برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. number1 ?????? ??
    number1
    هوانورد ارشد - سرهنگ دوم
    December 2009
    nakoja
    722
    تعداد تشکر : 1,433
    Thanked 2,240 Times in 630 Posts

    ??? ??? تخمين تعداد هواپيماهاي مورد نياز در ناوگان هوايي ايران

    تخمين تعداد هواپيماهاي مورد نياز در ناوگان هوايي كشور با توجه به سه عامل زير قابل بررسي است:

    • سرانه‌ي هواپيما در كشور و مقايسه‌ي آن با وضعيت مطلوب؛
    • رشد متوسط 5% در اقتصاد كشور و نياز به رشد 5% در تعداد هواپيماهاي ناوگان هوايي كشور؛
    • سن متوسط ناوگان هوايي كشور و پيش‌بيني زمان نياز به تعويض هواپيماهاي فرسوده.

    منظور از سرانه‌ي هواپيما، تعداد هواپيماهاي عملياتي به ازاي هر يك ميليون نفر جمعيت است. اين شاخص را مي‌توان با توجه به تعداد هواپيماها و جمعيت هر كشور محاسبه كرد. مقايسه‌ي اين شاخص بين كشورهاي مختلف ميزان دسترسي مردم به هواپيما و سفرهاي هوايي را در مناطق مختلف جهان نشان مي‌دهد.
    در اين گزارش با توجه به سه عامل فوق، تعداد هواپيماهاي مورد نياز در كشور در ده سال آينده (تا پايان سال 1397) محاسبه مي‌شود. براي اين منظور، در ابتدا سرانه‌ي مطلوب هواپيما (با توجه به وضعيت اين شاخص در كشورهاي منطقه) تعيين مي‌شود و بر اين اساس تعداد هواپيماي مورد نياز محاسبه مي‌گردد. تأمين اين تعداد هواپيما، به معناي دست‌يابي به وضعيت فعلي كشورهاي همسايه در اين شاخص است. لذا در مرحله‌ي بعد با توجه به رشد متوسط 5% در اقتصاد كشور، تعداد هواپيماهاي متناسب با اين رشد تا سال 1397 محاسبه مي‌شود. در مرحله‌ي آخر نيز تعداد هواپيماهاي موجود كه تا سال 1397 همچنان عملياتي مي‌مانند (هواپيماهايي كه عمر كمي دارند و تا 10 سال آتي همچنان بكار گرفته خواهند شد)، از تعداد كل هواپيماهاي مورد نياز كسر مي‌شود.


    1- سرانه‌ي هواپيما
    در جدول زير تعداد هواپيماها و سرانه‌ي هواپيما به ازاي هر 1000000 نفر جمعيت براي برخي از كشورها نمايش داده شده است. در اين جدول امارات متحده عربي با 91.7 هواپيما به ازاي هر يك ميليون جمعيت بيشترين و هند با0.4 هواپيما به ازاي هر يك ميليون جمعيت كمترين سرانه‌ي هواپيما را به خود اختصاص داده‌اند. ايران نيز با 1.6 هواپيما به ازاي هر يك ميليون جمعيت در رده‌هاي پايين جدول قرار دارد.



    سرانه‌ي هواپيما در برخي كشورهاي منتخب


    در اين جدول، نكات جالبي به چشم مي‌خورد. از جمله اينكه آذربايجان كه زماني بخشي از ايران بوده و سال‌ها نيز زير نظر حكومت شوروي قرار داشته، هم‌اكنون داراي سرانه‌ي هواپيماي بيش از ايران است. و نكته‌ي ديگر اينكه در كشورهايي كه صنعت توريسم رونق بيشتري دارد (مثل امارات و سنگاپور) سرانه‌ي هواپيما بسيار بالاست.
    مسلماً رسيدن به سرانه‌ي بالاي 20 هواپيما (مانند امارات، قطر، سنگاپور، آمريكا و استراليا) در يك بازه‌ي 10 ساله بسيار دشوار و يا ناممكن است. اما با توجه به چشم‌انداز 1404 كه رسيدن به جايگاه نخست در منطقه را هدف قرار داده است، بايد سرانه‌ي هواپيما در ايران به سرانه‌ي كشور تركيه يعني 3.4 هواپيما برسد. بنابراين تعداد مطلوب ناوگان هوايي ايران در سال 1397 به شرح زير خواهد بود:
    جمعيت ايران در سال 1397: 73959623 = 14(0.6% + 1) * 68017860
    تعداد هواپيما با سرانه‌ي 4/3: فروند 251 = 1000000 /4.3* 73959623
    (تأمين اين تعداد هواپيما براي ناوگان ايران تا سال 1397، به معناي رسيدن به سرانه‌ي فعلي كشور تركيه است.)

