برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. tom cat ?????? ??
    tom cat
    اخراج دائم
    July 2010
    مناطق سیل زده پاکستان
    485
    تعداد تشکر : 1,031
    Thanked 923 Times in 329 Posts

    Cool ايمني هوايي

    ايمني هوايي

    سازمان هواپيمايي كشوري نماينده دولت و ناظر بر اعمال شركت هاي هــواپـيـمايــي است. مجــمـــوعــه سازمان هــواپـيـمايــي كشوري در كشورهاي مختلف سازمان ايكائو را تشكيل مي دهند. ايـكائــو وظـيـفــه قانـون گذاري و هماهنـگ سازي قـوانيـن هـوايـي كشورهاي مختلف و نظارت بر اجراي آنها را برعهده دارد.
    از سوي ديگر، شركت هاي هواپيمايي نيز عضو سازمان ياتا مــي باشـند. در واقــع، سازمان ياــتا هـماهـنـگ كـنـنده شركت هاي هواپيمايي در سراسر جهان مي باشد. به موازات، بالغ بر 15 شركت هواپيمايي منطقه خاورميانه از جمله شركت هاي ايراني عضو رسمي سازمان ياتاي خاورميانه )MIDSOI( هستند كه مركز آن در اُردن قرار دارد. ياتا به قسمت هاي مختلفي نظير بخش عملياتي، بخش بازرگاني، بخش مالي و... تقسيم بندي مي شود و بخش هاي مختلف هر شركت هواپيمايي عضو هم زيرنظر بخش مربوطه در ياتا فعاليت مي كنند. نـمايندگان هر بخـش از شركت هاي عضـو ياـتاي خاورميانه هر دو ماه يكبار در اردن گرد هم آمده و به بحث و تبادل نظر مي پردازند و نتايج آن را به دفتر مركزي ياتا در كانادا منعكس مي كنند. دفتر مركزي ياتا با دفتر مركزي ايكائو، ارتباط مستقيم دارد. ايكائو از طريق ياتا بر عملكرد شركت هاي هواپيمايي نظارت كامل دارد. اين نظارت به واسطه سازمان هواپيمايي كشوري هر كشور اعمال مي گردد.

    ايمني

    يكي از مهم ترين وظايف سازمان هاي ايكائو و ياتا، نــظارت بر ايـمـنــي هــوايــي و زمـيـنـي شركت هاي حمل ونقل هوايي است.
    آقاي ضرغام شكاري، مدير خدمات كمكي عمليات پرواز شركت هواپيمايي ايران اير و نماينده دفتر عمليات پرواز اين شركت در ياتا، با اشاره به اهميت ايمني هوايي در شركت هاي هواپيمايي مي گويد: اولين شعار شركت هاي هواپيمايي ايمني است. ايمني اولين چيزي است كه هر يك از پرسنل كادر پرواز فرا مي گيرند و اين مقوله در راس اهداف كليه بخش هاي دفتر عمليات پرواز قرار دارد. در اين راستا، ما در شركت ايران اير همواره بالاترين ضريب ايمني را رعايت مي كنيم. براي مثال، محاسبات ما براي برخاستن يك هواپيماي ايرباس با دو موتور و ظرفيت پر مسافر بر اساس اين احتمال است كه هواپيما هنگام برخاستن، يك موتور خود را از دست بدهد. بدين ترتيب، در همه محاسباتمان يك موتور را كنار گذاشته و براساس آن، تعداد مسافر، تناژ بار و... را تعيين مي كنيم.
    وي مي افزايد: فرض كنيد به دليل بدي هوا، ديد خلبان در فرودگاه مهرآباد به 300 متر كاهش يابد. در چنين شرايطي، اگرچه خلبان مطمئن است كه در ارتفاع كمي بالاتر، آسمان صاف است، اما چون ديد اينجا پايين تر از مينيمم تعيين شده است، اجازه پرواز صادر نمي شود؛ چرا كه احتمال خطر بالاست . در ايــــــن مـــــوارد، اعتراض مسافران برانگيخته مي شود، حتي در مواردي با مقامات دولتي هم دچار مشكل مي شويم. روزنامه ها نيز مي نويسند كه مثلاً ايران اير تا‡خير داشته است، ولي هـيچ وقت در مــورد دلـيــل آن چـيزي مـنعكس نمي شود، در حالي كه براي شركت ايران اير، ايمني پرواز از همه چيز مهم تر است. وظيفه و هدف ما سالم رساندن مسافران از مبدا‡ به مقصد است. چگونگي رعايت اين حساسيت ها نيز به مديريت عمليات پرواز بستگي دارد. به جرا‡ت مي توانم بگويم كه در زمينه رعايت استاندارد با بقيه كشورها هم ترازيم، زيرا سرفصل هاي درسي مراكز آموزشي هوايي در كليه كشورها يكسان است.

    شـكاري خاطرنـشان مــي كـند: وقتـي سازمان هــواپيمايـي كشـوري گـواهينامـه قابليت پرواز بـه هواپيمايي مي دهد، يعني آن هواپيما مي تواند پرواز كند. وقتي قسمت فني ما اين هواپيما را تا‡ييد مي كند و زير نظر عمليات مي آيد، خلبان آن پرواز بعد از چك آن هواپيما، پرواز را قبول مي كند. در اين حالت، فرقي نمي كند كه اين هواپيما 2 سال سن دارد يا 30 سال.
    وي در خصوص نوع استانداردهاي حاكم بر بخش فني گفت: قبل از انقلاب از قوانين استاندارد پرواز آمريكا )Far( پيروي مي كرديم، اما بعد از انقلاب استانداردهاي اروپا )Jar( را پذيرفته ايم. البته در اصل همه يكي هستند و تفاوت اساسي با هم ندارند.
    وي در مورد نحوه به روز رساني استانداردهاي پرواز مي گويد: كتاب قوانين هر شركت - كه يك آيين نامه عملياتي است و در همه موارد به آن رجوع مي شود - براساس تغييرات زمان و تكنولوژي اصلاح مي شود. يك گروه ناظر متشكل از مديركل عمليات پرواز، معاون عمليات پرواز و يك نفر استاد خلبان گردهم آمده و با بررسي مواد قانوني مورد بحث، آن را اصلاح كرده يا با قانون مناسب تر جايگزين مي كنند. بدين ترتيب، كتاب قوانين يك شركت همواره به روز است.

