برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 2 ?? 2
dqw
  1. mona ?????? ??
    mona

    هوانورد ارشد- مدير سابق
    September 2009
    Iran
    985
    تعداد تشکر : 13,048
    Thanked 4,746 Times in 981 Posts

    ??? ??? ايمني پرواز با شبكه‌ تارهاي عنكبوتي



    محققان اميدوارند در آينده نزديك شبكه حسگر نويني را با الهام از تارهاي عنكبوت توسعه بخشند كه مي‌تواند تا حدود 265برابر اندازه اصلي‌اش گسترش و امتداد يابد. اين تار‌هاي هوشمند قرار است با هدف ايجاد پوششي به دور هواپيماها و ديگر ادوات و دستگاه‌ها، مرزهاي جديدي از كارآمدي پرواز و بررسي كاركردهاي داخلي را از طريق امواج مافوق صوت به ارمغان بياورند.


    محققان مي‌گويند در آينده نزديك مي‌توان هواپيماها را با پوششي همانند تارعنكبوت تجهيز كرد كه قادر است به‌طور هوشمندانه و با احساس فشار و درجه حرارت هرگونه مشكلات بالقوه بر سر راه ناوبري و عزيمت هواپيماها را كنترل و بررسي كند. دانشمندان دانشگاه استنفورد با الهام از رشته‌هاي بسيار ظريف و لعاب‌دار تارهاي عنكبوت توانسته‌اند شبكه تورمانند فوق‌العاده ظريفي از حسگرهاي دما و فشار را توسعه بخشند كه مي‌تواند ظهور سامانه‌هاي بررسيگري نويني را براي عرصه پرواز و هوانوردي آينده نويد دهد.

    در واقع اين حسگرها كه همانند لفاف توري هوشمند يك هواپيما را در خود مي‌پيچند، مي‌تواند هواپيماها را در امر كنترل و بررسي كاركرد مطلوب سامانه‌هاي داخلي‌شان ياري كند. به بيان ديگر، اضافه شدن اين درجه از آگاهي و هوشياري به كل سامانه پروازي مي‌تواند با رديابي و اطلاع از شكاف‌ها و رخنه‌هاي ميكروسكوپي جلوي گسترش و توسعه آنها به سوي خرابي‌هاي فاجعه‌بار را بگيرد. ضمن اين كه فناوري نوين شبكه هوشمند تار عنكبوتي مي‌تواند فراتر از هواپيماهاي آينده، ظهور نسل جديدي از خودروهاي هوشمند، دستگاه‌هاي بسته‌بندي و ادوات پزشكي را نويدبخش باشد.

    در همين خصوص، فوكو چانگ به عنوان دانشمندي كه اين حسگرها را توسعه بخشيده، در تعريف اين فناوري جديد به عبارت جالب توجهي در ژورنال تخصصي مواد پيشرفته اشاره كرده و مي‌گويد: «هدف ما ساخت هواپيماهايي است كه مثل پرندگان پرواز مي‌كنند. هواپيماهايي كه درست همانند پرندگان تمامي اطلاعات حسگري درباره آنچه پيرامونشان در حال روي دادن است را دارند.»

    هواپيما و پرندگان هر دو از روش‌هاي گوناگوني براي حس كردن محيط‌شان برخوردارند. به عنوان مثال، پرندگان چشم براي ديدن، گوش براي شنيدن و دهان براي صحبت كردن يا آواز خواندن دارند. از طرفي هواپيما نسخه‌هاي بدل مخصوص خودشان از اين اندام‌ها را يدك مي‌كشند؛ مثل رادار براي جمع‌آوري اطلاعات درباره محيط فيزيكي پيرامون و راديو براي ارتباط برقرار كردن.