    2- رشد تقاضا
    شاخص اقتصاد كشور سالانه در حدود 5% رشد داشته است و طبق برنامه‌ها اين رشد بايد ادامه يابد. معمولاً در تمام كشورها، رشد تقاضا براي حمل و نقل هوايي متناسب با رشد اقتصادي است. با اين اوصاف اگر بخواهيم در سال 1397 ناوگان هوايي ما پاسخگوي تقاضاي كشور در آن سال باشد بايد تعداد ناوگان با اين ضريب افزايش يابد:
    فروند 409 = 10(0.05 + 1) * 251

    3- سن متوسط ناوگان ايران
    عمر متوسط ناوگان هوايي ايران در سال 1387 حدود 22.4 سال بوده است. با توجه به اينكه عمر مفيد يك هواپيما حدود 30 سال است، تا سال 1397 تمام ناوگان ايران بازنشسته خواهد شد.

    4- جمع‌بندي
    با توجه به اينكه ناوگان هوايي فعلي ايران تا سال 1397 بازنشسته خواهد شد، 409 فروند هواپيما بايد طي 10 سال آتي تأمين گردد(تعداد هواپيماي محاسبه شده در اين بخش شامل تمام انواع هواپيما است و محاسبه‌ي تعداد هواپيماهاي مورد نياز در رده‌هاي مختلف در پروژه انجام خواهد گرفت.). با در نظر گرفتن قيمت متوسط هر فروند هواپيما معادل 90 ميليون دلار، ميزان سرمايه‌گذاري لازم براي تأمين اين تعداد هواپيما برابر است با:
    $ 36810000000 = 90000000 * 409
    البته اگر اين تعداد هواپيما را با خريد هواپيماهاي دست‌دوم با عمر متوسط 5 سال تأمين كنيم، اين هزينه به حدود نصف، يعني حدود 18 ميليارد دلار قابل كاهش است (درآمد نفتي ايران، با در نظر گرفتن هر بشكه 40 دلار، سالانه حدود 50 ميليارد دلار است).
    با بررسي دقيق‌تر اين اعداد، بايد دانست كه جايي براي اشتباه در تأمين هواپيما وجود ندارد. نيازهاي بازار حمل و نقل هوايي ايران آن قدر گسترده است و سرمايه‌هاي لازم براي تأمين هواپيما آن قدر بالاست كه هر اشتباهي در تصميم‌گيري به معناي از دست دادن بسياري از منابع و ديرتر رسيدن به وضعيت مطلوب است. علم اقتصاد، علم تخصيص منابع محدود به نيازهاي نامحدود است و لازم است با بهره‌گيري از محاسبات اقتصادي و مالي در كنار ارزيابي‌هاي فني و ايمني، هواپيماهاي مناسب از نظر ايمني و مقرون به صرفه را وارد ناوگان هوايي كشور كرد


    با تشکر از امیر توکلی کاشی

    منبع سایت رها



    ?????? ???? number1 : November 13th, 2010 ?? ???? 12:01:03
    دیگران را ببخش نه بخاطر اینکه مستحق بخشش هسن بخاطر اینکه تو مستحق آرامشی
    #1 ارسال شده در تاريخ November 13th, 2010 در ساعت 11:22:38

  2. The Following 3 Users Say Thank You to number1 For This Useful Post:

    Amiralikarimi (November 13th, 2010), behi_pilot (November 13th, 2010), W mahan 5 (November 13th, 2010)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0