برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 4 1234 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 40
dqw
  1. behnaz ?????? ??
    behnaz

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    October 2010
    tehran
    57
    تعداد تشکر : 108
    Thanked 368 Times in 58 Posts

    ??? ??? تعمير و نگهداري هواپيما

    سال 1903 وقتي نخستين هواپيما توسط برادارن رايت به پرواز درآمد،‌ مهمترين دغدغه آنها حفظ سلامت و ايمني هواپيما و سرنشينان آن بود. امروز نيز پس از گذشت يك قرن در حالي كه بشر به اعماق فضاي خارج از جو زمين راه گشوده و به نرمي بر ماه فرود آمده است, سفينه‌هاي فضايي بدون سرنشين، سياره‌هاي مريخ، زهره, زحل و ... را عكس‌برداري و مطالعه كرده‌اند و هواپيماها در كوتاه‌ترين زمان اقيانوس‌ها و قاره‌هارا در مي‌نوردند؛ هنوز مهمترين مسأله براي كارخانه‌هاي هواپيماسازي و شركت‌هاي هواپيمايي، پروازي ايمن و مطمئن است.امّا چگونه مي‌توان سلامت و ايمني يك پرواز را تضمين كرد؟ يكي از مهمترين كارها در اين زمينه، اطمينان از سلامت كامل بدنه، موتور و سيستم‌هاي داخلي يك هواپيما است. كاري كه توسط متخصصان تعمير و نگهداري هواپيما انجام مي‌گيرد.

    دانشجويان رشته تعمير و نگهداري هواپيما در چهار بخش، اطلاعات پايه را كسب مي‌كنند كه اين چهار بخش عبارتند از:

    الف) زبان انگليسي،‌ زيرا اكثر كتب درسي اين رشته به زبان انگليسي است.

    ب) دانش عمومي و پايه، شامل : فيزيك، مكانيك،‌ ترموديناميك و ...

    پ) دانش تخصصي، شامل :

    آئروديناميك، موتور جت، موتور پيستوله، بدنه هواپيما، سيستم‌هاي آلات دقيق هواپيما (دانشجويان كارگاه‌هاي عملي اين دروس را نيز مي‌گذرانند.)

    ت) كارگاه‌هاي تخصصي كه شامل دروس عملي درس‌هاي تخصصي مي‌شود.پس از پايان تحصيلات دانشگاهي نيز فارغ‌التحصيلان اين رشته به هواپيمايي كشوري معرفي مي‌شوند تا در آزمون نهايي موتور يا بدنه هواپيما شركت كنند و در صورت موفقيت در اين آزمون، به آنها مدرك پايه داده مي‌شود كه براساس اين مدرك مي‌توانند در شركت‌هاي حمل و نقل هوايي يا كارخانه‌هاي تعمير موتور و بدنه هواپيما استخدام ‌شوند.
    گفتني است كه بسياري از متخصصان تعمير و نگهداري هواپيما پس از چند سال فعاليت در يك شركت يا كارخانه، و به دست آوردن تجربه و تخصص لازم،‌ براساس نياز شركت يا كارخانه مورد نظر براي آزمون تخصصي به هواپيمايي كشوري معرفي مي‌شوند. براي مثال يك متخصص تعمير و نگهداري هواپيما امكان دارد براي تخصص موتور بوئينگ 747 يا بدنه ايرباس و موارد ديگر به هواپيما كشوري معرفي شود و در صورتي كه در آزمون تخصصي اين رشته موفق گردد به او مدرك تخصصي داده مي‌شود و براساس اين مدرك مي‌تواند به هواپيمايي كه در آن تخصص پيدا كرده است،‌ اجازه پرواز دهد و از لحاظ فني، صلاحيت پرواز هواپيماي مورد نظر را تأييد نمايد.


    توانايي‌هاي لازم :

    متخصص تعمير و نگهداري هواپيما را مي‌توان پزشك هواپيما دانست چون همان‌طور كه پزشك بايد بدن انسان را كاملاً بشناسد، يك متخصص تعمير و نگهداري هواپيما نيز بايد تمام اجزاي هواپيما را بشناسد تا اگر مشكلي پيش آمد، متوجه شود كه اين مشكل مربوط به كدام قطعه است و با تعمير يا تعويض قطعه مورد نظر، ايمني يك پرواز را تضمين كند. از همين‌رو دانشجوي اين رشته بايد خلاقيت، پشتكار و علاقه فراوان به كارهاي فني داشته باشد تا بتواند دروس متفاوت و متنوع اين رشته را با موفقيت مطالعه كرده و در نهايت متخصص توانمندي شود.همچنين دانشجوي اين رشته بايد به رياضيات و فيزيك و مكانيك علاقه‌مند باشد. در ضمن دانشجويي كه به فكر پشت ميزنشيني و كاري تميز و مرتب و خارج از محيط كارگاه باشد، در اين رشته موفق نخواهد شد. دانشجوي تعمير و نگهداري هواپيما بايد لباس كار بپوشد و از كارهاي بسيار ساده كارگاه حتي شستن قطعات هواپيما شروع كند و به تدريج مطالب را فرا بگيرد؛ بدون اين كه از كار كردن و فعاليت در كارگاه ابايي داشته باشد.گفتني است كه رشته تعمير و نگهداري هواپيما تنها از بين داوطلبان مرد دانشجو مي‌پذيرد.

    موقعيت شغلي در ايران :

    سازمان هواپيمايي ناظر و كنترل كننده صنعت تعمير و نگهداري هواپيما است به همين دليل بازار كار وسيعي براي فارغ‌التحصيلان اين رشته ندارد اما شركت‌هاي حمل و نقل هوايي مثل آسمان، هما، كيش‌اير و شركت‌هاي تعمير اساسي موتور و بدنه هواپيما مثل صنايع هواپيمايي ايران سها، هلي‌كوپتر سازي پنها و هواپيما سازي ايران هسا و بعضي از شركت‌هايي كه كارهاي جنبي در زمينه تعمير و نگهداي موتور و بدنه هواپيما انجام مي‌دهند، مراكز اصلي جذب فارغ‌التحصيلان اين رشته هستند. از سوي ديگر تعدادي از فارغ‌التحصيلان با توجه به اطلاعات خوبي كه در زمينه مكانيك و الكترونيك دارند، جذب كارخانه‌ها و شركت‌هاي ديگر مثل ايران خودرو مي‌شوند و در كل مي‌توان گفت كه هيچ يك از فارغ‌التحصيلان توانمند اين رشته بيكار نمي‌مانند.


    درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل :


    دروس پايه:
    رياضي عمومي، فيزيك مكانيك، فيزيك حرارت، شيمي عمومي، فيزيك الكتريسته و مغناطيس، برنامه‌نويسي كامپيوتر، معادلات ديفرانسيل.

    دروس اصلي و تخصصي:
    استاتيك،‌ مباني مهندسي برق الكترونيك، مقاومت مصالح، ديناميك عمومي، اصول ارتعاشات، تئوري ماشين، مكانيك سيالات عمومي، ترموديناميك عمومي، علم مواد،‌ تكنولوژي و روش‌هاي جوشكاري، كارگاه جوشكاري، طراحي اجزاء ماشين، ايمني در محيط كار، انتقال حرارت عمومي،‌ نقشه‌كشي صنعتي،‌ اصول مديريت، آئروديناميك، كارگاه ماشين‌ابزار،‌ پروسه‌هاي ساخت و مواد، مباني و كنترل خوردگي، تست‌هاي غيرمخرب، ساختمان هواپيما،‌ مكانيك پرواز، موتورهاي پيستوني، كارگاه موتورهاي پيستوني، موتور جت،‌ نقشه‌كشي تخصصي،‌ كارگاه تعمير بال و بدنه،‌ سيستم‌هاي الكتريكي هواپيما، سيستم‌هاي اندازه‌گيري و آلات دقيق هوايي، آناليز سيستم‌هاي هواپيما، كارگاه سيستم‌هاي هواپيما، زبان تخصصي سيستم‌هاي مكانيكي هواپيما مقرارت هواپيمايي، كارآموزي، پروژه تخصصي.(بسياري از درس‌هاي اين رشته همراه با آزمايشگاه است.)
    [SIGPIC][/SIGPIC]
    #1 ارسال شده در تاريخ December 2nd, 2010 در ساعت 10:58:37

