برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. Amiralikarimi ?????? ??
    Amiralikarimi
    هوانورد ارشد-سرهنگ دوم
    November 2008
    TEHRAN
    645
    تعداد تشکر : 4,164
    Thanked 2,936 Times in 630 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    new_3 مدیرعامل شركت هواپیمایی نفت ایران عنوان كرد: توجه نكردن به بومی‌گرایی در صنعت هواپیمایی كشور

    مدیرعامل شركت هواپیمایی نفت ایران گفت: اصولا حوادث ‌و اتفاقات رخ داده هوایی زاییده رعایت نشدن استانداردها و ایمنی است؛ هر چه در زمینه آموزش و رعایت اصول ایمنی سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود در نهایت ایمن بودن پروازها را شاهد خواهیم بود.

    حسین‌شهریار طالب‌زاده اظهاركرد: شركت هواپیمایی نفت ایران از سال 1305 كه فعالیت نخستین چاه‌های نفتی در ایران در منطقه مسجدسلیمان آغاز شد، فعالیت خود را با استفاده از هواپیماهایی با بدنه برزنتی آغاز كرد.

    وی با بیان این‌كه شركت هواپیمایی نفت ایران قدیمی‌ترین شركت هواپیمایی در ایران با حدود 85سال سابقه است، افزود: این شركت همواره فعالیت ایمنی داشته‌ و یكی از شركت‌های خوش‌نام كشور محسوب می‌شود.

    طالب‌زاده تصریح‌كرد: 23سال پیش از این‌كه شركت هواپیمایی در كشور تاسیس شود، در شركت نفت، فرودگاه و هواپیما وجود داشته است. شركت هواپیمایی نفت ایران در گذشته تحت عنوان خدمات هوایی نفت زیر مجموعه شركت مناطق نفت خیز بوده و از سال 1371 تا سال 1383 با نام شركت‌ حمل و نقل هوایی نفت، فعالیت خود را ادامه داده است.

    وی عنوان‌كرد: شركت هواپیمایی نفت ایران در آذرماه سال گذشته تحت عنوان شركت هواپیمایی نفت به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز كرد.

    طالب‌زاده در ادامه به افزایش ناوگان این شركت اشاره كرد و گفت: خوشبختانه در2سال گذشته تعداد 6فروند هواپیمای ملكی به هواپیماهای شركت افزوده شده است. همچنین در 2سال گذشته ظرفیت ناوگان از نظر صندلی از220 به 620صندلی افزایش یافته است.

    وی اظهاركرد: در حال حاضر شركت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت، صاحب اصلی شركت هواپیمایی نفت ایران است و سرمایه شركت هواپیمایی نفت ایران از محل پس‌انداز كاركنان بازنشسته صنعت نفت تامین می‌شود.

    طالب‌زاده افزود: در مدت كوتاهی سهم این شركت از بازار نفت كه حدود20 درصد در سال 86 بود به میزان60 درصد در سال جاری افزایش یافت.

    وی گفت: شركت هواپیمایی نفت ایران با وارد كردن ناوگان هواپیمایی 100f به جرگه شركت‌هایی پیوسته است كه از هواپیماهای پیشرفته و مدرن برخوردار هستند. همچنین این شركت از نظر پروازهای كوتاه، عملیاتی و منطقه‌ای، خود را به سطح شركت‌هایی كه پروازهای مسافربری استاندارد دارند، رسانده است.

    وی در زمینه‌ حوادث‌هوایی و استراتژی‌های به‌كار رفته شركت هواپیمایی نفت برای كاهش این حوادث اظهاركرد: خوشبختانه این شركت یكی از معدود شركت‌هایی است كه‌هیچ‌گاه دچار سانحه هوایی كه جان مسافری به خطر بیافتد، نشده است.

    عوامل انسانی منشا حدود 90درصد حوادث هوایی 30سال اخیر
    طالب زاده تصریح‌كرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، حدود 90درصد از حوادث رخ داده در 30سال اخیر و پس از انقلاب، ناشی از عوامل انسانی بوده است كه این موضوع نیز به ضعف آموزش، ‌مدیریت و ضعف برنامه‌ریزی و بعضا قدیمی و كهنگی تكنیك‌ها باز می‌گردد.

