برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 3 123 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 21
dqw
  1. carol ?????? ??
    carol
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    October 2010
    THR
    569
    تعداد تشکر : 1,002
    Thanked 2,262 Times in 477 Posts

    ??? ??? هواشناسی در پرواز

    جو زمین

    خصوصیات وترکیبات جوComposition of Atmosphere

    لایه گازی شکلی کره زمین را احاطه نموده آتمسفر یا جو نامیده میشود. وزن این لایه سیال

    10*54 به توان 13 تن میباشد. تقریبا نصف کل وزن آتمسفر تا ارتفاع18000 پایی قرار گرفته هر

    یک از گازهای آتمسفر نقش بسیار حیاتی را ایفا مینمایند به طوریکه اگر کره زمین آتمسفر

    نداشت دمای زمین در روز به 93 درجه سانتیگراد ودر شب به 185- درجه سانتیگراد میرسید.

    ترکیبات گازهای جو عبارتنداز:

    1- نیتروژن 78%

    2-اکسیژن 21%

    3- گازهای دیگر 1%

    این مقدار نقش تعیین کننده ای در آتمسفر داردکه مهمترین آنها عبارت انداز: بخار آب

    گازکربنیک -متان -هیدروژن- هلیوم- نئون -آرگون -ازن و...

    همان طوریکه ملاحظه میشود 99 درصد گازهای جو زمین از دو عنصر ازت و اکسیژن تشکیل

    شده .بخارآب گازکربنیک ومتان از گازهای گلخانه ای هستند

    نقش این گازها در حفظ تعادل گرمایی زمین کاملا مشهود است متاسفانه در قرن حاضر به

    علت ازدیاد جمعیت و افزایش آلاینده های مخرب جو زمین به سوی گرم شدن تمایل دارد

    دانشمندان هم اکنون عواقب ناشی از گرم شدن را به مردم دنیا ارائه نموده اند به هر حال

    باید هر نفر به تنهایی ودر نهایت همه مردم دنیا در اصلاح تغییرات اقلیمی تلاش کنند


    ادامه دارد.........


    مولف: دکتر سبحان

    مرکز آموزشهای هوایی هما

    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .
    #1 ارسال شده در تاريخ November 10th, 2010 در ساعت 21:31:57

  2. The Following 4 Users Say Thank You to carol For This Useful Post:

    Ali Pilot (November 16th, 2010), ANADOLU (December 1st, 2010), Real Flight (December 12th, 2010), rezambs2005 (November 4th, 2012)

  3. carol ?????? ??
    carol
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    October 2010
    THR
    569
    تعداد تشکر : 1,002
    Thanked 2,262 Times in 477 Posts

    ??? ??? پاسخ: هواشناسی در پرواز

    ساختمان جو:

    جو زمین بر حسب دما به طبقات زیر تقسیم میشود:

    تروپوسفر:

    تروپوسفر در لغت به معنی کره متغیر است ار تفاع آن به دو عامل زیر بستگی دارد

    1- عرض جغرافیایی

    2- فصل سال

    ارتفاع آن در قطب 20000 پادر عرض متوسط 37000 پا و در استوا 60000 پا میباشد


    خصوصیات مهم لایه تروپوسفر عبارت اند از:

    1- دما با افزایش ارتفاع کاهش می یابد. این حالت از دما را لپس ریت می گویند

    2- نزدیک ترین لایه به زمین است

    3-بیشترین تغییرات جوی در این لایه اتفاق می افتد

    4- فشار با ارتفاع کاهش می یابد

    5-سرعت باد با ارتفاع زیاد میشود

    6- ضخامت آن در تابستان بیشتر از زمستان است

    تروپوپاز:

    مرز بین هوای فعال و مرطوب تروپوسفر و هوای خشک و پایدار استراتوسفر می باشد

    این لایه مرزی یه شکل سرپوشی روی تروپوسفر قرار گرفته از مهمترین خصوصیات آن

    تغییرات ناگهانی منحنی دما میباشد. حداکثر سرعت باد در این قسمت اتفاق می افتد

    که شکسته شدن تروپوپاز عامل اصلی به وجود آمدن بادهای شدید سطوح فوقانی جو

    به نام جت استریم می باشد.