  2. The Following 20 Users Say Thank You to behnaz For This Useful Post:

    akbar e&e (December 2nd, 2010), ali af (February 1st, 2013), Ali Pilot (August 10th, 2013), Alireza Sayah (July 17th, 2013), Amiralikarimi (December 2nd, 2010), azin6060 (December 2nd, 2010), Dream Bird (February 22nd, 2014), homa ye aseman (January 9th, 2014), IR Blue SKY (December 2nd, 2010), M.R.H (December 6th, 2013), Mahan (December 2nd, 2010), mihajlovic (December 2nd, 2010), mohamadbaha (January 26th, 2013), Mohammadme (December 3rd, 2010), number1 (December 2nd, 2010), sky 2014 (July 8th, 2015), SKY MAN (December 2nd, 2010), YASHAR A&P (January 25th, 2012), سجیل (December 3rd, 2010), عبدالاحد (January 25th, 2013)

  3. IR Blue SKY ?????? ??
    IR Blue SKY
    اخراج از سايت
    September 2010
    3,562
    تعداد تشکر : 22,373
    Thanked 25,079 Times in 3,710 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 11

    ??? ??? پاسخ: تعمير و نگهداري هواپيما

    شرکت مهندسي تعميرات هواپيمائي فجر آشيان

    موضوع تشکیل یک شرکت و مرکز تعمیراتی که بتواند با استفاده از امکانات و توانمندی های داخلی، تحولی در صنعت تعمیرات اساسی هواپیمائی کشور ایجاد و به کمک ناوگان هوائی کشور بشتابد از مدت ها پیش مطرح بوده ولی این مهم هرگز محقق نشده بود.



    با توجه به آنچه که گفته شد در مهر ماه 1381 اندیشه ایجاد یک شرکت غیر دولتی با هم افزائی توان های داخلی و بهره گیری از امکانات کشور و پیدا کردن یک شرکت خارجی قوت گرفت.پس از ماه ها بررسی و مطالعه شرکت صها و هواپیمائی ماهان با مشارکت یکدیگر به ترتیب با سهام 47% و 51% در تاریخ 17/12/81 یک شرکت خصوصی را بنام شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمائی فجرآشیان با هدف ایجاد سیستمی منظم و دارای قابلیت لازم جهت انجام تعمیرات اساسی هواپیماهای تجاری بوئینگ 747 و ایرباس به ثبت رساندند و در قالب یک توافقنامه،شرکت صها "آشیانه فجر" را بصورت استیجاری در اختیار "فجر آشیان" قرار داد.در قالب همین توافقنامه شرکت فجر میتواند از تمامی کارگاه های پشتیبانی فنی صها استفاده نماید.



    ماموریت شرکت :

    شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمائی فجر آشیان عهده دار ارائه خدمات در زمینه تعمیرات اساسی Overhaul و سایر بازرسی های دوره ای و عیر دوره ای . کلیه خدمات جانبی و آزمایشهای غیر مخرب در سطح Maintenance Repair and Overhaul (MRO) پیشرفته و مطرح جهان و با رعایت کلیه استاندارد های بین المللی میباشد.



    نوع خدمات :

    بر اساس مجوز صادره از سازمان هواپیمائی کشوری – اداره استاندارد پرواز،شرکت در حال حاضر عهده دار تعمبرات اساسی (اورهال) و سایر رده های تعمیراتی ایرباس های 300 و 310 میباشد.لازم بذکر است که در این شرکت امکان انجام تعمیرات اساسی سایر هواپیما های مسافری موجود در کشور نیز وجود دارد.



    خلاصه ای از برنامه کسب و کار :

    شرکت فجر آشیان علیرغم آنکه کمتر از دو سال از آغاز فعالیت آن نمیگذرد در حال حاضر بخش قابل توجهی از بازار تعمیرات داخلی را در اختیار دارد که شامل مجوعه هواپیمائی ماهان،هواپیماهای بوئینگ 747 هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساها میگردد.

    در ضمن شرکت فجر آشیان بر اساس قرارداد منعقده انجام تعمیرات سنگین نوع D-04 (اورهال کامل) دو فروند هواپیمای بوئینگ 747 هما را متعهد گردیده و نحو احسن باتمام رسانید و نیز انجام تعمیرات سنگین نوع D یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 ساها را آغاز نموده است.

    شرکت فجرآشیان بازار داخلی را بسیار با اهمیت دانسته و معتقد است که در صورت تهجیز شدن کامل آشیانه میتواند تمام بازار داخلی در زمینه تعمیرات اساسی را که حدود 84 فروند هواپیما بوده در اختیار گرفته و جوابگو باشد.



    استراتژیهای کلان شرکت :

    بهره برداری از تمامی امکانات کشور در جهت اجرای ماموریت و پرهیز از موازی کاری .سرمایه گذاری بر روی هواپیماهای خانواده ایرباس و بوئینگ – افزایش توان طراحی و مهندسی شرکت و ورود به اورهال زیر مجوعه ها Components مانند : اویونیک،ارابه های فرود،APU،موتور و غیره – برنامه ریزی جهت اخذ مجوز لازم برای ورود به عرصه ساخت قطعات هواپیما با همکاری با شرکت های خارجی.



    جایگاه رقابتی شرکت :

    مزیت های عمده رقابتی شرکت عبارتند از :

    نیروی انسانی فنی،ماهر و با تجربه شرکت های صها و ماهان و فارغ التحصیلان دانشگاه های مرتبط – در اختیار داشتن بزرگترین آشیانه در خاورمیانه با ظرفیت استقرار همزمان 4 فروند هواپیمای پهن پیکر 747 ویا 6 فروند هواپیمای ایرباس 300 و با فضای مفیده 54000 مترمربع که هزینه سنگین سرمایه گذاری ساخت آن انجام شده است.

    در اختیار داشتن اکثر کارگاه های پشتیبانی (Back Shop) های مورد نیاز تعمیراتی موجود در شرکت های صها و هما با بیش از سی سال تجربه در زمینه تعمیرات هواپیما – در اختیار داشتن تمام بازار داخلی بعنوان بخش مطمئن بازار.

    پشتیبانی کامل شرکت سوجرما بعنوان همکار خارجی به ویژه در محصول کلیدی شرکت یعنی خانواده ایرباس – داشتن انرژی ارزان در مقایسه با کشور های دیگر که دارای مراکز تعمیراتی هستند.با امعان نظریه ویژگیهای فوق الذکر و انجام موفقیت آمیز تعمیرات اساسی دو فروند بوئینگ 747 برای اولین بار در کشور و انجام تعمیرات سنگین 4 فروند ایرباس 300 و 310 در شرکت فجر آشیان،شرکت را از موقعیت ممتاز و رقابتی ویژه برخوردار نموده است.
    #2 ارسال شده در تاريخ December 2nd, 2010 در ساعت 17:48:15

  4. The Following 9 Users Say Thank You to IR Blue SKY For This Useful Post:

    Ali Pilot (August 10th, 2013), B727 (June 25th, 2015), behnaz (December 5th, 2010), homa ye aseman (January 9th, 2014), mohamadbaha (January 26th, 2013), nd_blacky (April 19th, 2014), YASHAR A&P (January 25th, 2012), سجیل (December 3rd, 2010), عبدالاحد (January 25th, 2013)

  5. devil.mrsz ?????? ??
    devil.mrsz

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    September 2009
    ahvaz
    61
    تعداد تشکر : 4
    Thanked 162 Times in 49 Posts

    ??? ??? پاسخ: تعمير و نگهداري هواپيما

    دانشگاه های پذیرنده : ” دولتی “

    *دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری – تهران

    *دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری – تهران

    *مرکز آموزش عالی علمی – کاربردی فنون و خدمات هوایی سماءپران – رباط کریم

    *مرکز آموزش عالی علمی – کاربردی صنعت هوایی – تهران

    *مرکز آموزش عالی علمی – کاربردی هوانوردی بلدالامین – کرمان

    *مرکز آموزش عالی علمی – کاربردی صنعت هوایی – مشهد

    *مرکز آموزش عالی علمی – کاربردی صنعت هوایی – بندرعباس

    مقاطع تحصیلی : کاردانی – کارشناسی پیوسته و ناپیوسته

    دوره ها : روزانه – شبانه – جامع علمی کاربردی
    به دنبالت خواهم آمد حتی اگر در سریا باشی (A&P)
    #3 ارسال شده در تاريخ January 22nd, 2012 در ساعت 00:15:35

