برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 2 12 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 17
dqw
  1. orasess ?????? ??
    orasess

    کارشناس هوانوردی
    September 2009
    Karaj
    856
    تعداد تشکر : 4,541
    Thanked 3,808 Times in 762 Posts

    hot آموزش مقدماتی پرواز با شبیه ساز پرواز برای تازه کارها-آخرین قسمت

    بنا به درخواست عده ای از دوستان که در دنیای شبیه ساز پرواز تازه کار بودن مطلبی رو آماده کردم تا دوستان برای شروع پرواز و ورود به آسمون مجازی رو با مطالبی کوتاه، مختصر ولی مفید آماده کنم.
    اما این شما و این قسمت اول آموزش فراهم کردن مقدمات پرواز.


    ابتدا وقتی وارد شبیه ساز ایکس می شین در سمت چپ خودتون یه سری منو مشاهده می کنین که هر کدوم کار خاصی رو انجام می دن که فعلا با خیلی هاشون کاری نداریم و فقط مطالب اصلی رو توضیح می دم. ما در اینجا با منوی Free Flight کار داریم که می تونیم پروازهامون رو برنامه ریزی کنیم و خیلی دستکاری های دیگه.
    با ورود به این قسمت شما قسمتی رو می بینین که یه هواپیما درحال چرخیدن دور خودش هست و اصلا هم از چرخیدن خسته نمی شه!! بالای این قسمت چند تا دکمه هست، ما روی دکمه ی Flight Planner کلیک می کنم تا در واقع نقشه ی پروازمون رو طرح ریزی کنیم.
    خوب ما برای این تمرین فرودگاه Warsaw Okecie با کد EPWA رو به عنوان فرودگاه مقصد انتخاب می کنیم و گیت 24 رو هم برای نقطه ی شروع.(به این دلیل می خوام از گیت شروع کنم که تاکسی کردن رو هم به طور مقدماتی توضیحی روش بدم) و فرودگاه مقصد رو هم Malmo رو با کد ESMS انتخاب می کنیم. (نکته: با نوشتن اسامی در قسمت Airport Name می تونین فرودگاه مورد نظر رو در لیست زیرین اون ببینین و انتخاب کنین)
    خوب حالا نوع پروازمون رو IFR انتخاب می کنیم در سمت چپ پایین از لیست داده شده High Altitude Airways رو انتخاب می کنیم.(این انتخاب زمانی خوب هست که شما با هواپیماهای جت و چند موتوره پرواز کنین) خوب حالا کافیه دکمه ی Find Route رو بزنین! شکلی شبیه شکل زیر رو مشاهده می کنین.



    همونطور که می بینین مسیر ما از هفت waypoint تشکیل شده(3تا intersection و 4تا VOR) ، که ما در طول مسیر از GPS کمک خواهیم گرفت تا مسیرمون رو به سمت این نقاط دنبال کنیم. در شبیه ساز پرواز ایکس هواپیماها به سیستم FMC مجهز نیستن و به همین خاطر GPS یک سیستم مورد نیاز برای مسیریابی هستش.(البته اکثر اوقات خود ATC به شما هدینگ مورد نظر رو اعلام می کنه اما برخی مواقع پیش میاد که اطلاعات غلط هم بده!!! خصوصا مسیرهای ایران رو و اون هم به خاطر ناقص بودن اطلاعات ایران یا در برخی موارد باگهای خود برنامه هست چون ما از نرم افزار اورجینال استفاده نمی کنیم!!)
    ما عموما همون اطلاعاتی رو که Flight Planner به ما می ده رو قبول می کنیم اما اینجا چون اطلاعات داده شده برای مسیر هوایی UL621 هست ما می تونیم از برخی از نقاط صرفنظر کنیم. و مستقیم از VOR GRU به VOR ROE بریم پس تمامی نقاط بین این دو VOR رو پاک میکنیم!
    اما از اونجایی که نمی خوایم پروازمون غیر واقعی به نظر بیاد Departure Point فرودگاه رو که IDAKO هست اضافه می کنیم.
    خوب یه بدی دیگه هم که شبیه ساز داره اینه که پروسه های SID/Star در این شبیه ساز موجود نیست(البته ممکنه تو نسخه ی جدیدش که تبلیغ می کنه بیاد؛ ما هم امیدواریم) خوب شکل نقشه ی پروازی ما درست کردیم شبیه زیر می شه.




    حالا ارتفاع خودمون رو هم روی 32000Ft ست می کنیم که توی شبیه ساز به این صورت گفته می شه: FL320 به معنای Flight Level 320 که اگه عدد رو در 100ضرب کنیم ارتفاع به دست میاد.
    حالا روی دکمه ی NavLog کلیک می کنیم تا بتونیم جزئیات کامل پرواز و اطلاعات دقیق هر قسمت رو ببینیم.(این قسمت برای اون دسته از عزیزان که ناوبری می کنن مفید هست چون هدینگ هر نقطه رو به شما می ده!)
    خوب در این قسمت می تونین ببینین که مسافت 336.8 ناتیکال مایل هست و زمان تقریبی این مسافرت 42دقیقه هست و انتظار می ره که 781 گالن(معدل 4798پوند) هم سوخت مصرف بشه در طول مسیر.(این اعداد رو به خاطر داشته باشین که برای فرود لازمشون داریم!)







    ادامه دارد...



