برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 4 1234 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 40
dqw
  1. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    hot چند دقیقه در خط تولید ایران 140

    مکان: شاهین شهر - هسا، صنایع هواپیما سازی ایران - سالن تولید ایران 140
    زمان :11 اسفند 89 ساعت 8 صبح
    خوب امروز صبح با اتوبوس کرایه شده توسط انجمن علمی هوافضای دانشگاه به سمت هسا حرکت کردیم. در اتوبوس موبایل ها و دوربین های عکاسی گرفته شد.
    پس از رسیدن به مقصد و تحویل دوربین ها و گوشی ها به حراست و یک مقدار کاغذ بازی اداری وارد مجموعه شدیم. یک محیط نسبتا محافظت شده که پر است از سوله های ساخت و ساختمانهای تولید.
    در ابتدا به ساختمان دانشکده علوم هوایی رفتیم و به تماشای فیلم معرفی هسا نشستیم. در فیلم توضیح داده شد که ابتدا پروژه تولید هلیکوپتر در ایران را شرکت بل از میان شرکتهایی از ایتالیا و فرانسه و آمریکا، به خاطر همکاری قبلی اش با ایران ، در مناقصه برنده می شود. کار احداث ساختمانها شروع می شود ولی با به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی در ایران کار با 11% پیشرفت متوقف می شود.
    بعد از انقلاب کار به دست مهندسین ایرانی سپرده می شود تا به امروز که شرکتی به اسم هسا وجود دارد. در ادامه فیلم توضیحاتی به شرح زیر در مورد ایران 140 داده می شود.
    برای ساخت یک هواپیمای ساخت داخل 3 وزارت خانه راه و ترابری ، صنایع و وزارت دفاع رایزنی هایی با شرکت های خارجی انجام می دهند که حاصل آن طرح آنتونوف 140 از اکراین می شود.
    بسترهای لازم جهت ساخت این هواپیما در هسا آماده می شوند و کار ساخت این هواپیما با نام ایران 140 شروع می شود. این هواپیما 52 نفر ظرفیت دارد و قابلیت تبدیل کارایی به گشت دریایی، آمبولانس هوایی، باربری و ... را دارا می باشد. پس از توضیحاتی از زبان دکتر وزیری ، رئیس سازمان طراحی هواگردهای هسا، در مورد توانایی های مهندسان این شرکت فیلم به پایان می رسد.
    پس از اتمام فیلم به سمت سالن مونتاژ ایران 140 حرکت کردیم. حقیقاتا انتظار همچین سوله بزرگی را نداشتم. به طور همزمان 4 فروند هواپیما در حال ساخت در این سوله جای می گیرند که به ترتیب مراحل ساخت را طی می کنند. از ساخت سازه که در 3 قسمت کابین خلبان، قسمت بار مفید و قسمت انتهایی هواپیما تشکیل می شود. سپس قسمت اتصال و وایرینگ و نصب تجهیزات.
    سپس مسئول این سوله شروع به ارائه توضیحات و پاسخ به سوالات کرد.
    این هواپیما که حدودا 20 تن وزن دارد می تواند 52 مسافر را حمل کند و در صورت تعمیر و نگهداری مناسب می تواند 2000 ساعت پرواز در سال انجام دهد. برد آن 2100 کیلومتر با 40 دقیقه سوخت رزرو است. مصرف سوخت این هواپیما 200 گرم به ازای هر مسافر کیلومتر پرواز است. این هواپیما برای نشست و برخاست نیاز به 1350 متر باند دارد و می تواند از باند های خاکی نیز استفاده کند.
    این هواپیما دارای 3 موتور است که به ترکیب 2 موتور توربو پراپ و یک توربو جت می باشند. وظیفه دو موتور توربو پراپ با توان هر کدام 2500 اسب بخار ایجاد تراست برای رسیدن به سرعتی حدود 570 کیلومتر بر ساعت است و ارتفاع حدود 25000 پایی( دقیقا یادم نیست) و موتور توبو جت وظیفه استارت زدن و راه اندازی موتور های توربو پراپ به اضافه تولید برق هواپیما در صورت خاموش بودن موتورهای دیگر را بر عهده دارد. مانند زمانی که هواپیمای حامل مسافران به صورت خاموش بر روی باند است و نیاز به نور، امکانات گرمایشی یا سرمایشی باشد. باک های سوخت هواپیما نیز در داخل بالها قرار دارند. توانایی استفاده از یک موتور در مواقع بحرانی نیز از دیگر ویژگی های این هواپیماست به این صورت که در موقع لزوم توانایی موتور سالم افزایش یافته تا بتواند کمبود تراست را جبران کند و در جای مناسب فرود آید.
    بیشتر قطعات هواپیما در داخل تولید می شود و ساخت موتور آن نیز به عهده یک شرکت در داخل است. تجهیزات الکترو اویونیکی نیز از خارج وارد می شود ولی در شیراز سرمایه گذاری هایی صورت پذیرفه که اگر بتوانند تاییدیه هواپیمایی کشوری را بگیرند بر روی هواپیما سوار خواهند شد.
    جنس ملخ های هواپیما از تیتانیوم و آلومینیوم است به اضافه یک سری مواد کامپوزیت و المنتهایی برای ایجاد حرارت جهت ذوب کردن یخ بر روی ملخ. قسمت دماغه هواپیما نیز از مواد کامپوزیت ساخته شده به این علت که رادار هواپیما زیر آن قرار دارد.
    هزینه ساخت ایران 140 حدودا 12 تا 14 میلیون دلار تخمین زده می شود. هسا برای ساخت سالانه 13 فروند از این هواپیما برنامه ریزی کرده است. در این سوله ما موفق به دیدن اولین هواپیمای گشت دریایی ایران هم شدیم که به امکانات مخصوص خود مانند دوربین در زیر شکم هواپیما مجهز شده بود.
    پس از چند دقیقه حضور در سالن به سمت دانشگاه بازگشتیم.
    این بود گزارشی از امروز صبح من...
    ?????? ???? IRI.AMIR : July 1st, 2011 ?? ???? 19:17:58
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #1 ارسال شده در تاريخ March 2nd, 2011 در ساعت 11:16:12