  6. The Following 6 Users Say Thank You to devil.mrsz For This Useful Post:

    B727 (June 25th, 2015), mohamadbaha (January 26th, 2013), Mohammadme (January 22nd, 2012), YASHAR A&P (January 25th, 2012), سجیل (November 13th, 2015), عبدالاحد (January 25th, 2013)

  7. devil.mrsz ?????? ??
    devil.mrsz

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    September 2009
    ahvaz
    61
    تعداد تشکر : 4
    Thanked 162 Times in 49 Posts

    ??? ??? پاسخ: تعمير و نگهداري هواپيما

    گروه مهندسی تعمیر و نگهداری




    یکی از مهم ترین دست آورده های ابتدای قرن بیستم را به جرات می توان پرواز دانست. با پیشرفت و توسعه وسایل پرنده در چند دهه اخیر استقبال گسترده و روز افزون از حمل و نقل هوایی را شاهد بوده ایم که این استقبال را می توان ناشی از طبیعـت پویای انسان عصــر حاضــر دانست. انسانی که در ستیز و غلبه برتمامی محدودیت های محیط خود گام در عصر غلبه بر گرانش زمین گذاشته بود ، با تکیه بر استعــدادها و روحیـه چالشی خود هـر روز گامی بزرگتر برداشته و بلافاصله این دست آورده ها را در زندگی روز مره خود به کار می گرفت. استقبال گسترده و روز افزون مردم از حمل و نقل هوایی نیز موجب سرمایه گذاری و ساخت و تولید هواپیماهای جدید شده و نیاز به گسترش شرکت های هواپیمائی را در برداشت . استفاده از هواپیماهای متعدد توسط این شرکت ها و لزوم بهره برداری بهینه از این هواپیماها احساس نیاز به سیستمی منسجم جهت پشتیبانی و تعمیر و نگهداری هواپیماها را در پی داشت. به منظور برنامه ریزی و سازماندهی بهتر صنایع هواپیمایی، تخصصی تحت عنوان مهندسی تعمیر و نگهداری شکل گرفت. در کشور عزیزمان نیز با گسترش حمل و نقل هوایی بنا به ضرورت این رشته شکل گرفت و این دانشکده افتخار آن را دارد که اولین مجموعه آموزشی در زمینه علوم تعمیر و نگهداری هواپیما در کشور بوده است.

    مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما


    مهندسی تعمیر و نگهداری را می توان مجموعه ای از علوم مهندسی لازم جهت کسب قابلیت فعال نگاهداری سیستم های مکانیکی از جمله هواپیما دانست. با توجه به اينکه هواپیما را می توان يک سیستم مکانیکی پیچیده دانست. مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما نيز در قالب تعریف قبل معنی پیدا میکند. بنابراین یک مهندس تعمیر و نگهدار هواپیما باید اطلاعات جامعی از مباحث مطروحه در علوم مهندسی مکانیک و هوافضا را داشته باشد در ضمن برخی مقررات و ملاحظات ویژه این رشته (بعنوان مثال دسترسی به بخش های مختلف هواپیما در زمین یا در حین پرواز) را نیز بداند.


    جهت جمع آوری این مجموعه اطلاعات در یک فرد برنامه ریزی درسی جامعی تدوین گردیده است و در دو مقطع کاردانی و کارشناسی و نیز کاردانی به کارشناسی به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده است.
    مشخصلات فردی مدیریت گروه:

    محمد علی نیازمند

    مدیر گروه تعمیر و نگهداری هواپیما

    رتبه علمی: استادیار

    رشته : هوافضا گرایش دینامیک، بالستیک و کنترل وسائط پرنده

    پست الکترونیک : niazmand@catc.ac.ir

    مسئول پاسخگو: رویا عباسی

    تلفن تماس : 61022991 21 98+
















    شرایط علمی پذیرش دانشجو


    برنامه آموزشی این رشته به گونه ای تدوین شده است که داوطلبان شرکت در این رشته حداقل بایستی دارای دیپلم باشند. ولی با توجه به اینکه این رشته از علوم فنی و مهندسی محسوب می شود دارندگان دیپلم های ریاضی فیزیک ، فنی حرفه ای مکانیک ، اتومکانیک ، تعمیر و نگهداری هواپیما و تجهیزات کمکی هواپیما و کار و دانش هوانوردی انطباق بیشتری با دروس این رشته خواهند داشت. بدلیل پویایی این رشته و ورود هواپیماهای جدید به عرصه این صنعت ترجمه کتب و دستورالعمل ها امکان پذیر نمی باشد و مهندسین و تکنسین های فعال در این عرصه باید تسلط بالای به زبان انگلیسی داشته باشند لذا ورودی این رشته با میزان تسلط به زبان بالاتر موفق تر خواهند بود و دانشکده نیز در این جهت با ارائه دوره های زبان مختلف به دانشجویان کمک می کند.



    زمینه فعالیت فارغ التحصیلان گروه تعمیر در صنایع هواپیمائی


    در این دانشکده گروه تعمیر و نگهداری به عنوان بزرگترین گروه آموزشی ، با تکیه بر اساتید مجرب و امکانات آموزشی و کمک آموزشی مناسب و استفاده از آزمایشگاه و کارگاههای بی نظیر در کشور دانشجویان آموزش می یابند و پس از فارغ التحصیلی جذب مراکزی ذیل می شوند.


    1) شرکت های هواپیمایی؛


    2) مراکز تعمیرات اساسی هواپیما ؛


    3) طراحی و ساخت هواپیما؛


    4) کارگاههای مراکز آموزشی ؛


    5) مراکزتولید قطعات هواپیما .



    مقاطع تحصیلی درگروه تعمیر و نگهداری


    آموزش در گروه تعمیر و نگهداری را به دو دسته عمده می توان تقسیم بندی کرد:


    1) آموزش آکادمیک


    2) آموزش های کوتاه مدت


    تفاوت عمده دانشجویان این دو دسته درنحوه جذب و نحوه آموزش آنها می باشد ولی به لحاظ محتوی آموزشی ، اطلاعات منتقل شده به دانشجویان یکسان می باشد که به اختصار بدان می پردازیم.




    1)آموزش آکادمیک :


    دانشجویان این دسته از طریق کنکور سراســری و توسط سازمـان سنجش وزارت علـوم تحقیقـات و فن آوری جذب می شود و بر اساس سرفصل دروس مصوب آن وزارت در دو مقطع کاردانی ، کارشناسی آموزش می یابند. سرفصل ها به گونه ای تدوین شده اند که فارغ التحصیلان کاردانی در صورت تمایل با شرکت در کنکور سراسری کاردانی به کارشناسی میتوانند ادامه تحصیل دهند. فارغ التحصیلان کارشناسی این رشته در صورت تمایل پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد می توانند در گرایش های مختلف هوافضا یا مکانیک تا مقطع دکترا و ... ادامه تحصیل دهند که در سالیان اخیــر درصـد قابـل توجهــی از فارغ التحصیلان گروه تعمیر و نگهداری با کسب رتبه های عالی از این آزمون موفق عبور کرده اند. از طرف دیگر محتوی سرفصل های آموزشی مقطع کاردانی به گونه ای تدوین شده است که فارغ التحصیلان مقطع کاردانی پس از معرفی به اداره استاندارد سازمان هواپیمائی کشوری قادر به کسب مدرک بین المللی A&P می باشند که سازمان هواپیمایی کشوری به نمایندگی از IKAO صادر می نماید. این مدرک گواهی نامه مجوز لازم جهت کار در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیما در سراسر دنیا می باشد. جهت دریافت سرفصل دروس جاری در گروه به فایل های زیر مراجعه کنید.




    ) آموزش های کوتاه مدت:


    در آموزش های کوتاه مدت دانشجو از طریق ثبت نام در سایت دانشکده و اولویت بندی بر اساس صلاحیت علمی که در هر دوره از طرف دانشکده اعلام می شود جذب می گردد.


    جهت کسب اطلاعات بیشتر از نحوه جذب به قسمت مربوط به آموزش های کوتاه مدت سایت دانشکده مراجعه نمائید.


