برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 2 ?? 2
dqw
  1. Ali Pilot ?????? ??
    Ali Pilot

    عضو شورا هوانوردی
    July 2009
    TEHRAN
    5,035
    تعداد تشکر : 11,640
    Thanked 31,849 Times in 5,065 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    Post معرفي واحد سيمولاتور ايرباس هواپيمائي ماهان





    رودررو با خطر!

    خیلی از اتفاق‌هایی که در اتاقک شبیه‌ساز پرواز رخ می‌دهد درست شبیه حالت‌هایی است که یک خلبان در هواپیمای واقعی تجربه می‌کند. سیمولاتور عین کابین هواپیماست و تمام ابزار آلاتی که در آن وجود دا رد شبیه نمونه‌هایی هستند که در هواپیماهای واقعی وجود دارند

    همشهری: دو و نیم برابر نمونه واقعی‌اش قیمت دارد؛ همه حوادث خطرناکی را که ممکن است برای یک هواپیما وسرنشینانش اتفاق بیفتد شبیه‌سازی می‌کند. خیلی از خلبان‌ها هنگام نشستن دراین اتاقک دچار استرس شده و عرق می‌ریزند؛ بعضی‌هایشان هم بیهوش شده و از حال می‌روند. درباره اتاقک شبیه‌ساز پرواز صحبت می‌کنیم؛ اتاقکی که تمامی اتفاقات ممکن را که هنگام پرواز یک هواپیما رخ می‌دهند شبیه‌سازی کرده و به خلبان‌ها کمک می‌کند تا تجربه عکس‌العمل به موقع درمقابل خطرات احتمالی را به دست بیاورند. برای اینکه با این اتاقک اسرارآمیز بیشتر آشنا شویم سراغ مهندس حسین پیروزی- مدیر شرکت بوتیا ماهان و استاد دانشگاه هوانوردی- و بهنام زرقوم- خلبان و مدیر آموزش خلبانی بوتیا ماهان- می‌رویم.

    بعد از جنگ جهانی دوم هواپیما به عنوان وسیله‌ای برای سفرهای هوایی مورد استفاده قرار گرفت؛ اما آن زمان تکنولوژی آن‌قدر پیشرفت نکرده بود که بتواند به کمک خلبان‌ها بیاید و از حوادث غیرمترقبه‌ای که برای هواپیما‌ها اتفاق می‌افتاد جلوگیری کند. حسین پیروزی- مدیر شرکت بوتیا ماهان- دراین باره می‌گوید: «تا قبل از آمدن عصر جت حوادث بیشتری برای هواپیما‌ها و سرنشینانشان می‌افتاد اما دراین دوران تشکیلات فرودگاهی کم‌کم به ناوگان هوایی اضافه شدند. در واقع با آمدن عصر جت و پیشرفت سریع تکنولوژی هواپیماها، برای اینکه از سوانح هوایی جلوگیری شود سیستمی با عنوان شبیه‌ساز پرواز به وجود آمد.»


    پدیده‌ای که با گذشت سال‌ها از زمان تولدش، این امکان را برای خلبان‌های زیادی به وجود آورده که با پا گذاشتن در کابین آن، ترسشان را از وقوع حوادث غیرقابل پیش‌بینی در زمان پرواز کنار بگذارند.

    شبیه‌ساز ایرباس


    سیمولاتور یا شبیه‌ساز پرواز، اتاقکی است که هر عیب و نقصی را که امکان دارد در یک هواپیمای واقعی رخ دهد شبیه سازی می‌کند. شبیه‌ساز پرواز برای هر هواپیمایی متفاوت است. این اتاقک برای هواپیمای ایرباس، کابینی با دو متر و 70 سانتی‌متر عرض، سه متر طول و دو متر ارتفاع است. در حال حاضر در شبیه‌ساز پرواز هواپیمای ایرباس بیش از 120 حالت اضطراری پیش‌بینی شده است. در این اتاقک، خلبان، کمک خلبان و مهندس پرواز در جایگاه‌های همیشگی‌شان می‌نشینند و تمام کارهایی را که در هواپیمای واقعی باید انجام دهند انجام می‌دهند؛ «البته در این میان شخصی به عنوان استاد خلبان روی کارهای این سه نفر نظارت می کند او برای محک‌زدن خلبان و کمک خلبان یکی از حالت‌های اضطراری‌ای را که ممکن است هنگام پرواز واقعی برای یک هواپیما رخ بدهد به وجود می‌آورد تا خلبان و کمک خلبان با قرار گرفتن در این شرایط بهترین و زیرکانه‌ترین عکس‌العمل را از خود نشان بدهند.» اینها را حسین پیروزی می‌گوید. او مدت‌هاست که در اتاقک سیمولاتور به عنوان استاد خلبان بر کار خلبان‌ها نظارت می‌کند. به گفته او اتاقک شبیه‌ساز پرواز یکی از آزمون‌های خلبانی است و اگر خلبانی سه بار در این آزمون رد شود برای همیشه باید از حرفه خلبانی خداحافظی کند.