  2. The Following 44 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    747-8 (March 15th, 2012), abasza (March 2nd, 2011), Ali Pilot (March 2nd, 2011), ANADOLU (March 5th, 2011), arra (March 2nd, 2011), B727 (August 4th, 2013), bigshow (July 3rd, 2011), captain Rahimpour (March 3rd, 2011), Captain Yashar (April 21st, 2011), Dream Bird (July 3rd, 2011), ehsanmilitant (March 2nd, 2011), Eshghe Parvaz (April 22nd, 2011), Esmaiel_F4 (November 2nd, 2012), F-35 (August 30th, 2013), Farhan (March 15th, 2012), First Officer (March 3rd, 2011), Hamidreza rt (July 16th, 2014), IR Blue SKY (March 2nd, 2011), IRIAF F-14A (March 16th, 2012), Mahan (March 2nd, 2011), mohamadbaha (August 2nd, 2013), mohammad hossein (November 3rd, 2012), Mohammad Tomcat (March 2nd, 2011), Mohammadme (March 13th, 2011), mojtabarahmani (October 31st, 2012), morad009 (February 10th, 2013), Mr.Hoseini (April 14th, 2011), nasir (March 2nd, 2011), nd_blacky (March 2nd, 2011), nikfly (August 13th, 2013), number1 (March 2nd, 2011), pilot hosein (March 2nd, 2011), Real Flight (March 2nd, 2011), reza dezfuli (March 7th, 2011), reza syf (December 5th, 2013), saber007 (March 15th, 2012), saman9086 (October 31st, 2012), sfaiazy (March 2nd, 2011), shirmardi (August 2nd, 2013), SKY MAN (March 3rd, 2011), W mahan 5 (March 7th, 2011), YASHAR A&P (March 10th, 2011), yasini-phantom (August 27th, 2012), سجیل (March 4th, 2011)

