برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 6 ?? 6
dqw
  1. W mahan 5 ?????? ??
    W mahan 5
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    January 2009
    تهران
    647
    تعداد تشکر : 4,369
    Thanked 1,668 Times in 384 Posts

    ??? ??? آموزش fmc

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام به دوستان...در این بخش میخوام طرز استفاده از FMCرو آموزش بدم.البته با کمک بزرگان دیگه...

    مقدمه کوتاه:
    خب دستگاه FMCکه مخفف Flight Management Computer هست،دستگاهی هست که ما یه سری اطلاعات رو بهش میدیم و اون آنالیز میکنه و اطلاعات مورد نیاز رو به ما میده...

    آموزش:
    حالا میخوام به صورت بسیار ساده وبا کمک دوستان آموزش رو شروع کنم:
    خب طبق شکل(1) ،شکل و شمایل FMS اینجوری هست:

    شکل(1)

    فرض میکنیم که با 757(مدل PSS)از تهران به مشهد پرواز کنیم.میدونیم که مسیر پرواز تهران به مشهد (route)به این شکل هست:
    OIII SID DHN B411 METKI STAR OIMM
    ما در گیت 14 در مهراباد هستیم که با روشن کردن باتری و روشن شدن مانیتورها و روشن کردن APU شروع به کار میکنیم.شکلهای (2)و(3):

    شکل(2)

    شکل(3)

    FMC رو باز میکنیم.صفحه IDENT باز هست.در گوشه صفحه ،بخش POS INIT رو باز میکنیم،با کلیدی که روبروش هست.(به شکل(4)دقت کنید)


    شکل(4)
    بعد از باز کردن POS INIT ،که مربوط به اطلاعاتی راجع به موقعیت هواپیما هست،دو جای خالی رو میبینیم.در اولین جای خالی کد فرودگاهی که در اون هستیم رو وارد میکنیم.(مهراباد=OIII)
    یعنی OIII رو در اون جای خالی وارد میکنیم.در جای خالی پایین ،هم گیت و یا پارکینگی که در اون فرودگاه هستیم رو وارد میکنیم.الان هم که در گیت 14 هستین.14 رو در جای خالی وارد میکنیم.
    به شکل (5) نگاه کنید.

    شکل(5)

    خب بعد از انجام عملیات،قسمت ROUTEرو که در گوشه سمت راست هست رو انتخاب میکنیم.
    حالا در این صفحه باید فرودگاه مبدا ،فرودگاه مقصد ،شماره پرواز ،باند برای تیک اف رو مشخص کنیم.
    در قسمت ORIGIN،فرودگاه مبدا رومشخص میکنیم:OIII
    و در قسمت DEST،فرودگاه مقصد رو مشخص میکنیم:OIMM
    به شکل (6)دقت کنید:

    شکل(6)
    تا اینجا اگه سوالی هست در خدمتم...
    ?????? ???? W mahan 5 : August 28th, 2010 ?? ???? 20:40:32
    با ولایت زنده ایم،تا زنده ایم رزمنده ایم....


    #1 ارسال شده در تاريخ August 28th, 2010 در ساعت 20:37:42

  2. The Following 14 Users Say Thank You to W mahan 5 For This Useful Post:

    Amir022 (September 11th, 2012), امیر بهرامی (August 29th, 2010), Dream Bird (May 15th, 2011), Eshghe Parvaz (August 30th, 2010), Esmaiel_F4 (October 12th, 2013), Galaxy Man (June 22nd, 2011), IR Blue SKY (June 5th, 2012), mobinall (June 11th, 2011), naras (August 9th, 2011), navid sky (October 22nd, 2012), orasess (August 28th, 2010), pakradm (July 5th, 2012), Real Flight (August 28th, 2010), reza dezfuli (August 29th, 2010)

  3. W mahan 5 ?????? ??
    W mahan 5
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    January 2009
    تهران
    647
    تعداد تشکر : 4,369
    Thanked 1,668 Times in 384 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش fmc

    ادامه...
    حالا تازه از الان میخوایم ROUTEیا مسیر پرواز رو به FMSبدیم.
    دکمه DEP ARRرو انتخاب میکنیم.خب حالا بعد از باز شدن،DEP که مقابل OIII هست رو انتخاب میکنیم.(به شکل(7)دقت کنید.)