    برنامه آموزشی این دوره منطبق با استانداردهای اعلام شده از طرف سازمان های هوانوردی بین المللی می باشند و بصورت پیوسته بر اساس اصلاحات اعلام شده بازنگری و اصلاح می شوند. در این دوره دانشجو با گذراندن 2360 ساعت آموزش در هشت کوارتر پس از 2 سال و شرکت موفق در آزمون های دروس هر کوارتر صلاحیت معرفی به اداره استاندارد سازمان هواپیمائی کشوری را کسب می نماید و پس از قبولی در آزمون و گرفتن مدرک A&P ، مجوز بین المللی لازم جهت کار در زمینه تعمیر و نگهداری را کسب می نماید.


    فارغ التحصیلان این دوره نیز در صورت تمایل می توانند در دوره های دوساله ای که از طرف گروه ارائه می شود کلیه دروس مقطع کاردانی به کارشناسی را شرکت کرده و مدرکی مبنی بر گذراندن این دروس در دانشکده را اخذ کنند.


    جهت دریافت عناوین دروس ارائه شده در دانشکده در آموزش های کوتاه مدت A&P و دوساله می توانید به فایل ذیل مراجعه نمائید.



    کارگاه ها و آزمایشگاه های گروه تعمیر و نگهداری


    بر کسی پوشیده نیست که ماندگاری اثرات تجربه و آموزش های عملی به مراتب بیشتر از آموزش های نظری می باشد. لذا از بدو تاسیس دانشکده جهت تجربه آموزش های نظری در دانشکده آزمایشگاهها و کارگاههای مختلفی تاسیس شده است. در گروه تعمیر و نگهداری نیز با توجه به دروس و زمینه های مختلف آموزشی 3 آزمایشگاه و 8 کارگاه وظیفه خطیر آموزش عملی را به عهده دارند.


    امکانات و تجهیرات و کادر مجرب مشغول به کار در این کارگاه ها و آزمایشگاه در کشور کم نظیر و در برخی موارد بی نظیر می باشند. در ذیل به اختصار با برنامه آموزشی این کارگاهها آشنا می شوید.


    AIRCRAFT INSTRUMENT SYSTEMS LAB:
    AIRCRAFT ELECTRICAL SYSTEMS LAB:





    WORKSHOPS

    GAS TURBINES WORKSHOP (2):
    GAS TURBINES WORKSHOP (1):

    PISTON ENGINES WORKSHOP (2):
    PISTON ENGINES WORKSHOP (1):

    STRUCTURE WORKSHOP (2):
    STRUCTURE WORKSHOP (1):

    Propeller WORKSHOP:
    SHEET METAL WORKSHOP

    SYSTEM WORKSHOP(2)
    SYSTEM WORKSHOP (1)





    AIRCRAFT ELECTRICAL SYSTEMS LAB:


    REQUIRED KNOWLEDGE, SKILLS AND ATTITUDES


    Power supplies: lead acid batteries


    Power supplies: nickel cadmium batteries


    Dc generation


    Ac generation


    Auxiliary power units (APU)


    Power conversion equipment


    Power distribution systems


    Circuit protection devices


    Circuit controlling devices


    Dc motor and actuators


    Ac motor and actuators


    Flight controls


    Fuel systems


    Hydraulic systems


    Pneumatic systems


    Landing gear systems


    Propeller and engine control systems


    Ignition systems (piston engines)


    Ignition systems (turbine engines)


    Fire detection and extinguishing systems


    Aircraft lighting


    Ice and rain protection systems


    Air conditioning and heating systems


    Centralized warning and indication systems


    Galley and toilet service systems


    Ground electrical power supplies




    AIRCRAFT INSTRUMENT SYSTEMS LAB:


    REQUIRED KNOWLEDGE, SKILLS AND ATTITUDES


    Introduction


    Atmospheric physics


    Terminology and conversion


    Pressure measuring devices


    Pilot static systems


    Altimeters


    Vertical speed indicators (VIS)


    Air speed indicators (ASI)


    Miscellaneous altitude systems


    Servo altimeters and air data computers


    Instrument pneumatic systems and direct reading gauges


    Temperature indicating systems


    Fuel flow and fuel quantity indicating systems


    Dc synchronous systems and engine speed indicating system


    Engine indicating systems


    Gyroscopic principles


    Artificial horizons (AH)


    Turn and bank and turn coordinators


    Directional gyros (DG)


    Compass systems


    Ground proximity warning systems(GPWS)


    Flight data and cockpit voice reading systems (FDR/CVR)


    Electronic instrument and information display system


    Vibration measurement






    GAS TURBINES WORKSHOP (1 AND 2):


    REQUIRED KNOWLEDGE, SKILLS AND ATTITUDES


    Fundamental principles


    Principles of propulsion


    Inlet ducts


    Centrifugal compressors


    Axial compressors


    Compressor operation


    Combustion section


    Turbine section


    Exhaust section


    Bearing and seals


    Classification and properties of lubricants and fuels


    Lubrication systems


    Fuel control and metering system


    Engine air systems


    Starting and ignition systems


    Power augmentation systems


    Engine controls


    Engine operation, maintenance, and ground running


    Engine installation, storage and preservation


    Turboprop engines




    PISTON ENGINES WORKSHOP (1 AND 2):


    REQUIRED KNOWLEDGE, SKILLS AND ATTITUDES




    Principles of operation and terminology


    Engine construction: top end


    Engine construction: valves and valve operating mechanisms


    Engine construction: bottom end


    Engine power


    Engine power measurement


    Factors affecting engine power


    Classification of engine lubricants and fuels


    Magneto ignition system principles


    Ignition systems


    Spark plugs and ignition leads


    Float chamber carburetors


    Pressure injection carburetors


    Fuel injection system


    Lubrication systems


    Induction, exhaust and cooling systems


    Supercharging/ turbocharging


    Rotary (wankel) engine theory


    Piston engine installation


    Piston engine operation, maintenance and group running




    Sheet metal WORKSHOP


    Introduction


    Study of measuring device


    Introduction of repair procedure


    Repair of FOD panels


    Form of cutting the aluminum


    Filing, drilling, dimpling counter sinking


    Rivets


    Welding, form of welding


    Heat treatment


    Inspection of welding




    Propeller WORKSHOP:


    Propeller theory;


    Propeller configuration and type;


    Propeller construction, assembly and installation;


    Pitch change mechanisms;


    Governors: principle of operation adn construction;


    Damage and repair criteria




    Structure WORKSHOP (1 AND 2):


    Mechanical control components; construction and function


    Airframe structure, general concepts


    Inspection of structure


    Airframe symmetry


    Tubular structure repair


    Flight control system, assembly, disassembly, checking, cleaning


    Surface protection and paint system


    Landing gear and associate system,-charge-assemble-disassemble


    Aircraft electrical system


    Aircraft instrument system


    Float planes, amphibians and flying boats


    Turn buckle


    Fuel supply system


    Component`s cleaning


    Window and windshield repair


    Introduction of terminal cable


    Cable: assembly, disassembly/safety




    System1 WORKSHOP


    Familization


    Landing gear and associated system


    Aircraft electric system


    Aircraft pneumatic system


    Aircraft instrument system


    Aircraft brake system


    Construction of hydraulic tube and hydraulic hosing


    Use of trainer (mock-up)


    Inspection, assembly ,disassembly, checking of hydraulic components


    Use of external hydraulic pressure package


    Auxiliary system ( system 2) WORKSHOP


    Pressurized system


    Cabin system and installation


    Environmental and airconditioning


    Cooling: air cycle machine-vapor cycle machine


    Heating:-Muff heater-combustion heater-supercharger


    Trainer aircondition mock-up


    Oxygen system


    Fire warning, fire extinguisher, protection and control system


    Anti-icing, de-icing system




    جهت اطلاعات بیشتر به منبع مراجعه کنید :
    http://www.catc.ac.ir/index.php?opti...d=48&Itemid=67
    به دنبالت خواهم آمد حتی اگر در سریا باشی (A&P)
    #4 ارسال شده در تاريخ January 22nd, 2012 در ساعت 00:19:54

  8. The Following 4 Users Say Thank You to devil.mrsz For This Useful Post:

    mohamadbaha (January 26th, 2013), Mohammadme (January 22nd, 2012), YASHAR A&P (January 25th, 2012), سجیل (November 13th, 2015)

  9. devil.mrsz ?????? ??
    devil.mrsz

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    September 2009
    ahvaz
    61
    تعداد تشکر : 4
    Thanked 162 Times in 49 Posts

    ??? ??? پاسخ: تعمير و نگهداري هواپيما

    سال‌ها است توانمندي‌ها و دستاوردهاي كشور در صنعت تعمير و نگهداري هواپيما مورد بي‌توجهي مسئولين قرار گرفته است، البته اخيراً تحولات دلگرم‌كننده‌اي در اين زمينه رخ داده است كه نويد دستاوردهاي بزرگي براي آينده كشور را مي دهد


    لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد



    توانمندي‌ها و قابليت‌هاي كشور در تعمير و نگهداري هواپيما

    سال‌ها است توانمندي‌ها و دستاوردهاي كشور در صنعت تعمير و نگهداري هواپيما مورد بي‌توجهي مسئولين قرار گرفته است، البته اخيراً تحولات دلگرم‌كننده‌اي در اين زمينه رخ داده است كه نويد دستاوردهاي بزرگي براي آينده كشور را مي­دهد.