    وی عنوان‌كرد: تقریبا در تمام سوانح هوایی كه در سال‌های اخیر اتفاق افتاده، ضعف آموزش، مدیریت و عامل انسانی كاملا مشهود بوده است. همچنین یكی دیگر از علت‌های مهم در سوانح هوایی اخیر به مسایل اقتصادی مربوط می‌شود. به دلیل ثابت شدن نرخ بلیط هواپیماها، شركت‌های هواپیمایی قادر به تامین هزینه‌های طبیعی خود از محل فروش بلیط نیستند و به همین علت شركت‌ها به سمت آموزش كمتر، خرید هواپیمای ارزان تر، استفاده از تكنیك‌های ارزان و استفاده از قطعات یدكی با كیفیت پایین، گرایش می یابند.

    طالب‌زاده گفت: مجموعه این مشكلات در شركت‌های هواپیمایی به صورت زنجیره‌ای به هم متصل می‌شود و در نهایت با یك خطای خلبان به یك سانحه هوایی تبدیل می‌شود.

    وی خاطرنشان‌كرد: ثابت كردن قیمت بلیط هواپیما موجب شده كه لایه ایمنی پرواز در صنعت هواپیمایی كشور هر روز به طور مرتب و مكرر نازك‌تر شود و در نهایت سانحه هوایی اتفاق افتد. امروزه خوشبختانه به نظر می‌آید كه مسوولان بالا و تصمیم‌گیرندگان كشور متوجه این موضوع شده‌اند.

    طالب‌زاده ادامه‌داد: اما مسلما به هیچ وجه ارایه بلیط ارزان قیمت نمی‌تواند لطفی را برای مردم به دنبال داشته باشد. با ارایه بلیط ارزان قیمت، شركت‌های هواپیمایی قادر به سرمایه گذاری نیستند، ‌نمی‌توانند هواپیماهای مدرن‌تر خریداری كنند و قادر به ارایه آموزش با كیفیت مناسب به نیروهای انسانی‌خود نیستند. به همین دلیل ناچار هستند خدمات و مزایای هواپیمایی‌خود را كاهش دهند.

    وی افزود: شركت هواپیمایی نفت ایران تنها شركتی است كه علاوه بر داشتن هواپیما، مسوولیت فرودگاه‌داری را نیز بر عهده دارد. درحال حاضر مسوولیت مدیریت و مشاوره فنی‌ و‌ تخصصی 9 فرودگاه ملكی شركت نفت بر عهده این شركت است. بنابراین به همین دلیل علاوه بر انجام پرواز، شركت هواپیمایی نفت ایران به عنوان مشاور و نماینده شركت‌های هواپیمایی در سطح هواپیمایی كشور عمل می‌كند.

    طالب‌زاده اظهار كرد: این شركت در تمام فرودگاه‌هایی كه مربوط به فعالیت‌های نفتی است، فعالیت می‌كند. علاوه بر آن در بعضی از فرودگاه‌ها به صورت فروش بلیط، پرواز انجام می‌دهد.

    وی افزود: عمده پروازهای شركت هواپیمایی نفت در فرودگاه‌های تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، كیش، سیری، لاوان، بهرگان، آغاجاری، گچساران، ماهشهر و ایلام انجام می‌شود.

    طالب‌زاده در پاسخ به این پرسش كه آیا برنامه مدونی برای ارتقا سطح كیفی آموزش كاركنان شركت هواپیمایی نفت ایران در نظر گرفته شده است، گفت: خوشبختانه شركت هواپیمایی نفت ایران یكی از معدود شركت‌هایی است كه مسایل ایمنی را نسبت به مسایل اقتصادی در اولویت كاری خود قرار داده است. كادر پروازی این شركت به صورت مداوم، منظم و برنامه‌ریزی شده دوره‌های آموزشی سیمولاتور (دستگاه شبیه‌ساز) را در خارج از كشور فرا می‌گیرند.

