چه عضوی وزن آن را تحمل می کند؟ "

      توضیح : برای اینکه پرنده به پرواز درآید و به پرواز خود تداوم بخشد به بال احتیاج دارد. بال وسیله ای است که نیروی وزن را خنثی می کند.
    3. " بال چگونه این کار را انجام می دهد؟ " (در این جا بال زدن مد نظر نیست بلکه فقط بال های گسترده شده و بی حرکت مورد نظر است! مانند آنچه در شکل بالا دیده می شود .)

      توضیح : عملکرد بال بسیار ساده است؛ قوانین نیوتن! (در اینجا باید دانش آموزان قوانین نیوتون را بدانند . اگر این آشنایی را ندارند ، قانون اول نیوتون و قانون دوم F = ma و قانون سوم را پای تخته نوشته و هر کدام را به اختصار توضیح دهید . ) هوا به عنوان یک سیال طبق قانون اول نیوتن دارای اینرسی است یعنی وقتی در حرکت است تمایل به ادامه ی این حرکت دارد. وقتی یک جسم (در اینجا بال) در مسیر حرکت هوا قرار می گیرد، جریان هوا شکل خود را با آن تطبیق می دهد. گویی آن را دور می زند. این عمل یکنواختی حرکت هوا را برهم می زند. یعنی هوا شتاب می گیرد . طبق قانون دوم نیوتن می دانیم که باید به جسمی که حرکت یکنواخت دارد نیرو وارد شود تا تغییر جهت بدهد و شتاب بگیرد . در این جا بال مانند همان نیرویی است که به هوا وارد می شود و می خواهد جهت آن را تغییر دهد. این نیرو طبق قانون سوم نیوتن عکس العملی برابر و در خلاف جهت از طرف هوا دارد که به آن "نیروی برآ" یا "لیفت (Lift)" می گوییم. "نیروی برآ" اولین کلمه ی کلیدی "آیرودینامیک" است که با هم در این پروژه تعریف می کنیم.


    منابع بیشتر

    کتاب: آئرودینامیک به زبان ساده (مصور)، تالیف تئودر تالی، ترجمه محسن جهان میری







    مرحله دوم:
    کار با یونولیت


    زمان عملیاتی:
    120 دقیقه

    وسایل لازم





    روندکار:

    در شکل زیر نمونه ی ابزار مورد نیاز را می بینید:


    شکل 1: نمونه ی ابزار مورد نیاز

    بهتر است قبل از علامت گذاری یونولیت، الگوی کاغذی قطعه با سوزن روی یونولیت ثابت گردد تا از خطای علامت گذاری پرهیز گردد.


    اکنون نوبت آن است که با استفاده از این الگوها یونولیت را علامت گذاری نمایید.
    یک قطعه (ترجیحاً دم عمودی یا افقی) را انتخاب و روی یونولیت 2cm ای با سوزن ته گرد نصب نمایید. با ماژیک هایی که در اختیار دارید با فاصله ی اندک از گوشه های الگو روی یونولیت علامت بزنید.
    برای علامت گذاری و برش، یونولیت را روی سطح صاف مانند میز نسبتاً بزرگی قرار دهید.
    دانش آموزان را به صرفه جویی در یونولیت تشویق نمایید و نشان دهید که هنگام نصب الگوی خود، یک سمت آن را که طول بزرگتری دارد به لبه ی یونولیت مماس کنند. با استفاده از گونیا امتحان کنید که لبه ای که به آن مماس می کنید راست باشد. در صورت نیاز یک خط سرتاسری به ضلع دیگر صفحه ی یونولیت عمود کرده و آن را مرجع قرار دهید و قطعه را به آن مماس نمایید.
    پس از علامت گذاری نقاط کلیدی را به هم وصل نمایید. (کشیدن ماژیک روی یونولیت احتیاج به فشار کمی دارد و در غیر این صورت به جای خط جای آن شیار می افتد.) الگو را از روی یونولیت جدا کنید.

    اکنون می خواهیم نحوه ی برش قطعه را از داخل یونولیت به گروه آموزش دهیم.

