برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. Mahan ?????? ??
    Mahan

    رئیس سایت
    August 2007
    دبی
    2,716
    تعداد تشکر : 10,099
    Thanked 8,421 Times in 1,306 Posts

    ??? ??? ايمني پروازها نيازمند شرايط رفاهي مشترک است نه اصطلاحات مشترک

    شماره دوم نود نامه

    مسئولیت عظیمی که به عهده­ی کنترلرهای ترافیک هوایی قرار دارد، آسایش و آرامش بی­قید و شرط آنها را ایجاب می کند.

    ايمني پروازها نيازمند شرايط رفاهي مشترک است نه اصطلاحات مشترک

    سال هاي مديدي است كه به منظور برقراري ايمني بين پروازها و پيش گيري از برخورد آن ها با يكديگر، ميكروفون را برمي دارم و به پروازها مي گويم كه از چه مسيري و در چه ارتفاعي پرواز كنند. موقعيت پروازهاي متعدد را بر اساس مبدأ و مقصدشان تنظيم مي كنم و هماهنگي هاي لازم را با كنترلرهاي كشورهاي همسايه انجام مي دهم تا هم پروازها به سلامت انجام شود و هم جريان ترافيك هوايي به صورت منظم برقرار باشد. اما يكي دو سالي است كه وقتي ميكروفون را بر مي دارم و با خلبان ها يا کنترلرهای کشورهای همسایه صحبت می کنم، ناخودآگاه تفاوت عمیقی را که در دو طرف میکروفون وجود دارد، حس می کنم. تفاوتی که بین من و آن ها است، من به عنوان يك کنترلر و او هم به عنوان یک کنترلر. تفاوتی که بین من است به عنوان كنترل كننده ي رفت و آمد بيش از 20 پرواز در يك لحظه و خلبان به عنوان سکاندار یک پرواز. اين تفاوتِ غير منصفانه احساسِ بدی به من القا مي كند. احساسی که اولین تأثیرش بر انگیزه ی چگونه کار کردن من است.
    فاصله ی بسیار زیادی که بین من و همکارانم در طرف دیگر میکروفون قرار دارد، بسیار رنج آور است. فاصله ای که نشأت گرفته از تفاوتی است بین من و او. این تفاوت نه در دانش است و مهارت و نه در مسئولیت و حساسیت. که ما هر دو یک دانش را می آموزیم و بر اساس یک قانون کار می کنیم و مسئولیت و نتیجه ی کار هر دومان یکی خواهد بود. این تفاوت در حقوق و امتیازاتی است که همکار من در طرف دیگر میکروفون از آن بهره مند است و من - علی رغم یکسانیِ کار- از آن ها محروم.
    در قوانین هوانوردی جهان و در مصوبات سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) و همچنين فدراسیون بین المللی کنترلرهای ترافیک هوایی (ایفاتکا)، به منظور پیش گیری از سوانح هوایی تأکید فراوان شده است بر استفاده از اصطلاحات مشترک بین کنترلرها و خلبان ها. این اشتراک و همسانی آنقدر اهمیت دارد که هر ساله هزینه های بسیاری صرف آموزش آن ها به کنترلرها و خلبان ها می شود و متأسفانه تاکنون نیز استفاده ی غلط از آن ها، موجب بروز سوانح هوایی زیادی در جهان شده است. آنچه در کشور ما از یاد برده شده است، این اصل بدیهی است که آنچه موجب پیش گیری از سانحه ی هوایی و برخورد دو هواپیما با یکدیگر می شود، تنها داشتن اصطلاحات مشترک نیست، بلکه فراهم بودن شرایط مشترک و یکسان به منظور به کارگیری آن اصطلاحات است.
    این وضعیت مثل این است که از دو نفر بخواهیم به تنهایی وزنه ای 200 کیلوگرمی را از زمین بلند کنند و به یکی از آن ها ماشین بالابر بدهیم و به دیگری هیچ نوع وسیله ای ندهیم و از هر دو نفر هم انتظار یکسان داشته باشیم!