    مدیرعامل شركت هواپیمایی نفت ایران اظهار كرد: علاوه بر این موضوع همكاران فنی شركت در خارج از كشور و در محل كارخانه‌های سازنده هواپیما با دوره‌های آموزشی استاندارد هواپیمایی آشنا می‌شوند. كارخانه‌های سازنده، استانداردهایی را برای تعمیرات، نگهداری و پروازهای هواپیماهای ساخته شده‌ در نظر می‌گیرند و ما ناچار به رعایت این استانداردها هستیم.

    وی افزود: شركت هواپیمایی نفت ایران یكی از معدود شركت‌هایی است كه هواپیماهای آن ملكی است و هیچ گونه هواپیمای اجاره‌ای در اختیار آن نیست. ما معتقد هستیم به هر میزان كه فرد خارجی وارد كشور شود به همان میزان اشتغال از جوانان كشور دریغ می‌شود. اقدام بسیاری از شركت‌های هواپیمایی كه هواپیماهای بلوك شرق را به همراه خلبان و كادر فنی وارد كشور می‌كنند موجب صرف بودجه مملكت می‌شود بدون این‌كه تكنولوژی منتقل شود و زمینه ارتقا درجه و اشتغال جوانان در كشور فراهم شود.

    عدم توجه به بومی‌گرایی در صنعت هواپیمایی كشور
    طالب‌زاده گفت: در صنعت هواپیمایی كشور از عنصر بومی‌گرایی بهره‌گیری نمی‌شود. در حال حاضر نیز بسیاری از شركت‌های هواپیمایی كشور با دارا بودن كادر پرواز خارجی و كادر فنی خارجی در كشور فعالیت می‌كنند. هواپیماهای توپولوف حدود 20 سال است كه در كشور به پرواز در می‌آیند اما آیا تا به حال شنیده‌اید كه یك هواپیمای توپولوف در ایران اورحال (تعمیر) شده است در حالی كه در آشیانه شركت هواپیمایی نفت ایران، تعمیر هواپیمای فوكر تا چك a، b و 1c و ‍c2 توسط شركت انجام می‌شود و هیچ گونه هواپیمایی به خارج از كشور فرستاده نمی‌شود.

    وی اظهاركرد: در 2سال گذشته كه هواپیماهای فوكر 100توسط شركت هواپیمایی نفت ایران وارد كشور شدند، این شركت خلبان فوكر 100نداشت اما در حال حاضر حدود 20 خلبان و كمك خلبان ایرانی فوكر 100توسط شركت هواپیمایی نفت ایران آموزش دیده‌اند. حدود 20مهندس در رشته‌های تعمیرات بدنه، موتور، ابیونیك و الكتریك برای كسب تخصص به خارج از كشور اعزام شدند و در حال حاضر در كشور فعالیت می‌كنند.

    طالب‌زاده ادامه‌داد: تمام اقدامات هواپیمایی در شركت هواپیمایی ایران توسط نیروهای متخصص و بومی كشور انجام می‌شود. البته در مقاطعی نیز از علم كارشناسان خارجی استفاده می‌كنیم و این موضوع را بد نمی‌دانیم. به دلیل این‌كه علم مرز نمی‌شناسد. البته ما كسی را از خارج كشور جذب می‌كنیم كه در ابتدا مشكل هواپیمایی ما را حل كند و در كنار آن نیروهای ما را نیز آموزش دهد تا فعالیت وی با انتقال تكنولوژی همراه باشد.

    وی در ادامه به برنامه‌های توسعه‌ای شركت هواپیمایی نفت ایران اشاره و خاطرنشان‌ كرد: برنامه‌های توسعه‌ای شركت شامل 2برنامه سه ساله و پنج ساله می‌شود. برنامه سه ساله شركت در مدت 2سال انجام شد و به لطف خدا مراحل تخصصی، تربیت نیروی انسانی، ‌تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز این طرح حدود 80درصد آماده شده است.