    شکل(7)
    حالا برای ما دوتا لیست باز شده که یکی باند پروازی هست که باید برای تیک اف انتخاب بشه و دومی هم SIDها.
    -نکته:در این امر ،شما نباید فورا باند رو مشخص کنید.اول باید SIDرو مشخص کنید.بعدا باند رو..میگید نه امتحانش مجانیه...
    حالا ما با توجه به روت عمل میکنیم.و مراحل زیر رو انتخاب میکنیم:
    1-SID=DHM3A
    2-RWY=29L
    همون طوری که در شکل(8) میبینید:

    شکل(8)

    حالا دوباره به RTEرو انخاب میکنید.حالا NEXT PAGEرو بزنید.مسیرهای اولیه که انتخاب کرده بودید،اینجا هستند.
    حالا دوباره سراغ روت میریم.یه دونه:B411 METKI داریم که B411رو در جای خالی در قسمت VIA میذاریم و METKIرو در قسمت TO.
    -توجه:در ROUTEهای دیگه شما با B411 METKIهای زیادی روبرو میشید که همون طوری که گفتم عمل میکنید.
    -توجه:برای بدس اوردن روت شما میتونید به این سایت برید و فردگاه مبدا و مقصد رو بدین و روت رو تحویل بگیرید.
    http://rfinder.asalink.net/free/-
    توجه:فعلا نیازی نیست که OIMMرو بزنید..میگید چرا؟الان علتش رو میبینیم.
    شکل نهایی برای تکمیل مسیر (شکل(9))

    شکل(9)

    بعد از تکمیل شما ،باید روت رو ACTIVE کنید.همین کاررو میکنید و ACTIVEکه در سمت راست در گوشه قرار داره رو میزنید.
    حالا یه چراغی براتون روشن شده.دکمه EXECکه در زیر چراغ هست رو بزنید.حالا روتتون اکتیو شد.رو نمایشگر ND نگاه کنید ...خطوط صورتی همون مسیر پرواز هستند.
    به شکل(10) و شکل(11) نگاه کنید.

    شکل(10)


    شکل(11)

    OK .فعلا این رو داشته باشید ،تا بخش بعد که دیگه میریم برایTAKE OFFو APPROCH.
    سوال؟
    ?????? ???? W mahan 5 : August 31st, 2010 ?? ???? 20:05:50
    با ولایت زنده ایم،تا زنده ایم رزمنده ایم....


    #2 ارسال شده در تاريخ August 29th, 2010 در ساعت 01:13:09

  4. The Following 13 Users Say Thank You to W mahan 5 For This Useful Post:

    Amiralikarimi (June 18th, 2011), امیر بهرامی (August 29th, 2010), Dream Bird (May 15th, 2011), Eshghe Parvaz (August 30th, 2010), Esmaiel_F4 (October 12th, 2013), Galaxy Man (June 22nd, 2011), IR Blue SKY (June 5th, 2012), mharyan (August 30th, 2010), naras (August 9th, 2011), orasess (August 29th, 2010), pakradm (July 5th, 2012), Real Flight (August 29th, 2010), reza dezfuli (August 29th, 2010)

  5. W mahan 5 ?????? ??
    W mahan 5
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    January 2009
    تهران
    647
    تعداد تشکر : 4,369
    Thanked 1,668 Times in 384 Posts

    ??? ??? آموزش fmc

    ادامه...

    خب کجا بودیم؟آهان ..فهمیدم.
    حاا شما ص INIT REFرو انتخاب میکنید.باید یه سری اطلاعات راجع به وزن هماپیما بهش بدین سوخت و ارتفاع کروز هم همچنین.
    در این هواپیما ،یعنی شرکتی ک این هواپیما رو ساخته برایFS،با انتخاب رو کلیدهای مربوط به ZFWیا
    GR WTشما میتنید اطلاعات مربوط به وزن کل هواپیما رو بدست بیارین.
    همون طور که در شکل(12)میبینید.وزنها بدست اومده.حالا به سراغ ارتفاع کروز میریم(ارتفاع کروز=حداکثر ارتفاع).خب ما میخوایم تا 30000پا بریم بالا...به دو صورت مینویسیم به 30000یاFL300
    رو در CRZ ALTوارد میکنیم.
    و در COST INDEX هم عدد 85 رو وارد میکنیم.

