برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 4 ?? 4
dqw
  1. Henrik ?????? ??
    Henrik
    اخراج
    March 2010
    Montenegro
    322
    تعداد تشکر : 963
    Thanked 866 Times in 289 Posts

    ??? ??? نحوه تعیین وزن و تعادل هواپیما

    یکی از مهمترین اصولی که باید در هنگام بارگیری هواپیما در نظر گرفته شود حفظ تعادل هواپیماست.یک هواپیما بدون بار و مسافر در حالت تعادل است زیرا کارخانه سازنده بدنه و بالهای هواپیما را طوری طرح ریزی کرده است که هواپیما در هر وضعیتی در حالت تعادل است.
    الف : خط فرضی ( REFERENCE LINE ) :
    خطی است عمود بر هر نقطه ای نزدیک دماغه هواپیما که تمام فاصله ها از ان اندازه گرفته می شود و نقطه اغاز برای اندازه گیری است یا به عبارت دیگر حد (STATION ) این خط صفر است.
    ب:مرکز ثقل یا گرانیگاه(CENTER OF GRAVITY ) :
    وقتی که هواپیما بار و یا مسافر حمل می نماید در صورتی که بار یا مسافر طوری در هواپیما قرار گرفته باشد که مرکز ثقل بار بر مرکز ثقل هواپیما منطبق نباشد خطر سقوط هواپیما وجود خواهد داشت.یک ترازو در طرفین شاهین خود در حال تعادل می باشد زیرا ان نقطه از هواپیما به شرطی در حال تعادل خواهد بود که بارهای موجود در هواپیما نسبت به مرکز ثقل ان قرینه باشند.برای این که بتوان این نقطه را پیدا نمود برای هر نوع هواپیما حدی تعیین گریده است.این حد کمی نوسان دارد و مقدار ان کم و زیاد مسی شود و محل ان در مرکز ثقل هواپیما در ناحیه بالهای هواپیما می باشد.وقتی بار در هواپیما بارگیری شد ترازوان پرواز (لود مستر ) با محاصبه مجمموع گشتاورها باید مرکز ثقل را تعیین نمایید و ان عدد باید بین عدد حداقل و حداکثر ثقل ان هواپیما باشد.برای تعین مرکز ثقل باید وزن کلیه بارها و جایگاه بارها مشخص باشد زیرا گشتاور مساوی است با حاصلضرب وزن در فاصله.باید مرکز ثقل هواپیما درست محاسبه شود تا هواپیما به حالت تراز در اید.محاسبه درست مرکز ثقل هواپیما به عواملی چون وزن بازو گشتاور و قانون عمومی اهرم ها یستگی دارد لذا به دلیل اهمیتی که دارند هر کدام از لنها بطور مختصر تشریح می گردد:
    الف:ورن(WEIGHT ) :هر گاه جسمی به فنری اویخته شود ان را به سوی پایین می کشد.تمام اجسام که به این ترتیب ازمایش می شوند به سوی زمین کشیده می شوند نیروی که اجسام را به سوی زمین می کشد نیروی جاذبه زمین نامیده می شود.برای هر جسم مقدار نیروی جاذبه را سنگینی ان جسم می نامند.در این صورت سنگینی جسم بستگی به مکانی که جسم در انجا قرار دارد قرار می گیرد نیز خواهد داشت زیرا شدت میدان جاذبه از مکانی به مکان دیگر تغییر می کند و هر چه از سطح دریا بالاتر می رویم مقدار ان کمتر می شود.وزن حقیقی یک جسم بر حسب پوند محاسبه می شود
    ب:بازو یا فاصله (ARM ) :
    فاصله بین نیروی محرکه تا تکیه گاه را بازوی محرک و فاصله بین نیروی مفاوم تا تکیه گاه را بازوی مقاوم یا به عبارت دیگر فاصله خط فرضی تا گرانیگاه جسم بر حسب اینچ را بازو می نامند.
    بنابراین در تعریف بالا بازوی متحرک مثبت و بازوی مقاومت منفی تعیین می شود و برای بدست اوردن گشتاور کل باید گشتاورهای هر دو طرف تکیه گاه را با هم جمع اوری نمود.چنانچه نتیجه ان صفر باشد گویای این است که اهرم در حال تراز می باشد.اگر فرض کنیم که محور اصلی(تکیه گاه ) مشخص نیست برای پیدا کردن مکان اصلی (گرانیگاه اهرم) محور فرضی (reference line ) دیگری را در بیرون از اهرم ولی در راستای اهرم انتخاب می کنیم.حال بنابر قرارداد فاصله اجسام(مرکز ثقل) از این خط فرضی انتخاب شده را بازوی (ARM) بار می نامیم.همچنین فاصله مرکز ثقل هواپیما از خط فرضی را بازوی مرکز ثقل گویند.
    پ:گشتاور(MOMENT) :
    گشتاور برابر با حاصلضرب نیروی یا سنگینی (WEIGHT) در فاصله ان از محور تکیه گاه است.برای سهولت و راحتی در محاسبه ترازمندی هواپیما تمام گشتاورهای که واحد ان بر حسب اینچ-پوند است سر راست می کنیم.چنانچه 3 رقم راست عددی کوچکتر از 500 باشد ان 3 عدد را حذف می کنیم و جای ان صفر قرار می دهیم و چنانچه 3 رقم سمت راست عددی بزرگتر از 500 یل برابر 500 باشد ان سه رقم را حذف کرده و جایش صفر را قرار می دهیم ضمن انکه یک مرتبه به ارزش مکانی عدد بعدی اضافه می نماییم.
    ت:قانون عمومی اهرم ها : این قانون بحث مهمی از فیزیک است بطور کلی یک اهرم اصولا یک میله ازاد است که می تواند حول نقطه ای که نقطه اتکا نامیده می شود بچرخد.وقتی اهرم در حالت تراز است که حاصلضرب نیروی موثر در بازوی موثر برابر با حاصلضرب نیروی مقاوم در بازوی مقاوم باشد
    پ:رابطه گشتاور و مرکز ثقل (CG ) :
    1.فاصله وزن = گشتاور
    2.CG = مجموع گشتاور تقسیم بر وزن کل
    #1 ارسال شده در تاريخ October 13th, 2010 در ساعت 17:39:27