    طالب‌زاده‌ بیان ‌كرد: تمام هواپیماهای این شركت به جز هواپیماهایی كه ناچارا به دلیل تعمیر و نگهداری روی زمین نگه داشته می‌شوند، پرواز می‌كنند. خرید 6فروند هواپیما، 2فروند فوكر 50، چهار فروند فوكر 100 و در واقع تامین زیر ساخت‌های لازم از نظر تربیت نیروی انسانی، مكان‌یابی و ایجاد دانش لازم برای نگهداری، پرواز و استانداردسازی كه از همه عوامل مهم‌تر است، از جمله موضوعات مهم در طرح سه ساله توسعه‌ای شركت بوده است.

    خرید هواپیمای پهن‌پیكر از طرح‌های برنامه توسعه پنج‌ساله شركت
    وی عنوان‌كرد: در صورت حمایت مسوولان رده بالای شركت سرمایه گذاری، هم‌چون گذشته، برنامه توسعه‌ای پنج ساله شركت از سال آینده آغاز می‌شود. خرید سه فروند هواپیمای پهن‌پیكر با بیش از 150صندلی كه هنوز نوع هواپیمای آن مشخص نشده، برنامه اصلی ما در طرح پنج ساله شركت محسوب می‌شود.

    طالب‌زاده در پاسخ به این پرسش كه آیا خدمات پروازی این شركت تنها در قالب شركت نفت انجام می‌شود یا این‌كه محدودیتی برای خدمات‌رسانی به دیگر مراكز وجود دارد یا خیر، خاطرنشان‌كرد: این شركت در گذشته یك شركت منطقه‌ای بوده و تنها در منطقه جنوب و برای شركت نفت پروازهایی را انجام می‌داده است. به همین دلیل امكان داشتن سیستم مكانیزه و یا برقراری ارتباط با مردم وجود نداشته است. اما اخیرا خوشبختانه با توجه به سیستم ارتباطی كه ایجاد شده، این شركت با حدود120دفتر فروش بلیط در تهران و شهرستان‌های كشور قرارداد منعقد كرده است كه به‌زودی مردم می توانند از طریق اینترنت بلیط‌های این شركت را دریافت كنند و وارد شبكه شوند.

    وی ادامه‌ داد: دفاتر فروش بلیط شركت‌ هواپیمایی نفت ایران در استان تهران، اهواز و شیراز ایجاد شده است و مسافران می‌توانند برای دریافت بلیط به این دفاتر مراجعه كنند.

    وی در زمینه این‌كه آیا پروازها و فروش بلیط این شركت در مسیر اهواز كه یك مسیر پر ترافیك است موجب كاهش ترافیك شده است یا خیر؟ خاطرنشان‌كرد: این پروازها در كاهش ترافیك مسیر اهواز به دیگر نقاط استان بسیار موثر بوده است. بنابر اعلام مدیر فرودگاه اهواز با خارج كردن هواپیماهای اجاره‌ای توپولوف از صنعت هواپیمایی، حدود5000 صندلی كم شده است ولی فرودگاه اهواز با این وضعیت، با مشكلی روبه رو نشده است.

    طالب‌زاده گفت: در حال حاضر سیستم بازرگانی شركت هواپیمایی نفت ایران به گونه‌ای آموزش دیده است كه به محض این‌كه متوجه زیاد بودن مسافر در فرودگاه اهواز شود پرواز فوق‌العاده برای این فرودگاه در نظر می‌گیرد. البته این موضوع یك امتیاز بزرگ برای استان خوزستان است كه چنین امكاناتی با 9فروند هواپیما در استان وجود دارد. اما با وجود نظرات مثبت مسوولان استان، تاكنون كمكی از هیچ دستگاهی به ما نشده است.

    وی افزود: استان خوزستان می‌تواند از وجود شركت هواپیمایی نفت استفاده‌های مثبتی داشته باشد. كمتر استانی در كشور وجود دارد كه در مركز آن این تعداد هواپیمای آماده كار وجود دارد. در مواقع حوادث و به ویژه در چهار انفجار اخیر كشور كه در مناطقی همچون ایلام، خارك، اهواز و مشهد رخ داد، هواپیمایی كه بلافاصله پس از وقوع حادثه برای كمك به مجروحان در محل حادثه مستقر شد، متعلق به شركت هواپیمایی نفت ایران بوده است و این موضوع برای این شركت یك افتخار محسوب می‌شود. پس از مجموعه نفت، استان خوزستان برای ما در اولویت خدمات‌رسانی قرار دارد.

