برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 3 ?? 3
dqw
  1. carol ?????? ??
    carol
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    October 2010
    THR
    569
    تعداد تشکر : 1,002
    Thanked 2,262 Times in 477 Posts

    ??? ??? آلودگی های داخل هواپیما

    از آنجایی که هنگام پرواز از چرخه هوای فشرده و مصنوعی برای تامین فشار مناسب جهت ایجاد شرایط مساعد برای تنفس عادی سرنشینان آن استفاده می شود هوایی که در داخل هواپیما در جریان است نمی تواند مانند هوای تازه باشد. این هوا فاقد بسیاری از عوامل لازم برای ادامه حیات است که از آن جمله می توان به رطوبت موجود در هوای سطح زمین اشاره کرد که در داخل هواپیما موجود نیست. به دلیل آنکه رطوبت می تواند باعث پوسیدگی سازه هواپیما بشود و هوای داخل کابین نیز تقریبا" به تمام نقاط هواپیما راه پیدا می کند، این هوا باید عاری از هر گونه رطوبت باشد.



    یکی از عوامل موثر در آلودگی داخل هواپیما دور بودن اشیای داخل آن از نور آفتاب است. پنجره های کوچک ، هوای مصنوعی و فشرده داخل کابین می تواند محیط مناسبی را برای رشد باکتری موذی ایجاد کند. زمانی که هواپیما روی زمین نشسته و متوقف می شود بمنظور کاهش رشد و یا از بین بردن باکتری ها کلیه درهای هواپیما باید باز شود تا هوای درون آن تعویض شود. متاسفانه بر خلاف این رویه بهداشتی، برخی از شرکت های هوایی درهای هواپیما را بسته نگه می دارند تا از دستگاه های تهویه برای تامین هوای تازه داخل هواپیما استفاده می کنند.



    مسافران هر منطقه معمولا" مواد معلق در هوای آن منطقه خاص را که به لباس هایشان چسبیده است و همچنین گرد و غبار آن ناحیه را –هر چقدر ناچیز باشد – طی مدت کوتاهی با خود به هواپیما می آورند. این مواد که شامل باکتری ها و احتمالا" موجودات ذره بینی مختلف شامل برخی قارچ هاست در هوای کابین و حتی روی دیواره ها و روکش صندلی ها و در گوشه و کنار هواپیما پراکنده می کنند. مسافرانی که در مقصد بعدی سوار هواپیما می شوند با آنچه که مسافران قبلی با خودشان به داخل هواپیما حمل کرده اند تماس پیدا می کنند و مواد مشابهی خاص منطقه خود را به داخل هواپیما حمل می کنند.


    اکنون با افزایش تنوع مسافران از مناطق مختلف، تنوع آنچه که به داخل هواپیما آورده می شود ودر پی آن آلودگی داخل هواپیما افزایش می یابد.


    با افزایش افزایش روز افزون مواد پاک کننده ای که برای نظافت داخل هواپیما استفاده می شود باز هم بخشی از این آلودگی باقی می ماند. کفپوش و روکش های صندلی های هواپیما آلوده ترین قسمت های هواپیما هستند.



    در طی سالهای گذشته مشکل آلودگی محیط داخل هواپیما به حدی افزایش یافت که در اواخر دهه 1980 برای نخستین بار یک گردهمایی برای بررسی این مشکل در کانادا تشکیل شد. در این گردهمایی نمایندگان شرکت های هواپیمایی شرکت کننده گزارشهای جالبی در باره آلودگی داخل هواپیما ارائه دادند.بیشتر این گزارش ها برای اولین بار ارائه می شد.



    چند مورد گزارش شده:



    تا فبل از اینکه آلودگی داخل هواپیما مطرح شود موارد بسیاری در حین پرواز رخ می داد که منجر به عفونی شدن زخمی که در داخل هواپیما ایجاد شده بود می گردید. اما به دلیل آنکه زخم مورد نظر چند روز پس از بوجود آمدن عفونی می شد کسی به دلیل اصلی و منشاء عفونی شدن آن فکر نمی کرد. پس از اینکه چند مورد زخم عفونی کارکنان پرواز شرکت هواپیمایی بریتیش ارویز مشاهده شد مرکز پزشکی این شرکت در پی کشف علت برآمد. بریتیش ارویز بیشترین تعداد پروازهای بین المللی را به نقاط مختلف جهان دارد. تنوع مسافرانی که در این پروازها حمل می شوند بسیار زیاد است. هواپیمای جت مسافربری مهمترین و گسترده ترین سرمایه یک شرکت هواپیمایی محسوب می شود و این سرمایه باید در حال حرکت باشد تا بتواند برای شرکت سود دهی داشته باشد. به همین منظور هواپیماها کمترین زمان را روی زمین می گذرانند. در نتیجه نظافت داخل هواپیماها خیلی سریع انجام می شود. در این مدت کوتاه فقط میتوان به سریع ترین روش ها اکتفا نمود و در نتیجه به مرور زمان به میزان آلودگی افزوده می شود.