    تذکر دهید که هر بار که با کاتر کار می کنند تیغ آن را بیشتر از یک بندو نیم انگشت خارج نکنند و حتماً آن را قفل کنند. در پایان هر برش نیز تیغ را بسته و قفل نمایند. نظارت بر رعایت این نکات بسیار ضروری است. هر بار ابتدا سهل الوصول ترین ضلع قطعه را ببرید. نخست کاتر را با زاویه ی 45 درجه وارد یونولیت کنید و پس از چند حرکت آرام مانند برش کیک، کاتر را عمود کرده و به برش ادامه دهید. باید از فشار دادن انگشتان، کف دست یا آرنج روی یونولیت برای نگه داشتن آن پرهیز شود زیرا باعث تغییر شکل دادن و غیر قابل استفاده شدن آن می گردد. نمونه ی برش خوب و بد را در شکل زیر مشاهده می کنید.


    شکل2 : نمونه ی برش خوب و بد

    توجه : دندانه دندانه شدن لبه ی قطعه یا کج بریدن از نشانه های خرابی قطعه است. حفظ آرامش و پیوستگی حرکت در هنگام برش بسیار ضروری است.
    نوک کاتر را تا انتهای برش یک ضلع از یونولیت خارج نکنید



    شکل 3: ایرفویل گلایدر




    وسیله ی دیگری که گروه باید کار با آن را تمرین کند سمباده است.
    کاربرد سمباده درآن است که گلایدر ،نبایدهیچ وجه زبر یا گوشه ی تیزی داشته باشد. چون این زبری ، مقاومت هوا را افزایش می دهد و پرواز را مشکل می کند. بنابراین تمامی سطوح گلایدر باید سمباده بخورد. این کار را روی قطعات آماده و به عنوان یکی از بخش های انتهایی کار انجام می دهیم.
    هم چنین از سمباده برای ایجاد شکل ایرفویل در بال ها و دم کمک می گیریم.
    سمباده ای که برای یونولیت به کار می رود از نوع نسبتاً نرم آن است.
    سمباده را کف چهار انگشت دست قرار داده و به آرامی در جهت خواب یونولیت بکشید. به دانش آموزان نشان دهید که در خلاف جهت دانه های یونولیت جدا شده و اصطلاحاً خورده می شود. پس همواره دست خود را در یک جهت از بالا به پایین حرکت دهند. فشار دست بستگی به میزان برداشت مورد نظر از یونولیت دارد.
    برای صاف کاری پایانی بسیار لطیف و برای ایجاد شکل ایرفویل کمی محکم تر سمباده می کشیم.
    در ضمن از سمباده برای از بین بردن هر گونه خطای بزرگتر از اندازه نقشه می توان استفاده نمود.

    مرحله سوم:ساخت بال
    زمان عملیاتی
    2 ساعت

    وسایل لازم
    • همه ی وسایل جلسه قبل (جلسه دوم)
    • نمونه های تمرینی بریده شده جلسه قبل (شامل نمونه های سالم و خراب)
    • یک تخته یونولیت با ضخامت 2cm



    روند کار:
    . صرفه جویی در مصرف یونولیت :

    همان طور که در جلسه ی قبل بیان شد، گروه از نزدیک ترین جا به لبه ی صفحه یونولیت ترسیم را آغاز کنند.

    2. نقشه ی بال چپ و راست به دلیل تقارن مشترک است و یکی معکوس دیگری است. نقشه ای که گروه در اختیار دارد مربوط به بال راست است.

    ابتدا آن را به شکل صحیح طوری که قاعده ی آن در دست چپ باشد در دست بگیرند.

    سپس از منتهی علیه گوشه پایین سمت چپ صفحه یونولیت، ترسیم را آغاز نمایند.

    گروه دوم باید بال چپ را از نزدیکی و به موازات همین بال اما به صورت سر و ته، مطابق شکل، رسم نمایند.
    برای سهولت و نظم بیشتر دو گروه باید دو طرف میز رو به روی هم قرار گیرند.رعایت فاصله ی سه تا چهار سانتی متر بین دو بال مطلوب است


    . بار دیگر به گروه یادآوری نمایید که هنگام خواندن اعداد اعشاری آن ها را دو به بالا گرد نمایند.مثلا 13.4=13.33.


