برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 2 ?? 2
dqw
  1. Yasser_Maximus ?????? ??
    Yasser_Maximus

    هوانورد ارشد-سرهنگ
    November 2010
    THR/OIII
    1,224
    تعداد تشکر : 866
    Thanked 5,152 Times in 1,140 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 10

    فلش_جدید براکُش

    برآکُش یا ترمز هوایی (به انگلیسی : Spoiler) وسیله‌ای است برای کاستن از نیروی برآر در هواپیماها.


    برآکشها صفحاتی بر روی سطح بال هستند که می‌توانند از میان ماهیواره رو به بالا باز شوند. با این کار برآکش بطور دقیق یک واماندگی کنترل شده‌ای را در بخشی از عقب بال پشت سر خود ایجاد می‌کند، که باعث کاهش شدید نیروی برآر آن قسمت بال می‌شود. برآکشها با ترمزهای هوایی متفاوتند. ترمزهای هوایی جهت افزایش نیروی پسار طراحی شده‌اند در صورتی که نیروی برآر را به مقدار کمی تغییر می‌دهند. در صورتی که برآکشها بطور چشمگیری نیروی برآر را کاهش می‌دهند در حالی که در پسار فقط افزایش محدودی را بوجود می‌آورد.
    برآکشها در پسار هواپیماهای بدون موتور جهت کنترل سرعت فرود و همچنین دستیابی به یک فرود کنترل شده در نقطه مورد نظر استفاده می‌شوند. پایین آوردن دماغه هواپیما می‌تواند باعث افزایش سرعت فرود شود، اما این در سرعت فرود بسیار زیاد منجر می‌شود. هر چند برآکشها قادرند سرعت مطمئنه برای فرود ایجاد کنند.
    هواپیماهای مسافربری هم معمولاً به برآکش‌ها مجهز هستند. برآکش‌ها گاهی برای فرود آمدن از ارتفاع پرواز افقی استفاده می‌شود تا هواپیما را جهت فرود آمدن تا ارتفاع پایین تر بدون استفاده از سرعت، کمک کند. استفاده از آنها محدود است، بطوری که جریان متلاطمی که در پشت آنها ایجاد می‌شود صدا و لرزش قابل توجه‌ای را سبب می‌شود که امکان ناراحتی برای مسافران می‌باشد. برآکش‌ها به طور متفاوتی عمل می‌کنند تا کنترل چرخش را میسر سازند. در زمان نشستن اگر چه برآکش‌ها تقریباً همیشه در بیشترین حالت موثر برای کمک به کاهش سرعت هواپیما استفاده می‌شود. افزایش نیروی پسار توسط برآکش‌ها ایجاد می‌شود که بطور مستقیم بر روی ترمزها اثر می‌کند. به هر حال آنچه که در واقع بدست می‌آید برآکش‌ها باعث کاهش چشمگیر نیروی برآر می‌شوند از این رو وزن هواپیما از بال‌ها به ازابه ی فرود منتقل می‌گردد که به چرخ‌ها اجازه می‌دهد که بطور مکانیکی با کمترین تغییر در لغزیدن ترمز کنند. همچنین نیروی معکوس فشار موتور اغلب برای کمک به کاهش سرعت فرود استفاده می‌شود. برآکش‌ها در هواپیماهای با موتور پیستونی خنک‌شونده با هوا برای جلوگیری از صدمات ناشی از سرد شدن موتور مورد نیاز هستند. در فرود بدون برآکش‌ها سرعت هوا افزایش یافته و موتور در قدرت کمگرمای کمتری نسبت به حالت عادی ایجاد می‌کند. موتور ممکن است به سرعت سرد شده که باعث چسبندگی دریچه ها، ترک سیلندر یا مشکلات دیگر شود. برآکش‌ها بااجازه دادن به هواپیما برای اینکه با سرعت مطلوب فرود آید موقعیت را آرام می‌کنند در آن هنگام به موتور اجازه می‌دهد با تنظیمات قدرتی کار کند تا از سرد شدن سریع آن جلوگیری کند. (این بخصوص در موتورهای پیستونی توربوشارژر درست است، آنچه که دمای بالاتری نسبت به aspirated engine بطور عادی تولید می‌کند).




    فوکر ۷۰ KLM با برآکُش‌های بلند کرده به رنگ کرم روی بال به هنگام نشست در فرودگاه بین‌المللی بریستول انگلستان.

    برآکش به عنوان سطوح کنترل

    برخی هواپیماها برآکش‌ها را در ترکیب و یا بجای شهپرهابرای کنترل چرخش هواپیما استفاده می‌کنند. اصولاً برای کاهش حرکات عرضی معکوس (adverse yaw) هنگامی که نیروی مصرف شده سکان عمودی متحرک دم توسط سرعت بالاتر محدود شده‌است. برای برخی برآکش‌ها اصلاح برآکش باز استفاده می‌شود. در رابطه با برآکش باز درست آن است که به عنوان سطوح کنترلی استفاده می‌شود که بر روی بال برافراشته می‌شود. بنابراین نیروی برآر را کاهش داده و نیروی پسار را افزایش می‌دهد و باعث چرخش و yaw می‌گردد.