    * دریکی از پروازهای بین المللی شرکت بریتیش ارویز در حین پرواز یکی از چرخ دستی های مخصوص حمل غذای مسافر به علت تکان ناگهانی هواپیما، حرکت کرده و به یکی از میهمانداران برخورد می کند. پوست دست وی در اثر برخورد با این چرخ دستی خراش برمی دارد. اما میهماندار به این مورد بی توجهی کرده و به کار خود ادامه می دهد. وی پس از تمام شدن کارش و قبل از اینکه غذایش را بخورد دست های خود را با آب و صابون می شوید. در اثر برخورد آب و صابون با محل خراش احساس سوزش شدید به وی دست می دهد اما باز هم وی نسبت به این خراش و احساس سوزش بی تفاوت می ماند.


    پس از رسیدن به مقصد ، موضوع به فراموشی سپرده شده و هیچ گزارشی در باره آن داده نمی شود. اما چند روز پس از آن، دست میهماندار مورد نظر ورم کرده و محل زخم عفونی می شود. وی محل زخم را با مواد شستشوکننده تمیز کرده و روی آنرا با یک پانسمان ساده می پوشاند. اما پس از چند روز، عفونت به تمام بدن وی گسترش پیدا می کند ودر نهایت به مرگ وی می انجامد.


    تحقیقات بعدی مشخص کرد که زخم در حین پرواز ایجاد شده و عفونت نیز ناشی از محیط آلوده داخل هواپیما بوده است.

    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .
    #1 ارسال شده در تاريخ October 9th, 2010 در ساعت 21:38:53

  2. The Following 5 Users Say Thank You to carol For This Useful Post:

    ANADOLU (October 10th, 2010), m.boostani (October 9th, 2010), orasess (October 9th, 2010), reza dezfuli (October 9th, 2010), sepide98 (September 18th, 2013)

  3. carol ?????? ??
    carol
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    October 2010
    THR
    569
    تعداد تشکر : 1,002
    Thanked 2,262 Times in 477 Posts

    ??? ??? پاسخ: آلودگی های داخل هواپیما

    تهویه هوای ناقص کابین هواپیما و بیماری های تنفسی سرنشینان

    افزایش میزان تهویه و گردش هوای داخل کابین هواپیما ( Ventilation ) باعث کاهش انتشار میکروب ها و در نتیجه بیماری های عفونی در پرواز می گردد.

    این عنوان مقاله ای است که اخیرا" در مجله The Lancet انتشار یافته است.
    سیستم هوای داخل کابین هواپیما دو وضعیت ممکن را می تواند داشته باشد. یا صد در صد هوای جدید و تازه برای تهویه و یا هوای چرخشی دوباره راه یافته به کابین (Recirculated Cabin Air ) .
    مارک جندرو (Mark Gendreau ) از مرکز پزشکی کلینیک لاهی Lahey ماساچوست آمریکا و همکارانش به جمع اوری اطلاعاتی پرداخته اند که از تحقیقات مختلف در مورد انتقال بیماری ها در خلال مسافرت های هواپیمایی بازرگانی انجام گرفته اند . آنها به این نتیجه رسیده اند که هواپیماهای بازرگانی محیط مناسبی برای گسترش عوامل بیماری زا که توسط مسافران یا کرو وارد کابین شده اند – می باشد. به نظر می رسد سیستم های کنترل هوای داخل هواپیماهای بازرگانی انتشار عوامل بیماری زا معلق در هوا را می تواند محدود سازد.

    تهویه هوای مناسب در یک فضای بسته یعنی تبادل هوا همراه با از میان بردن 63 درصد موجودات زنده معلق در هواباعث کاهش میزان ارگانیسم ها و موجودات زنده معلق در هوا می گردد.
    مدل های کامپیوتری از داده های بدست آمده از تحقیقاتی در مورد بیماری سل در پرواز مشخص ساخت که دو برابر ساختن میزان گردش هوا در کابین باعث کاهش ریسک سرایت بیماری تا میزان 50 درصد می گردد.
    این تحقیقات انجام شده در مورد انتقال بیماری سل در پرواز حاکی از آن است که خطر انتقال بیماری به دیگر مسافران فاقد این علائم که دو ردیف صندلی فاصله از مسافر مبتلا در پروازی با مدت زمان بیشتر از 8 ساعت نشسته باشند در بیشترین حد می باشد. اعتقاد بر این است که این موضوع در مورد دیگر بیماری های عفونی نیز صادق باشد. درخصوص بیماری سارس نیز مسافران تا 7 ردیف صندلی فاصله از مسافر بیمار بیشترین امکان سرایت و ابتلا را دارند. این تحقیق روشن می سازد که ضدعفونی نمودن هواپیما ، اسپری کردن قبل از فرود برای از بین بردن حشرات و کنترل عوامل بیماری زا در فرودگاه ها ، برای مصون سازی مناطق غیر شایع مفید واقع شود. بنابراین اگرچه مقررات سازمان بهداشت جهانی حشره زدایی هواپیماهایی را توصیه می کند که به کشورهایی که شیوع مالاریا و دیگر بیمار یهای ناقل حشرات در آنها شایع است تردد می کنند ولی تنها پنج کشور (استرالیا ، کارائیب ، هند ، کریباتی و اروگوئه ) در حال حاضر اقدام به این کار می کنند.