    شکل(12)

    حالا میریم به بخش تیک اف..که در گوشه سمت راست هست..دکمش رو انتخاب میکنیم.
    در این بخش شما اطلاعاتی راجع به تیک اف میدید و اطلاعات نهایی رو میگیرید.
    یعنی میزان باز شدن FLAPهارو میدید و THRUST(که نمیدونم چیه) روهم همینطور.
    حال من میخوام که با فلپ15درجه برم.15رو وارد میکنم.با توجه به شکل(13)...

    شگل(13)

    حالا یه سری عدد به شما داده شد.که تقریبا نیاز به VRدارین.VRاون سرعتی هست که شما وقتی در باند به این سرعت رسیدین میتونید بلند شید و تیک اف کنید.
    الان VRما 160 هست.وما میایم این رودر بخش سرعت که در قسمت اوتوپایلوت هست وارد میکنیم.شکل(13)

    -توجه:من د بعضی جاها دیده بودم که سرعت بلند شدن VR+10یا VR+15هست.البته در بعضی جاها هم همون VRبود.حالا دیگه نمیدونم کدومش درسته!!!

    حالا..دیگه کار تمومه...همواپیما رو روشن میکنیم..بعد از تاکسی هم میریم روی باند مربوطه و دیگه میپریم.بعد از مدتی که فهمیدیم که در کدوم STARوکدوم RWYدر فرودگاه مشهد باید لندینگ کنیم .دوباره میرین سراغFMS وبخشDEP ARR حالاARRکه روبروی OIMM هست رو انتخاب میکنیم.
    حالا مثل قبل ،اولSTARو بعداRWY...موارد زیر رو انتخاب میکنیم:
    1-STAR=METKI4A
    2-RWY=31R
    برای من باندهای فرودگاه مشهدرو32 نوشته ولی اصلش 31هست.
    به شکل(14)دقت کنید:


    شکل(14)

    حالا دوباره چراغ روشن میشه..که با EXECخاموشش میکنیدو مسیر جدید رویNDمعلوم میشه.
    مرحله بعد مرحله APPROCHهست.که میریم INIT REF از اونجا INDEXرو میزنیم و سپس میریم APPROCHرو انتخاب میکنیم.
    به شکل(15) دقت کنید.

    شکل(15)

    حالا میرسیم به بخش APPROCH REF.در اینجا اطلاعاتی راجع به طول باند فرودگاه مشهد،سیسنم ILSباند31R البته فرکانسش و کرس یا هدینگش.به شکل(16)دقت کنید.

    شکل(16)
    وسرعتهای مختلف برای نشستن با فلپهای مختلف هست...که یکیش رو انتخاب میکنید.من سومی رو انتخاب کردم و در جایی که مشخص کردم گذاشتم.
    سرعت رو دوباره در همون جایی VRرو ست کردیم...ست میکنیم.
    و با کم کردن ارتفاع و ....میشینیم.
    تموم شد..این هم از FMSکه کمرش رو شکستیم.
    فقط یه بخش دیگه مونده که اون هم بخش NAV RAD هست که اگه انتخابش کنید و درعرض 1دقیقه باهاش آشنا میشید...میتونید در اونجا فرکانسهای VORیاNDBروست کرده و یا فرکانس ILSرو ست کنید.شکل(17)رو نگاه کنید.

    شکل(17)
    البته ،FMS،صفحه های دیگه هم داره..من بصورت کلی گفتم،ولی اگه شما یه خورده توش بگردین،یاد میگیرید.

    تذکر:FMSهای ارباس،بویینگ،فوکر،ام دی و...با هم فرق داره..که این FMCمربوط به بویینگ بود.

    سوال بود در خدمتم...

    پـــــایــــــان
    با ولایت زنده ایم،تا زنده ایم رزمنده ایم....