  3. ehsanmilitant ?????? ??
    ehsanmilitant
    هوانورد ارشد-سرگرد
    May 2009
    تهران
    489
    تعداد تشکر : 932
    Thanked 1,696 Times in 439 Posts

    ??? ??? پاسخ: چند دقیقه در خط تولید ایران 140

    بابت گزارش مختصر و مفيد ممنون اميرجان.با اين توصيفاتي كه گفتي پس خط توليد اين هواپيما عليرغم شايعات موجود فعاله. راستي طرف اكرايني به بهانه تحريمات خللي در تعهدات خودش وارد نكرده؟
    سكوت اثبات تهي بودن نيست بلكه سرشار از ناگفتني هاست
    #2 ارسال شده در تاريخ March 2nd, 2011 در ساعت 18:47:33

  4. The Following 5 Users Say Thank You to ehsanmilitant For This Useful Post:

    B727 (August 4th, 2013), Esmaiel_F4 (August 10th, 2013), IR Blue SKY (March 8th, 2011), Mohammad Tomcat (March 2nd, 2011), reza dezfuli (March 7th, 2011)

  5. Mohammad Tomcat ?????? ??
    Mohammad Tomcat

    عضو ارشد شورا هوانوردی
    September 2007
    esfahan
    1,115
    تعداد تشکر : 10,394
    Thanked 2,470 Times in 662 Posts

    ??? ??? پاسخ: چند دقیقه در خط تولید ایران 140

    نگفتند چند فروند تا حالا ساخته شده و به چه شرکتهایی تحولی داده شده؟
    #3 ارسال شده در تاريخ March 2nd, 2011 در ساعت 20:04:06

  6. The Following 6 Users Say Thank You to Mohammad Tomcat For This Useful Post:

    Ali Pilot (March 2nd, 2011), B727 (August 4th, 2013), Esmaiel_F4 (August 10th, 2013), IR Blue SKY (March 3rd, 2011), reza dezfuli (March 7th, 2011), W mahan 5 (March 7th, 2011)

  7. nasir ?????? ??
    nasir
    هوانورد عادی-استوار دوم
    September 2010
    قطب جنوب!
    120
    تعداد تشکر : 460
    Thanked 312 Times in 99 Posts

    ??? ??? پاسخ: چند دقیقه در خط تولید ایران 140

    با تشکر از دوستان موتور این پرنده انگار مشکل سوخت رسانی داشت .......آیا حقیقت داره!؟.............و آیا این مشکل رفع شده..................؟
    ?????? ???? nasir : March 3rd, 2011 ?? ???? 16:14:06
    #4 ارسال شده در تاريخ March 3rd, 2011 در ساعت 02:46:16

  8. The Following 4 Users Say Thank You to nasir For This Useful Post:

    B727 (August 4th, 2013), IR Blue SKY (March 8th, 2011), reza dezfuli (March 7th, 2011), W mahan 5 (March 7th, 2011)

  9. MrezaT ?????? ??
    MrezaT
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    October 2010
    OIIA
    460
    تعداد تشکر : 620
    Thanked 1,027 Times in 355 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? پاسخ: چند دقیقه در خط تولید ایران 140

    برای شروع خیلی خوبه تا بتونیم به تولید هواپیماهای پهن پیکر برسیم البته تو شهرک کاسپین تو قزوین یه کارایی انجام میشه منتها نمیدونم در چه حدیه....
    #5 ارسال شده در تاريخ March 3rd, 2011 در ساعت 20:22:14

  10. The Following 6 Users Say Thank You to MrezaT For This Useful Post:

    B727 (August 4th, 2013), nasir (March 7th, 2011), reza dezfuli (March 7th, 2011), reza syf (December 5th, 2013), W mahan 5 (March 7th, 2011), yasini-phantom (August 27th, 2012)

