برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 4 ?? 4
dqw
  1. SKY MAN ?????? ??
    SKY MAN

    رئیس سایت
    August 2007
    none
    7,234
    تعداد تشکر : 19,755
    Thanked 20,851 Times in 3,723 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 9

    ??? ??? رشد پروازهاي كشور، افتخار يا اخطار؟ (بخش اول)

    چه حس خوبي است وقتي پشت ميكروفون رسانه ها و شبكه هاي خبري قرار بگيري و خبر افزايش پروازهاي كشور را به مسئولان و مردم اعلام كني! چقدر غرور انگيز است كه با افتخار ابلاغ مي كني:
    پروازهاي نشست و برخاست كشور در در سه ماهه ي نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 10 درصد افزايش يافته است (واحد مركزي خبر)؛

    تعداد پروازهاي فرودگاه حضرت امام از روزانه 40 پرواز به 200 پرواز رسيده است (واحد مركزي خبر)؛
    پروازهاي حج فرودگاه مازندران 110 درصد افزايش يافت (سايت سازمان حج)؛

    تعداد مسافران هوايي در كشور از سال 84 تا 89، 75 درصد افزايش يافت (پورتال شركت فرودگاه های کشور).

    در فرودگاه گرگان در مقطعي خاص، 330 درصد رشد پرواز و 350 درصد رشد مسافر داشته ايم (پورتال شركت فرودگاه های کشور).

    رشد 10 درصدي پروازهاي داخلي نوروز 89 نسبت به 88 (پورتال شركت فرودگاه های کشور).

    رشد 15 درصدي پروازهاي خارجي در نوروز 90 (خبرگزاري ايسنا).

    افزايش 20 درصدي پروازها در تعطيلات نوروز 90 (ايسنا).

    طي سال هاي 85 تا 86 افزايش 95 درصدي پرواز در فرودگاه هاي استان خراسان رضوي (خبرگزاري فارس).

    در نوروز 90 پروازهاي داخلي فرودگاه هاي استان اصفهان 11.8 درصد و پروازهاي خارجي 21 درصد افزايش يافت (خبرگزاري فارس).

    رشد 11 درصدي پروازها در سال 89 (سايت مردم سالاري).

    افزايش 10 درصدي پروازهاي داخلي و 6.4 درصدي پروازهاي عبوري در بهار 89 (سازمان خبري اقتصاد ايران).

    افزايش 15 درصدي پروازهاي عبوري با ايجاد دو مسير جديد (تين نيوز).

    و ..

    بر اساس آمار رسمي سازمان هواپيمايي كشوري، افزايش تعداد هواپیماها و متعاقب آن تعداد پروازها طي سال های اخير مطابق نمودارهای زير است؛




    اين همه افزايش پرواز در نگاه اول موجب مي شود هر شنونده و خواننده اي به دست اندرکارانِ اين عرصه خسته نباشيد و آفرين بگويد. اما امان از هنگامي كه همين خواننده و شنونده از ناگفته هاي افزايش پروازها بشنود. از شرایطی بشنود که در آن شرایط پروازها افزایش پیدا کرده است. از وضعیتی بداند که متخصصان سرویس دهنده به این پروازها درگیر آن هستند. از وضعیتی بداند که ... يكي از آن ناگفته ها را در اينجا مطرح مي كنيم و قضاوت را به عهده ي شما خواننده ي محترم مي گذاريم.

    در هر شغل و سازمانی معمولاً وقتی حجم کار افزایش پیدا می کند، سازمان به روش های گوناگونی همچون جذب نیروی انسانی جدید، افزایش سرعت کارکرد تجهیزات و یا افزایش ظرفیت و تعداد تجهیزات موجود در سازمان، حجمِ کار افزایش یافته را مدیریت می کند. اما در شغل های مرتبط با پرواز و هوانوردی، شرایط همیشه تابع این فرمول ها نیست. تصور کنید که در فرودگاهی تعداد پروازها به نسبتی قابل توجه افزایش پیدا کند. روشن است که برای انجام برخی امور از قبیل بازرسی، تحویل بار، ارایه ی اطلاعات به مسافران و اموری از این قبیل می توان به یکی از روش های فوق به تقاضای مردم در فرصتی مناسب پاسخ داد.