    بازار جهاني خدمات تعميرات و نگهداري هواپيماهاي تجاري به اندازه بازار فروش هواپيماهاي تجاري، ارزشمند و گسترده مي‌باشد. طبق گزارش يك تيم مشترك از شركت‌هاي Back Aviation Solution/Team SAI حجم بازار خدمات تعميرات و نگهداري هواپيما در سال 2003، برابر 36.1 ميليارد دلار محاسبه شده است كه 10.5 ميليارد دلار مربوط به بخش تعميرات و نگهداري موتور، 8.2ميليارد دلار سهم خدمات سرويس و نگهداري هواپيما در خط پرواز، 10.7 ميليارد دلار سهم تعميرات سنگين (اورهال) و اصلاحات فني و همچنين 6.7 ميليارد دلار سهم بخش تعميرات قطعات و متعلقات شده است. طبق پيش‌بيني اين شركت ارزش بازار فوق در سال 2014 به 49.1 ميليارد دلار خواهد رسيد. اما بررسي شركت مشاوره‌اي Aero strategy ارزش بازار اين بخش را در سال 2003 معادل 35.7 ميليارد دلار محاسبه كرده است و دورنماي آن را در سال 2013 برابر 60 ميليارد دلار برآورد نموده است. اين شركت سهم بخش تعميرات موتور را 12.4 ميليارد دلار، سهم سرويس و تعميرات در خط پرواز را 7.8 ميليارد دلار و سهم تعميرات سنگين و اصلاحات فني را 8 ميليارد دلار، سهم تعميرات قطعات و متعلقات را 7.5 ميليارد دلار در سال 2003 محاسبه كرده است. طبق برآوردهاي ديگر هزينه تعمير و نگهداري يك هواپيما در دوران عمرش چندين برابر (2تا3 برابر) قيمت اوليه هواپيما است.

    رقم هاي فوق به خوبي نشان‌دهنده حجم فوق‌العاده‌اي است كه شركت‌هاي حمل و نقل هوايي هزينه نموده و صنايع مهندسي خدمات تعميرات و نگهداري مي‌توانند كسب نمايند. اهميت و ارزش تعميرات نگهداري به گونه‌اي است كه از پارامترهاي مهم و كليدي در انتخاب و بهره‌برداري هواپيماها در خطوط هوايي دنيا مي‌باشد. صنعت هوايي كشور در طول سال‌هاي دفاع مقدس تجربيات ارزنده اي در اين زمينه كسب نموده است. همچنين سرمايه گذاري هاي صنعتي گسترده اي توسط ارگان‌هاي مختلف در زمينة طراحي، ساخت، مونتاژ، تعمير و نگهداري هواپيماهاي مختلف صورت پذيرفته است. در ادامه توانمندي‌ها و قابليت‌هاي كشور در تعمير و نگهداري هواپيما مورد اشاره قرار گرفته است.


    لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد


    الف- هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران

    هما از سابقه اي طولاني در تعمير و نگهداري برخوردار است و توانسته است هواپيماهاي بوئينگ 727 و 737 و فوكر 100 را تعميرات اساسي نمايد. هم اكنون انجام تعميرات سنگين هواپيماهاي بدنه باريك در هما نهادينه شده است. اين شركت، در سال 1381 اقدام به تعمير اساسي دو فروند هواپيماي ايرباس نمود كه از هر حيث قابل توجه و موجب افتخار است. در طول اين تعميرات، سيستمهاي ناوبري ACASII نيز هم زمان روي اين هواپيما نصب گرديد. ترخيص هواپيما پس از اولين آزمايش پرواز نشان از كيفيت بالا در تعميرات انجام گرفته مي باشد. اين درحالي است كه كل هزينة ارزي اين تعمير كمتر از 500 هزار دلار مي باشد. دستورالعملهاي تعميراتي اين هواپيما نيز براي اولين بار، بجاي خريد از كشور، توسط بخش مهندسي واحد تعميرات اساسي هواپيماي هما نوشته و تهيه گرديد كه از اين بابت نيز حدود يكصدو پنجاه هزار دلار صرفه جويي ارزي نصيب شركت و كشور گرديده است.

    در اين شركت، چك هاي هواپيماهاي ايرباس در سطوح A ، B ، C و D انجام مي‌شود. قابل ذكر است كه شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران اورهال هواپيماهاي بويينگ 727 شركت هواپيمايي آسمان را نيز انجام مي‌دهد.



    مهندسي و تعميرات هما در يك نگاه

    فرودگاه مهرآباد - تهران - ايران
    محل استقرار
    بيش از 1500 نفر كاركنان مجرب و داراي آموزشهاي عالي تخصصي
    کاركنان
    2 فروند هواپيماي بدنه وسيع
    4 فروند هواپيماي بدنه باريك
    آشيانه‌ها
    (تعداد محل استقرار هواپيما به طور همزمان)
    مجموعه كارگاههاي اويونيك و مكانيك مجهز به تجهيزات مناسب و قادر به بازرسي، تعمير، تعمير اساسي و آزمايش قطعات اويونيكي، مكانيكي و هيدروليكي هواپيما
    كارگاههاي تعميرات

    -
    انجام تعميرات خط پرواز
    - انجام تعميرات دوره‌اي هواپيماها
    - انجام تعميرات بدنه هواپيما
    - انجام اصلاحات (Modification)
    - بازسازي داخل كابين هواپيما
    - رنگ آميزي كامل هواپيما
    - انجام آزمايش‌هاي غيرمخرب (N.D.T.)
    - پشتيباني و تعميرات قطعات (اويونيك، مكانيك، هيدروليك)
    دامنه فعاليتها
    اين قسمت داراي مجوز و امكانات تعمير و نگهداري هواپيماهاي :
    بوئينگ
    B 727-100, -200




    B737-200


    B747-100,-200,sp
    فوكر
    F-100


    ارباس
    A 300
    A300-600
    A 310-200,-300
    ميباشد و تاكنون تعداد قابل توجهي از اين نوع هواپيماها را كه متعلق به « هما» و يا ساير شركتهاي هوائي بوده تعمير اساسي نموده است.
    نوع هواپيما
    گواهينامه تعمير و نگهداري هواپيما، موتور، قطعات از سازمان هواپيمايي كشوري ايران مجوزهاي تعميراتي
    گواهينامه
    PART-145
    از آژانس ايمني هوانوردي اروپا
    (EASA)
    واحد تداركات قسمت مهندسي و تعميرات آمادگي همكاري در زمينه تامين انواع قطعات يدكي و مواد مصرفي هواپيماها و موتور و ساير متعلقات را دارد.
    تداركات






    ب- شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها)

    شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها)، با بيش از 30 سال سابقه در فناوري پيشرفته هوانوردي و دارابودن گواهينامة ايزو 9002 در ايران، جزو معدود مراكز تعميرات در جهان است كه به طور همزمان تعميرات اساسي و بازرسي‌ها و آرايش‌هاي فني 9 نوع هواپيما و 20 نوع موتور انواع هواپيماهاي نظامي و غيرنظامي و صنعتي را همزمان انجام مي‌دهد.

    اين شركت با برخورداري از كادر تخصصي مجرب، ماشين‌آلات و تكنولوژي پيشرفته، از مهم‌ترين زيرساخت‌هاي كشور در تعمير و نگهداري هواپيما به شمار مي‌رود.


    لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد


    ج- شركت خدمات هوايي كشور (آسمان)

    شركت آسمان نيز داراي پتانسيل بالايي در اين زمينه است و آشيانه بزرگي را در دست احداث دارد. اين شركت توانسته در اين بخش، استانداردهاي بين المللي را به دست آورد. نمونه‌هايي از كارهاي انجام گرفته در شركت هواپيمايي آسمان به شرح زير مي‌باشد:

    الف- تعمير اساسي هواپيماهاي فالكن

    ب- تعميرات اساسي هواپيماي F-27 ( فرندشيپ)

    پ- تعميرات هواپيماهاي F-28

    ت- تعميرات اساسي هواپيماي ATR - 42 و ATR - 72

    ث- برنامه ريزي براي تعمير و سرويس قطعات مختلف هواپيماها

    ج- آموزش نيروها

    چ- تجهيز كارگاه هاي تخصصي

    ح- كتابخانة فني هواپيمايي آسمان

    خ- دريافت گواهينامة JAR-145 ، AS-9000 و ISO-9002

    د- ساخت آشيانة تعمير و نگهداري

    ذ- نصب دوربين نقشه‌برداري هواپيماي فالكن


    د- شركت خدمات هوايي پارس

    شركت خدمات هوايي پارس، با بهره‌گيري از متخصصين باتجربة ايراني و خارجي و همچنين مجهز بودن به 20 كارگاه تعميراتي، 2 آشيانه مستقل و مجهز،‌4 انبار قطعه و 2 مركز كاليبرايسون پيشرفته ‌در وسعتي بالغ بر 17000 مترمربع واقع در شمال غربي فرودگاه مهرآباد، ضمن دارابودن نمايندگي انحصاري شركت‌هاي معتبر جهان در كليه سطوح، به عنوان اولين و تنها مركز تعمير و نگهداري هواپيماهاي شرقي در ايران، در زمينه‌هاي زير فعال است:

    الف) تعمير قطعات، تجهيزات، تسترها، هواپيماها وهلي‌كوپترهاي شرقي

    ب) راه‌اندازي، بهينه‌سازي وتعمير موتورهاي هوابرد شرقي

    ج) تهيه وتعمير تجهيزات، قطعات يدكي و يونيت‌هاي مورد نياز طراحي

    د) اجراي آموزش‌هاي تخصصي و تايپ در زمينة تعمير ونگهداري هواپيماها و هلي‌كوپترهاي شرقي

    نظر به رويكرد كشور در ساخت هواپيما، و از آنجا كه هواپيماي ايران 140 (آنتونوف 140) در ايران به ساخت و بهره‌برداري رسيده است، همكاري ميان شركت هسا و خدمات هوايي پارس از اهميت خاصي برخوردار است.



    لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد


    ه- شركت هسا

    جهت انجام چك ها و تعميرات احتمالي مربوط به هواپيماي ايران 140، شركت هسا آشيانه اي را ساخته است و چك هاي مربوط به اين هواپيما در داخل اين آشيانه انجام ميشود.


    فرصت‌هاي پيش‌روي صنعت تعمير و نگهداري هواپيما

    الف- بخش عمده‌اي از ناوگان حمل و نقل هوايي كشور در اختيار دولت است و اغلب مراكز مربوط به حمل و نقل هوايي اعم از سياست‌گذار، قانون‌گذار (مقررات) و بخش بازرگاني (شركتهاي هوايي)، بخش تعميرات، منابع مالي و غيره همه و همه دولتي است و بسياري از آنها نيز از يك بخش از دولت اداره مي‌شوند كه اين يك فرصت استثنايي و ويژه است.

    ب- ناوگان ما تقريباً قديمي است و عمدتاً ملكي است و سن و سال آنها به هم نزديك است و مي‌توان براي جايگزيني آنها تصميم واحدي گرفت. اين يك فرصت عالي است.

    ج- موضوع ديگر اين است كه حمل و نقل هوايي ما جوابگوي تقاضاي بازار نيست و براي توسعه تحت فشار است و هنوز دوران رشد خود را طي نكرده است و در صورت مهيا بودن شرايط و امكانات، بيشترين رشد جهاني حمل و نقل هوايي در ايران خواهد بود و براي اين كار مي‌توانيم برنامه‌ريزي كنيم. در مجموع ناوگان هوايي مورد نياز كشور، خود بازار بزرگي را تشكيل مي‌دهد.

    د- ديگر اينكه هنوز در كشورهاي همسايه، امكانات تعمير و نگهداري كليه هواپيماهاي موجود منطقه راه‌اندازي نشده است و ظرفيت‌هاي خاص وجود دارد. اين نيز فرصتي خوب تلقي مي‌شود.


    نقاط قوت صنعت تعمير و نگهداري هواپيما

    الف- از نقاط قوت كشور ما دارا بودن سابقه طولاني در بخش هوايي، اعم از صنعت تعمير و نگهداري، ساخت، بازرگاني و يا حتي آموزش فني حرفه‌اي و آكادميك در بخش هوايي است. به همين دليل انبوهي از نيروي كار متخصص و با تجربه در اين بخش در كشور وجود دارد. علاوه بر اين، ظرفيت مؤسسات آموزشي اعم از دانشگاه ها و مراكز آموزش موجود در صنايع براي آموزش و وارد كردن نيروي كار مورد نياز بسيار بالاست. اين موضوع يكي از نقاط قوت ماست كه در بسياري از كشورهاي همسايه ما بي‌نظير است. اين امكان به راحتي وجود دارد كه نيروهاي جوان به سرعت گواهينامه‌هاي خاص تعميراتي در هر زمينه‌اي را كسب نمايند.

    ب- از ديگر نقاط قوت در كشور ما، ارزان بودن نيروي كار متبحر و متخصص است كه داراي رتبه‌بندي معتبر بين‌المللي است. دستمزد در ايران نسبت به بسياري از كشورهاي هم‌رده و كليه كشورهاي اروپايي پايين‌تر است.

    ج- از نظر كيفيت كار نيز، سطح كيفي كار هوايي در ايران با كشورهاي پيشرفته اروپايي قابل مقايسه است و كم‌فروشي‌هايي كه در برخي از كشورها ديده مي‌شود در كيفيت كار هوايي ايراني‌ها ديده نمي‌شود. اين امر دلايل مختلفي دارد كه عواملي چون نيروي كار مسؤوليت‌پذير و تابع مقررات و ... از آن جمله هستند.

    د- ايجاد تأسيسات هوايي در ايران به سهولت و با هزينه‌هاي پايين قابل انجام است.

    ه- علاوه بر شرايط مطلوب فوق، ما امكانات خوبي نيز به صورت داير و فعال در ايران داريم. مثل امكانات تعميرات هواپيماهاي قديمي بوئينگ 727 ، 737 و 707 و ايرباس A300 ، امكانات تعميرات فالكن و برخي هواپيماهاي ديگر كه فعاليتشان داراي تأييد بين‌المللي است و علاوه بر اينها توانايي‌هايي در زمينة تعميرات موتور و بدنه برخي ديگر از هواپيماها و همچنين تأسيسات تخصصي مربوط كه داراي استانداردهاي هوايي هستند، نيز موجود است.


    همكاري وزارت دفاع و وزارت راه و ترابري

    در سال 1381 علاوه بر آنكه كشور به بعضي موفقيت ها در صنعت تعمير و نگهداري نائل آمد، رويكردهاي وزارتخانه‌هاي دفاع و راه و ترابري كه در واقع بازيگران اصلي اين صنعت بودند، به هم نزديك شد. از جمله موفقيت ها مي توان به موارد زير اشاره كرد.

    • شركت هواپيمايي آسمان موفق به دريافت گواهينامة JAR-145 شد.

    • هما توانست براي اولين بار اورهال ايرباس 300 را با موفقيت (و با صرف هزينه اي به مراتب پايين تر از آنچه كه به خارجي ها ميداديم) انجام دهد.

    • وزير راه و ترابري، خروج هواپيما از كشور براي اورهال (در مواردي كه توانايي آن در كشور موجود است) را ممنوع كرد و به دستور او در بهمن­ماه گذشته كميته اي با حضور نمايندگان هما، هواپيمايي كشوري و وزارت دفاع در هواپيمايي كشوري تشكيل شد كه هدف آن ايجاد مركز تعمير و نگهداري هواپيما در داخل كشور بود. اين كميته در بدو كار پيگير شد تا اورهال هواپيماهاي بوئينگ 747 هما در داخل كشور انجام شود.