    نویسنده: Orasess
    منبع: +
    ?????? ???? orasess : September 23rd, 2011 ?? ???? 01:14:12

    اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویمو نمي گذارم كه حتي ذره اي از خاك پاك ايران را اين وحشي هاي بي سر و پا ( بعثی ) با خود ببرند و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم.

    فرازهایی از وصیتنامه ی شهید سرلشگر خلبان حسین خلعتبری




    #1 ارسال شده در تاريخ August 23rd, 2010 در ساعت 17:30:20

  2. The Following 18 Users Say Thank You to orasess For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 2nd, 2010), ali001 (March 17th, 2014), amiraliw (August 23rd, 2010), asemanairline (October 26th, 2012), Eshghe Parvaz (August 26th, 2010), Hamidreza rt (March 18th, 2014), Henrik (November 19th, 2010), homa ye aseman (January 2nd, 2014), HOSJAN78 (June 12th, 2013), mohamadbaha (June 11th, 2013), Real Flight (August 24th, 2010), reza dezfuli (September 2nd, 2010), shahryar_bp (January 2nd, 2014), SKY MAN (August 23rd, 2010), taitan (March 9th, 2014), W mahan 5 (August 26th, 2010), داوديان (August 23rd, 2010), محمد تقی طباطبایی (June 11th, 2013)

  3. amiraliw ?????? ??
    amiraliw
    هوانورد عادی-استوار دوم
    December 2009
    تهران
    57
    تعداد تشکر : 23
    Thanked 261 Times in 55 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش مقدماتی شبیه ساز پرواز برای تازه کارها

    ببخشید سی دی این شبیه ساز 2004 رو از کجا بخرم یا اگه لینک دانلود داره اگه میدونین کجاست ممنون میشم راهنمایی کنین.
    #2 ارسال شده در تاريخ August 23rd, 2010 در ساعت 17:41:49

  4. The Following 6 Users Say Thank You to amiraliw For This Useful Post:

    B727 (March 14th, 2014), Henrik (November 19th, 2010), mohamadbaha (June 11th, 2013), orasess (August 23rd, 2010), shahryar_bp (January 2nd, 2014), W mahan 5 (August 26th, 2010)

  5. orasess ?????? ??
    orasess

    کارشناس هوانوردی
    September 2009
    Karaj
    856
    تعداد تشکر : 4,541
    Thanked 3,808 Times in 762 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش مقدماتی شبیه ساز پرواز برای تازه کارها

    ??? ??? ????? ???? ???? amiraliw ????? ??? ??
    ببخشید سی دی این شبیه ساز 2004 رو از کجا بخرم یا اگه لینک دانلود داره اگه میدونین کجاست ممنون میشم راهنمایی کنین.
    لینک دانلود شبیه ساز ایکس رو براتون تو پیغام خصوصی میفرستم

    اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویمو نمي گذارم كه حتي ذره اي از خاك پاك ايران را اين وحشي هاي بي سر و پا ( بعثی ) با خود ببرند و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم.

    فرازهایی از وصیتنامه ی شهید سرلشگر خلبان حسین خلعتبری




    #3 ارسال شده در تاريخ August 23rd, 2010 در ساعت 17:53:12

  6. The Following 4 Users Say Thank You to orasess For This Useful Post:

    Henrik (November 19th, 2010), shahryar_bp (January 2nd, 2014), W mahan 5 (August 26th, 2010), محمد تقی طباطبایی (June 11th, 2013)

  7. amiraliw ?????? ??
    amiraliw
    هوانورد عادی-استوار دوم
    December 2009
    تهران
    57
    تعداد تشکر : 23
    Thanked 261 Times in 55 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش مقدماتی شبیه ساز پرواز برای تازه کارها

    مرسی آقای tom cat و oracess ممنون میشم بدین.
    #4 ارسال شده در تاريخ August 23rd, 2010 در ساعت 17:57:39

  8. The Following 4 Users Say Thank You to amiraliw For This Useful Post:

    Henrik (November 19th, 2010), orasess (August 23rd, 2010), tom cat (August 23rd, 2010), W mahan 5 (August 26th, 2010)

  9. orasess ?????? ??
    orasess

    کارشناس هوانوردی
    September 2009
    Karaj
    856
    تعداد تشکر : 4,541
    Thanked 3,808 Times in 762 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش مقدماتی شبیه ساز پرواز برای تازه کارها

    خوب بعد از بحث انتخاب مسیر حالا نوبت به سوخت و هوا می رسه!
    در قسمت Weather می تونیم به راحتی و آزادانه هر هوایی که دلمون خواست انتخاب کنیم!!!مثلا می تونیم وسط تابستون برف برای تهران در نظر بگیریم! کی به کیه؟ پرواز خودمه دوست دارم!
    خوب اگه اینترنت پرسرعت دارین حتما قسمت Real World Weather رو انتخاب کنین، قابلیت جالبی داره و پرواز رو واقعی تر می کنه. اما اگه اینترنت پرسرعت ندارین به هیچ وجه دنبال این گزینه نرین و سعی کنین از همون گزینه های داده شده استفاده کنین. گزینه ی user-define هم برای حرفه ای تر ها هست که بخوان قسمت های مختلف پرواز رو یا همش رو خودشون تنظیم کنن که فعلا کاری باهاش نداریم!!!