    اما با وجود چنين قابليت‌هايي هواپيماها فاقد اعصاب هستند. به عبارتي هواپيماها برخلاف پرندگان براي حس كردن تغييراتي كه در درون بدنشان اتفاق مي‌افتد، راه و روشي ندارند. به عنوان مثال، يك پرنده در زمان شيرجه رفتن قادر است از طريق اعصاب و ساير بافت‌ها حس كند كه فشار وارده تا چه حدي بالاست و در صورت لزوم قبل از آن كه استخوان‌هايش خرد شود، خودش را بالا بكشد. اما اين شبكه توري جديد الهام گرفته شده از تار عنكبوت دو حس حياتي را براي هواپيماها به ارمغان مي‌آورد كه پرندگان ميليون‌ها سال است از آنها برخوردارند: حس فشار و دما. اين شبكه جديد محتوي ساختارهاي ظريفي است كه به ادعاي سازندگانش مي‌تواند درجه حرارت را در طول كل بدنه هواپيما اندازه‌گيري كرده يا فشار هواي جاري در اطراف بال هواپيما را ترسيم كند.

    در خصوص مكانيسم و ساختار اين پوشش هوشمند بايد گفت، اين حسگر جديد نوعي پليمر پلاستيك (شكل‌پذير) است كه دسته‌اي از حسگرهاي طلا در نوك آن مستقر شده‌اند و كار بررسي جداره هواپيما را انجام مي‌دهند؛ البته دانشمندان دانشگاه استنفورد از قبل روي توسعه فناوري جالبي مشغول به كار هستند كه مشابه روشي كه زنان باردار را قادر به تماشاي نوزاد درون رحم‌شان مي‌كند، براي خلبانان نيز امكان به تصوير كشيدن بخش دروني هواپيما را فراهم مي‌كند. به اين ترتيب خلبانان و مهندسان پرواز قادرند از طريق تماشاي اوضاع و احوال دروني هواپيما، كنترل پيوسته و موثري از نحوه كاركرد سامانه‌هاي پروازي داشته و مرتبا در جريان امور داخلي هواپيما قرار گيرند. محققان معتقدند با دستيابي به چنين مرزي از كنترل و نظارت مستقيم و همزمان بر شرايط دروني هواپيما، بيش از هر زماني مي‌توان سلامت و ايمني پرواز را تضمين كرد. در واقع با اضافه شدن دستگاه‌هاي پيزوالكتريك متاثر از امواج مافوق صوت به هواپيما، خلبانان مي‌توانند پيكره هواپيما را مرتبا اسكن كرده تا ـ آن‌طور كه توسعه‌دهندگان اين سامانه بررسيگر مدرن ادعا مي‌كنند ـ وجود ترك‌ها و آسيب‌هاي ميكروسكوپي را كشف كرده و قبل از آن‌كه چنين صدماتي به مرز خرابي‌ها و خسارات فاجعه‌بار و تهديدكننده جان مسافران و خدمه پرواز برسد، پشتيباني لازم را به عمل آورند.

    كارشناسان دانش هوانوردي و همچنين دانشمنداني كه از نزديك در جريان اين پژوهش و نتايج آن قرار دارند، همگي معتقدند وجود چنين قابليتي در هواپيماهاي آينده به مفهوم تضمين ايمني و سلامت حمل‌ونقل هوايي خواهد بود. در اين ميان اما موضوعي كه تا حدودي باعث ايجاد نگراني مي‌شود، بحث افزايش بار مفيد هواپيماست. يكي از دغدغه‌هاي هميشگي صنايع هواپيمايي مساله وزن تمام شده هواپيماست كه باعث مي‌شود قبل از مطرح شدن كاربرد هرگونه وسايل و ادوات اضافه بر سازمان كه افزايش وزن هواپيما را در پي خواهد داشت، به پيامدهاي آن توجه شود. بايد در نظر داشت روكش كردن كل پيكره يك هواپيما با حسگرهايي تا اين تعداد و گستردگي بالطبع به وزن آن تا حد معني‌داري اضافه مي‌كند، بنابراين به سوخت بيشتري نياز خواهد بود و اين همان موضوعي است كه شركت‌هاي هواپيمايي همواره دغدغه اجتناب از آن را دارند. اما دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا براي فائق شدن بر اين مشكل چاره‌اي انديشيده‌اند كه بر اساس آن حسگرها را اصطلاحا برهنه مي‌كنند. يعني تا حد ممكن و با حذف 7/99 درصد مواد و مصالح ساختاري تقريبا چيزي از آنها باقي نمي‌گذارند. به اين ترتيب مشكل اضافه وزني كه تصور مي‌شد با استقرار اين حجم از حسگرها و نوارهاي جانبي آنها بر پيكره هواپيما وارد شود، حل خواهد شد.