    • صها در مذاكراتش با يك شركت فرانسوي، از تأسيس شركتي خصوصي خبر داد كه بصورت غيردولتي اداره ميشود و مي تواند از امكانات صها بهره جويد. اين شركت، آمادگي خود را براي انجام اورهال هواپيماي بوئينگ 747 هما در آشيانه «فجر» اعلام كرد.


    لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد



    قرارداد فارسكو و سوژرما و تشكيل شركت فجرآشيان (موفقيت بزرگ)

    بيان تجارب فوق نشان ميدهد كه موفقيت در هر عرصهاي، از جمله صنعت تعمير و نگهداري، نيازمند نگاه ملي به ظرفيتهاي ملي است؛ اين تجربه اي است كه با قرباني شدن چندين و چند فرصت به آن دست يافته ايم. اميد است با استفاده از يكي از بزرگترين آشيانه هاي تعميرات انواع هواپيماي پهن پيكر در فرودگاه بين المللي مهرآباد، در آينده اي نه چندان دور، شاهد شكوفايي صنعت تعميرات هواپيماهاي تجاري ( Civil ) در كشورمان باشيم.

    در اين مركز، با تأسيس «شركت مهندسي تعمير و تعميرات اساسي هواپيمايي فجرآشيان» (فارسكو) و مشاركت شركت فرانسوي «سوژرما» ( SOGERMA )، همكاري هاي جديدي در زمينة تعميرات اساسي انواع هواپيماهاي تجاري داخلي و كشورهاي منطقه صورت پذيرفته است. اقدامات و توافقات نهايي، در بيست و يكم خردادماه سال جاري، منجر به انعقاد قرارداد بين رؤساي هيأت مديره دو شركت فارسكو و سوژرما گرديد.

    قابل ذكر است كه قبلاً شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها) به منظور اورهال هواپيماهاي پهن‌پيكر، به‌ويژه بوئينگ 747، ساخت آشيانه‌اي را در شمال فرودگاه مهرآباد تهران آغاز نموده بود. طرح اوليه اين آشيانه مربوط به سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي مي‌باشد كه طراحي آن توسط شركت لاكهيد انجام گرفته بود. بعد از انقلاب از سال 1363، ساخت اين آشيانه با نام فجر، با تغييراتي به‌كمك متخصصان داخلي و با همت صنايع هواپيمايي ايران (صها) آغاز شد. در حال حاضر اين آشيانه به لحاظ وسعت، ششمين يا هفتمين آشيانه بزرگ دنياست كه داراي يكصد‌وشصت‌متر دهنه بدون ستون مي‌باشد و همزمان مي‌تواند چهار هواپيماي پهن‌پيكر بوئينگ 747 و دو هواپيماي باريك‌پيكر را در خود جاي دهد. اين آشيانه در قالب يك توافق، به‌صورت استيجاري در اختيار شركت فجرآشيان قرار گرفت. در قالب همين توافق شركت‌ فجر‌آشيان مي‌تواند از تمامي كارگاه‌هاي پشتيباني فني صها استفاده نمايد.

    هم‌اكنون سهامداران شركت فجرآشيان عبارتند از :

    - شركت صنايع هواپيمايي ايران (صها) 31 درصد

    - شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) 25 درصد

    - شركت هواپيمايي ماهان 20 درصد

    - شركت فرانسوي SOGERMA 24 درصد

    بدين‌ترتيب شركت فجرآشيان در حال حاضر با ساختاري نو و با همكاري دو خط مهم هوايي كشور يعني هما و ماهان كه بيشترين هواپيماهاي پهن‌پيكر بوئينگ 747 و ايرباس را در اختيار دارند وظيفه خويش را آغاز كرده است و تاكنون به موفقيت‌هاي چشم‌گيري نيز دست يافته است. اميد مي‌رود با توجه به مزيت‌هاي رقابتي كه كشور ما دارد، پس از تجهيز كامل اين آشيانه بزرگ، علاوه بر رفع نياز داخلي، راه براي ورود به بازار منطقه و جهان براي اين شركت داخلي فراهم گردد.

    تجربه شركت فجرآشيان، يك اقدام خوب و مثبت است، عليرغم اينكه بسيار دير به ثمر نشست ولي دستاوردهاي بسيار خوبي در اين مدت كوتاه حاصل نموده است. گسترش خدمات اين شركت و بهره‌برداري بيشتر شركت‌هاي ايراني از توان و ظرفيت آن و همچنين فراهم‌سازي بستر قانوني براي ايجاد شركت‌هاي مشابه ديگر در زمينه تعميرات و نگهداري موتور، متعلقات هواپيما و ديگر انواع هواپيماها، مي‌تواند بهره‌برداري مناسبي از ظرفيت‌هاي كشور باشد.


    جايگاه تعمير و نگهداري در خريد هوشمندانه هواپيما

    تعمير و نگهداري هواپيما از نظر تكنولوژيكي، شامل سه سطح تعميرات سبك، تعميرات نيمه سبك و تعميرات سنگين يا اورهال مي باشد. با توجه به اينكه اورهال هواپيما شامل باز كردن و تست قطعات و سرهم كردن مجدد آنها است، ميتوان نتيجه گرفت كه اورهال و مونتاژ در ارتباط با هم هستند و از تجربيات هر بخش مي توان براي بخش ديگر نيز استفاده نمود. بنابراين هر كشوري كه توانايي اورهال هواپيما را داشته باشد توانايي مونتاژ آن را نيز دارد.

    هزينه تعمير و نگهداري هواپيما در طول عمر هواپيما 2 تا 3 برابر قيمت هواپيما است. بنابراين توانايي شركتهاي هواپيمايي و كشورها در كاهش اين هزينه ها نقش بارزي در سودآوري صنعت حمل و نقل هوايي خواهد داشت. برخورداري از توانايي تعمير و نگهداري به عنوان سطحي از تكنولوژي، مقدمه اي براي كسب سطوح بالاتر مانند طراحي و ساخت هواپيما است. اگر كشوري صاحب توان تعمير و نگهداري باشد، مي تواند در عرصة ساخت هواپيما هم وارد شود و به موفقيت هايي نائل شود.


    جمع بندي

    هرچند كشور ما در زمينه صنعت تعمير و نگهداري هوايي فرصت هاي متعددي را از دست داده است، اما امروز بايد نگاه خود را نسبت به اين صنعت و وضعيت آن عوض كنيم و با حمايت همه جانبه از اين اقدام، به دنبال شكار فرصت هاي جديد باشيم. اكنون شركت GAMCO در امارات، امكانات و توانايي هاي موجود در كشور پاكستان، موفقيـت تركيه در پيوستن به سازمان اروپايي JAA و قابليت هاي تعمير و نگهداري موجود در اين كشور، همگي به عنوان تهديد و رقيب جدي براي اين مجموعه محسوب ميشوند و اگر نتوانيم با قدرت در اين عرصه حضور پيدا كنيم، ديگران گوي سبقت را چون گذشته از ما خواهند ربود.

    در كشور ما شركت‌هايي نظير هما و صها (صنايع هواپيمايي ايران) و آسمان چه در زمان جنگ تحميلي و چه بعد از آن صاحب تجربيات و موفقيت هايي در زمينه تعمير و نگهداري شده اند. همانطور كه در بالا نيز اشاره شد، تاكنون در كشور، هواپيماهاي مختلفي تعميرات اساسي شده اند.

    تا زماني كه بخش صنعت هوايي در تصميم گيري هاي خود در ارتباط با ساخت، مونتاژ تعمير و غيره تنها با معيارهاي خود تصميم گيري كند و سيستمي جهت انطباق اين معيارها با ساير معيارهاي ملي وجود نداشته باشد، باز هم شاهد از دست رفتن فرصت‌ها خواهيم بود. به عبارت ديگر جدا بودن ساختار مديريت حمل و نقل هوايي از مديريت صنعت هوايي و عدم وجود متولي واحد در بخش هوايي، موجب هدر دادن سرمايه هاي كشور و از دست دادن فرصت هاي فراواني خواهد شد.