    اما در مورد سوخت! اول از همه یه چیز رو عنوان کنم و اون اینکه سیستم تنظیم سوخت در شبیه ساز مایکروسافت به طور کل دچار مشکل هست!!!حالا رو چه حسابی نمی دونم! اما در کل توی هر پرواز حتی با استانداردهای تعیین شده از سوی خود شبیه ساز و محاسبه ی همه ی فاکتورهای لازم(از قبیل وزن هواپیما، وزن سوخت، سرعت، ارتفاع و ...) باز هم مصرف سوخت بیشتر از مقداری که انتظار داشتیم هست!
    خوب با توجه به اینکه من قصد دارم که این پروازها رو با 737خود شبیه ساز انجام بدم و ارتفاع مورد نظر و غیره باید محاسبه بشه ، ما حدود 761گالن(معادل 4798 پوند) سوخت مصرف می کنیم!! اما چون مصرف سوخت شبیه ساز بیش از حد انتظار ماست اگه فقط همین میزان سوخت رو به اضافه ی اندکی برای تاکسی و غیره بار هواپیما کنیم می بینیم که از نصف مسیر جلوتر نمی تونیم بریم! حالا اگه با درصدهای فول شده ی خود شبیه ساز پرواز کنیم به طور حتم از زمین برخواستن ما مثل کندن یک کوه از جاش خواهد شد!!! بله! هیچ هواپیمایی با سوخت کاملا پر نمی تونه از زمین بلند شه!!
    طبق یک عادت در بین اهل شبیه ساز -که توسط دوست عزیزم محمدرضای عزیز کشف شد!- برای سوخت عموما 65درصد از هر تانک رو پر می کنن! که البته با توجه به ایرادی که گفته شد برای پرواز ما کافی نخواهد بود و ما برای اطمینان بیشتر هر تانک رو 85 درصد پر می کنیم تا هم مشکل برخواستن نداشته باشیم و هم سوخت کافی برای رسیدن به مقصد داشته باشیم.
    نکته: دوستانی که عادت دارن با تانک های 100درصد پر پرواز کنن این رو بدونن که اگه در تنظیمات تصادف و آسیب دیدن هواپیما فعال باشه با این وضعیت موقع فرود احتمال برخورد شدید با زمین هست و احتمال اینکه موقع لیندینگ ، به جای فرود اومدن روی باند ؛ اون رو با تصادف اشتباه بگیرن و کل زحمات شما به هدر بره؛ زیاد هست!

    خوب ما با این تنظیمات دیگه تنظیم دیگه ای رو عوض نمی کنیم و به مرحله ی بعدی برای آماده سازی می ریم!


    ادامه دارد...

    منبع: +
    ?????? ???? orasess : September 23rd, 2011 ?? ???? 00:56:47

    اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویمو نمي گذارم كه حتي ذره اي از خاك پاك ايران را اين وحشي هاي بي سر و پا ( بعثی ) با خود ببرند و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم.

    فرازهایی از وصیتنامه ی شهید سرلشگر خلبان حسین خلعتبری




    #5 ارسال شده در تاريخ August 24th, 2010 در ساعت 12:26:08

  10. The Following 10 Users Say Thank You to orasess For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 2nd, 2010), ali001 (March 17th, 2014), Eshghe Parvaz (August 26th, 2010), Henrik (November 19th, 2010), homa ye aseman (January 2nd, 2014), khabardad (January 2nd, 2014), reza dezfuli (September 2nd, 2010), taitan (March 9th, 2014), W mahan 5 (August 26th, 2010), محمد تقی طباطبایی (June 11th, 2013)

  11. orasess ?????? ??
    orasess

    کارشناس هوانوردی
    September 2009
    Karaj
    856
    تعداد تشکر : 4,541
    Thanked 3,808 Times in 762 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش مقدماتی شبیه ساز پرواز برای تازه کارها

    آموزش مقدماتی پرواز با شبیه ساز- قسمت سوم
    بعد از انجام کارهایی که گفته شد دیگه کم کم وقت اون می رسه که پرواز رو شروع کنیم! همونطور که تو پست های قبلی گفته بودیم در گیت 24 فرودگاه Okecie پرواز ما آغاز خواهد شد!. همونطور که در شکل زیر می بینین شبیه ساز هوای واقعی این منطقه رو دانلود کرده و بارون شدید نوید یک پرواز سخت رو می ده!(از این اصطلاحات!!!)




    به طور معمول تمامی هواپیماها در شبیه ساز ایکس (همچنین شبیه ساز 2004) آماده به پرواز هستند! یعنی چی؟ یعنی وقتی شما Fly Now! رو می زنین و وارد محیط می شین موتورهای هواپیما روشنه! خوب این برای تازه کارها عالیه! و نیاز نیست چیز دیگه ای بدونن! و چون بحث ما هم مقدماتی هست فعلا با این مقوله کاری نداریم!

    خوب حالا ما در کاکپیت بوئینگ 800-737 هستیم که به صورت Glass Cockpit طراحی شده! یعنی نمایشدهنده های قدیمی و سنتی آنالوگ جای خودشون رو به نمایشگرهای چندمنظوره جدید و مدرن دادن!