    وجود مشكلات بانكی و تامین قطعه به دلیل تحریم
    وی با بیان این‌كه شركت هواپیمایی نفت ایران جزو كوچكی از اقتصاد بزرگ كشور است، گفت: مسایل مرتبط با تحریم‌ها یكی از مشكلاتی است كه این شركت با آن رو به رو است. به دلیل مشكلات ناشی از تحریم بانكی نمی‌توانیم پولی را برای خرید قطعات مورد نیاز شركت حواله كنیم. تحریم قطعه نیز مشكل دیگری است كه شركت‌های سازنده اجازه ندارند قطعات را به شركت ما بدهند. این شركت‌ها بعضا قول مساعد می‌دهند اما پس از آن پشیمان می‌شوند و می‌گویند به دلیل تحریم‌ نمی‌توانیم قطعات خود را به شركت شما بدهیم.

    نرخ بلیط، موضوع بحرانی شركت‌های هواپیمایی كشور
    طالب‌زاده تصریح‌كرد: آشنایی نداشتن مسوولان گمرك كشور با قطعات هواپیما، یكی دیگر از مشكلات شركت است و گمرك كشور در این زمینه همكاری لازم را انجام نمی‌دهد. البته تحریم اصلی داخلی ما به مساله نرخ بلیط مربوط می‌شود كه در واقع یك بحران عمومی و مهم برای شركت‌های هواپیمایی محسوب می‌شود. بعضی از شركت‌های داخلی توانایی پرداخت حقوق كاركنان خود را ندارند و این موضوع نیز به ثابت شدن قیمت بلیط هواپیما در مدت سه سال گذشته باز می گردد.

    وی با اشاره به این‌كه در حال حاضر، سن ناوگان هواپیمایی كشور بالای 20سال است، خاطرنشان‌كرد: شان و جایگاه كشور ما ایجاب می‌كند كه حداكثر سن فعالیت ناوگان هواپیمایی كشور، پنج سال باشد. از مسوولان می‌خواهیم كه برای ایمنی، آسایش، رفاه و آینده مردم به فریاد شركت‌های هواپیمایی برسند.

    تامین 60درصد نیاز مجموعه نفت توسط شركت هواپیمایی نفت ایران
    طالب‌زاده درخصوص این‌كه شركت هواپیمایی نفت ایران چه درصدی از نیازهای شركت نفت را پوشش می‌دهد و آیا این تعامل، تعاملی نظام‌مند است، گفت:‌ حدود60درصد از خدماتی كه وزارت نفت نیاز دارد از طریق شركت هواپیمایی نفت ایران و دیگر شركت‌های همكار انجام می‌شود. بسیاری از شركت‌های هواپیمایی هم‌چون ایران ایر و آسمان با ما همكاری نزدیك دارند اما این همكاری‌ها یك جانبه است و هیچ كمكی نه به صورت مستقیم و نه از سوی شركت‌های نفتی به ما نشده است.

    وی ادامه‌ داد: بهای سرویس‌دهی شركت هواپیمایی نفت ایران به شركت‌های نفتی بعضا در فواصل زمانی شش ماهه و یا یك‌ساله پرداخت می‌شود و این وضعیت، وضعیت مطلوب و رضایت بخشی برای شركت نیست.

    طالب‌زاده افزود: در واقع مصلحت كشور به این است كه از شركت‌هایی هم‌چون نفت كه خصوصی هستند و سرمایه مردمی دارند و از پروازهای استاندارد و سوابق خوبی برخوردار هستند، حمایت شود. شركت این توانایی را دارد كه با خریداری هواپیماهای بزرگ، پروازهای كل استان را برای سفرهای خارجی و زیارتی تحت پوشش قرار دهد و این موضوع حتی با استفاده از بودجه استانی امكان پذیر است.

    وی اظهار‌ كرد: با وجود خدماتی كه شركت هواپیمایی نفت ایران به استان و مجموعه شركت نفت ارایه داده است متاسفانه مورد حمایت لازم قرار نگرفته است.