    نویسندگان این گزارش معتقدند صنعت هواپیمایی و جامعه پزشکی باید عموم مردم را با نکات بهداشتی در خصوص سفرهای هوایی و شیوع بیماری های عفونی آموزش دهند. آنها می گویند ثابت شده است که شستشوی دست ها خطر انتقال بیماری را کاهش داده و مسافرین هوایی می باید این کار را بعنوان یک عادت انجام دهند.

    دکتر جندرو نتیجه گیری می کند: بعلت راحتی روزافزون و اجتناب ناپذیر سفرهای هوایی و جابجایی سریع مردم ، بیماری های عفونی با منشاء هوایی ، غذایی یا حشره ای که در خلال سفرهوایی انتقال می یابند یک مسئله مهم بهداشت عمومی است.
    هراس فراوان از عوامل " بیوتروریستی " مقامات بهداشتی را با چالشی بزرگ مواجه ساخته تا خطرات بالقوه این عوامل را مورد بررسی قرار دهند. شیوع سارس در سال 2002 نشان داد که تا چه اندازه سفرهای هوایی نقش مهمی در گسترش سریع عفونت های جدیدا" بروز یافته ایفا می کنند و خطر بالقوه شیوع همگانی و عالمگیر شدن را دارد. علاوه بر خدمه هواپیما ، مقامات بهداشت عمومی و متخصصین مراقبت های پزشکی نقش مهمی را در مدیریت بیماری های عفونی که به خطوط هوایی انتقال می یابند ایفا می کنند و می باید با دستورالعمل هایی که توسط مقامات محلی و بین المللی تهیه میشود آشنا گردند

    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .
    #2 ارسال شده در تاريخ October 9th, 2010 در ساعت 21:39:27

  4. The Following 4 Users Say Thank You to carol For This Useful Post:

    ANADOLU (October 10th, 2010), m.boostani (October 9th, 2010), orasess (October 9th, 2010), reza dezfuli (October 9th, 2010)

  5. carol ?????? ??
    carol
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    October 2010
    THR
    569
    تعداد تشکر : 1,002
    Thanked 2,262 Times in 477 Posts