    اکنون اجازه بدهید از ترمینال فرودگاه و قسمت مسافران خارج شویم و سری هم به برج کنترل ترافیک هوایی بزنیم. شما نمایشگر راداری را تصور کنید که فضایی به شعاع تقریبی150 کیلومتر را پوشش می دهد. شما به عنوان یک کنترلر ترافیک هوایی قبلاً در این صفحه 15 تا 20 پرواز را به طور هم زمان می دیدی و آن ها را از یکدیگر جدا نگه می داشتی تا با هم برخورد نکنند. اما هم اکنون و با افزایش پروازها، شما در یک لحظه بیش از 25 تا 30 پرواز را در صفحه می بینی. رادار همان رادار سابق است. مثل قبل و بدون هیچ دغدغه ای می چرخد! و البته باز هم مثل قبل، گاه گاهی هم نمی چرخد! نمایشگر هم همان است که قبلاً بود. تأثیر افزایش پروازها بر این تجهیزات مثل این است که صفحه ی تلویزیونِ شما یک اتاقِ یک نفری را نشان دهد یا یک استادیوم صد هزار نفری را. برای نمایشگر که فرقی نمی کند. این شما هستی که در محیط شلوغِ صد هزار نفری باید بگردی و شخص مورد نظرت را پیدا کنی! اگر شما قاضی باشید، در چنین شرایطی چه حکم می کنید؟!


    آری، در برج کنترل یا مرکز کنترل ترافیک هوایی، این کنترلر است که باید در یک زمان محدود، با 10 الی 15 پرواز بیشتر از قبل صحبت کند و مسیر، ارتفاع، سرعت و جهت آن ها را تعیین کند. کنترلر باید هوشیار باشد و حواسش جمع باشد که در فضایی محدود، با تجهیزاتی که نه تنها ارتقا نیافته اند که بر اثر استفاده ی طولانی مدت، مستهلک هم شده اند، به تعداد پرواز بیشتری سرویس ایمنی هوانوردی ارایه دهد.


    یادآوری این نکته ضروری است که آمار ذکر شده در بالا، فقط دربرگیرنده ی پروازهای مسافربری است و دیگر انواع پروازها را شامل نمی شود. در صورتی که پروازهایی که کنترلرها به آن ها خدمات هوانوردی ارایه می کنند علاوه بر پروازهای فوق، دربرگیرنده ی همه ی انواع پروازهای نظامی، باری، عکس برداری، نقشه برداری، کشاورزی، بارور سازی ابرها، پلیس، امداد، هلال احمر و پروازهای دارای شرایط خاص ... می باشد.


    تا اینجا از تأثیرات مهم افزایش پروازها بر سختیِ کار کنترلرها مطلع شدیم. اما اصل موضوع هنوز باقی مانده است. شیرینیِ این افزایش پروازها هنگامی به کام ها تلخ می شود که بدانیم علی رغم افزایش تعداد هواپیماها و تعداد پروازها، بر اساس آمار رسمي، تعداد نيروي متخصص در بخش كنترل ترافيك هوايي ايران (در برج کنترل ترافیک هوایی فرودگاه های حضرت امام، مهرآباد و مرکز کنترل فضای کشور) مطابق با نمودار زير کاهش یافته است؛




    این کاهش نیروی انسانی در حرفه ی خطیر کنترل ترافیک هوایی، متأثر از عوامل بسیاری است که مهم ترین آن ها را می توان چنین بر شمرد؛

    1-حذف بورسیه از شغل اختصاصی کنترل ترافیک هوایی؛ این حرفه در مقایسه با مشاغلی نظیر مهندسی برق، الکترونیک و مخابرات که همگی از مشاغل تخصصی محسوب می شوند، چند سطح بالاتر است و در ردیف حِرَف اختصاصی و حاکمیتی قرار می گیرد. چنین حرفه هایی در هر کشور به تعداد معدود و انگشت شمار وجود دارد. این رخداد از سال 1379 ضربات جبران ناپذیری بر پیکره ی آموزشی کنترل ترافیک هوایی وارد ساخته است.

    2- حذف انگیزه های کاری مرتبط؛ اگر روزگاری شاغلین این حرفه، فوق العاده هایی نظیر حق کنترل دریافت می کردند، هم اینک آن ها در سطح کارمندانِ سازمان هایی نظیر پزشکی قانونی و ... هم دیده نشده اند و مکاتباتشان در پیچ و خم های اداری یا مفقود شده و یا بی پاسخ مانده است.

    3-نبود انگیزه های ارتقای شغلی در این حرفه؛ هر کارمندی پس از مدتی اشتغال، امید پیشرفت و ترقی در پست سازمانی خود دارد. در حالی که در این شغل به لحاظ مشکلات ساختاری، امکان ارتقا بسیار محدود بوده و از این رو نیروی متخصص پس از مدتی به جهت ارتقای شغلی از محیط عملیاتی خود خارج و به بخش های دیگر منتقل می شود. حتی این امکان نیز با توجه به کاهش نیروی انسانی متخصص (نمودار فوق) از میان برچیده شده است.

