ادعاي خسارت مستقيم ناشي از تأخير پرواز براي مسافر محفوظ است
.
يك حقوقدان درباره‌ي تأخير پرواز هواپيماها و مسووليت حقوقي آن، اظهار داشت: در صورتي كه تأخير پرواز هواپيما خارج از چارچوب مقرر و بيش از اندازه باشد حق شكايت و هم‌چنين ادعاي خسارت مستقيم ناشي از تأخير براي مسافر محفوظ است.

غلام نبي فيضي‌چكاب در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهارداشت: طبق قواعد ياسا (قوانين بين‌المللي هواپيمايي) تأخير هواپيما تا زمان معيني موجه است و بيش از آن حقوقي براي مسافر ايجاد مي‌شود و همه‌ي اين‌ها در قالب قوانيني است كه هواپيمايي موظف به رعايت آن است.

وي افزود: چنانچه هواپيما بيش از حد متعارف تأخير داشته و كوتاهي در اين باره رخ داده باشد اين تأخير مي‌تواند موجب طلب جبران خسارت از سوي مسافر شود اما اگر هواپيمايي اثبات كند كه مدت زمان تأخير در حد قواعد ياتا بوده، جبران خسارت مشمول آن نمي‌شود.

اين حقوقدان ادامه داد: در صورتي كه شرايط فوق‌العاده‌اي وجود نداشته باشد افراد حق شكايت به دليل تأخير بيش از اندازه را دارند و مي‌توانند خسارت مستقيم ناشي از تأخير را طلب كنند. ضمن اين‌كه پس از گذشت مدت زمان معين تأخير حق خدمات رفاهي، اقامت و پس از آن فسخ قرارداد براي مسافر ايجاد مي‌شود و قاعدتا خط هوايي كه خدمات سفر را ارائه كرده ملزم به اسكان مسافران است.

وي در پايان يادآور شد: در دنيا در هر ثانيه هواپيمايي پرواز مي‌كند اما متأسفانه در كشور ما مشكلات زيادي در اين باره وجود دارد لذا اميدوارم با توسعه‌ي خصوصي‌سازي و ميدان دادن به شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي ديگر شاهد بحث پيش پا افتاده تأخير نباشيم.
.
isna.ir