برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 5 ?? 5
dqw
  1. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    new_2 معرفی اجزا دم هواپیما

    دم tail: دم هوا‍‍‍پیما بر حسب تعریف: عبارت است از مجموع دو سکان افقی و عمودی که وظیفه اصلی آنها تامین ‍‍‍پایداری و کنترل وسیله نقلیه ‍‍‍پرنده می باشد. و معمولا در منتهی الیه یک وسیله نقلیه ‍‍‍پرنده سنگین تر از هوا یا یک کشتی هوایی قرار دارند.



    به طور کلی دم به دو قسمت تقسیم می شود:

    آ_دم عمودی : سکانی است عمود بر قسمت انتهایی تنه یک وسیله پرنده که شامل دو قسمت ثابت پایدار کننده عمودی (VERTICAL STABILIZER)و متحرک (RUDDER) می باشد. به طور کلی می توان گفت که در صورت وجود این قسمت بر روی هواپیما، مکان قرار گیری آن همیشه ثابت بوده و در قسمت انتهایی وسیله می باشد. در بعضی از هواپیماها مانند an-225 و یا f-14 به صورت دوتایی و در هواپیماهایی مانند بوئینگ 747 و یا f-4 به صورت تکی وجود دارد.




    RUDDER: سکانی است که به قسمت عقب سکان عمودی چسبیده و حول محور عمودی خود بر روی پاشنه به سمت چپ یا راست می چرخد و حرکت هواپیما را حول محور عمودی تامین می کند. یعنی هواپیما بدون تغییر ارتفاع به چپ یا راست حرکت می کند.به این نوع چرخش YAW می گویند.

    VERTICAL STABILIZER : قسمت ثابت دم عمودی است که RUDDER به آن متصل می شود. همانطور که از نامش پیداست وظیفه پایدار کردن هواپیما را بر عهده دارد.



    ب_ دم افقی HORIZONTAL TAIL : عبارت است از سکانی افقی و ثابت که که در انتهای وسیله نقلیه پرنده قرار می گیرد. این سکان از دو قسمت تشکیل شده، یکی سطح ثابت یا سکان ایستاور (HORIZONTAL STABILIZER) و دیگری سطح متحرک یا سکان فرازبر (ELEVATOR) و از نظر وزن تنها 2 تا 3 درصد وزن هواپیما را موقع برخاستن تشکیل می دهد.

    ELEVATOR: سکانی است که معمولا با لولا به سکان افقی ثابت متصل بوده و وظیفه بالا یا پایین بردن دماغه هواپیما را بر عهده دارد. به این نوع چرخش PITCH می گویند. حرکت به سمت بالا pitch up و حرکت به سمت پایین pitch down .

    باید خاطر نشان کرد که در برخی موارد، تمام سکان افقی به صورت یکپارچه بوده و از یک قسمت تشکیل شده و دو قسمت نیست. برای بالا یا پایین رفتن هواپیما تمام آن به صورت یک پارچه حول یک لولا می چرخد و به آن پایدارگر (STABILATOR) می گویند. این نوع سکان افقی در دم هواپیماهایی نظیر فانتوم F-4 ، ایگل F-15 و F-16 استفاده شده است.




    البته همیشه شکل دم هواپیماها به این صورت نیست. با توجه به اهدافی که برای هواپیما تعریف می شود ، شکل اجزا آن نیز تغییراتی خواهد داشت. هر آنچه که تا به حال گفته شد به صورت کلاسیک بوده است. ولی در موارد متعددی این قواعد نادیده گرفته می شوند.
    مانند هواپیماهای باربری که برای بارگیری راحت تر دم آنها به صورت T طراحی می شود. مانند هواپیمای ترابری C-17 .


    یا هواپیماهای مسافربری که به خاطر مکان قرار گیری موتور، دم به صورت T طراحی می شود. تا از جریان بد هوای خروجی از موتور در امان باشند. مانند B-727



    یا تعدادی از جنگنده ها که به صورت بال دلتا یا مثلثی طراحی می شوند. که در این صورت دم عمودی در عقب باقی خواهد ماند و دم افقی یا به شکلی حذف می شود lمانند میراژ 2000 و یا به قسمت جلوی هواپیما منتقل می شود مانند یورو فایتر تایفون. در صورت حذف این قسمت، بال وظایف آن را بر عهده می گیرد.


    یا در هواپیمای خاصی مانند F-117 دم به صورتی طراحی شده که قسمت افقی آن حذف شده و قسمت عمودی آن به گونه ای طراحی شده که حول چند محور خاص توانایی چرخش دارد.