    پرواز روی شش جک


    «خیلی از اتفاق‌هایی که در اتاقک شبیه‌ساز پرواز رخ می‌دهد درست شبیه حالت‌هایی است که یک خلبان در هواپیمای واقعی تجربه می‌کند. سیمولاتور عین کابین هواپیماست و تمام ابزار آلاتی که در آن وجود دارد- از کلیدها گرفته تا رنگ و جنس و اندازه‌شان- شبیه نمونه‌هایی هستند که در هواپیماهای واقعی وجود دارند.» اتاقک شبیه‌ساز روی شش جک سوار شده. این جک‌ها اتاقک را حول سه محور کابین سیمولاتور حرکت می‌دهند تا خلبان احساس کند در یک هواپیمای واقعی قرار گرفته. در این اتاقک چند نوع علامت هشداردهنده وجود دارد که با به صدا در آمدن هر کدام از آنها خلبان متوجه می‌شود که هواپیما یا کابین شبیه‌ساز پرواز در چه حالتی قرار گرفته؛ در این حالت خلبان باید بهترین عکس‌العمل را از خودش نشان دهد تا اوضاع کابین به حالت عادی برگردد و از این آزمون سربلند بیرون بیاید. «یکی از دلایلی که باعث می‌شود خلبان احساس کند در یک هواپیمای واقعی نشسته تصاویر سه بعدی‌ای است که در اتاقک پرواز به نمایش درمی‌آید. در این حالت خلبان دقیقا احساس می‌کند که در باند فرودگاه بوده یا قرار است اوج بگیرد این شبیه‌سازی‌ها آن‌قدر طبیعی هستند که بعضی خلبان‌ها در حین استفاده از اتاقک پرواز بعد از به وجود آمدن شرایط اضطراری دچار بیهوشی یا حالت تهوع می شوند.»


    وقتی شما در شبیه‌ساز پرواز نشسته‌اید احساس نمی‌کنید که خارج از هواپیما هستید. سیمولاتور به خاطر سیستم پیشرفته‌ای که دارد خیلی قوی‌تر از چیزی است که شما به عنوان سینمای سه بعدی در شهربازی می‌توانید ببینید. خلبان‌هایی که برای آزمون پا به سیمولاتور می‌گذارند استرسشان بیشتر از زمانی است که در کابین واقعی هواپیما می‌نشینند چون به خوبی می‌دانند که چه آزمون‌های سختی در انتظارشان است. مدیر عامل شرکت بوتیا ماهان که استاد دانشکده خلبانی هم هست درباره سیمولاتور می‌گوید: «وقتی خلبان و کمک خلبان در جایگاه خودشان قرار گرفتند آزمون شروع می‌شود. آنها از طریق یک پل وارد اتاقک می‌شوند. بعد از جدا شدن پل از اتاقک، در کابین بسته می‌شود. به این ترتیب خلبان‌ها در جایگاه‌های خودشان قرار می‌گیرند و مثل هواپیمای واقعی موتور سیمولاتور را روشن می‌کنند. صدای روشن شدن موتور شبیه‌ساز پرواز دقیقا مثل صدای موتور هواپیمای واقعی است. خلبان و کمک خلبان هنگام کار با شنیدن هر کدام از علامت‌های هشداردهنده وظیفه دارند عکس‌العمل به موقعی برای برگرداندن شرایط به حالت عادی نشان دهند.» باز نشدن چرخ‌ها، کم شدن فشار هوای داخل کابین، بالا رفتن درجه حرارت، ایجاد دود در کابین، اشکال سیستم هیدرولیک، برخورد با پرنده، قطع شدن برق کابین و از کار افتادن موتور یا ایجاد نقص فنی موتورها از حالت‌هایی هستند که در اتاقک شبیه‌ساز پرواز تعبیه شده‌اند. خلبانی که بتواند هنگام بروز این مشکلات در کمترین زمان بهترین عکس‌العمل را نشان دهد از نظر استادان دانشکده خلبانی، خلبان قابل اعتمادی شناخته می‌شود.