    • پس از اتمام رسم، برای اطمینان از دقت کار مجددا ابعاد را اندازه گیری نمایند. ضروری است چنانچه خطی را اصلاح می کنند با علامت یا تعویض رنگ ماژیک آن را از خط نادرست متمایز نمایند.
    • اکنون نوبت به برش می رسد. ( کار رسم هر دو گروه باید پیش از آغاز برش به اتمام رسیده باشد)

    1. ابتدا یک حاشیه ی راست با استفاده از خط کش و گونیا دور دو قطعه ی بال روی یونولیت رسم و مستطیل حاصل از یونولیت اصلی جدا گردد.
    2. یک خط راست بین بال چپ و راست رسم و با احتیاط برش داده تا هر گروه، بال مربوط به خود را در اختیار بگیرد.
    3. اکنون گروه ها آماده اند تا قطعه ی خود را ببرند. در تمام مراحل برش نوک کاتر حداکثر کمی بیش از یک بند انگشت (یا ضخامت یونولیت) خارج گردد و در هنگام برش کارتر حتما قفل باشد.
    4. به گروه یادآوری نمایید که: حفظ آرامش در حرکت دست رمز یک برش موفق است و همواره از عمود بودن دست خود نسبت به قطعه اطمینان حاصل کنند.
    5. چنانچه طی این مرحله ی حساس قطعه ای آسیب دید به طوری که ابعاد آن با سمباده قابل اصلاح نباشد گروه مربوطه مجبور به آماده نمودن قطعه ی دیگری خواهد بود.
    برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب صحت ابعاد و صافی سطوح ضروری و خلاف آن غیر قابل چشم پوشی است.
    6. چون بال های گلایدر تقارن دارند، کار دو گروه باید قابل انطباق باشد . در غیر این صورت بال گروهی که ابعاد آن دقیق تر است به عنوان مرجع قرار داده می شود و قطعه ی دیگر در صورت امکان اصلاح می گردد. ولی اگر تفاوت فاحش باشد ، بخصوص اگر قطعه دوم کوچک تر باشد، گروه مربوطه باید کار خود را از ابتدا تکرار نماید. این روند طی می گردد تا دو گروه به توافق در نتیجه ی مطلوب برسند و در این هنگام کار گروه ها به پایان می رسد.
    گروه باید محل مناسبی برای نگهداری بال های گلایدر خود در نظر بگیرد که از حرارت، فشار و دسترس افراد متفرقه به دور باشد.

    مرحله چهارم:ساخت دم
    زمان عملیاتی:
    2 ساعت و نیم

    وسایل لازم



    روندکار:


    پس از ساخت بال ها در جلسه ی قبل، نوبت به ساخت دم گلایدر می رسد. دم شامل دم افقی و دم عمودی است. در ابتدای این جلسه مطلوبست توضیح مختصری درباره ی نقش دم در پرواز هواپیما به دانش آموزان ارائه دهید:

    دم هواپیما همان طور که پیداست با دم پرندگان تفاوت دارد و دارای اجزای مجزایی به نام دم عمودی و دم افقی است.

    دم به طور کلی نقش پایدار کنندگی پرواز هواپیما را به عهده دارد. اگر هواپیما تنها متشکل از بدنه و بال ها باشد ذاتاً ناپایدار خواهد بود. پایداری به معنای تمایل هواپیما برای بازگشت به حالت اولیه ی خود در صورت بروز اختلال در آن حالت است. در صورت پایدار نبودن، پرواز هواپیما ممکن نیست زیرا تغییر جزیی در تعادل نیروها ممکن است باعث سقوط هواپیما گردد.

    دم هواپیما نقش پایدار کنندگی طولی هواپیما (در طول هواپیما ) را عهده دارد. پایداری عرضی (در عرض هواپیما ) به این معناست که اگر نیرویی باعث تمایل نوک هواپیما به سمت راست یا چپ شد، دم عمودی نیرویی خلاف آن تولید و این نیرو را خنثی می کند. برای روشن تر شدن مطلب شکل زیر را برای دانش آموزان بکشید. دم عمودی نیز مانند بال ها و دم افقی دارای ایرفویل است اما با این تفاوت که جهت نیرویی که تولید می کند بجای عمودی بودن افقی و به سم چپ یا راست هواپیماست که به آن "نیروی جانبی" می گویند. نقش پایدار کنندگی دم عمودی تولید این نیرو است.


    هواپیما و گلایدر در اجزای اصلی بجز موتور یا یکدیگر تفاوت ندارند، لذا نقشی که برای دم در هواپیما گفته شد ، شامل گلایدر نیز می گردد.