    همان سازمان ها و نهادهای بین المللی که بر استفاده ی صحیح از اصطلاحات و زبان مشترک تأکید می کنند، همان ها هم بر وجود شرایط رفاهی- آسایشی یکسان برای کنترلرها و خلبان ها تأکید می کنند و اعلام کرده اند که به دلیل مسئولیت بسیار خطير کنترلرها و انتطاراتی که جامعه از آن ها دارد، دولت ها باید شرایطی را برایشان فراهم آورند تا آن ها بتوانند به دور از کوچک ترین دغدغه ها به وظیفه ی خود، که همان برقراری ایمنی بین پروازها است، بپردازند.
    مردم كشورم در وهله ي اول و مردم تمام دنيا در مرحله ي بعد، از من انتظار دارند كه با دقت و صحت كارم را انجام دهم و مراقب باشم كه مبادا بي دقتي من، موجب حادثه اي شود غير قابل جبران. من از تو خواننده ي نودنامه مي پرسم كه چنين امري چگونه ممكن است وقتي كه من هر چه تلاش مي كنم از دغدغه هاي اجتماعي- محيطي فاصله بگيرم باز هم نمي توانم از دغدغه ها و مشكلاتي كه موضوعات مالي بر من تحميل مي كند، ذهنم و روانم را آسوده كنم. اگر بيماري فرزندم را از ياد ببرم، خرج دكترش را در گوشه ي ذهنم نگه دارم، اقساطي را كه هر روز سررسيد آن ها از راه مي رسد، چه كنم؟ اقساطي كه نه براي خانه خريدن، كه براي خانه اجاره كردن، به من تحميل شده اند!!!
    اين مجال نه جاي درد دل است، كه ما درد دل جز به بي نياز هستي بخش نگوييم. اين ها واقعيتي است براي بيدار كردن مسئولين و همه ي مقامات تصميم گير در صنعت هوانوردي. اين مطالب براي احقاق حقوقي است كه سال هاست مديران مربوط از ياد برده اند و هرگز نخواسته اند به طور مستقيم به آن بپردازند.
    به طور حتم آنچه مي تواند آسمان ايران را همواره ايمن و آرام نگه دارد، توجه جدي و فوري به متخصصان متعهدي است كه شبانه روز و به دور از هر حاشيه اي، به خدمت رساني براي پروازهاي ايران عزيز اشتغال دارند.
    از همكاران من در آن طرف ميكروفون همان انتظار مي رود كه از من. او بايد با دقت و هوشياري از برخورد هواپيماها با يكديگر پيش گيري كند و من هم همين طور. او نه تنها درد مسكن و ماشين ندارد، كه حتي از بيشترين و بهترين امتيازها در محيط هاي اجتماعي- اقتصادي برخوردار است. شأن و جايگاهش معتبرترين جايگاه هاست. اما من نه تنها از حقوق مسلمم محروم هستم، كه در زمان استراحتم بايد به دنبال كار دومي باشم تا مخارج اوليه ي زندگي ام را تأمين كنم و مهم تر اينكه چگونه در جستجوي كار دوم نباشم وقتي كار اولم جز مسئوليت، استرس و بيماري چيزي برايم نمي آورد؟
    حال به نظر شما سازمان هاي بين المللي در اشتباهند كه بر هر دو جنبه ي كار – اصطلاحات مشترك و شرايط رفاهي مشترك- تأكيد مي كنند يا مسئولين صنعت هوانوردي كشور؟


    امضا:
    نودنامه
    navadnameh@iran-atca.ir
    وب سایت جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران
    #1 ارسال شده در تاريخ May 1st, 2011 در ساعت 17:57:27

  2. The Following 5 Users Say Thank You to Mahan For This Useful Post:

    arra (May 2nd, 2011), controller (May 7th, 2011), IR Blue SKY (May 2nd, 2011), Mohammadme (May 1st, 2011), SKY MAN (May 2nd, 2011)

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0