برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 5 ?? 5
dqw
  1. Yasser_Maximus ?????? ??
    Yasser_Maximus

    هوانورد ارشد-سرهنگ
    November 2010
    THR/OIII
    1,224
    تعداد تشکر : 866
    Thanked 5,152 Times in 1,140 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 10

    new_news سر بي‌كلاه "خدمات " در افزايش قيمت بليت هواپيما

    خبرگزاري فارس: پس از افزايش 30 درصدي قيمت بليت هواپيما در پاييز 89 ، مسافران منتظر دريافت خدمات بهتر از سوي ايرلاين‌ها بودند در حالي كه اين امر چندان محقق نشد، اما قطعاً پس از اعمال قانون افزايش 14 درصدي قيمت بليت، عدم ارائه خدمات مطلوب از سوي ايرلاين‌‌ها، هيچ توجيه منطقي نخواهد داشت.


    ‌به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» در يكي از روزهاي سال 1296 هجري شمسي و در اواخر جنگ جهاني اول، اهالي تهران براي اولين بار هواپيمايي را در آسمان اين شهر مشاهده كردند كه در ارتفاع پايين پرواز مي‌كرد.
    به دليل عدم وجود فرودگاه در تهران، هواپيماي مذكور در محل وزارت امور خارجه فعلي به زمين نشست.
    ‌اين هواپيما ساخت كشور روسيه بود كه ابتدا قطعات آن داخل صندوق‌هايي خاص، از مسير بندرانزلي با كاميون به تهران منتقل شد و پس از سوار كردن قطعات، هواپيماي مذكور توسط خلبان روسي به پرواز درآمد.
    اين گزارش حاكي است پيشرفت سريع كشورهاي توسعه يافته در زمينه صنعت، تكنولوژي و بازرگاني مسئولان امر را متوجه صنعت نوپا و پرشتاب هواپيمايي كرد كه به دنبال تمايل كشورها نسبت به استفاده از اين تكنولوژي، در بهمن‌ماه 1304 هجري شمسي، به موجب قانوني حق انحصاري هواپيمايي در ايران به شركت هواپيمايي آلماني به نام "يونكرس " واگذار شد.
    اين شركت در سال 1305 شعبه خود را در ايران افتتاح و با وارد كردن چند فروند هواپيماي "يونكرس "،‌ خطوط هوايي مختلفي به شهرهاي مشهد، شيراز، بندرانزلي و بوشهر داير كرد و حمل و نقل مسافر، كالا و پست را از طريق هوا برعهده گرفت.
    ‌در سال 1317 باشگاه خلباني با 20 فروند هواپيما در ايران تأسيس شد و در مردادماه 1325 دولت وقت اقدام به تشكيل ارگاني تحت عنوان "اداره كل هواپيمايي كشوري " نمود كه اداره مذكور فعاليت خود را در يك اتاق واقع در ساختمان شمس‌العماره با يك رئيس و يك كارمند آغاز كرد و يك سال بعد با اختصاص بودجه‌اي بالغ بر 300 هزار تومان به اداره كل هواپيمايي كشوري، مكان آن به محل "فرودگاه مهرآباد " فعلي انتقال يافت.
    به گزارش فارس حدود سه سال بعد يعني در تاريخ 28 تيرماه 1328 قانون هواپيمايي كشوري به تصويب مجلس شوراي اسلامي وقت رسيد و اداره كل هواپيمايي كشوري، زير نظر وزارت راه و ترابري سابق قرار گرفت.
    ‌پس از آن در سال 1353 اداره مذكور تحت عنوان "سازمان هواپيمايي كشوري " زير پوشش وزارت جنگ قرار گرفت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در تاريخ ششم اسفندماه 1357 با تصويب شوراي انقلاب، سازمان هواپيمايي از پيكره وزارت جنگ جدا و براي بار دوم به وزارت راه و ترابري سابق ملحق شد.
    بنابراين گزارش پس از انقلاب اسلامي با وجود مشغله‌هاي هشت ساله دفاع مقدس و اخراج كارشناسان خارجي، تمامي امور در سازمان هواپيمايي به دست تواناي متخصصان ايراني سپرده شد.
    هم‌اكنون ‌صنعت حمل و نقل هوايي با سرعت غير قابل وصفي در حال رشد بوده و بسياري از افكار و اذهان عمومي را به خود معطوف كرده است.
    به قول يكي از كارشناسان صنعت حمل و نقل هوايي، اگر در يكي از جاده‌هاي اصلي كشور اتوبوسي با 50 نفر سرنشين تصادف كند و تمامي مسافران آن كشته شوند، اين اتفاق چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نمي‌گيرد، اما اگر يك هواپيما با حتي دو سرنشين در دورافتاده‌ترين نقاط دنيا سقوط كند، بلافاصله اخبار آن در جهان منتشر خواهد شد.
    بر اساس اين گزارش توجه خاص مردم ايران به صنعت حمل و نقل هوايي در دوران پس از انقلاب اسلامي ايران و به خصوص به دنبال وقوع سوانح هوايي اخير و افزايش قيمت بليت هواپيما موجب شده است بسياري از هموطنان نسبت به وظايف، فعاليت‌ها و اهداف پيش‌ روي سازمان هواپيمايي به عنوان ناظر بر فعاليت ايرلاين‌ها و خدمات شركت‌هاي هواپيمايي حساسيت بيشتري از خود نشان دهند‌.‌
    به گزارش فارس در حال حاضر تنها كمتر از 3 درصد ‌حمل و نقل كشور از طريق سيستم هوايي به عنوان حمل و نقلي گران انجام مي‌شود اما اين در حالي است كه به طور متوسط بيش از 60 درصد مردم ايران اخبار و اطلاعات مربوط به اين صنعت را اغلب پي‌گيري مي‌كنند و به آن توجه خاص دارند.