    مرحله پنجم:


    ساخت بدنه و ایرفویل دم


    زمان عملیاتی:
    دو ساعت و نیم

    وسایل لازم





    روند کار:

    دقت شود که اگر ایرفویل برعکس رسم شود نتیجه ی عکس می دهد پس به شکل زیر خوب توجه داشته باشند.(در صورت لزوم یک نمونه برای دانش آموزان رسم نمایید)
    دقت داشته باشند که سر گرد ایرفویل در سر و قاعده ی دم به یک سمت است. (مجددا به شکل توجه گردد)



    پس از رسم ایرفویل در حالی که قطعات را به طور افقی روی میز قرار داده اند با کاتری که تیغه ی آن حداکثر دو بند انگشت باز باشد به آرامی از نقطه ی تماس منحنی ایرفویل با حاشیه ی بالایی قطعه کاتر را به صورت افقی قرار داده و با فشار اندک مسیر منحنی را تا نوک ایرفویل طی کنند. دقت کنید که لازم نیست از روی خطی که کشیده اند ببرند بلکه بهتر است کمی بالاتر از آن خط حرکت کنند. حرکت آرام دست بسیار ضروری است. باید همه طول تیغه ی کاتر به یک اندازه در یونولیت فرو رود. می توانند در چند مرحله برش را انجام دهند.

    به همین ترتیب ایرفویل قاعده دم را هم ببرند. بخش های اضافی وسط دم را با الگو قرار دادن قسمت بریده شده، با ظرافت برش دهند. اکنون باید سطح منحنی ناصافی در دست داشته باشند (البته هر چه مهارت برش بهتر باشد ناصافی قطعه کمتر خواهد بود) بررسی کنید که شکل قطعه یکنواخت باشد و یک بار دیگر قطعه را اندازه گیری کنید.

    این کار را برای هر سه قطعه ی دم انجام دهند و سپس ماسک های خود را روی صورت گذاشته با سمباده ی نرم تر سطح قطعات را سمباده بزنند. (نحوه کار با سمباده را از جلسه دوم به گروه یادآوری کنید.)

    در هنگام سمباده زدن توجه داشته باشند که حدود منحنی ایرفویل را رعایت کنند و فشار اضافی به برخی نقاط وارد نکنند. که باعث تغییر شکل قطعه گردد. هدف تنها آن است سطح قطعه صاف و یکدست شود . در این حین دسته ای که بدنه ی گلایدر خود را می سازد باید به نکاتی که در دو جلسه ی گذشته آموخته اند توجه داشته باشند و قطعه ی خود را با توجه به معیارهای گفته شده از لحاظ برش خوب و بد و تطابق اندازه ها با نقشه بررسی کنند و در صورت لزوم اصلاح نمایند.

    باید توجه داشته باشد دم را از یونولیتcm 2 ببرد (مطابق جلسه قبل) اگر قطعه ی خراب شده یکی از دم های افقی است دقت گردد که ایرفویل آن عکس دیگری است یعنی اگر دو قطعه ی دم افقی را روی هم قرار دهید ایرفویل ها مانند شکل زیر خواهد بود:




    دوستان من دیگه خسته شدم بقیه اش رو چند ساعته دیگه میذارم

  2. 6 کاربر مطلب tom cat عزیز را پسندیده اند

    AIR BUS (November 5th, 2012), Eshghe Parvaz (August 14th, 2010), math (November 5th, 2012), mohamadbaha (October 1st, 2013), mona (August 13th, 2010), Razgriz (August 13th, 2010)

  3. #2
    کارشناس هوانوردی

    آواتار Eshghe Parvaz

    تاریخ عضویت
    December 2008
    موقعیت
    ايران
    ارسالها
    1,312
    تشکر
    8,803
    تشکر شده : 6,068 بار در 1,046 پست

    پیشفرض پاسخ : ساختن گلایدر(ساده)

    سلام و با تشكر . لطفاً منبع مطالبتون رو هم ذكر كنيد .