    منبع: http://www.centralclubs.com/topic-t62208.html
    به دنبالت خواهم آمد حتی اگر در سریا باشی (A&P)
    #5 ارسال شده در تاريخ January 22nd, 2012 در ساعت 00:22:39

  10. The Following 6 Users Say Thank You to devil.mrsz For This Useful Post:

    chip (January 9th, 2014), mohamadbaha (January 26th, 2013), Mohammadme (January 22nd, 2012), YASHAR A&P (January 25th, 2012), سجیل (November 13th, 2015), عبدالاحد (January 25th, 2013)

  11. IRAN1390 ?????? ??
    IRAN1390
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    February 2012
    خوزستان - دزفول
    360
    تعداد تشکر : 90
    Thanked 478 Times in 206 Posts

    ??? ??? پاسخ: تعمير و نگهداري هواپيما

    سلام .
    من دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک هستم . می خواستم بدونم که فقط فارغ التحصیلان رشته ی تعمیرات هواپیما می تونن در این شغل مشغول به کار بشوند و یا ما هم با گذراندن دوره هایی می توانیم این کاره شویم ؟
    #6 ارسال شده در تاريخ January 9th, 2014 در ساعت 03:17:31

  12. The Following 2 Users Say Thank You to IRAN1390 For This Useful Post:

    chip (January 9th, 2014), سجیل (November 13th, 2015)

  13. Seyed Mohamad Reza ?????? ??
    Seyed Mohamad Reza
    هوانورد عادی - گروهبان سوم
    October 2012
    تهران
    37
    تعداد تشکر : 72
    Thanked 26 Times in 16 Posts

    ??? ??? پاسخ: تعمير و نگهداري هواپيما

    سلام برادر....
    شما میتونید با گذروندن دوره ازاد در دانشگاه صنعت هواپیمایی واقع در خیابان معراج که هزینش تقریبا 6 ملیون میتونید مدرک A&P که حالا شده B1 رو بگیرید و مدتش فشرده و حدود 7-8 ماه میشه بعد از گذروندن دوره و قبولی در امتحانات دانشکده باید در امتحان هواپیمایی کشوری و استاندارد پرواز شرکت کنید و اونوقت اگه قبول شدید مدرک رو بهتون میدن بعدش میتونید با شرکت در امتحانات ورودی شرکت های هواپیمایی و قبولی استخدام بشین.قبلا تفاوتی بین دوره اکادمیک و ازاد در استخدام وجود داشت ولی الان هیچ تفاوتی وجود نداره.....
    اما یه حرف صادقانه برادر......
    من خودم ترم اخر مهندسی تعمیر دوره اکادمیک تو دانشگاه صنعت هستم و در کارشناسی شرکت نکردم با اینکه معدلم نزدیک 17 بود قید این رشته رو زدم و در حال حاضر نزدیک یک ساله که در ارتا کیش مشغول گذروندن دوره خلبانیم.
    از من به شما به عنوان برادر کوچکتر البته اگه قابل بدونید وصیت که رشته تعمیر به هیچ عنوان به درد نمیخوره چه از لحاظ حقوق و چه از لحاظ دیگر موارد فوق حقوقش با داشتن 3-4 تایپ و 10 سال سابقه میرسه به 2 تومان.
    بهترین شغل در این رشته خلبانیه البته یکم خرج داره و بعد از اون مهمانداریه که هزینه تحصیلش 3 ملیونه و اگه زبانت خوب باشه زود استخدام میکنن و حقوقش میانگین 2 تومان میشه بالاتر هم با تعداد پرواز بیشتر میره بعدش مراقبت پرواز هستش و بعد از اون الکترونیکه که کار براش سخت پیدامیشه و بعد از اینا تعمیری های بیچاره هستن که حکم کارگرهای شرکت ها رو دارن بی رو در بایسی ...البته در ایران....
    یا علی...
    ?????? ???? Seyed Mohamad Reza : January 9th, 2014 ?? ???? 13:45:55
    #7 ارسال شده در تاريخ January 9th, 2014 در ساعت 13:43:46

  14. The Following User Says Thank You to Seyed Mohamad Reza For This Useful Post:

    سجیل (November 13th, 2015)

  15. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: تعمير و نگهداري هواپيما

    دوست عزیز بله شما می تونید دوره ی کوتاه مدت شیش ماهه رو بگذرونید. البته هزینه ی دوره ی دو ساله حدود 6.5 میلیون تومنه و شما چون شورت کورس 6 ماهه می گذرونید هزینش بالطبع کمتر می شه.
    البته با احترام به نظر دوست بالاییمون جناب سید محمد رضا باید عرض کنم که اینطور ها هم که ایشون می گند نیست. من به جرأت می گم شما اگه دو تا تایپ داشته باشید و پنج سال هم سابقه، حقوقتون حدود سه تومن خواهد بود+مأموریت هایی که می رید. البته این رو هم بگم که وضعیت این رشته و همچنین رشته ی اویونیک دیگه مثل سابق نیست بدین معنا که قبلا هر کی کاردانی یکی از این دو رشته رو و همچنین بیسیک هواپیمایی کشوری رو داشت، به راحتی می تونست بیاد سرکار اما الان شما اگه بیسیک هواپیمایی کشوری یا همون سرتیفیکیشن استاندارد رو داشته باشی تازه باید ثبت نام کنی و بمونی تو نوبت ثبت نام برای مصاحبه که کی و چه زمانی یه شرکت بخواد آزمون بگیره و جذب نیرو داشته باشه! مثلا من خودم با اینکه معدل دانشگاهم تو رشته ی اویونیک حدود نوزده بود و هم آزمون کتبی هواپیمایی کشوری و هم آزمون شفاهیش رو بار اول قبول شدم، حدود پنج شیش ماه تو صف مصاحبه بودم! بعدش هم که دعوت به مصاحبه شدم ، مصاحبه و سوالات بسیار تخصصی بود و از بین اونهمه نفر یه تعدادی نیرو گرفتند که ما هم خدا رو شکر در بینشون بودیم. یعنی الان وضع اینطور شده.
    در مورد خلبانی هم خدمتتون عرض کنم که خلبانی هم الان یه جورایی شبیه تعمیر و نگهداری و یا اویونیک شده! از این جهت که ما در حال حاضر کلی خلبان بیکار داریم! الان برای بسیاری از کسانی که کمی در مورد خلبانی و وضع جذب اطلاع دارند، اظهر من الشمس هست که خلبانی پارتی می خواد و برای خلبان شدن تا حدود زیادی به رابطه و معرفی که داری و اینکه کی معرفیت کرده نگاه می کنن نه صرف هوش و ذکاوت و باهوش بودن!
    در مورد مهماندار هم خدمتتون عرض کنم همین الان مهماندارهای جدید الورود ایران ایر (حدود دو سال پیش وارد شدن) با 16 روز کار دارن ماهی یک و دویست می گیرن! هواپیمایی قشم هم یه چیز تو همین مایه ها به مهمانداراش می ده. الان یکی از دوستام که مهماندار استخدام رسمی ایران ایر هست با 15 سال سابقه و کار در سمت سرمهمانداری الان داره ماهی 2 تومن می گیره!


    #8 ارسال شده در تاريخ January 9th, 2014 در ساعت 18:59:19

  16. The Following 6 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    B727 (June 25th, 2015), Esmaiel_F4 (January 9th, 2014), IRIAF F-14A (January 9th, 2014), mobina sb (August 4th, 2014), shayan.iran131 (March 14th, 2014), سجیل (November 13th, 2015)

  17. محمد حسینی مقدم ?????? ??
    محمد حسینی مقدم
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    April 2014
    مشهد
    1
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    ??? ??? پاسخ: تعمير و نگهداري هواپيما

    مهمانداری بهتره یا مکانیک؟زهرلحاظش.خیلی ممنون میشم اگه پاسخ بدید.میخوام انتخاب رشته کنم
    #9 ارسال شده در تاريخ April 12th, 2014 در ساعت 21:06:09

  18. sadeg1374 ?????? ??
    sadeg1374
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    April 2014
    تبریز
    1
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    ??? ??? پاسخ: تعمير و نگهداري هواپيما

    با سلام به شما دوستان عزیز ........راستش برای راهنمای گرفتن بهتون مزاحم شدم راستش من علاقه زیادی به این رشته دارم.و الان هم دپپلم الکترونیک هستم و می خواستم بدونم الان حالا که این مدرک رو دارم بعد این چجوری میتونم این رشته تعمیر رو ادامه بدم .
    #10 ارسال شده در تاريخ April 19th, 2014 در ساعت 01:28:04

???? 1 ?? 4 1234 ??????????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0