    طالب‌زاده در ادامه به برنامه‌های شركت درخصوص مشتری‌مداری و پوشش حوزه‌های جدید اشاره و خاطرنشان‌كرد: ما در یك بازار آزاد تجارت فعالیت می‌كنیم. این حق انتخاب برای مسوولان استان محفوظ است كه هواپیماهای بلوك شرق با كیفیت پایین و وضعیت تعمیر و نگهداری نامشخص را با نرخ ارزان تر انتخاب كنند یا این‌كه هواپیمای غربی استاندارد را برای سفرهای زیارتی و خارجی استان برگزینند. هواپیماهای شركت هواپیمایی نفت ایران، هواپیماهای روز دنیا و اروپا هستند. به دلیل این‌كه این هواپیماها در سرویس‌های اروپای مركزی، پرواز می‌كردند و طبیعتا هزینه پرواز با چنین هواپیما‌هایی بالا است.

    مدیرعامل شركت هواپیمایی نفت ایران با بیان‌ این‌كه بر اساس آخرین آمار مدت زمان پروازهای این شركت حدود1450ساعت در هر ماه است، گفت: شركت هواپیمایی نفت ایران توانایی تعمیر و نگهداری هواپیماهای مشابه شركت خود را دارد.

    طالب‌زاده اظهار كرد: تمام شركت‌های مجموعه نفت در جهان دارای شركت‌های اختصاصی هواپیمایی نفت هستند. به عنوان مثال كشور روسیه سه شركت هواپیمایی برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خود اختصاص داده است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، تنها یكی از شركت‌های هواپیمایی روسیه كه متعلق به بخش پتروشیمی بوده دارای حدود 97فروند هواپیمای پهن‌پیكر است. همچنین كشوری هم‌چون اندونزی دارای 120فروند هواپیمای سبك و متوسط است. تمام شركت‌های نفتی دنیا برای حمل مواد و جابه جایی مسافران خود از شركت‌ها و هواپیماهای اختصاصی استفاده می‌كنند.

    ملی نبودن صنعت ساخت هواپیما در دنیا
    وی افزود: صنعت هواپیمایی یك صنعت بسیار پیچیده‌ای است. با توجه به امكاناتی كه در اختیار شركت هواپیمایی است وظیفه ما در مقابل این امكانات تعمیر، نگهداری و برقراری پرواز ایمن با استفاده از این امكانات است. اصولا صنعت ساخت هواپیما در هیچ جای دنیا یك صنعت ملی نیست. به عنوان مثال هواپیمای ایرباس اروپایی است اما بخش‌های عمده آن ساخت امریكا است.

    مدیرعامل شركت هواپیمایی نفت ایران یادآورشد: البته تمام مسوولان كشور در زمینه این‌كه هر هواپیما در كشور قبل از انجام پرواز از نظر ایمنی و نداشتن نقص قطعات بررسی شود، تلاش می‌كنند. ما نیز به عنوان یك شركت قانون‌مند تمام تلاش خود را برای رعایت ایمنی قبل از پرواز به كار می‌گیریم و معتقد هستیم كه اگر این موضوع را رعایت كنیم منافع آن بسیار بهتر از حادثه احتمالی آن است.



    مرجع : خبرگزاری ايسنا
    #1 ارسال شده در تاريخ October 26th, 2010 در ساعت 10:24:18

  2. The Following 2 Users Say Thank You to Amiralikarimi For This Useful Post:

    mona (October 26th, 2010), سجیل (October 31st, 2010)

??????? ?????

  1. ????: 0
    ????? ?????: July 11th, 2011, 12:54:09
  2. اشنایی با بالگرد شناسایی Bell-OH Kiowa
    ???? بهرام 0098 ?? ????? بالگردهای نظامی
    ????: 0
    ????? ?????: January 31st, 2010, 15:29:44
  3. آشنایی با تیم آکروجت نیروی هوایی عربستان سعودی (Saudi Hawks)
    ???? foxbat ?? ????? نیروی هوایی کشورهای دیگر
    ????: 0
    ????? ?????: December 14th, 2007, 02:54:16

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0