    «اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه و النصر و جعلنا من خير اعوانه و انصاره و من المستشهدين بين يديه»


    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]

  4. 2 کاربر مطلب Eshghe Parvaz عزیز را پسندیده اند

    AIR BUS (November 5th, 2012), mona (November 2nd, 2012)

  5. #3
    اخراج دائم

    تاریخ عضویت
    July 2010
    موقعیت
    مناطق سیل زده پاکستان
    ارسالها
    454
    تشکر
    1,031
    تشکر شده : 906 بار در 329 پست

    پیشفرض پاسخ : ساختن گلایدر(ساده)

    سلام ببخشید یادم رفت منبع رو بگم tebyan

  6. 3 کاربر مطلب tom cat عزیز را پسندیده اند

    AIR BUS (November 5th, 2012), mohamadbaha (October 1st, 2013), mona (November 2nd, 2012)

  7. #4
    اخراج دائم

    تاریخ عضویت
    July 2010
    موقعیت
    مناطق سیل زده پاکستان
    ارسالها
    454
    تشکر
    1,031
    تشکر شده : 906 بار در 329 پست

    Cool پاسخ : ساختن گلایدر(ساده)

    سلام دوستان اینم قسمت آخر طراحی گلایدر


    مرحله ششم:
    صافکاری بال


    مشخصات

    عنوان و موضوع درس صافکاری بال

    اهداف جلسه شامل اهداف رفتاری و آموزشی در آوردن ایرفویل بال و صافکاری

    زمان عملیاتی 2 ساعت و نیم

    وسایل لازم
    • کاتر به تعداد
    • تیغ اضافه کاتر
    • بال های بریده شده در جلسه چهارم
    • سمباده نرم به تعداد
    • روپوش کارگاه به تعداد
    • ماسک به تعداد



    روند کار

    در این جلسه می خواهید ایرفویل بال را مانند آنچه برای دم ها انجام دادید، در آورده و سپس هر دو بال را صافکاری کنید. چون درآوردن ایرفویل بال ها وقت گیر و نیاز مند دقت بالاست یک جلسه ی کامل را به آن اختصاص دهید.
    گروه را به دو دسته تقسیم کرده و هر دسته روی یک بال کار کنند.
    توجه: در صورت دسترسی و مهارت در استفاده از دستگاه سیم داغ (Hot Wire) مانند آنچه در پاورپوینت درس دیده اید، استفاده از آن توصیه می شود، در غیر این صورت روش کار با کاتر که در زیر بحث شده است جوابگوست.
    مراحل رسم ایرفویل روی مقطع نوک و ریشه (جایی که قرار است به بدنه بچسبد) بال دقیقاً مانند دم افقی است. (نکاتی که در جلسه قبل اشاره شد را مرور کنید.) باید توجه داشت چون طول هر بال نسبتاً زیاد است به هنگام برش باید دقت و حوصله به خرج داد. ابتدا از مقطع نوک بال شروع کرده و اطراف منحنی ایرفویل را که رسم کرده اید لایه برداری کنید. (سر کاتر می تواند به اندازه انگشت کوچک دست بیرون باشد.) دقت شود که تیغ کاتر نو و تیز باشد و از فشار زیاد دست بپرهیزید. همان طور که قبلاً گفته شد بهتر است برش با اندکی فاصله از خطوط ایرفویل انجام شود و این فاصله بعداً با سمباده برطرف گردد.
    یادآوری: از آنجایی که بال های گلایدر اعضای تولید کننده ی نیروی برآ هستند، ضخامت آنها از مقطع نوک تا ریشه باید ثابت باشد و هنگام برش دقت شود که هیچ جای آن بخصوص انتهای ایرفویل ها نازک نشود.
    توضیح: منظور از ایرفویل ها شکل ایرفویل در سرتاسر بال است که مانند ایرفویل هایی است که با فواصل میکرونی کنار هم چیده شده باشند.
    پس از اتمام برش بال ها را با هم مقایسه کنید، مطلوب است ضخامت بال ها اندکی از ایرفویل رسم شده بیشتر باشد تا در صافکاری با سمباده برطرف شود. مهم ترین نکته در این بخش حفظ تقارن بال هاست. یعنی حاصل کار هر دو دسته باید دو بال عین هم با ضخامت مساوی باشد. علت قرار دادن حاشیه اطمینان در برش نیز همین است.
    اکنون هر دسته با سمباده ی نرم سطح بال خود را سمباده بزند. در هنگام سمباده زدن باید از فشار زیاد دست پرهیز کرد و بال ها را روی میز قرار داد. بهتر است دو دسته بال های خود را روی یک میز قرار داده و نزدیک به هم کار کنند تا مراقب تشابه بال ها با یکدیگر باشند.