    نمایشگر سمت چپی نشون دهنده ی سرعت، وضعیت هواپیما نسبت به افق، VSI ، ارتفاع ، کورس و هدینگ هستش. نمایشگر وسطی برای نمایش نقشه ی پرواز هست که می شه اون رو تغییر داد. و نمایشگر سمت چپ نشون دهنده ی وضعیت دور موتور و سایر اطلاعات از این قبیل هست که فعلا با اون ها کار خاصی نداریم مگر در مواردی که بهش اشاره خواهد شد.
    خوب حالا کار دیگه نداریم! با کنترلر تماس می گیریم و اجازه ی IFR رو می گیریم که دستوراتی رو می ده، که شامل ارتفاع، فرکانس Departure و همینطور Squawk Code هستش. خوب ما ارتفاع رو بر اساس دستور داده شده در قسمت پنل خلبان خودکار تنظیم می کنیم. کورس و هدینگ رو هم روی 328 ست می کنیم و سرعت رو فعلا روی 160Kts ست می کنیم و فلپ ها رو 5درجه باز می کنیم. کاری که یه کم باعث می شه پرواز شما حرفه ای تر بشه این هست که Overhead Panel رو باز کنین(زیر پنل خلبان خودکار بغل آیکون هواپیما یا در مجموعه آیکون ها از چپ دومی) و دکمه های No Smoking و Fasten Seat belts رو بزنین و همچنین چراغ تاکسی کردن رو هم روشن کنین.(فرقی نداره که روز هست یا شب! موقع خزش حتما باید این چراغ روشن باشه)
    بعد دوباره با کنترلر تماس می گیریم تا باند و مسیر مورد نظر رو به ما بگه و ما برای تاکسی کردن(خزش) به سمت باند آماده بشیم.
    ممکنه دستوری که کنترلر می ده چیزی شبیه به دستور زیر باشه:


    Boeing x , Taxi to and hold short of Runway 33, using taxiway A3,A4,A5,A6,A7,H2,B6,B7,B7 contact tower when ready


    خوب ابتدا باید عمل پوش بک(Push back ) رو با فشردن همزمان کلیدهای Ctrl+P انجام بدیم تا هواپیما به عقب کشیده بشه و بعد از اینکه به نقطه ی دلخواه رسیدیم دوباره همین کلید رو فشار می دیم تا بایسته. البته ترمزها باید آزاد باشن.



    بعد از دستور کنترلر و Read back از سوی شما، سه گزینه مشاهده خواهین کرد که گزینه ی Turn On Progressive Taxi رو بزنین تا مسیر به سمت باند برای شما با علامت و فلش مشخص بشه. این گزینه برای تازه کارها هست تا راه خودشون رو توی فرودگاه ها پیدا کنن.
    خوب حالا ابتدا باید AutoBrake رو روی حالت RTO قرار بدین و اندکی به دسته ی گاز فشار بیارید تا به حرکت بیفته و سپس کمی از فشار به دسته ی گاز کاهش بدید تا سرعت چندانی پیدا نکنه و بعد Auto Throttle رو فعال کنین. دیگه از اینجا به بعد باید با ترمز سرعت رو کنترل کنین و با رادرها به چپ و راست گردش کنین و یادتون باشه که حتما با رادرها تاکسی کنین!!!


    در شکل بالا می بینین که چگونه مسیر با فلش های زرد رنگ برای شما مشخص شده!
    خوب دیگه فعلا کاری نداریم تا اینکه به باند برسیم

    پرواز خوبی داشته باشید



    ادامه دارد...
    منبع: +
    ?????? ???? orasess : September 23rd, 2011 ?? ???? 00:57:34

    اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویمو نمي گذارم كه حتي ذره اي از خاك پاك ايران را اين وحشي هاي بي سر و پا ( بعثی ) با خود ببرند و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم.

    فرازهایی از وصیتنامه ی شهید سرلشگر خلبان حسین خلعتبری




    #6 ارسال شده در تاريخ August 30th, 2010 در ساعت 12:05:43

  12. The Following 11 Users Say Thank You to orasess For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 2nd, 2010), ali001 (March 17th, 2014), B727 (March 14th, 2014), Eshghe Parvaz (August 30th, 2010), forood (August 31st, 2010), Henrik (November 19th, 2010), homa ye aseman (January 2nd, 2014), masoud1993 (June 15th, 2014), reza dezfuli (September 2nd, 2010), W mahan 5 (September 1st, 2010), محمد تقی طباطبایی (June 11th, 2013)

  13. orasess ?????? ??
    orasess

    کارشناس هوانوردی
    September 2009
    Karaj
    856
    تعداد تشکر : 4,541
    Thanked 3,808 Times in 762 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش مقدماتی شبیه ساز پرواز برای تازه کارها

    آموزش مقدماتی پرواز با شبیه ساز- قسمت چهارم
    خوب بعد از اینکه به باند مورد نظر رسیدیم باید اندکی Hold کنیم. در این مدت ما باید کارهای زیر رو انجام بدیم:

    1) چراغ Taxi خاموش، چراغ Landing و Strobe روشن
    2) F/D یا همون Flight Director روشن
    3) A/T یا همون Auto Throttle فعال
    4) Overhead Panel رو باز می کنیم و Probe Heat رو فعال می کنیم. فعال کردن این گزینه به این دلیل هست که بدون وجود این سیستم احتمال یخزدگی لوله های تشخیص سرعت به وجود میاد و با یخزدگی این لوله ها نمایشگر به ما عدد صفر رو نشون می ده!!! که درست نیست!!(این قابلیت رو حتما یکبار با هوای کاملا برفی امتحان کنین! جالبه!)