    ترس در ارتفاع 3هزار پایی


    در اتاقک شبیه‌ساز پرواز شما با وجود محیط مجازی احساس می‌کنید که تا ارتفاع هزار یا 3هزار پا اوج گرفته‌اید. ناگهان با تغییراتی که استاد پرواز در کابین ایجاد می‌کند فشار هوا کم می‌شود یا با مانعی برخورد می‌کنید. در این لحظه خلبان و کمک خلبان به خوبی ضربه‌ها را احساس می کنند؛ «ما خلبان‌هایی داشته‌ایم که با قرار گرفتن در سیمولاتور آن‌قدر تحت تاثیر فضای آنجا قرار گرفته‌اند که در این وضعیت بیهوش شده یا دچارتشنج، حالت تهوع و سرگیجه شده‌اند چراکه تصور کرده‌اند در هواپیمای واقعی هستند و امکان دارد بمیرند. ترس از عرق کردن هم چیزی است که برای خیلی از آزمون دهنده‌ها پیش می‌آید.» کسانی که پا به اتاقک شبیه‌ساز پرواز گذاشته‌اند، خلبانان بی‌تجربه‌ای نیستند؛ آنها در کارنامه‌شان سابقه 200 ساعت پرواز دارند. این خلبان‌ها بعد از قبول شدن در آزمون شرکت هواپیمایی مورد نظرشان آماده می‌شوند تا در آزمون سیمولاتور هواپیمای مخصوص آن شرکت حضور پیدا کنند؛ «هر خلبان در هر شرکت هواپیمایی‌ای که استخدام شود باید در شبیه‌ساز پرواز همان شرکت هم آموزش ببیند؛ مثلا اگر شرکت ماهان نوع هواپیمایش ایرباس است، خلبان باید در سیمولاتور ایرباس آموزش ببیند اما اگر قرار باشد همان خلبان تایپش (نوع هواپیمایش) را عوض کند و در هواپیمایی‌ایران ایرمشغول به کار شود باید در سیمولاتور 727 آموزش ببیند؛ چرا که هواپیماهای این شرکت 727 است یا هواپیمایی ساها بوئینگ 707 است؛ به همین دلیل خلبان باید در شبیه‌ساز مخصوص هواپیمای شرکتش آزمون بدهد.» اتاقک‌های شبیه‌ساز پرواز هم مثل سیستم خود هواپیما حساس هستند و نگهداری از آنها احتیاج به متخصص دارد؛ «در این اتاقک از کامپیوترهای بسیار دقیق ، جک‌های هیدرولیکی و کابل‌های الکترونیکی استفاده شده که استهلاکشان بالاست.»


    اتاقک شبیه ساز پروازهم مانند هواپیما ایراد پیدا می‌کند؛ به گفته حسین پیروزی سیمولاتور به اندازه یک اتاق نقشه دارد و اگر عیبی پیدا کند متخصص آن‌قدر این نقشه‌ها را بالا و پایین می‌کند تا ایراد اتاقک را پیدا کند. اما در کل گرچه هزینه نگهداری این اتاقک بالاست اما بازدهی‌اش عالی است و در عین حال که مهارت‌های خلبان را در مواجهه با شرایط بحرانی افزایش می‌دهد از میزان خطرات هوایی هم می‌کاهد.
    #1 ارسال شده در تاريخ January 28th, 2011 در ساعت 11:02:15

  2. The Following 11 Users Say Thank You to Ali Pilot For This Useful Post:

    AlirezA.A (February 1st, 2011), Eshghe Parvaz (February 2nd, 2011), IR Blue SKY (January 28th, 2011), m.boostani (January 29th, 2011), m.d (January 31st, 2011), milad14 (January 29th, 2011), mohammadnt (January 28th, 2011), orasess (January 28th, 2011), Real Flight (February 1st, 2011), sd-787 (January 31st, 2011), SKY MAN (January 28th, 2011)

  3. m.d ?????? ??
    m.d
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    January 2011
    tehran
    2
    تعداد تشکر : 4
    Thanked 15 Times in 4 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 31

    ??? ??? پاسخ: معرفي واحد سيمولاتور ايرباس هواپيمائي ماهان

    واحد سيمولاتورواقعا محیط جالبیه تا وقتی وارد نشدیم از بیرون خیلی ساده یه پایه واطاقکه ولی داخل که میشیم حس واقعیه داخل cockpit بودنوداریم.
    #2 ارسال شده در تاريخ January 31st, 2011 در ساعت 19:03:57

  4. The Following 4 Users Say Thank You to m.d For This Useful Post:

    AlirezA.A (February 1st, 2011), arra (February 1st, 2011), IR Blue SKY (January 31st, 2011), Real Flight (February 1st, 2011)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0