    مرحله هفتم:
    مشخصات

    عنوان و موضوع درس صافکاری بدنه و چسباندن قطعات

    اهداف جلسه شامل اهداف رفتاری و آموزشی سمباده زدن بدنه و چسباندن بال ها و دم ها به بدنه

    زمان عملیاتی 2 ساعت و نیم

    وسایل لازم
    • سمباده ی نرم به تعداد
    • روپوش کارگاه به تعداد
    • ماسک به تعداد
    • بدنه ی بریده شده در جلسه ی پنجم
    • دم ها و بال های گلایدر
    • چسب چوب یا چسب یونولیت



    روند کار


    اکنون وقت آن است که گروه بدنه ی گلایدر خود را سمباده بزند، نکات و ظرافت ها همان است که برای دم ها و بال ها گفته شد. باید تمام فرورفتگی ها و برآمدگی های حاصل از برش بدنه را با سمباده زدن برطرف نمود و سطح صاف و یکدستی به آن داد.
    توجه1: همان طور که هنگام برش توجه کرده اید بدنه از زیر رفته رفته به سمت عقب باریک می شود، این نکته حتماً باید در صافکاری رعایت شود.
    توجه2: برای مقایسه بدنه با مدل مطلوب به پاورپوینت درس مراجعه نمایید.
    پس از اتمام صافکاری همه ی قطعات گلایدر را روی میز بچینید. (برای چسباندن قطعات یونولیت چسب یونولیت توصیه می شود اما به جای آن از چسب چوب نیز می توان استفاده نمود.) بهتر است قطعات به همان شکلی که قرار است چسبانده شوند، مطابق نقشه ی گلایدر کامل، روی میز چیده شوند.
    گروه را به دو دسته تقسیم نمایید و هر دسته در یک سمت میز قرار گیرد و بال و دم آن سمت را به بدنه بچسباند. چهار قطعه ی کوچک یونولیت به ضخامت 2 سانتی متر لازم دارید که زیر بال ها و دم های افقی قرار داده که تا زمانی که چسب ها خشک می شود بال ها و دم ها کاملاً افقی باقی بماند.
    هر دو سطحی که به هم می چسبند باید خوب به چسب آغشته شوند و سپس با اندکی فشار روی هم قرار گیرند. مراقب باشید به یونولیت بیش از حد فشار نیاید که تغییر شکل دهد.
    توضیح: استفاده از چوب های نگه دارنده مانند آنچه در پاورپوینت درس مشاهده می کنید در این مرحله توصیه نمی گردد زیرا ممکن است باعث صدمه به قطعات گردد.
    محل قرار گرفتن بال ها کمی جلوتر از وسط بدنه است. این جلوتر بودن به تعادل وزنی گلایدر کمک می کند.
    پس از چسباندن گلایدر را در صورت امکان به همان حال تا جلسه ی آینده رها کنید. در غیر این صورت به گلایدر 3 الی 4 ساعت فرصت خشک شدن بدهید و سپس آن را به جای مطمئنی منتقل کنید.


    ارزیابی

    گلایدر خود را با پاورپوینت درس مقایسه کنید.








    مرحله هشتمپرتاب گلایدر

    مشخصات
    ۱- عنوان و موضوع درس: پرتاب گلایدر - جلسه هشتم
    زمان عملیاتی: 2 ساعت

    روند کار:
    به شما تبریک می گویم که گلایدر خود را ساخته اید و مراحل را تا به اینجا پیش آمدید. این جلسه همان زمانی است که از ابتدای پروژه منتظرش بودیم. زمان پرتاب گلایدر! امروز از نتیجه ی زحمات جلسات گذشته بهره برداری می کنیم اما پیش از اینکه دست به کار پرتاب گلایدر شوید لازم است گلایدر خود را مورد آزمایش قرار دهید. پیش از پرواز هر وسیله ی پرنده تعداد زیادی آزمایش های زمینی بر روی آن انجام می شود تا از عملکرد صحیح همه ی اجزای آن اطمینان حاصل گردد. این بخش در واقعیت بسیار هزینه بر است و به تجهیزات مجهز نیاز دارد. اما خوشبختانه در مورد گلایدر دست ساز ما بسیار ساده و ارزان است. اگر به بخش انتهایی پاورپوینت درس توجه کرده باشید آزمایش های مورد نظر ما با شکل در آن خلاصه شده است و می توانید از آن کمک بگیرید.