    * آنچه طي يك سال گذشته بر حمل و نقل هوايي كشور گذشت

    بنابراين گزارش موضوع تكليفي بودن قيمت بليت هواپيما، تخصيص يارانه به آن و پايين بودن قيمت بليت، مشكلي بود كه شركت هاي هواپيمايي هميشه با آن مواجه بودند و با افزايش تورم با آن دست به گريبان شدند.
    به همين دليل اغلب شركت‌هاي هواپيمايي كه بنا به ادعاي خود و تأييد سازمان هواپيمايي كشوري در بيشتر مسير‌هاي پروازي داخلي به دليل تكليفي بودن قيمت‌ها با زيان مواجه بودند، تا قبل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها خواستار افزايش قيمت بليت هواپيما شدند و شايعات افزايش بي‌رويه قيمت سوخت پس از اجراي اين قانون، صداي آنها را درآورده بود.
    اين شركت‌هاي هواپيمايي داخلي مدعي بودند كه حتي با دريافت بنزين هر ليتر 1000 ريال قادر به تأمين هزينه‌هاي خود نيستند و به قول معروف دخل و خرجشان با هم نمي‌خواند چه برسد به اينكه قيمت بنزين به ناگاه افزايش يابد.
    از حق هم نمي‌شد گذشت، حمل و نقل هوايي در تمامي دنيا به عنوان صنعتي گران قيمت مطرح بود و تنها در ايران مشمول يارانه مي‌شد؛ ‌تا قبل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها و افزايش قيمت بليت هواپيما، ‌يك ساعت صندلي پرواز در ايران نزديك به 500 هزار ريال قيمت‌گذاري مي‌شد در حالي كه قيمت يك ساعت صندلي پرواز در دنيا، حدود يك ميليون و 200 هزار ريال بود.
    اين امر دولت و شوراي عالي هواپيمايي را بر آن داشت تا قبل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها در آذر‌ماه سال گذشته، 30 درصد به قيمت‌هاي قبلي بليت هواپيما بيافزايند‌.
    برخي از مسؤلان، افزايش قيمت بليت هواپيما را به منظور جبران عقب ماندگي صنعت حمل و نقل هوايي عنوان ‌و تأكيد كردند كه بسته سياستي‌حمايتي آزادسازي نرخ‌هاي حمل و نقل هوايي و بهبود وضعيت اقتصادي ‌اين بخش، به منظور مديريت بهتر هزينه در شركتهاي هواپيمايي و توجيه مالي مطلوب‌تر و افزايش خدمات ايرلاين‌ها به مسافران، تدوين شده و آماده ارائه به مراجع ذي‌ربط است.
    افزايش قيمت بليت هواپيما ‌با استناد به مسائلي چون افزايش ارائه خدمات توسط شركت‌هاي هواپيمايي، افزايش درآمد مالي ايرلاين­ها و به دنبال آن ورود هواپيماهاي جديد به ناوگان هوايي كشور صورت گرفت، اما اين امر موجبات نارضايتي را براي مردم فراهم كرد.
    افزايش 30 درصدي قيمت بليت هواپيما آن هم قبل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها خبر خوشي براي شركت‌هاي هواپيمايي بود البته آنها مدعي بودند با اين افزايش قيمت 30 درصدي تنها هزينه‌ها و درآمد‌هايشان يكسان ‌و به قول معروف تازه "ير به ير " شده است كه شايد بتوان گفت اين جمله آنها با كمي بي انصافي همراه بود.