    مديريت عمليات پرواز

    كاپيتان مسعود قدوسي، مديركل عمليات پرواز شركت هـــواپــيـمايــي جـمـهــوري اسـلامــي ايران (ايران اير)، وظايف مديريت عمليات پرواز را به سه وظيفه آموزش، ايمني پرواز و نظارت بر نحوه اجراي پرواز تقسيم بندي كرده و درباره مراحل آموزش نيروي انساني در اين شركت به خبرنگار <اقتصاد ايران> مي گويد: ما در ايران اير يك مركز آمــوزش داريـم. البتـه آمـوزش هاي ابتدايـي در فرودگاه قلعه مرغي و مدارس و مراكز آموزش هوايي انجام مي شود. پس از اتمام آموزش هاي اوليه و قبولي در آزمون نهايي، پذيرفته شدگان به ما معرفي مي شوند. بعد از پذيرفته شدن در مصاحبه و طي مراحل اداري، علاوه بر يك دوره آموزش ابتدايي، زبان انگليسي آنها در حد تسلط كامل به مكالمه و خواندن ارتقاء مي يابد.
    سپس آشنا نمودن دانشجويان با انواع هواپيما آغاز مي شود كه در ابتدا به دليل ساده بودن كار، با هواپيماي بويينگ 727 يا فوكر آغاز مي شود. در واقع، ابتدا هواپيماهاي بدنه باريك و سپس بدنه پهن به دانشجويان آموزش داده مي شود. وقتي آموزششان در اين مرحله تكميل شد، يك آزمون در ايران اير و آزموني ديگر در هواپيمايي كشوري برگزار مي شود كه دانشجويان در صورت موفقيت در هر دو آزمون، به بخش سيميلاتور (شبيه سازي پرواز) معرفي مي گردند. در مرحله نهايي بايد به مدت 200 ساعت در كنار استاد خلبان نشستـه و نكات لازم را در حين پرواز بياموزند و در صورت تا‡ييد آمادگي آنها، توسط معلم خلبان براي كمك خلباني معرفي مي شوند.
    وي مي افزايد: ايمني در همه مراحل پرواز جريان دارد. در دفتر عمليات پرواز يك مديريت مجزا به نام استاندارد ايمني وجود دارد كه تمام اطلاعات روز دنيا را جمع آوري كرده و پس از تجزيه و تحليل به صورت جزوات آموزشي و حتي بخشنامه در اختيار ساير قسمت ها از جمله مديريت قرار مي دهد.
    كاپيتان قدوسي در مورد نظارت بر نحوه انجام پرواز به عنوان سومين وظيفه بخش عمليات پرواز مي گويد: ما براي نوع ناوگان هوايي يك مديريت مجزا داريم كه بر نحوه انجام پروازها نظارت مي كرده و گزارشاتي را ارايه مي دهد. به علاوه، خلبانان در مورد هر مشكلي نظير تا‡خير پروازها، نقايص فني، مشكلاتي كه با مسافران در طول پرواز پيش مي آيد و هر نوع اتفاقي كه خلاف روند عادي پرواز باشد، گزارش مي دهند تا مورد بررسي قرار گيرد.
    در ادامه، مدير كل عمليات پرواز در پاسخ به سوِ ال خبرنگار ما در مورد ميزان تا‡ثير تحريم هاي آمريكا عليه ايران بر روي ايمني پروازهاي كشورمان گفت: تحريم ها هيچ تا‡ثيري بر ايمني پروازها ندارند بلكه تنها كار را با تا‡خير مواجه مي كنند. به طور كلي، اگر هواپيمايي ايمني لازم را نداشته باشد، اجازه پرواز نخواهد داشت. به علاوه، ما براي تعمير و تعويض تجهيزات و قطعات با شركت هاي مادر سازنده هواپيما ارتباط مستمر داريم. البته در مورد قطعات ساخته شده توسط شركت هاي آمريكايي به دليل تحريم هاي موجود، بايد از دلال ها كمك بگيريم. به همين دليل، زمان زيادي صرف مي شود. در مواقعي هم كه بايد سريع تر تعميرات انجام گيرد، مجبوريم قيمت بيشتري بپردازيم. درست است كه ما در مواردي از هواپيماهاي 20 ساله استفاده مي كنيم. اما اين امر موجب شده ضريب هوشياري و دقت پرسنل به ويژه پرسنل فني بيشتر شود.
    به گفته وي، تنها سانحه ناشي از مشكلات فني شركت ايران اير، تجربه تلخ سقوط هواپيماي 727 در لشكرگ در اوايل انقلاب بوده است كه دليل آن، نقص موجود در دستگاه هاي ناوبري زميني بود.

    منبعhttp://www.iraneconomics.net/fa/arti...d=876&magno=73
    #1 ارسال شده در تاريخ September 1st, 2010 در ساعت 19:18:45

  2. The Following 2 Users Say Thank You to tom cat For This Useful Post:

    Eshghe Parvaz (September 1st, 2010), sepide98 (September 18th, 2013)

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0