    خوب با توجه به اینکه فلپ ها روی 5تنظیم شدن اگه با فشردن کلید Shift+F10 به قسمت References مراجعه کنین می بینین که در قسمت Flap Placard روبروی فلپ5 عدد 250Kts ثبت شده پس ما هم سرعت قسمت خلبان خودکار رو روی 250 ست می کنیم. البته فقط به این دلیل نیست چون یک قانون کلی هست که سرعت هیچ هواپیمایی نباید تا ارتفاع 10000پایی از 250Kts تجاوز کنه! این قانون اگرچه در دنیای شبیه ساز معنی نداره! اما برای اینکه پروازمون واقعی تر بشه خوبه که انجامش بدیم.
    خوب حالا با برج تماس می گیریم و مجوز تیک آف می گیریم.
    حالا روی باند قرار می گیریم و شروع به حرکت می کنیم. البته یه قانون کلی هم هست و اون اینکه ابتدا دسته ی گاز رو تا 75% جلو می بریم و به عدد N1 روی نمایشگر سمت چپ که اطلاعات موتور رو نشون می ده نگاه می کنیم، اگه عدد هر دو موتور یکی بود موتورها نقصی ندارن و دسته گاز رو تا انتها فشار می دیم! اما اگه مشکلی بود می تونین به سرعت دسته گاز رو به حالت آیدل برسونیم تا بتونیم قبل از وقوع حادثه از اون جلوگیری کنیم.
    البته این هم از همون دسته قوانینی هست که در دنیای شبیه ساز خیلی مهم نیست! اما خوبه که بهش عمل کنیم. حالا که دسته گاز تا انتها فشرده شده و هواپیما در حال سرعت گرفتن هست، نگاهمون باید به سرعت باشه، با مشاهده ی سرعت 125 به آرامی دماغه ی هواپیما رو با استفاده از فرامین بالا میاریم که به این عمل می گن Rotate و کم کم هواپیما شروع می کنه به بالا رفتن و به محض رسیدن سرعت به 145 هواپیما رو با هدایت فرامین رو به بالا از زمین بلند می کنیم. خوب با دیدن نرخ مثبت صعود چرخها رو هم با استفاده از کلید G جمع می کنیم. اینجا خلبانا یه اصطلاحی دارن:
    Positive rate of climb, Gears Up!
    خوب شما هم می تونین به خودتون بگینچون اینجا کمک خلبان ندارین!
    خوب همینطور که در حال صعود هستین ابتدا Flap ها رو کلا می بندیم(صفر درجه)؛ کلیدی CMD A در پایین قسمت انتخاب ارتفاع در پنل خلبان خودکار رو بزنین تا خلبان خودکار فعال بشه، سپس دکمه های زیر ارتفاع، سرعت، هدینگ رو بزنین تا به رنگ سبز در بیان. از این لحظه به بعد کار دیگه ای نداریم! تا اینکه ارتفاع از 10000پایی بگذره، در این لحظه ما چراغ Landing رو خاموش می کنیم، همینطور در قسمت Overhead Panel کلید Fasten Seat belt رو هم خاموش می کنیم. دقت کنین که بهترین حالت ممکن برای صعود داشتن VSI بین 1000تا 2500 هست که مسافرین رو اذیت نمی کنه!
    خوب با گذشتن از مرز 10000پایی می تونیم سرعتمون رو هم افزایش بدیم و به 330Kts برسونیم. شما در ادامه دستوراتی رو از کنترلر دریافت می کنین که مطابق با اون عمل کنین، ممکنه هدینگ خاصی به شما بگه که باید به اون هدینگ برین با استفاده از هدینگ قسمت خلبان خودکار.
    اما اینجا یک مسئله ای هست. خیلی ها دوست دارن لحظه به لحظه ی پرواز رو خودشون انجام بدن! خوب هیچ مشکلی نیست می تونن از خلبان خودکار استفاده نکنن البته دقتش کمتر می شه! یا اینکه کار با خلبان خودکار رو دوست دارن اما دادن هدینگ و تنظیم کردن براشون کمی خسته کننده است! اینجاست که سیستم کارآمد و قوی GPS می تونه به دادشون برسه! روی پنل خلبان خودکار دکمه ی انتخابی هست بین Nav و GPS که اون رو روی GPS تنظیم کنین! هدینگ رو هم از حالت انتخاب خارج کنین! و دکمه ی VOR LOC رو فعال کنین! به همین راحتی! دیگه به صندلی تکیه بدین و از پروازتون عکس بگیرین(این کار رو در شبیه ساز ایکس می تونین با فشردن دکمه ی V روی کیبرد انجام بدین)
    به محض گذر از ارتفاع 18000پایی ما باید تنظیمات آلتیمتری رو reset کنیم، در این لحظه ما با زدن دکمه ی B روی کیبرد Altimeter رو تصحیح می کنیم!(طبق قوانین FAA بعد از گذر از 18000 پایی باید اینکار رو انجام داد ولی ظبق قوانین آیکائو باید این کار رو بعد از گذر از Transition Altitude انجام داد. که فعلا به این تعاریف و قوانین کاری نداریم) همچنین از اینجا به بعد به جای استفاده از SPD یا همون سرعت بر حسب Knots از MCH یا ماخ استفاده می کنیم!
    با رسیدن به ارتفاع FL320 دیگه کار خاصی نداریم انجام بدیم! سرعت رو روی 0.75ماخ تنظیم می کنیم! حال می تونین با خیال راحت یه استکان قهوه ی داغ بنوشین!