  11. sayed mojtaba ?????? ??
    sayed mojtaba
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    September 2010
    قم
    215
    تعداد تشکر : 106
    Thanked 777 Times in 183 Posts

    ??? ??? پاسخ: چند دقیقه در خط تولید ایران 140

    سلام
    با تشکر از هیربد عزیز باید تصحیح بکنم که این هواپیما از دو موتور توربو پراپ و یک موتور توربو جت تشکیل شده است.
    خبر مسرت بخشی که در این بازدید اعلام گردید وشایان ذکر است این که موتور های این هواپیما ساخت شرکت موتور سازی سمت که در تهران مشغول میباشد است و با توجه به این موضوع میتوان گفت که در مورد ساخت موتور هواپیما نیز در کشور حرکت هایی صورت گرفته که امیدوارم تداوم یابد
    به امید فراگیر شدن این صنعت
    روزی امپراطور یونان به کوروش کبیر گفت:

    «ما برای شرف می جنگیم و شما برای پول»

    کوروش پاسخ داد:«هرکس برای نداشته هایش می جنگد»

    واسه شادی روحش صلوات بفرست
    #6 ارسال شده در تاريخ March 7th, 2011 در ساعت 16:01:26

  12. The Following 9 Users Say Thank You to sayed mojtaba For This Useful Post:

    B727 (August 4th, 2013), Dream Bird (July 4th, 2011), IR Blue SKY (March 8th, 2011), mohammad hossein (November 3rd, 2012), Mohammad Tomcat (March 9th, 2011), nasir (March 7th, 2011), reza dezfuli (March 7th, 2011), W mahan 5 (March 7th, 2011), سجیل (March 7th, 2011)

  13. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: چند دقیقه در خط تولید ایران 140

    خط توليد اين هواپيما عليرغم شايعات موجود فعاله. راستي طرف اكرايني به بهانه تحريمات خللي در تعهدات خودش وارد نكرده؟
    درسته. خط تولید هواپیما هنوز فعاله و این طور هم که از صحبتهای راهنما بر می امد رایزنی هایی برای ساخت هواپیمایی با گنجایش 100 مسافر به بالا در حال انجام است.
    نگفتند چند فروند تا حالا ساخته شده و به چه شرکتهایی تحولی داده شده؟
    آخرین هواپیمایی که اونجا در حال ساخت بود سیزدهمین بود. با این حساب 10 هواپیما کامل شده که از این تعداد یکی مربوط به گشت دریایی می شد و یک مدل آموزشی هم که سقوط کرده. ولی در مورد اینکه این هواپیما به چه شرکت هایی تحویل شده صحبتی به میان نیومد.
    با تشکر از دوستان موتور این پرنده انگار مشکل سوخت رسانی داشت .......آیا حقیقت داره!؟.............و آیا این مشکل رفع شده..................؟
    اطلاع خاصی ندارم ولی می دونم که این پرنده هنوز در حال پریدنه.
    با تشکر از هیربد عزیز باید تصحیح بکنم که این هواپیما از دو موتور توربو پراپ و یک موتور توربو جت تشکیل شده است
    خودم عمدا نوشتم ببینم متوجه می شین یا نه خیلی ممنون. تصحیح شد.
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #7 ارسال شده در تاريخ March 8th, 2011 در ساعت 15:36:57

  14. The Following 7 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    B727 (August 4th, 2013), bigshow (July 3rd, 2011), Dream Bird (July 11th, 2011), IR Blue SKY (March 8th, 2011), nasir (March 8th, 2011), reza dezfuli (March 9th, 2011), YASHAR A&P (March 8th, 2011)

  15. YASHAR A&P ?????? ??
    YASHAR A&P
    هوانورد عادي
    January 2011
    Seville,Spain
    615
    تعداد تشکر : 5,703
    Thanked 3,954 Times in 632 Posts