    در بالهای پرنده، دیگر چیزی به اسم دم تعریف نمی شود و وظایف آن به طور کامل در بال خلاصه می گردد. طبیعی است که این گونه هواپیماها از قدرت مانور دهی کمتری برخوردار هستند مانند B-2

    منبع: مجموعه علوم هوانوردی-جلد1
    نویسنده: کاشانیان
    ?????? ???? IRI.AMIR : March 7th, 2012 ?? ???? 10:49:15
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #1 ارسال شده در تاريخ May 12th, 2011 در ساعت 19:46:52

  2. The Following 13 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    Ali Pilot (May 12th, 2011), Esmaiel_F4 (August 1st, 2013), hbagheri (May 13th, 2011), IR Blue SKY (May 14th, 2011), IRIS 74 SAHAND (May 13th, 2011), Mohammadme (May 12th, 2011), mona (May 13th, 2011), Nima Amini (March 7th, 2012), omidair (May 13th, 2011), sd-787 (May 12th, 2011), SKY MAN (May 14th, 2011), Yasser_Maximus (May 13th, 2011), سجیل (September 14th, 2016)

  3. Ali Pilot ?????? ??
    Ali Pilot

    عضو شورا هوانوردی
    July 2009
    TEHRAN
    5,035
    تعداد تشکر : 11,640
    Thanked 31,849 Times in 5,065 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? پاسخ: معرفی اجزا دم هواپیما

    خاطر نشان كنم كه در داخل كاكپيت با trim كردن مي توان زاويه rudder و elevator را در مواقع مختلف تغيير داد.

    #2 ارسال شده در تاريخ May 12th, 2011 در ساعت 21:35:11

  4. The Following 12 Users Say Thank You to Ali Pilot For This Useful Post:

    Esmaiel_F4 (August 1st, 2013), hbagheri (May 13th, 2011), IR Blue SKY (May 14th, 2011), IRI.AMIR (May 14th, 2011), IRIS 74 SAHAND (May 13th, 2011), Mohammadme (May 12th, 2011), mona (May 13th, 2011), Real Flight (May 12th, 2011), sd-787 (May 12th, 2011), SKY MAN (May 14th, 2011), Yasser_Maximus (May 13th, 2011), سجیل (September 14th, 2016)

  5. Yasser_Maximus ?????? ??
    Yasser_Maximus

    هوانورد ارشد-سرهنگ
    November 2010
    THR/OIII
    1,224
    تعداد تشکر : 866
    Thanked 5,152 Times in 1,140 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 10

    ??? ??? پاسخ: معرفی اجزا دم هواپیما

    ممنون از اساتید بابت مطالب مفید
    فقط ای کاش منبع رو هم برای ما آماتورها معرفی کنید ممنون.
    با آسمان بگویید احوال آب چشمم


    میل خزیدن نیست بغض است مرا پرواز
    #3 ارسال شده در تاريخ May 13th, 2011 در ساعت 13:46:57

  6. The Following 3 Users Say Thank You to Yasser_Maximus For This Useful Post:

    IR Blue SKY (May 14th, 2011), IRI.AMIR (May 14th, 2011), mona (May 13th, 2011)

  7. Galaxy Man ?????? ??
    Galaxy Man

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    April 2011
    iran
    87
    تعداد تشکر : 222
    Thanked 124 Times in 48 Posts

    ??? ??? پاسخ: معرفی اجزا دم هواپیما

    سلام خیلی خوب بود و
    این اطلاعات مربوط به یک هواپیما خاصه یا نه برای همه ؟
    با تشکر
    #4 ارسال شده در تاريخ May 13th, 2011 در ساعت 17:14:41

  8. The Following User Says Thank You to Galaxy Man For This Useful Post:

    IRI.AMIR (May 14th, 2011)

  9. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: معرفی اجزا دم هواپیما

    ??? ??? ????? ???? ???? iman7190 ????? ??? ??
    سلام خیلی خوب بود و
    این اطلاعات مربوط به یک هواپیما خاصه یا نه برای همه ؟
    با تشکر
    سلام
    این مشخصات، مشخصات یک هواپیما به صورت کلی است. یعنی می توان گفت که اگر هواپیمایی از این قواعد پیروی نکند، این هواپیماست که یک حالت خاص است. مانند f-117 که سکان افقی به شکلی که توضیح داده شد ندارد ولی در عوض آن سکان های عمودی حول چند محور توانایی چرخش و حرکت دارند.


    یا هواپیماهای با بال دلتا مانند یوروفایتر که این سکانها در قسمت جلو قرار می گیرند.


    یا مانند برخی هواپیماهای مسافربری که به دلیل موقعیت موتور شکل قرار گیری سکانها نیز تغییر می کند.


    یا هواپیماهای باربری که برای بارگیری و تخلیه راحت تر این گونه طراحی می شوند.


    در کل این گونه موارد بسته به نظر طراحان، محدودیت ها و اهداف جنگنده یا هواپیما می باشد.

    با تشکر از یاسر عزیز بابت یادآوری، منبع هم ذکر شد.
    ?????? ???? IRI.AMIR : July 26th, 2011 ?? ???? 17:32:30
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #5 ارسال شده در تاريخ May 14th, 2011 در ساعت 10:49:29

  10. The Following 3 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    IR Blue SKY (May 14th, 2011), Yasser_Maximus (May 18th, 2011), سجیل (September 14th, 2016)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0