    4-افزایش فشار کاریِ لحظه به لحظه ای و عدم جبران خدماتِ کنترلرها در چارچوب استانداردهای بین المللی؛ در حالی که در استانداردهای بین المللی جبران خدمات شاغلین کنترل ترافیک هوایی با خلبانان شرکت های هواپیمایی درجه اول، در یک سطح مطرح می شود، متأسفانه در کشور ما این موضوع صادق نبوده و این امر مشکلات عدیده ای را برای کنترلرها و در نتیجه برای ایمنی پروازها به همراه داشته است.


    نودنامه/ انجمن متخصصین مراقبت پرواز ایران
    #1 ارسال شده در تاريخ July 2nd, 2011 در ساعت 21:10:08

  2. The Following 11 Users Say Thank You to SKY MAN For This Useful Post:

    abasza (July 2nd, 2011), controller (July 18th, 2011), IR Blue SKY (July 2nd, 2011), IRIAF-TFB4 (July 2nd, 2011), m.ATC (July 7th, 2011), Mohammadme (July 3rd, 2011), pejmanmhatc (July 3rd, 2011), Persian Tom Cat (July 3rd, 2011), reza dezfuli (July 3rd, 2011), W mahan 5 (July 3rd, 2011), سجیل (July 3rd, 2011)

  3. fox2 ?????? ??
    fox2
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    June 2011
    ایران
    44
    تعداد تشکر : 208
    Thanked 199 Times in 41 Posts

    ??? ??? پاسخ: رشد پروازهاي كشور، افتخار يا اخطار؟ (بخش اول)

    یه ساعت , زمانی ساعت هست که کوچکترین قطعشم درست کار کنه
    #2 ارسال شده در تاريخ July 2nd, 2011 در ساعت 21:20:07

  4. The Following 7 Users Say Thank You to fox2 For This Useful Post:

    arra (August 10th, 2011), Hesam7e7 (July 3rd, 2011), Mohammadme (July 7th, 2011), pejmanmhatc (July 3rd, 2011), Persian Tom Cat (July 3rd, 2011), reza dezfuli (July 3rd, 2011), SKY MAN (July 7th, 2011)

  5. abasza ?????? ??
    abasza
    هوانورد فعال-سرگرد
    August 2010
    استان اصفهان
    578
    تعداد تشکر : 828
    Thanked 2,311 Times in 539 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: رشد پروازهاي كشور، افتخار يا اخطار؟ (بخش اول)

    در کشور های دیگه هر شغلی دارای تعاونی کارکنان و اتحادیه هستند .این شغل باید آنقدر روابط بین کارکنان قوی داشته باشد که این آمار سندی برافزایش خدمات به کارکنان شود.
    البته یک راه دیگر هم است و آن مهاجرت به فرودگاههای در حال توسعه کشورهای همسایه که واقعا در حال جذب هستند .(حداقل با آمار مهاجرت متخصص این امر درسی برای مدیران میشود)
    أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيَّ الْقَيُّومَ بَدِيعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ
    ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ وَ أَسْأَلُهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَي
    #3 ارسال شده در تاريخ July 2nd, 2011 در ساعت 22:15:46

  6. The Following 8 Users Say Thank You to abasza For This Useful Post:

    Dream Bird (July 3rd, 2011), Hesam7e7 (July 3rd, 2011), m.ATC (July 7th, 2011), Mohammadme (July 7th, 2011), pejmanmhatc (July 3rd, 2011), reza dezfuli (July 3rd, 2011), SKY MAN (July 7th, 2011), سجیل (July 3rd, 2011)

  7. m.ATC ?????? ??
    m.ATC
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    July 2011
    center
    2
    تعداد تشکر : 5
    Thanked 6 Times in 2 Posts

    ??? ??? پاسخ: رشد پروازهاي كشور، افتخار يا اخطار؟ (بخش اول)

    آمار علمی / قوانین بین المللی/ تحقیقات پزشکی
    همه و همه بر استرس زا بودن و سختی این شغل و ضرورت توجه ویژه به آن تاکید میکنند ولی چرا مسئولان قدمی برای این شغل بر نمیدارند
    #4 ارسال شده در تاريخ July 7th, 2011 در ساعت 17:50:38

  8. The Following 2 Users Say Thank You to m.ATC For This Useful Post:

    Mohammadme (July 7th, 2011), SKY MAN (July 7th, 2011)

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0