تین نیوز: رییس هیات مدیره شركت فرودگاه‌های كشور با اعلام این‌كه معاونت راهبردی ریاست جمهوری هنوز مصوبه ساخت فرودگاه‌های جدید را به این شركت ابلاغ نكرده است، گفت: فرودگاه‌های مهرآباد، مشهد و امام خمینی (ره) فقط می‌توانند هزینه‌های جاری خود را تامین كنند و فرودگاه‌های شیراز و اصفهان نیز هنوز اقتصادی نشده‌اند.
محسن اسماعیلی درباره ساخت پنج فرودگاه جدید در شهرستان‌های بروجرد، سقز، آباده، تربت حیدریه و ماكو گفت:‌ ملاك ساخت این فرودگاه‌ها مصوبه كمیسیون ماده 32 معاونت راهبردی ریاست جمهوری است كه تاكنون این كمیسیون مصوبه‌ای به شركت فرودگاه‌های كشور ابلاغ نكرده و نمی‌توان گفت ساخت آن‌ها مصوب شده یا اعتباری دریافت كرده‌اند.

وی افزود: زمانی‌كه ساخت این فرودگاه‌ها در كمیسیون ماده 32 تصویب و اعتبارش اختصاص یابد، پیمانكار آن مشخص و مطالعات و عملیاتش آغاز خواهد شد.

این درحالیست كه علی گل محمدی ـ معاون عملیات فرودگاهی شركت فرودگاهای كشور - در فرودین ماه به ایسنا اعلام كرده بود كه از برنامه ساخت پنج فرودگاه جدید كه از چندی پیش در كمیسیون ماده 32 مورد بررسی قرار گرفته، ساخت دو فرودگاه بروجرد و سقز تایید شده و اعتباری برای آغاز ساخت آن‌ها از منابع عمومی دولت در سال 1388 اختصاص داده شد. همچنین ساخت سه فرودگاه دیگر در شهرستان‌های آباده، تربت حیدریه و ماكو مراحل پایانی كسب گزارش توجیهی از سوی این كمیسیون را طی می‌كند و به زودی طی سال جاری مصوبه ساخت را دریافت خواهند كرد.

به گفته وی دو میلیارد تومان برای احداث فرودگاه سقز از منابع عمومی دولت در سال 1388 اختصاص داده شده است. همچنین مطالعات ساخت فرودگاه‌های تربت حیدریه، آباده و ماكو نیز در حال تكمیل است و در سال جاری مصوبه كمیسیون ماده 32 را نیز برای ساخت دریافت خواهند كرد.

سه فرودگاه اقتصادی فقط می‌توانند هزینه‌های جاری خود را تامین كنند
به گفته مدیرعامل شركت فرودگاه‌های كشور از 54 فرودگاه موجود تنها سه فرودگاه مهر‌آباد، امام خمینی (ره) و هاشمی‌نژاد مشهد اقتصادی هستند و بقیه فرودگاه‌های كشور زیان‌ده بوده و هزینه‌هایشان بیش از درآمدشان است.

اسماعیلی تصریح كرد: سه فرودگاه اقتصادی نیز تنها به لحاظ اداره كردن وضع موجودشان (تامین هزینه‌های جاری) اقتصادی هستند، نه این‌كه بتوان از درآمدهایشان پروژه‌های عمرانی آن‌ها را اجرایی كرد. همچنین وضعیت اقتصادی درآمد و هزینه فرودگاه‌ امام خمینی(ره) در نقطه سربه سر قرار گرفته و درآمد این فرودگاه كه سالانه حدود 50 میلیارد تومان است با هزینه‌های آن تقریبا برابر شده و سالانه نزدیك به 50 میلیارد تومان هزینه نگهداری تجهیزات و امكانات این فرودگاه می‌شود كه از محل درآمد شركت‌ فرودگاه‌های كشور تامین می‌شود.

فرودگاه‌های شیراز و اصفهان هنوز اقتصادی نشده‌اند
از سوی دیگر قرار بود سال گذشته فرودگاه‌های بین المللی شیراز و اصفهان اقتصادی شوند كه رئیس هیات مدیره شركت فرودگاه‌های كشور در این باره گفت: هنوز این فرودگاه‌ها اقتصادی نشده و درآمدهایشان هزینه‌های جاری فرودگاهی را پوشش نمی‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینكه هزینه‌ها افزایش یافته، اما درآمدها افزایشی نداشته و هیچ یك از فرودگاه‌ها به مرحله اقتصادی شدن نزدیك نیستند.

تعرفه‌ها افزایش یابد، فرودگاه‌ها اقتصادی می‌شوند
اسماعیلی با اشاره به این‌كه شركت‌ فرودگاه‌ها به صورت درآمد و هزینه‌ای اداره می‌شوند، تصریح كرد: باید ‌تعرفه‌های فرودگاهی افزایش یابد تا درآمد فرودگاه‌ها نیز بالا رود. زمانی‌كه درآمد فرودگاه‌ها با تورم روز مطابقت داشته باشد یا هزینه‌های آن فرودگاه از محل درآمدش پوشش داده می‌شود یا افزایش درآمد خواهد داشت و به سوددهی می‌رسد؛ لذا شركت‌های هواپیمایی باید مطابق با تورم تعرفه‌های فرودگاهی را بپردازند.

وی چندی پیش در اولین نشست خبری خود درباره ساخت پنج فرودگاه جدید در شهرستان‌های كشور به دنبال پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفته بود كه نمی‌توان با دیدگاه اقتصادی نبودن از ساخت فرودگاه جلوگیری یا فرودگاه‌های غیر اقتصادی را تعطیل كرد، چرا كه باید به تقاضاها پاسخ داده و به مردم همه نقاط كشور خدمات‌رسانی شود. همچنین وجود فرودگاه در توسعه شهرها حائز اهمیت است؛ مثلا فرودگاه بم به عنوان یك فرودگاه غیر اقتصادی در زمان بحران زلزله برای ارائه خدمات و سرویس‌دهی به مردم این منطقه بسیار حائز اهمیت بود.

مدیرعامل شركت فرودگاه های كشور تاكید كرده بود كه ساخت فرودگاه‌های جدید اجتناب‌ناپذیر است و ‌توجیه فنی احداث فرودگاه‌های جدید یا باند نجات در كمیته بررسی ارزیابی می‌شود.

وزیر راه: فرودگاه های غیراقتصادی را باید فعال كنیم
همچنین وزیر راه و ترابری چند روز پیش درباره فرودگاه‌های غیر اقتصادی اظهار كرده بود كه این فرودگاهها شكل گرفته‌اند و باید سعی كنیم به نحوی آنها را فعال كنیم؛ فاكتورهای مختلفی در این زمینه وجود دارد كه تمایل ندارم بحث تحریم را به میان آورم اما اقتصادی شدن این فرودگاههای یك زنجیره است كه اگر این زنجیره باهم كار كند تا حدودی می‌تواند جوابگو باشد.
وی تصریح كرده بود: امیدواریم بتوانیم فرودگاه‌هایی را كه وجود دارند، حفظ و حراست كنیم كه از بین نروند.
مرجع : خبرگزاری ايسنا