    پیش از این جلسه دانش آموزان را به تحقیق درباره ی انواع تست هواپیما و گلایدر و هم چنین هواپیماهای اولیه ی برادران رایت تشویق کنید و نتایج را در کلاس امروز به بحث بگذارید.
    ممکن است نتایج جستجوی دانش آموزان با آزمایش هایی که بر روی گلایدر خود انجام می دهید بسیار متفاوت باشد. علت این تفاوت آن است که در دسته بندی هواپیماها، گلایدر ما در طبقه بندی دست ساز، با اهداف تفریحی و سرگرمی قرار می گیرد. لذا احتیاج به آزمایش های پیچیده ندارد و فقط توانایی گلایدر در برآورده کردن نیازهای اولیه مانند تعادل و مداومت پرواز مطرح است که با ابزار ساده و ابتکاری قابل آزمایش است.

    نخستین آزمایش: آزمایش تعادل
    می توان گفت این آزمایش حیاتی ترین آزمایش بر روی گلایدر است که نتیجه ی آن تأثیر مستقیم بر روی نحوه ی پرواز گلایدر دارد. معمولاً این آزمایش برای بیشتر گلایدرهای دست ساز نشان می دهد دم گلایدر سنگین تر از نوک آن است و اصطلاحاً گلایدر سربالا یا nose up می شود. اگر این حالت باشد گلایدر عقب عقب می رود یا در جا به زمین می خورد و اگر مکس آن (یعنی نوک سنگین تر) باشد کمی جلوتر از محل پرتاب با سر فرود می آید. این مسئله اهمیت آزمایش تعادل و رفع نواقص احتمالی را روشن می سازد.
    1) اول گلایدر خود را روی سطح صاف مثلاً یک میز قرار داده و از رو به رو به آن نگاه کنید. بال ها و دم ها باید تقارن کامل داشته باشند. (این دقیقاً همان کاری است که هنگام نصب بال و دم به آن توجه کرده اید.)
    2) سپس گلایدر را از تقریباً وسط آن (یا وسط محل نصب بال ها) روی لبه ی میز قرار دهید، گلایدر باید تعادل طولی خود را حفظ کند. (برای دیدن شکل به پاورپوینت درس مراجعه کنید.)
    این آزمایش را یکبار با دست انجام دهید به این ترتیب که گلایدر را از همان وسط روی ساعد یا دو انگشت دست قرار داده و تعادل آن را تست کنید.

    توصیه می شود اصلاحات لازم را در هر مرحله انجام داده تا دوباره کاری نشود.
    اصلاحات احتمالی:
    - برای اصلاح تعادلی گلایدر از میخ استفاده کنید. چند میخ در اندازه ها و وزن های مختلف در اختیار داشته باشید تا بسته به میزان اصلاح لازم از آن استفاده کنید.
    1: همواره برای اصلاح تعادل فقط از یک میخ استفاده کنید نه بیشتر و میخ های ریز و سبک و یا بزرگ و سنگین معمولاً کاری از پیش نمی برند. میخ ها را از اندازه های متوسط اما متفاوت انتخاب کنید.
    2: تا زمانی که از نتیجه ی آزمایش تعادل و وزن لازم برای جبران آن اطمینان حاصل نکرده اید، از میخ استفاده نکنید چون سوراخی که توسط میخ ایجاد می شود خود مشکل زا است.
    پس از تصمیم درباره ی محل دقیق قرار گرفتن میخ آن را به آرامی و به طور مستقیم داخل یونولیت فرو ببرید. باید بیش از نصف طول میخ یونولیت فرو رود.
    - اگر دم گلایدر سنگین بود یکی از میخ هایی که وزن آن مناسب به نظر می رسد را انتخاب و به آرامی در نوک گلایدر و کمی پایین تر از وسط دماغه فرو ببریدو باز آزمایش تعادل را انجام دهید. حدس صحیح میخ مناسب از صدمه به گلایدر جلوگیری می کند.
    - اگر نوک گلایدر سنگین بود می توانید یک یا دو میخ کوتاه بسته به وزن مورد نیاز روی کمر گلایدر و با فاصله ی مناسب از هم از بالا فرو کنید. از آن جایی که ضخامت بدنه گلایدر رو به عقب کم می شود میخ های مورد استفاده باید حدالامکان کوتاه ترین میخ موجود باشند و ابداً نباید از جایی از بدنه بیرون بزند. لازم به ذکر است که حدالامکان سعی کنید از یک عدد میخ استفاده نمایید. ولی اگر تعداد دو تا شد باید حداقل 5 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند چون در غیر این صورت گلایدر از محل یکی از آنها می شکند و البته باز هم ریسک وجود دارد. امیدوارم گلایدر شما نیازی به اصلاحات فوق پیدا نکرده باشد!