    نکته: متاسفانه سازندگان شبیه ساز پرواز مایکروسافت اصلا به تفاوت های قوانین آمریکا و آیکائو توجهی نکردن! برای مثال ارتفاع ریست کردن Altimeter در آیکائو از اونچیزی که در آمریکا هست همونطور که ذکر شد متفاوته اما خوب چون شما در حال پرواز روی شبیه ساز مایکروسافت هستید باید به قوانینش احترام بگذارید!

    خوب با گذشت زمان اگه نخواین از هدینگ هولد خلبان خودکار استفاده کنین GPS به تنهایی رشته ی امور رو به دست می گیره. اما اگه با هدینگ هولد بخواین کار کنین باید حتما به دستورات داده شده همچنین GPSدستی که در اختیار شماست توجه داشته باشین.
    در فاصله ی 51ناتیکال مایلی از VOR ROE کنترلر دستور به کم کردن ارتفاع به FL240 خواهد داد.




    ما ارتفاع رو ست می کنیم و VSI اینبار به صورت منفی به معنای نزول و کم کردن ارتفاع در نمایشگرش نشون داده می شه. سعی کنین در نزول VSI از 1800 تجاوز نکنه چون با افزایشVSI سرعت افزایش پیدا می کنه و احتمال Over Speed شدن هست ضمن اینکه بیش از این اندازه می تونه برای مسافران مضر باشه(به خاطر احتمال حالت تهوع و بیهوشی و ...)
    خوب در حدود 21 ناتیکال مایلی VOR ROE باید با مرکز Malmo ارتباط برقرار کنیم و ارتفاع کم کنیم. با عبور از مرز FL180 دوباره کلید B رو بفشارید تا در صورت عدم هماهنگی ، Altimeter تصحیح بشه.
    حالا با توجه به دستور دیگه از حالت GPS و VOR LOC خارج می شیم و روی هدینگ دستور داده شده(345) قرار می گیریم تا به سمت مسیر فرود هدایت بشیم.





    خوب تا اینجا آموزش رو داشته باشین تا در قسمت بعدی مرحله ی پایانی پرواز یعنی فرود رو براتون بذارم.
    پرواز خوبی داشته باشین


    ادامه دارد....







    _____________________________________
    بخش های مرتبط:

    آموزش مقدماتی پرواز با شبیه ساز- قسمت سوم
    آموزش مقدماتی پرواز با شبیه ساز- قسمت دوم
    آموزش مقدماتی پرواز با شبیه ساز- قسمت اول
    ?????? ???? orasess : September 23rd, 2011 ?? ???? 01:05:00

    اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویمو نمي گذارم كه حتي ذره اي از خاك پاك ايران را اين وحشي هاي بي سر و پا ( بعثی ) با خود ببرند و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم.

    فرازهایی از وصیتنامه ی شهید سرلشگر خلبان حسین خلعتبری




    #7 ارسال شده در تاريخ August 30th, 2010 در ساعت 16:58:07

  14. The Following 10 Users Say Thank You to orasess For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 2nd, 2010), ali001 (March 17th, 2014), B727 (March 14th, 2014), Eshghe Parvaz (August 30th, 2010), forood (August 31st, 2010), homa ye aseman (January 2nd, 2014), reza dezfuli (September 2nd, 2010), S_GSky (September 3rd, 2012), W mahan 5 (September 1st, 2010), محمد تقی طباطبایی (June 11th, 2013)

  15. orasess ?????? ??
    orasess

    کارشناس هوانوردی
    September 2009
    Karaj
    856
    تعداد تشکر : 4,541
    Thanked 3,808 Times in 762 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش مقدماتی پرواز با شبیه ساز پرواز برای تازه کارها-آخرین قسمت

    خوب بعد از کروز کردن (همون طی مسافت افقی) نوبتی هم که باشه نوبت می رسه به وقت رسیدن به مقصد و جمله ی معروف همیشگی که می گه: شما به اختیار خودتون از زمین بلند می شین اما به هر حال باید فرود بیاین!!
    عملیات فرود ، مهمترین عملیات در کل پرواز محسوب می شه و به نوعی فرود اومدن رو نوعی کل کل بین خلبان ها هم می تونین به حساب بیارین که اونهایی که کارکشته تر هستن با فرودشون سعی می کنن به اصطلاح خودمونی کل طرف مقابل رو بخوابونن!!
    اما برای فرود باید ابتدا مراحلی رو طی کنین تا در واقع برای فرود آماده بشین، بعد می تونین شروع به انجام فرود کنین.