  2. The Following User Says Thank You to Henrik For This Useful Post:

    warrior (October 14th, 2010)

  3. Henrik ?????? ??
    Henrik
    اخراج
    March 2010
    Montenegro
    322
    تعداد تشکر : 963
    Thanked 866 Times in 289 Posts

    ??? ??? پاسخ: نحوه تعیین وزن و تعادل هواپیما

    تئوری وزن و بالانس (center of gravity ) :
    با به کار بردن فرمولw.a.m (وزن.بازو.گشتاور) می توانید مسایل وزن و بالانس را با دقیق ترین مقدار گشتاور (پوند و اینچ)محاسبه کنید.
    اصول وزن و بالانس:
    وزن و بالانس در یک قپان درجه بندی شده .برای بالانس بودن یک اهرم وزن طوری تقسیم می شود که حاصلضرب وزن در فاصله از دو طرف اتکا مساوی می باشد.
    تاثیر مرکز ثقل در پرواز :
    هواپیما دارای حدود مرکز ثقل است که اگر c.g ان در این حدود قرار داشته باشد هواپیما در حالت بالانس قرار خواهد گرفت.تجاوز نمودن c.g از این حدود پرواز را با خطر جدی روبرو می سازد.این حدود شامل :
    الف: (حد مرکز ثقل ) :
    جلوترین نقطه ای است که c.g هواپیما می تواند با در نظر گرفتن ایمنی پرواز در ان نقطه قرار داشته باشد.
    ب:حد عقبی (حدود مرکز ثقل ) :
    عقب ترین نقطه ای است که c.g هواپیما می تواند با در نظر گرفتن ایمنی پرواز در ان نقطه قرار داشته باشد.
    ت:حد station :
    فاصله هر نفطه در هواپیما از خط فرضی می باشد.مثلا station 950 یعنی نقطه ای که 950 اینچ از خط فرضی فاصله دارد.
    حد mac :
    عبارت از طول متوسط وتر های قوس بال هواپیما.مرکز ثقل هواپیما را می توان بر حسب درصد مشخص نمود.همچنین از درصد mac در مقاصد مهندسی هواپیما استفاده می شود.
    امتیاز درصد اندازه گیری بوسیله mac این است که با این متداستانداردی بوجود می اید که بوسیله ان می توان مرکز ثقل هواپیماهای مختلف را بدون در نظر گرفتن اندازه انها مقایسه نمود.
    #2 ارسال شده در تاريخ October 13th, 2010 در ساعت 17:40:30

  4. The Following 2 Users Say Thank You to Henrik For This Useful Post:

    reza dezfuli (October 14th, 2010), warrior (October 14th, 2010)

  5. Henrik ?????? ??
    Henrik
    اخراج
    March 2010
    Montenegro
    322
    تعداد تشکر : 963
    Thanked 866 Times in 289 Posts

    ??? ??? پاسخ: نحوه تعیین وزن و تعادل هواپیما

    فرم f :
    در فرم f مواردی بشرح زیر درج گردیده است :
    1.ردیف 1 : وزن هواپیما (basic airpalne)
    2.ردیف 2 :وزن روغن هواپیما(oil=gal)
    3. ردیف 3 :وزن کل افراد گروف پروازی(crew=no)
    4.ردیف 4 :وزنوسایل گروه پروازی (crew s baggage)
    5.ردیف 5 :وزن وسایل خدماتی(stewards equipment)
    6.ردیف 6 :وزن وسایل ضروری(emergency wquipment)
    7.ردیف 7 :وزن وسایل اضافی(extra equipment)
    8.ردیف 8 :وزن کل ردیف 1 تا 7 (operating weight)
    9.ردیف 9 :وزن سوخت (take off fuel = gal)
    10.ردیف 10 :بسته با مدل هواپیما دارد.مثلا بر روی هواپیمای c-130 وجود ندارد.
    11.ردیف 11 :وزن هواپیما که عبارت از وزن سوخت به اضافه وزن ردیف های 1 تا 7 بدون بار(حاصل جمع ردیف های 8 و 9 ).
    12.وزن کل هواپیما که عبارت از وزن بدست امده در ردیف 11 به اضافه وزن بارها
    #3 ارسال شده در تاريخ October 13th, 2010 در ساعت 17:41:48