    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .
    #2 ارسال شده در تاريخ November 11th, 2010 در ساعت 22:25:12

  4. The Following 3 Users Say Thank You to carol For This Useful Post:

    Ali Pilot (November 16th, 2010), ANADOLU (December 1st, 2010), Real Flight (December 1st, 2010)

  5. carol ?????? ??
    carol
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    October 2010
    THR
    569
    تعداد تشکر : 1,002
    Thanked 2,262 Times in 477 Posts

    ??? ??? پاسخ: هواشناسی در پرواز

    استراتوسفر:

    به معنای کره لایه لایه میباشد. ارتفاع آن تا 160000 پایی ادامه دارد. در

    این لایه ابتدا دما با ارتفاع کاهش مییابد وسپس در قسمت بالای لایه

    ارتفاع افزایش مییابد. خصوصیات حرارتی این لایه از تاثیر اشعه ماورای

    بنفش مشخص میشود. در استراتوسفر معمولا ابری تشکیل نمیشود

    ولی گاهی قله ابرهای cb وts تا قسمت زیرین آن کشیده میشود رقیق

    بودن آتمسفر در این لایه مقاومت هاو را کاهش میدهد در نتیجه منطقه مناسبی

    برای پرواز هوپیما به شمار میرود....

    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .
    #3 ارسال شده در تاريخ November 14th, 2010 در ساعت 01:20:15

  6. The Following 3 Users Say Thank You to carol For This Useful Post:

    Ali Pilot (November 16th, 2010), ANADOLU (December 1st, 2010), Real Flight (December 1st, 2010)

  7. carol ?????? ??
    carol
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    October 2010
    THR
    569
    تعداد تشکر : 1,002
    Thanked 2,262 Times in 477 Posts

    ??? ??? پاسخ: هواشناسی در پرواز

    در زمستانها بادهای غربی باسرعت تقریبی 70 نات وتابستان ها بادهای

    شرقی با سرعت 40 نات میوزد. در استراتوسفر یکی از شگفت انگیز ترین

    موهبتهای الهی رخ میدهد وآن چیزی نیست به جز یک ترکیب فتوشیمی

    بسیار ساده ولی با اهمیت در ارتفاع 25تا35 کیلومتری اکسیژن مولکولی

    با اکسیژن اتمی ترکیب شده که محصول این واکنش ازن میباشد

    در اثرتابش نور خورشید اشعه ماورای بنفش توسط ازن جذب ودر

    نتیجه این فعل و انفعال به صورت رفت و برگشتی عمل مینماید

    مقدار کم اشعه ماورای بنفش به عنوان عامل اصلی تشکیل

    ویتامین d برای انسان ضروری است که اگر از حد مجاز تجاوز

    کند اثرات بسیار مخربی رادر پی خواهد داشت

    ازن در استراتوسفر مانند یک ف ی ل ت ر جلوی ورود اشعه مخرب

    ماورای بنفش را میگیرد

    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .
    #4 ارسال شده در تاريخ November 16th, 2010 در ساعت 17:13:44

  8. The Following 4 Users Say Thank You to carol For This Useful Post:

    Ali Pilot (November 16th, 2010), ANADOLU (December 1st, 2010), Real Flight (December 1st, 2010), SKY MAN (December 1st, 2010)

  9. carol ?????? ??
    carol
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    October 2010
    THR
    569
    تعداد تشکر : 1,002
    Thanked 2,262 Times in 477 Posts

    ??? ??? پاسخ: هواشناسی در پرواز

    مزوسفر:

    ارتفاع لایه از50 کیلومتر تا 80 کیلومتری ادامه دارد.دما باارتفاع کاهش یافته

    به طوریکه در مزوپاز به 96- درجه سانتی گراد میرسد.