    اگه هنوز کلید دوطرفه ی GPS/NAV روی GPS قرار داره و دکمه ی VOR LOC چراغش روشنه ؛ ابتدا کلید رو به NAV تغییر بدین و سپس دکمه ی VOR LOC رو هم خاموش کنین ؛ سپس چرخونه ی HDG SEL رو که مربوط به انتخاب هدینگ هست بچرخونین تا هدینگ 345 انتخاب بشه، همچنین باید مقیاس سرعت رو دوباره از Mach به IAS تغییر بدیم و سرعتمون رو روی 300Kts ست کنیم. خوب حالا می تونیم برای چند دقیقه ای یه نفس به خودمون بدیم و برای اینکار وارد نقشه می شیم.(همون دکمه ای که شبیه ستاره و خورشید و اینجور چیزمیزاست)
    روی نقشه به سمت فرودگاه مقصد حرکت می کنیم و به محضی که به فرودگاه مقصد رسیدیم روی اون کلیک می کنیم و Airport رو انتخاب می کنیم.
    حالا اطلاعات باند فرود نمایش داده می شه. می بینیم که هدینگ باند 17 رو 171درجه و فرکانس ILS اون رو با 111.90Mhtz مشخص کرده.



    خوب حالا که اطلاعات مورد نیاز رو متوجه شدیم به پرواز بر میگردیم و اطلاعات رو وارد می کنیم. هدینگ باند رو در قسمت Course وارد می کنیم(اینجا یک تاکید اساسی دارم که هدینگ باند باید در قسمت Course وارد بشه)
    چون خیلی ها این هدینگ رو در قسمت HDG SEL وارد می کنن و در نتیجه هواپیما به طور خودکار فرود نمیاد!!!!
    همچنین در قسمت رادیویی ، قسمت NAV1 فرکانس مورد نظر رو وارد می کنیم.
    در شکل زیر به خوبی می تونین همه ی اطلاعات مورد نیاز رو مشاهده کنین:




    هر زمان احساس کردین که در حال گمراه شدن از مسیر هستید با فشردن کلید های Shift+3 می تونین GPS رو فراخونی کنین تا لحظه به لحظه در جریان مسیرتون باشین. حالا بعد از گذشتن مدتی از کنترلر دستور نزول به ارتفاع 2500پایی رو دریافت می کنین. به یاد داشته باشین طبق قانونی که قبلا گفتم، در ارتفاعات زیر 10000 پایی باید سرعتتون نهایتا 250 باشه! ضمن اینکه فرقی نمی کنه روز باشه یا شب، در این لحظه شما باید چراغ های لندینگ رو روشن کنین.

    خوب آخرین دستورات کنترلر برای اپروچ داده می شه که هدینگ و ارتفاع برای قرار گرفتن روی ILS و ... هست ، به هدینگ وارتفاع دستور داده شده برید، دکمه ی APP رو فعال کنین و سرعت رو به 200Kts کاهش بدین.




    چند نکته:
    به محضی که اطلاعات ILS رو از آنتن های مربوط دریافت کنیم در نمایشگر سمت چپ و در قسمت HSI دو لوزی صورتی می بینیم که یکی به صورت افقی و دیگری به صورت عمودی هست و هر کدوم دارای نقاطی در طرفین و بالاو پایین خود هستند. اگه لوزی افقی به هر سمتی حرکت کنه ما باید به اون سمت بریم ولی با مقادیر کاملا نزدیک به هدینگ؛حالا اگه لوزی عمودی حرکت کنه، اگه بالا بره ما باید قدرت موتور رو زیاد کنیم و اگه پایین بره ما باید قدرت موتور رو کم کنیم تا روی مسیر درست گلاید قرار بگیریم.

    البته نکاتی که در بالا ذکر شد پیگیری سیگنال های ILS به صورت دستی هست و شما با زدن دکمه ی APP دیگه نیاز به این کارها ندارین. اما برای برخی موارد حتما نیاز هست که موارد بالا رو بدونین. خصوصا قبل از اینکه APP رو فعال کنین!!
    اگه زمانی قبل از فعال کردن APP حس کردین که لوزی افقی بیش از حد منحرف شده 3راه حل پیش روی شماست:
    1) هدینگ رو دوباره فعال کنیم و با مقادیر بزرگ به سمت انحراف حرکت کنیم
    2) خلبان خودکار رو خاموش کنیم و فرود رو دستی انجام بدیم(غیر اتوماتیک)
    3) APP رو فعال کنیم و منتظر واکنش خودش بشیم(البته در این حالت ممکنه روی گلاید اسلوپ قرار بگیرین ولی احتمال کمی انحراف در همسو سازی شما با باند فرود وجود داره و ممکنه مستقیم روی خط وسط باند قرار نگیرین!)


    اما ادامه ی داستان فرود! با قرار گرفتن روی ILS دیگه عملا شما نیازی به کار خاصی ندارین جز تنظیم سرعت، فلپ ها ، باز کردن چرخها و تمام!
    وقتی که باند رو روبروتون دیدین سرعت رو به 165 کاهش بدین و فلپ ها رو تمام باز کنین. چرخ فرود رو با استفاده ازدکمه ی G کیبرد باز کنین. چک لیست زیر رو هم یه مروری بکنین:

    Flaps:Full Extended
    Gears: Down
    Speed:165
    APP: On if desired
    این گزینه به این معنی هست که در صورتی که دوست داشتید اتومات فرود بیاد فعال کنین.
    Autopilot: On If Desired
    Auto Brake:Max
    Spoilers:Full Extended
    می تونین با فشردن کلید Shift+4 قسمت دسته گاز رو ببینین و فلپها و اسپویلر رو تنظیم کنین.
    Checklist Completed.