    ??? ??? پاسخ: چند دقیقه در خط تولید ایران 140

    ??? ??? ????? ???? ???? hirbod ????? ??? ??
    مکان: شاهین شهر - هسا، صنایع هواپیما سازی ایران - سالن تولید ایران 140
    زمان :11 اسفند 89 ساعت 8 صبح
    این هواپیما دارای 3 موتور است که به ترکیب 2 موتور توربو پراپ و یک توربو جت می باشند. وظیفه دو موتور توربو پراپ با توان هر کدام 2500 اسب بخار ایجاد تراست برای رسیدن به سرعتی حدود 570 کیلومتر بر ساعت است و ارتفاع حدود 25000 پایی( دقیقا یادم نیست) و موتور توبو جت وظیفه استارت زدن و راه اندازی موتور های توربو پراپ به اضافه تولید برق هواپیما در صورت خاموش بودن موتورهای دیگر را بر عهده دارد. مانند زمانی که هواپیمای حامل مسافران به صورت خاموش بر روی باند است و نیاز به نور، امکانات گرمایشی یا سرمایشی باشد....
    با سلام خدمت هیربد عزیزم
    باید اینو اضافه کنم که منظور از موتور سوم که فرمودید همون APU هستش درسته ؟
    در ضمن بابت تعداد هواپیما های تولید شده درست فرمودید ولی اینو باید اضافه کنم که بغیر از هواپیمایه تحویل شده به گشت دریایی ،دو فروند تحویل هواناجا (هواپیماییه نیرویه انتظامی)شده و بقیه آن تحویل شرکت هوایی سفیران شده در رابطه با هواپیمایه tester هم که متاسفانه سقوط کرده باید بگم که حامل 5 تن از عزیزان کارکشته این رشته واین هواپیما واز کارکنان باسابقه هسا بودندکه همگی کشته شدند(این هواپیما قرار بود اولین پروازش باشد که در هنگام take offودر v2 ،انتهای باند با ازدست دادن هر 2موتور سقوط کرد) وعلت این سانحه هم نقص در سیستم سوخت رسانی موتور ها اعلام شد و علتی بر متوقف شدن موقت تولید این هواپیما شده بود،جالبه بدونید که یک فروند از این هواپیما هم در اراک وبه دلیله همین نقصان زمینگیر شده بود .در رابطه با طرف اوکراینی هم باید بگویم که با توجه به رایزنی های انجام شده در صورت پیشنهادات دریافت شده از هسا برای ساخت بیشتر از این هواپیما،برنامه ای در نظر دارد تا موتور توربو فن برای این پرنده معرفی و نمونه با برد بلندتر آن را ارائه کند.درضمن لازم میدونم این رو هم بگم که طبق صحبت های انجام شده قرار است تا ایرلاینی به نام هسا راه اندازی شود وتجهیز ناوگان آن از ایران 140 باشد(منظور زیر مجموعه ای جدید از این ایر لاین که وظیفه اش پرواز های برون مرزی میباشد،البته با پرنده های سنگین تر )
    در انتها از هیربد عزیزم تشکر فراوان دارم بابت گزارش مفیدشون
    لازم به ذکره که بنده 6 سال در شاهین شهر اصفهان زندگی کردم و به دلیل آشنایی با یکی از خلبانان tester این پرنده(به دلیل مسائل امنیتی از بردن نام این عزیز معذورم) به خوبی با قابلیتهای هسا چه در ضمینه باسازی و طراحی ساخته هلیکوپتر و چه در ضمینه iran 140 آشنا هستم و جای امیدواری بسیار هست که از هسا بیشتر از اینها بشنویم


    ?????? ???? YASHAR A&P : March 8th, 2011 ?? ???? 18:56:50


    یک قانونی هست که میگه: تا قبل از اینکه پرواز کنی هر چقدر خواستی بترس، فکر کن، شک کن، دو دل شو، پشیمون شو اما وقتی که پریدی،اگه وسط راه پشیمون شدی، بازی رو باختی.
    #8 ارسال شده در تاريخ March 8th, 2011 در ساعت 18:10:48