    در نتیجه سردترین منطقه جو زمین مزوپاز است

    ترموسفر:

    از80 کیلومتر به بالا ادامه دارد دراین لایه دما با ارتفاع اقزایش پیدا

    میکند.به علت تشعشع خورشید ووجود اشعه ماواری بنفش دما

    گاهی تا1500 درجه سانتیگراد میرسد

    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .
    #5 ارسال شده در تاريخ November 30th, 2010 در ساعت 23:57:49

  10. The Following 4 Users Say Thank You to carol For This Useful Post:

    ANADOLU (December 1st, 2010), Mahan (December 1st, 2010), Real Flight (December 1st, 2010), SKY MAN (December 1st, 2010)

  11. carol ?????? ??
    carol
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    October 2010
    THR
    569
    تعداد تشکر : 1,002
    Thanked 2,262 Times in 477 Posts

    ??? ??? پاسخ: هواشناسی در پرواز

    اگزوسفر:

    این لایه حدنهایی جواست.در این بخش از اتمسفر ذرات دارای حرکات پرتابی

    بوده که باعث خروج آنها از جوزمین می شود.از نظر علمی بهتراست حدنهایی

    جورا با عددخاصی بیان نکنیم.زیرا پایان جو جایی است که نیروی گریز ازمرکز بر

    نیروی جاذبه غلبه کند.دراین قسمت ازجو شهاب سنگها پس ازبرخورد شکسته

    شده ونورانی می شوند


    یونسفریا کره یونیزه:

    این قسمت از جواز 50 کیلومتری تاحدود 800کیلومتری ادامه دارد.در اثرتابش

    اشعه خورشید واشعه کیهانی گازهای موجود در این قسمت یونیزه میشوند

    یونسفرخود به چهار لایه(d,e,f1,f2) تقسیم میشود که لایه خوبی برای بازتاب

    امواج رادیویی میباشد

    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .
    #6 ارسال شده در تاريخ December 3rd, 2010 در ساعت 14:55:03

  12. The Following 3 Users Say Thank You to carol For This Useful Post:

    ANADOLU (December 14th, 2010), Real Flight (December 12th, 2010), SKY MAN (December 11th, 2010)

  13. carol ?????? ??
    carol
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    October 2010
    THR
    569
    تعداد تشکر : 1,002
    Thanked 2,262 Times in 477 Posts

    ??? ??? پاسخ: هواشناسی در پرواز

    خورشید:

    منبع اصلی انرژی زمین است. تمام پدیده های جوی اثرتغییرات ناشی ازانرژی خورشیدی حاصل

    میشود.در خورشید هیدروژن به هلیوم تبدیل میشود

    e=mc2 مقدار انرژی خورشید که هنگام عبور از طبقات مختلف جو به زمین میرسد اینسولیشن

    نامیده میشود

    این انرژی دارای طول موج های مختلفی است که طیف خورشیدی نامیده میشود

    که به طور خلاصه عبارتنداز:

    امواج رادیویی

    مادون قرمز

    ماورای بنفش

    اشعه ایکس

    اشعه گاما

    اشعه کیهانی



    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .
    #7 ارسال شده در تاريخ December 10th, 2010 در ساعت 23:06:44

  14. The Following 3 Users Say Thank You to carol For This Useful Post:

    ANADOLU (December 14th, 2010), Real Flight (December 12th, 2010), SKY MAN (December 11th, 2010)

  15. carol ?????? ??
    carol
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    October 2010
    THR
    569
    تعداد تشکر : 1,002
    Thanked 2,262 Times in 477 Posts

    ??? ??? پاسخ: هواشناسی در پرواز

    انواع انتقال انرژی :

    تشعشعی:

    این نوع انتقال در اثر تغییرات میدان های الکترومغناطیسی درمسیرهای مختلف بوجود می آید

    هرچه حرارت منبع بیشتر باشد طول موج کوتاه تراست. بنابراین امواج انتشاری خورشید دارای

    طول موج کوتاه می باشند

    هدایتی:

    در این حالت انرژی یا گرما بوسیله ماده منتقل میشود بدون آنکه خودماده انتقال یابد.مانند

    اینکه اگرسر یک میله فلزی را گرم کنیم پس از مدتی سر دیگر آن هم گرم میشود هوای

    کجاور زمین در طی روز با عمل هدایت گرم ودر طی شب با این عمل سرد میشود

    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .
    #8 ارسال شده در تاريخ December 11th, 2010 در ساعت 21:57:42

  16. The Following 4 Users Say Thank You to carol For This Useful Post:

    ANADOLU (December 14th, 2010), Hesam7e7 (December 12th, 2010), Real Flight (December 12th, 2010), SKY MAN (December 11th, 2010)

  17. Hesam7e7 ?????? ??
    Hesam7e7

    کارشناس هوانوردی
    January 2008
    Tehran
    1,140
    تعداد تشکر : 3,041
    Thanked 4,631 Times in 891 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 5

    ??? ??? پاسخ: هواشناسی در پرواز

    دوست گرامی سلام وقت شما به خیر.مطالب خوبی در زمینه هواشناشس قرار داده اید اما یک سوا ل اینکه منبع شما از کجاست و آیا شما هدف آموزشی دارید از ارسال این مطالب؟و سوال بعدی اینکه این مطالب برای آموزش به افراد علاقمند در زمینه مهمانداریست یا عمومی هست؟
    #9 ارسال شده در تاريخ December 12th, 2010 در ساعت 15:54:35

  18. The Following 3 Users Say Thank You to Hesam7e7 For This Useful Post:

    Ali Pilot (December 24th, 2010), ANADOLU (December 14th, 2010), carol (December 13th, 2010)

  19. carol ?????? ??
    carol
    هوانورد نیمه فعال-سرهنگ دوم
    October 2010
    THR
    569
    تعداد تشکر : 1,002
    Thanked 2,262 Times in 477 Posts

    ??? ??? پاسخ: هواشناسی در پرواز

    ??? ??? ????? ???? ???? hesam7e7 ????? ??? ??
    دوست گرامی سلام وقت شما به خیر.مطالب خوبی در زمینه هواشناشس قرار داده اید اما یک سوا ل اینکه منبع شما از کجاست و آیا شما هدف آموزشی دارید از ارسال این مطالب؟و سوال بعدی اینکه این مطالب برای آموزش به افراد علاقمند در زمینه مهمانداریست یا عمومی هست؟
    سلام خدمت شما دوست گرامی

    خدمت شما استاد عزیز عرض کنم که بیشتر مطالب من در تاپیک هایم از جزوه های خودم است

    که در مرکز آموزش هوایی هما خوانده ام..بحث آموزش نیست چون کسی که اقدام به آموزش میکند

    باید از نظر اطلاعاتی در سطح عالی باشه من فقط یک فارغ التحصیل رشته مهمانداری با رتبه بالا

    هستم و فقط منظور از گذاشتن جزو هایم در اختیار دوستان بالابردن سطح علمی عزیزان و آشنایی

    آنها

    همان طور که مستحضر هستید هواشناسی یکی از دروس مشترک برای بچه های مهمانداری و خلبانی

    است ناگفته نماند که دانشجویان مهمانداری دروس را به صورت مختصر تر از خلبانی ها میخوانند پس میتوان

    گفت که برای دوستان این تاپیک میتواند مفید باشد

    ومن همین جا از دوستان خلبان درخواست دارم که دراین زمینه من را یاری بفرمایند و تاپیک را تکمیل کنیم

    منبع این جزوه:

    هواشناسی در پرواز

    مولف:

    دکتر ایرج سبحان

    یاعلی


    خوب گوش کردن را ياد بگيريم
    گاه فرصتها بسيار آهسته در ميزنند . .
    #10 ارسال شده در تاريخ December 13th, 2010 در ساعت 11:54:44

  20. The Following User Says Thank You to carol For This Useful Post:

    ANADOLU (December 14th, 2010)

???? 1 ?? 3 123 ??????????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0