    ??? ??? پاسخ: آلودگی های داخل هواپیما

    * در مورد دیگری یکی از میهماندارن مرد از ناحیه زانو با قسمت آلومینیومی دسته اولین ردیف صندلی برخورد می کند. این قسمت آلومینیومی در اثر دستکاری مسافر به بیرون برگشته و لبه تیز آن که قبلا" زیر پوشش پلاستیکی دسته صندلی قرار گرفته بود باعث زخم شدن زانوی وی می شود. در اثر برخورد پارچه شلوار او پاره می شود و زانوی وی به شدت خراش بر میدارد. میهماندار که فرد قوی و ورزشکاری بوده به این مورد بی تفاوت می ماند اما چند روز بعد زخم عفونت کرده و ترشح شدید از خراش خارج می شود. در نهایت پزشکان متخصص مجبور میشوند پای وی را از بالاتر از زانو قطع کنند تا عفونتی که سرتاسر پای بیمار را گرفته بود به سایر نقاط بدن وی سرایت نکند.
    * در یک مورد دیگر خلبان هواپیما به هنگام بستن پنجره کشویی کاکپیت انگشت خود را زخم می کند. وی بلافاصله خون کمی را کهاز زخم خارج شده بود با یک دستمال کاغذی پاک می کند اما محل زخم را نمی شوید. زخم مورد نظر عفونت میکند اما با مراجعه به موقع این خلبان به مرکز پزشکی هوایی از پیشروی عفونت جلوگیری می شود. پس از یک ماه مداوای دایم زخم بهبود می یابد.
    -- پس متوجه می شویم که محیط داخل هواپیما تا چه حد آلوده وخطرناک می باشد.
    راه های پیشگیری:
    یکی از راه های پیشگیری از آلوده شدن داخل هواپیما شستشوی مرتب و همچنین تعویض کفپوش هواپیما و همچنین روکش صندلی هاست. شستشوی زود به زود روکش صندلی می تواند از تجمع و رشد باکتری های موذی جلوگیری کند. باز کردن درهای هواپیما بعد از هر فرود این امکان را می دهد که هوای داخل هواپیما به جریان بیفتد و با هوای تازه جایگزین شود. اگر هوای تازه در داخل هواپیما در جریان باشد تا حدود زیادی آلودگی را کاهش می دهد.
    برخی شرکت های هواپیمایی چون بریتیش ارویز طبق یک طرح دقیق و برنامه ریزی شده دکوراسیون داخلی هواپیماها را بطور کامل تعویض می کنند. برای هر هواپیما شناسنامه مخصوصی تهیه می شود کهحاوی اطلاعات مربوط به آرایش داخل هواپیما است. به این ترتیب که عمر و همچنین نوع جنس روکش های صندلی و کفپوش هواپیما در آن قید می شود. اگر تا قبل ازفرا رسیدن موعد تعویض کامل بخشی از داخل هواپیما آلودگی شدید داشته باشد با مواد نظیر خودش جایگزین می شود. البته در خلال برخی از بازرسی های فنی روکش های صندلی هواپیما تعویض میشود ولی روکش جدید و نو جایگزین نمی شود. بریتیش ارویز این کار را در خلال تعمیرات سنگین انجام می دهد. معمولا" در طول مدتی که هواپیما پرواز می کند و تا رسیدن تعمیرات اساسی بعدی مواد بهتری ساخته شده و روکش های بهتری که مقاومت بیشتری در برابر آلودگی دارند عرضه می شوند. همچنین با پیشرفت دانش مقابله با آتش سوزی ، روکش های جدیدی که قابلیت بیشتری در برابر آتش سوزی دارند عرضه می شوند.
    کفپوش یا موکت هواپیما که برای عبور و مرور و حفاظت کف هواپیما در راهرو ها انداخته می شود خاک و مواد خارجی زیادی را در خود نگه می دارند که به مرور زمان باعث آلودگی خواهد شد.از طرف دیگر عبور افراد مختلف ساکن شهرهای گوناگون باعث کثیف شدن موکت می شود. موکت کثیف باعث ایجادبوی نامطبوعی در داخل هواپیما می گردد.
    بروز حالت تهوع و آلوده شدن تشک و اجزای اصلی صندلی نیز یکی دیگر از راه های انتشار آلودگی است. در بسیاری از شرکت ها فقط به تعویض روکش آلوده اکتفا می کنند.
    پس از هر بار فرود باید کف هواپیما تمیز شود. استفاده از جاروبرقی می تواند کمک موثری در پاک کردن آلودگی ها و همچنین تجمع گرد و غبار و پرزهایی که می توانند آلودگی را منتقل کنند داشته باشند. علاوه بر آن استفاده از جاروبرقی از سنگین شدن موکت جلوگیری می کند و حتی مصرف سوخت هواپیما را کاهش می دهد.
    برخی از کشورها مانند استرالیا نیز مقررات سمپاشی دارند که در باره کلیه پروازهای ورودی به آن کشور اجرا می شود. ماموران بهداشت پس از فرود هواپیماها به داخل هواپیما رفته و همه جای آنرا سمپاشی می کنند. یا بعضی همانند انگلستان و اخیرا" مالزی شرکتهای هوایی را مکلف به اسپری کردن کابین هواپیما در حین پرواز می کنند.
    کارشناسان بهداشت هوایی توصیه می کنند که کوچکترین خراش سطحی پوست که در داخل هواپیما و در اثر برخورد با اجزای داخل آن ایجاد می شود بلافاصله با آب و صابون شستهو روی آنرا با پانسمان پوشانده شود. پس از رسیدن به مقصد مجددا" محل مورد نظر را با محلول شستشو و با تمیز و صابون شستشو شود. در ضمن می توان روی زخم را با باندهای استریل و یا چسب زخم پوشاند.
    هر گونه آسیب دیدگی جدی و یا جزیی را که در داخل هواپیما و در حین پرواز رخ می دهد باید جدی گرفت. سهل انگاری می تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد که گاهی اوقات جبران ناپذیرند.
    ( برگرفته از مجله پرواز شماره 87-88)

    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .
    #3 ارسال شده در تاريخ October 9th, 2010 در ساعت 21:40:26

  6. The Following 4 Users Say Thank You to carol For This Useful Post:

    ANADOLU (October 10th, 2010), m.boostani (October 9th, 2010), orasess (October 9th, 2010), reza dezfuli (October 9th, 2010)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0