برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. mehdishahsiah ?????? ??
    mehdishahsiah
    هوانورد عادی - گروهبان سوم
    January 2011
    اصفهان
    23
    تعداد تشکر : 1
    Thanked 94 Times in 20 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 3

    ??? ??? ارزش فراموش شده ی نیروی انسانی در فرهنگ مدیران هوانوردی

    در موقع بروز یک موردِ همجواری بین دو هواپیما، پتانسیل بروز سه معضل بزرگ بوجود می آید.
    اولین و واضح ترین مورد، تقلیل حداقل ضریب ایمنی در کل مجموعه ی سیستم هوانوردی است.
    دومین مورد تأثیر روانی حادثه بر کنترلرِ درگیر است. در بدترین وضعیت میتواند موجب نابهنجاریِ روان زخمیِ[1] ناشی از استرس حادثه و ناتوانیِ متعاقب آن برای کار بعنوان یک کنترلر کارآمد شود.
    سومین مورد که پی آمد مورد دوم است مشکل سازمان برای یافتن جایگزین برای کنترلرِ صدمه خورده است. کنترلر صدمه خورده ممکن است تا چندین سال از ارائه ی سرویس مطلوب ناتوان گردد. این نتایج حاصل برنامه ریزی کنونی بخش هوانوردی در سرتاسر جهان است. رویکردی که هنوز در کشور ما غریب مانده است چرا که هنوز از منظرهایی غیر از سنجه های مالی به سازمان خود نگریسته اند. در تئوریهای مدیریت سازمانی و مدیریت استراتژیک، که بعد از سالها هنوز در حال اصلاح و پیشرفت خود است، یافته هایی تضمین شده فراروی مدیران پست مدرن قرار داده است تا بتوانند حداقل اصول اثربخشی سازمانی را پیاده کنند. فرآیند های داخلی و نیروی انسانی را قلب استراتژی و مدیریت سازمانی گویند که عملکرد بهینه ی آن می تواند خون تازه ای در رگهای سازمان تزریق کند. متأسفانه نیروی انسانی و ارزش قائل شدن به این دارایی سازمانی برای مدیران ما مغفول مانده است.
    سیستم مدیریت استرس سوانح بحرانی(CISM) در حوزه ی برنامه ریزی رفتارسازمانی چندین سال است در مراکز مدیریت ترافیک دنیا و بصورتی فراگیر در اروپا معرفی و بکارگیری شده است و هدف آن کمک به کنترلرها و سازمان ها برای فائق آمدن به عواقب بعدی سوانحی چون کاهش جدایی ایمن بین پروازها است. برای این کار کنترهایی برای کمک به بقیه ی همکاران خود در موقع بروز چنین مواردی آموزش دیده و حائز شرایط لازم می شوند.
    برنامه ی مدیریت استرس کنترلرها بعد از سانحه
    برنامه ی CISM از نقطه نظر بسیاری از کنترلرها مثبت و مطلوب ارزیابی شده است. در تعدادی از ارزیابی های "فرهنگ ایمنی" که اخیراً در چند کشور اروپایی انجام شده است، کنترلرها در مورد ادامه ی این برنامه احساس نیاز کردند. حال باید دید فایده ی اقتصادی چنین برنامه هایی برای سازمان های هواپیمایی(البته در کشور ما شرکت فرودگاه ها!) تا چه میزان است.

    بررسی ای در مورد مقرون به صرفه بودن CISM در میان 11 واحد مراقبت پرواز، 38 مدیر عملیاتی و 352 کنترلر انجام شده است. این بررسی بر روی 66 سانحه ی کاهش جدایی ایمن متمرکز بود. از این میان در 48 مورد کنترلر مربوطه مشمول برنامه ی CISM شده بودند. همه ی این سوانح بحرانی بلحاظ روانی، شدیداً استرس زا معرفی شده بودند.

    دوره ی حضور استرس ناشی از هر رویداد در روان کنترلر 10.8 روز گزارش شده بود. در این مدت زمان کنترلر همچنان وجود احساس گناه و عدم اطمینان را در خود گزارش می کردند. وجود این احساس باعث احتیاط بیش از حد کنترلر موقع کار می شد.
    کنترلرهایی که از سوی یک کنترلر مسئول CISM مورد مشاوره قرار گرفته بودند درصد بازیابی عملکرد خود در نتیجه ی مشاوره های CISM را نمره دهی کردند. این رقم حدود 36% بود.
    کنترلرهایی که از مشاوره های CISM استفاده نکرده بودند در برنامه ریزی جریان ترافیک، بررسی داده ها و حفظ اطلاعات موقعیت هواپیماها در ذهن خود و کار با سیستم های تکنیکی احساس ضعف و ناتوانی می کردند. در مجموع کنترلرهای non-CISM در توانایی های کاری خود ضعیف شده بودند و انعطاف پذیری خود در تصمیم گیری را از دست داده بودند. گرچه کنترلرهای CISM هم همچنان دچار ناپایداری روانی شده بودند ولی از نظر عملکردی به نسبت بهتر عمل می کردند.
    دو هفته پس از سانحه
    نیمی از کنترلرهای non-CISM همچنان احساس ضعف در برنامه ریزی جریان ترافیک داشتند. تأخیر پروازهای تحت کنترلشان نیز بوضوح زیاد شده بود. طبق بررسی ها کاهش بهره وری در میان گروهnon-CISM بطور متوسط طی 7.7 روز 10% بود. در میان گروه CISM کاهش بهره وری گزارش نشد.
    طبق بررسی یوروکنترل، بروز 100 سانحه ی بحرانی بلحاظ از دست رفتن قابلیت های کاری کنترلرها و احیاناً نقص در برنامه ریزی در مورد ترافیک هوایی، هزینه ای معادل 4.6 میلیون یورو به مجموعه تحمیل می کند که با بکارگیری برنامه هایی مشابه CISM می تواند بمیزان زیادی از این مبلغ بکاهد.


    [1] traumatic
    ?????? ???? mehdishahsiah : May 28th, 2011 ?? ???? 20:19:27
    #1 ارسال شده در تاريخ May 28th, 2011 در ساعت 20:03:54

  2. The Following 2 Users Say Thank You to mehdishahsiah For This Useful Post:

    IRIAF-TFB4 (July 28th, 2011), pejmanmhatc (June 22nd, 2011)

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0