    برآکش ها، توصیف عمومی

    برآکش‌ها پسار را افزایش می‌دهند و نیروی برآر روی بال را می‌کاهند. اگر بر روی یک بال بلند شوند، به کنترل حرکت غلتش کمک می‌کنند که باعث می‌شود بال به سمت پایین بیاید (drop). اگر برآکش‌ها بصورت متقارن در طول پرواز برافراشته شوند، سرعت هواپیما در طول پرواز کمتر شده و همچنین می‌تواند بدون افزایش سرعت فرود آید. وقتی که برآکش‌ها در حرکت روی زمین در سرعت زیاد بالا بیایند، نیروی برآر بال‌ها را از بین می‌برند، آنچه که نیروی بیشتری بر روی چرخ‌های هواپیما وارد می‌کند. برآکش‌ها هم در پرواز و هم بر روی زمین قابل استفاده‌اند. با این حال برآکش‌ها در حرکت بر روی زمین تنها می‌توانند برافراشته شوند وقتی که وزن هواپیما بر روی ارابه فرود قرار دارد. وقتی که برآکش‌ها در حرکت بر روی زمین گسترده می‌شوند نیروی برآر را کاهش داده و ترمزها را موثر تر می‌کنند. در طول پرواز یک کلید حساس زمینی بر روی ارابه فرود از باز شدن برآکش‌های زمینی جلوگیری می‌کند.

    حادثه‌ها و تصادفات

    1. پرواز 621 خطوط هوایی کانادا (Air-Canada) باز شدن ناگهانی برآکش‌ها در ارتفاع پایین موجب این سانحه در تورنتو در 5 ژوئیه 1970 گشت.
    2. پرواز 552 United Airline فراموشی در غیر فعال کردن برآکش‌ها باعث حادثه در شیکاگو Chicago Midway International Airport on 8 December 1972.
    3. پرواز American Airlines 965 فراموش کردن غیر فعال نمودن برآکش‌ها در زمان برخاستن جهت جلوگیری از برخورد با کوه باعث سانحه شد در 20 December 1995.
    4. پرواز American Airlines 1420 فراموشی باز کردن برآکش باعث حادثه شد در Little Rock National Airport on 1 June 1999.
    5. پرواز TAM Brazilian Airlines 3054 خلبان Airbus 320 از غیر فعال بودن engine #2 thrust reverser، موتور سمت راست آگاه بود و همچنین ظاهرا" هیچ تلاشی برای استفاده از ترمزها نکرد وقتی که سعی داشت در فرودگاه São Paulo's Congonhas در 17 July 2007 فرود آید. برآکش‌های هواپیما تنها راه کاهش سرعت بودند. هواپیما در باند فرودگاه سر خورد و آن طرف بزرگراه اصلی به یک انبار کوبید شد و تمام 186 مسافر و خدمه و چندین نقر در روی زمین کشته شدند و آن بدترین سانحه هوایی برزیل بود.

    .................................................. .......................................
    ویکی پدیا








    ?????? ???? Yasser_Maximus : March 31st, 2011 ?? ???? 13:26:34
    با آسمان بگویید احوال آب چشمم


    میل خزیدن نیست بغض است مرا پرواز
    #1 ارسال شده در تاريخ March 31st, 2011 در ساعت 11:31:33

  2. The Following 9 Users Say Thank You to Yasser_Maximus For This Useful Post:

    Amiralikarimi (March 31st, 2011), Captain Yashar (April 1st, 2011), IR Blue SKY (April 1st, 2011), IRI.AMIR (March 31st, 2011), Mohammad Tomcat (March 31st, 2011), pilot hosein (March 31st, 2011), Real Flight (March 31st, 2011), reza dezfuli (March 31st, 2011), SKY MAN (March 31st, 2011)

  3. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: براکُش

    این تصویر مکان کلی spoiler ها را نشان می دهد. spoiler سمت راست باز است و سمت چپ بسته است.



    ایت تصویر هم یک یک تصویر واقعی از spoiler هایی است که برای فرود به طور کامل باز شده اند
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #2 ارسال شده در تاريخ March 31st, 2011 در ساعت 21:15:33

  4. The Following 6 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    Captain Yashar (April 1st, 2011), IR Blue SKY (April 1st, 2011), Mohammad Tomcat (April 1st, 2011), orasess (March 31st, 2011), SKY MAN (March 31st, 2011), Yasser_Maximus (April 1st, 2011)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0