    اما اين كه چرا اين شبكه حسگري با تار عنكبوت مقايسه و تشبيه مي‌شود از اين قرار است كه وقتي شبكه تور حسگرها در ابتدا ايجاد مي‌شود، شباهتي با يك تار عنكبوت ندارد. اما وقتي روي موضعي مثل بدنه هواپيما كشيده مي‌شود، اين مواد مي‌توانند تا حدود 265 برابر اندازه اصلي‌شان امتداد و گسترش پيدا كنند؛ نتيجه كار ايجاد يك شبكه تورمانند تقريبا نامرئي از سيم‌هاست كه با اين حال محكم و بادوام هستند. به ادعاي محققان، مساحتي معادل 1000 سانتي‌مترمربع از اين مواد مي‌تواند تا حدي‌كه كل يك خودرو را بپوشاند به آساني كش بيايد.

    با اين اوصاف، به گفته دانشمندان فناوري حسگرهاي تار عنكبوتي شكل كه مي‌توانند تماس فيزيكي و درجه حرارت در هواپيما را رديابي كنند، فعلا در آغاز راه خود و ايده‌اي آينده‌نگرانه است. اما اين حسگرهاي مدرن علاوه بر كاربرد در هواپيماها از طيف كاربرد بسيار گسترده و مهمي در آينده نزديك برخوردار خواهند شد و نهايتا مي‌توانند به مقاصد جالب توجه و مهمي از جمله خودروهاي هوشمندتر، پانسمان‌هاي زخم گويايي كه پزشكان را از سرعت بهبود بيمار مطلع مي‌كنند، پيراهن‌هايي كه براي زنان باردار امكان تماشاي نوزاد متولد نشده‌شان را هر زمان كه بخواهند فراهم مي‌كند يا حتي پوست مصنوعي براي ربات‌ها بينجامند.

    مترجم: مهريار ميرنيا
    منبع: Discovery
    جام جم
    ?????? ???? mona : November 5th, 2010 ?? ???? 23:11:29
    خدایا! زندگی از این زیباتر و بهتر دیگه نمی شه.
    شکر شکر شکر


    #1 ارسال شده در تاريخ November 5th, 2010 در ساعت 23:10:12

  2. The Following 6 Users Say Thank You to mona For This Useful Post:

    Ali Pilot (November 6th, 2010), ANADOLU (November 6th, 2010), Eshghe Parvaz (November 6th, 2010), Henrik (November 6th, 2010), Real Flight (November 5th, 2010), SKY MAN (November 5th, 2010)

  3. Henrik ?????? ??
    Henrik
    اخراج
    March 2010
    Montenegro
    322
    تعداد تشکر : 963
    Thanked 866 Times in 289 Posts

    ??? ??? پاسخ: ايمني پرواز با شبكه‌ تارهاي عنكبوتي

    واقعا هیچ چیز خدا بی فایده و بی حکمت نیست این حشرم به این کوچیکی ببینین چی تولید میکنه.واقعا مثل طلا با ارزش این تارها انقدر مقاوم و سبک هستن که در هر کاری قابل استفاده هستن.همونطور که میدونین از این تارها برای جلیقه های ضد گلوله نیز استفاده میشه.
    #2 ارسال شده در تاريخ November 6th, 2010 در ساعت 20:20:21

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0