  6. The Following 2 Users Say Thank You to Henrik For This Useful Post:

    reza dezfuli (October 14th, 2010), warrior (October 14th, 2010)

  7. Henrik ?????? ??
    Henrik
    اخراج
    March 2010
    Montenegro
    322
    تعداد تشکر : 963
    Thanked 866 Times in 289 Posts

    ??? ??? پاسخ: نحوه تعیین وزن و تعادل هواپیما

    اشنایی با چگونگی پر کردن فرم F :
    ترازوان پرواز بایستی قبل از بار گیری محاسبه مرکز ثقل و صحت وزن بار و چگونگی ان اطلاع پیدا کرده و سپس مبادرت به بارگیری هواپیما نماید و برای این منظور از فرم 365 F استفاده می شود.(weight and balance clearnce form F)
    این فرم باستی در تمام ماموریتها . پروازهائیکه دارای بار و مسافر ولو به تعداد اندک باشد ضروری بوده و ترازوان پرواز در 2 نسخه اصل و کپی تکمیل شده و به امضائ خلبان می رسد.نسخه اصلی پیش از پرواز به دیسپچ عملیات داده می شود و نسخه کپی حدافل تا پایان ماموریت در پیش ترازوان پرواز باقی می ماند.
    فرم F به 3 روش ریاضی.خط کش بارگیری و چارت E تکمیل می شود و مدرک واقعی و حقیقی از بار و مسافر است که برای ماموریت های لجستیکی و نیز ماموریت های تاکتیکال مورد استفاده قرار می گیرد.
    برای تکمیل این فرم باید از کتاب T.0.IC-XXX-5 که مطالب داخل ان بر مبنای مطالب T.01-IB-40 تهیه گردیده و در هواپیما موجود می باشد باید استفاده گردد.وزن و گشتاور اولیه هواپیما را از چارت C کتاب 5 که توسط کارخانه سازنده مشخص و ثبت شده است پیدا نمود و پس از تکمیل نمودن بالای فرم بشرح زیر :
    نوع هواپیما.شماره هواپیما.تاریخ پرواز.شماره پرواز.نام خلبان.مبدا و مقصد هواپیما می باشددر ردیف 1 (REFERENCE) نوشته می شود سپس وزن و گشتاور روغن داخل هواپیما خدمه پروازی وسایل خدمه پروازی وسایل مهمانداران وسایل اضطراری وسایل اضافی و بنزین موجود در باک های انرا با استفاده از چارت E کتاب 5 محاسبه نمود که مجموع محاسبات فوق وزن هواپیما بدون بار و مسافر می باشد با در دست داشتن این وزن می توان محاسبه نمود که چه مفدار بار می توان در هواپیما بارگیری نمود .پس از معین کردن مقدار بار محموله ها را تقسیم بندی نموده در هواپیما جای داده می شود سپس مجموع وزن بار ردیف 12 با وزن ردیف (REFERENCE ) جمع می شود که وزن کل هواپیما و مجموع گشتاور ان خواهد بود.وزن بدست امده را با چارت E کتاب 5 مقاسه نمئده چنانچه صحت ان بین 15 % تا 30 % CGRAM یا 512/1 تا 536/8 اینچ باشد قابل قبول می باشد.
    #4 ارسال شده در تاريخ October 13th, 2010 در ساعت 17:42:35

  8. The Following 3 Users Say Thank You to Henrik For This Useful Post:

    number1 (October 14th, 2010), reza dezfuli (October 14th, 2010), warrior (October 14th, 2010)

??????? ?????

  1. محدوده مرکز ثقل بویینگ 777
    ???? deskcity ?? ????? طراحی هواپیما
    ????: 4
    ????? ?????: August 17th, 2011, 15:42:13
  2. بویینگ 26 سفارش جدید را از دست داد
    ???? Amiralikarimi ?? ????? اخبار غیر نظامی
    ????: 2
    ????? ?????: July 6th, 2011, 20:17:41
  3. ????: 0
    ????? ?????: September 25th, 2010, 22:50:29
  4. دخالت دولت در تعیین نرخ بلیت غیر قانونی است
    ???? Amiralikarimi ?? ????? اخبار غیر نظامی
    ????: 0
    ????? ?????: August 7th, 2010, 16:23:18
  5. سود 0.8 میلیارد دلاری بویینگ در 3 ماه دوم سال
    ???? Amiralikarimi ?? ????? اخبار غیر نظامی
    ????: 0
    ????? ?????: August 3rd, 2010, 22:40:58

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0