    اگه از خلبان خودکار استفاده کردید به یاد داشته باشید قبل از لحظه ی برخورد چرخ ها با زمین ، خلبان خودکار و تمام رو از کار بندازین.
    این رو هم به یاد داشته باشید که موقعی که به ابتدای باند(threshold) رسیدین سرعت خلبان خودکار رو از مدار خارج کنین و دسته ی گاز رو به حالت Idle در بیارید(می تونین این کار رو با فشردن کلید F1 روی کیبرد انجام بدین)
    و به محض برخورد چرخها با زمین کلید F2 رو نگه دارید تا دور موتور معکوس بشه که به این حالت می گن Reverse
    البته این رو هیچ وقت فراموش نکنین که نباید سرعت ما در طول اپروچ و فرود اومدن از 145Kts کمتر بشه!! و قطعا مطمئن هستم که شما نمی خواین خلبانی باشین که در موقع فرود استال می کنه! چون اونوقت دیگه هیچ کاریش نمیشه کرد و می تونه عواقب بدی داشته باشه!!

    خوب وقتی که روی باند نشستین و سرعتتون به 60Kts نزدیک شد می تونین خودتون هم ترمز کنین و در اولین خروجی باند رو خالی کنین! خوب با از سرعت افتادن هواپیما دوباره کلید F1 رو بزنین و با کنترلر تماس بگیرید و گیت خروجی رو ازش بپرسین. برای تاکسی کردن می تونین به قسمتهای قبلی مراجعه کنین. با رسیدن به گیت ، اولین تجربه ی پرواز شما با هواپیماهای جت به پایان رسیده!



    به شما تبریک می گم کاپیتان
    این پرواز در لاگبوک شما ثبت می شه



    نویسنده : Orasess


    _____________________________
    بخش های مرتبط:

    آموزش مقدماتی پرواز با شبیه ساز- قسمت چهارم
    آموزش مقدماتی پرواز با شبیه ساز- قسمت سوم
    آموزش مقدماتی پرواز با شبیه ساز- قسمت دوم
    آموزش مقدماتی پرواز با شبیه ساز- قسمت اول
    ?????? ???? orasess : September 23rd, 2011 ?? ???? 01:13:04

    اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویمو نمي گذارم كه حتي ذره اي از خاك پاك ايران را اين وحشي هاي بي سر و پا ( بعثی ) با خود ببرند و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم.

    فرازهایی از وصیتنامه ی شهید سرلشگر خلبان حسین خلعتبری




    #8 ارسال شده در تاريخ September 1st, 2010 در ساعت 21:13:26

  16. The Following 10 Users Say Thank You to orasess For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 2nd, 2010), ali001 (March 17th, 2014), ali7676 (August 2nd, 2013), Eshghe Parvaz (September 1st, 2010), homa ye aseman (January 2nd, 2014), khabardad (January 2nd, 2014), reza dezfuli (September 2nd, 2010), S_GSky (September 3rd, 2012), W mahan 5 (September 1st, 2010), محمد تقی طباطبایی (June 11th, 2013)

  17. spen ?????? ??
    spen
    هوانورد عادی-استوار دوم
    August 2010
    sky
    126
    تعداد تشکر : 31
    Thanked 266 Times in 101 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش مقدماتی شبیه ساز پرواز برای تازه کارها

    میشه درباره ی وضعیت ifr بیشتر توضیح بدین؟
    #9 ارسال شده در تاريخ September 2nd, 2010 در ساعت 11:06:00

  18. The Following User Says Thank You to spen For This Useful Post:

    orasess (September 2nd, 2010)

  19. orasess ?????? ??
    orasess

    کارشناس هوانوردی
    September 2009
    Karaj
    856
    تعداد تشکر : 4,541
    Thanked 3,808 Times in 762 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش مقدماتی شبیه ساز پرواز برای تازه کارها

    ??? ??? ????? ???? ???? spen ????? ??? ??
    میشه درباره ی وضعیت ifr بیشتر توضیح بدین؟
    با کسب اجازه از اساتید محترم.
    به طور کلی IFR به معنی Instrument Flight Rules هست که به پروازهایی که با آلات دقیق انجام می شه گفته میشه. شما در این پرواز به طور کلی کاری به فضای بیرون از کاکپیت ندارین و با دستگاه های ناوبری هواپیما هدایت اون رو به سمت مقصد بر عهده می گیرین.
    شرایط زیادی هست که شامل IFR میشه، شرایطی که دید کم هست مثل مه و بارون های شدید، شب و امثال اونها. البته این که گفتم خیلی کلی هست . به پرواز با آلات دقیق ، پرواز کور هم گفته می شه.

    اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویمو نمي گذارم كه حتي ذره اي از خاك پاك ايران را اين وحشي هاي بي سر و پا ( بعثی ) با خود ببرند و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم.

    فرازهایی از وصیتنامه ی شهید سرلشگر خلبان حسین خلعتبری




    #10 ارسال شده در تاريخ September 2nd, 2010 در ساعت 13:27:56

  20. The Following 11 Users Say Thank You to orasess For This Useful Post:

    Ali Pilot (September 2nd, 2010), ali001 (March 17th, 2014), ali7676 (August 2nd, 2013), bahram1337 (December 22nd, 2014), M Michael Watson (June 22nd, 2012), reza dezfuli (September 2nd, 2010), S_GSky (September 3rd, 2012), spen (September 2nd, 2010), taitan (March 9th, 2014), عبدالاحد (June 22nd, 2012), محمد تقی طباطبایی (June 11th, 2013)

???? 1 ?? 2 12 ??????????

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0