    #3 ارسال شده در تاريخ August 29th, 2010 در ساعت 02:13:35

  6. The Following 12 Users Say Thank You to W mahan 5 For This Useful Post:

    امیر بهرامی (August 29th, 2010), Dream Bird (May 15th, 2011), Eshghe Parvaz (August 30th, 2010), Esmaiel_F4 (October 12th, 2013), Galaxy Man (June 22nd, 2011), IR Blue SKY (June 5th, 2012), mharyan (August 30th, 2010), naras (August 9th, 2011), orasess (August 29th, 2010), pakradm (July 5th, 2012), Real Flight (August 29th, 2010), reza dezfuli (August 29th, 2010)

  7. orasess ?????? ??
    orasess

    کارشناس هوانوردی
    September 2009
    Karaj
    856
    تعداد تشکر : 4,541
    Thanked 3,808 Times in 762 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش fmc

    ??? ??? ????? ???? ???? W mahan 5 ????? ??? ??
    -توجه:برای بدس اوردن روت شما میتونید به این سایت برید و فردگاه مبدا و مقصد رو بدین و روت رو تحویل بگیرید.
    آقا یه سوال؟ این سایت کدوم سایته؟ اگه زحمتی نیست آدرسش رو می دی؟
    ممنون

    اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویمو نمي گذارم كه حتي ذره اي از خاك پاك ايران را اين وحشي هاي بي سر و پا ( بعثی ) با خود ببرند و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم.

    فرازهایی از وصیتنامه ی شهید سرلشگر خلبان حسین خلعتبری




    #4 ارسال شده در تاريخ August 29th, 2010 در ساعت 11:54:41

  8. The Following 5 Users Say Thank You to orasess For This Useful Post:

    Francis (August 31st, 2010), naras (August 10th, 2011), pakradm (July 5th, 2012), reza dezfuli (September 1st, 2010), W mahan 5 (August 31st, 2010)

  9. orasess ?????? ??
    orasess

    کارشناس هوانوردی
    September 2009
    Karaj
    856
    تعداد تشکر : 4,541
    Thanked 3,808 Times in 762 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش fmc

    ??? ??? ????? ???? ???? W mahan 5 ????? ??? ??
    و در COST INDEX هم عدد 85 رو وارد میکنیم.

    بعد از مدتی که فهمیدیم که در کدوم STARوکدوم RWYدر فرودگاه مشهد باید لندینگ کنیم .دوباره میرین سراغFMS وبخشDEP ARR حالاARRکه روبروی OIMM هست رو انتخاب میکنیم.
    آقا شرمنده ها من هی سوال می پرسم
    یه سوال دیگه
    Cost Index کلا جریانش چیه؟ چرا ما 85 انتخاب کردیم؟
    این بعد از یه مدتی Star و ... چجوری مشخص می شه و ما می فهمیم؟

    اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویمو نمي گذارم كه حتي ذره اي از خاك پاك ايران را اين وحشي هاي بي سر و پا ( بعثی ) با خود ببرند و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم.

    فرازهایی از وصیتنامه ی شهید سرلشگر خلبان حسین خلعتبری




    #5 ارسال شده در تاريخ August 29th, 2010 در ساعت 12:03:10

  10. The Following 5 Users Say Thank You to orasess For This Useful Post:

    naras (August 10th, 2011), pakradm (July 5th, 2012), Real Flight (August 29th, 2010), reza dezfuli (September 1st, 2010), W mahan 5 (August 31st, 2010)

  11. W mahan 5 ?????? ??
    W mahan 5
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    January 2009
    تهران
    647
    تعداد تشکر : 4,369
    Thanked 1,668 Times in 384 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش fmc

    اخ ببخشید ..یادم رفت که لینکش رو بذارم...اینم سایت..البته الان درستش میکنم:
    http://rfinder.asalink.net/free/

    واینکه سوال دومتون رو متوجه نشدم...
    با ولایت زنده ایم،تا زنده ایم رزمنده ایم....


    #6 ارسال شده در تاريخ August 31st, 2010 در ساعت 20:08:47

  12. The Following 5 Users Say Thank You to W mahan 5 For This Useful Post:

    naras (August 10th, 2011), orasess (August 31st, 2010), pakradm (July 5th, 2012), reza dezfuli (September 1st, 2010), عبدالاحد (July 4th, 2012)

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0