  16. The Following 13 Users Say Thank You to YASHAR A&P For This Useful Post:

    B727 (August 4th, 2013), bigshow (July 3rd, 2011), Dream Bird (July 11th, 2011), Esmaiel_F4 (August 2nd, 2013), IR Blue SKY (March 8th, 2011), IRI.AMIR (March 8th, 2011), IRIAF F-14A (March 16th, 2012), mohammad hossein (November 3rd, 2012), nasir (March 9th, 2011), reza dezfuli (March 9th, 2011), reza syf (December 5th, 2013), sayed mojtaba (March 10th, 2011), yasini-phantom (August 27th, 2012)

  17. IR Blue SKY ?????? ??
    IR Blue SKY
    اخراج از سايت
    September 2010
    3,562
    تعداد تشکر : 22,373
    Thanked 25,079 Times in 3,710 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 11

    ??? ??? پاسخ: چند دقیقه در خط تولید ایران 140

    ??? ??? ????? ???? ???? YASHAR_ARAGHI A&P ????? ??? ??
    درضمن لازم میدونم این رو هم بگم که طبق صحبت های انجام شده قرار است تا ایرلاینی به نام هسا راه اندازی شود وتجهیز ناوگان آن از ایران 140 باشد


    [/URL]
    ممنون از توضیحات یاشار عزیز....اما این ایرلاین تاسیس شده..و تصاویر ناوگان آن را هم استاد رزازان عزیز شکار کرده اند!
    #9 ارسال شده در تاريخ March 8th, 2011 در ساعت 18:25:30

  18. The Following 4 Users Say Thank You to IR Blue SKY For This Useful Post:

    B727 (August 4th, 2013), reza dezfuli (March 9th, 2011), reza syf (December 5th, 2013), YASHAR A&P (March 8th, 2011)

  19. YASHAR A&P ?????? ??
    YASHAR A&P
    هوانورد عادي
    January 2011
    Seville,Spain
    615
    تعداد تشکر : 5,703
    Thanked 3,954 Times in 632 Posts

    ??? ??? پاسخ: چند دقیقه در خط تولید ایران 140

    ??? ??? ????? ???? ???? PATIENT SKY ????? ??? ??
    ممنون از توضیحات یاشار عزیز....اما این ایرلاین تاسیس شده..و تصاویر ناوگان آن را هم استاد رزازان عزیز شکار کرده اند!
    سلام خدمت دوست عزیزم
    کاملا درست میفرمایید .منظور بنده زیر مجموعه ای از هسا ایر ویز بودبا هواپیماهای پیشنهادی با موتورجدید( ایران 140 با موتورهای توربو فن) وهواپیماهای سنگین تر(ایرباس،بویینگ وحتی آنتونوف) دیگر که قرار است پرواز های خارج از ایران را هم پوشش دهد ( مانند ایران ایر توراز زیر مجموعه ایران ایر) که به اشتباه خوده هسا رو گفتم پوزش بنده رو بپذیرید
    ?????? ???? YASHAR A&P : March 8th, 2011 ?? ???? 18:46:16


    یک قانونی هست که میگه: تا قبل از اینکه پرواز کنی هر چقدر خواستی بترس، فکر کن، شک کن، دو دل شو، پشیمون شو اما وقتی که پریدی،اگه وسط راه پشیمون شدی، بازی رو باختی.
    #10 ارسال شده در تاريخ March 8th, 2011 در ساعت 18:39:00

  20. The Following 4 Users Say Thank You to YASHAR A&P For This Useful Post:

    B727 (August 4th, 2013), IR Blue SKY (March 8th, 2011), MAMN (July 17th, 2014), reza dezfuli (March 9th, 2011)

???? 1 ?? 4 1234 ??????????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0