    دومین آزمایش: آزمایش پرواز
    اکنون می خواهیم به گلایدر کوچک خود پرواز را بیاموزیم. محلی که برای پرتاب گلایدر انتخاب می کنید باید مسطح و باز باشد و تا شعاع قابل قبولی خالی از موانع و دیوار. ضمناً محلی را انتخاب نمایید که کمتر باد بوزد.

    نحوه ی پرتاب

    بدنه ی گلایدر را از تقریباً زیر بال ها در دست گرفته و به ساعد خود زاویه ی بین 10 تا 30 درجه بدهید و به آرامی گلایدر را رو به جلو و کمی به بالا هل بدهید و رها کنید. بهتر است کمی قبل از برخورد گلایدر با زمین، زمانی که سرعت آن کم شده است به آرامی آن را در هوا بگیرید. مراقب بال ها و دم گلایدر باشید. تکان و ضربه ی ناگهانی ممکن است به آنها آسیب برساند.
    اگر پرواز موفقیت آمیز بود گلایدر را به تک تک دانش آموزان بدهید تا پرتاب آن را امتحان و تمرین کنند.




    منبع»tebyan

    این طور که من تو سایت گشتم این ساده ترین راه ساختن گلایدر بود که من واستون گذاشتم.

  8. 8 کاربر مطلب tom cat عزیز را پسندیده اند

    AIR BUS (November 5th, 2012), Eshghe Parvaz (August 14th, 2010), mohamadbaha (October 1st, 2013), mona (November 2nd, 2012), Razgriz (August 18th, 2010), saeedpara (August 15th, 2010), saman9086 (November 3rd, 2012), saturn123 (November 7th, 2010)

  9. #5
    هوانورد عادی - سرباز صفر

    تاریخ عضویت
    November 2012
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    1
    تشکر
    0
    .

    پیشفرض پاسخ: ساختن گلایدر(ساده)

    منم تونستم

  10. 4 کاربر مطلب erocup عزیز را پسندیده اند

    AIR BUS (November 5th, 2012), mona (November 2nd, 2012), saman9086 (November 3rd, 2012), sima asec (February 19th, 2014)

  11. #6
    هوانورد عادی - گروهبان یکم

    آواتار خلبان امین

    تاریخ عضویت
    August 2012
    موقعیت
    پایگاه نوژه
    ارسالها
    93
    تشکر
    736
    تشکر شده : 195 بار در 68 پست
    ارسال های وبلاگ
    2

    پیشفرض پاسخ: ساختن گلایدر(ساده)

    باسلام خیلی ممنونم دمت گرم

  12. 2 کاربر مطلب خلبان امین عزیز را پسندیده اند

    AIR BUS (November 5th, 2012), mohamadbaha (October 1st, 2013)

  13. #7
    هوانورد عادی - سرباز صفر

    تاریخ عضویت
    July 2013
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    1
    تشکر
    0
    تشکر شده : 0 بار در 0 پست

    پیشفرض پاسخ: ساختن گلایدر(ساده)

    خیلی خوب بود

  14. #8
    هوانورد عادی - سرباز صفر

    تاریخ عضویت
    September 2013
    موقعیت
    مشهد
    ارسالها
    1
    تشکر
    0
    تشکر شده : 0 بار در 0 پست

    پیشفرض پاسخ: ساختن گلایدر(ساده)

    من میخوام بسازمش ولی نقشه ها کامل نیست.چه کنم؟؟؟؟؟


 

تگ ( کلمات کلیدی ) این تاپیک / مناسب برای موتورهای جستجو

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
 
Copyright © 2007 - 2012, Aerocenter.ir. All Rights Reserved.
تمامی حقوق نزد ایروسنتر محفوظ است.
مرکز هوافضا و هوانوردی ایروسنتر