    به هر حال قيمت بليت هواپيما 30 درصد افزايش پيدا كرده بود و مردم خواستار اين بودند كه در قبال اين افزايش، حداقل با خدماتي بهتر مواجه باشند در حالي كه شركت‌‌هاي هواپيمايي كماكان مدعي بودند اين افزايش قيمت‌ها تنها زيان آنها را جبران كرده است و نمي‌تـوان خدمات را چندان افزايش داد اما ايرلاين‌ها قول دادند تا آنجا كه قادر باشند با توسعه خدمات خود بپردازند.
    البته به نظر نمي‌رسيد ارائه خدمات در يك سيستم حمل و نقل هوايي چندان پر هزينه باشد زيرا افزايش خدمات در يك پرواز بدون در نظر گرفتن مسائل فني، به افزايش كيفيت كيترينگ، نوسازي صندلي‌ها و زيباسازي كابين ‍‌خلاصه مي‌شود كه قطعاً چنين مواردي با كمي تلاش فراهم مي‌شود و ربطي به تحريم حمل و نقل هوايي مسافري ايران ندارد.
    به هر حال ايرلاين‌ها كماكان مدتي بنزين يارانه‌اي ليتري 100 تومان را دريافت كردند و بليت‌‌هاي خود را با 30 درصد افزايش فروختند.
    روز‌هاي پاياني آذر‌ماه 89 به قول ايرلاين‌داران روز‌هاي پاياني سرخوشي آنها بود، بزرگترين تحول اقتصادي كشور رخ داد و قانون هدفمند‌سازي يارانه‌‌ها اجرا شد؛ شركت‌هاي هواپيمايي كه تا آن زمان به دريافت بنزين يارانه‌اي عادت كرده بودند، اكنون بايد بنزين هر ليتر 400 تومان را مي‌خريدند و در باك هواپيماهاي خود مي‌ريختند؛ باز روز از نو روزي از نو.
    دوباره صداي شركت‌هاي هواپيمايي درآمد كه دخل و خرجشان با هم نمي‌خواند، بليت هواپيما 30 درصد افزايش يافته بود، اما قيمت بنزين چهار برابر شده بود در حالي كه يكي از اصلي‌ترين هزينه‌هاي انجام يك پرواز، هزينه تهيه بنزين است.
    اما اين بار دولت كوتاه نيامد و قول داد پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها قيمت‌ها تا مدتي چندان افزايش نمي‌يابد اما در ازاء آن بسته‌هاي حمايتي براي پشتيباني از شركت‌هاي هواپيمايي ارائه مي‌دهد.
    روز‌هاي پاياني اسفند 89 بود و چند ماهي از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها مي‌گذشت، در حالي كه هيچ خبري از بسته حمايتي براي پشتيباني از شركت‌هاي هواپيمايي نبود.
    دولت تنها قول داده بود با همكاري شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي فعلاً و تا زمان اجراي بسته حمايتي، شركت‌هاي هواپيمايي سوخت هر ليتر 100 تومان دريافت كنند و مابه‌تفاوت قيمت سوخت از سوي شركت ملي پخش به عنوان بدهي ايرلاين‌ها در حسابشان منظور شود تا در آينده كه "وضعشان بهتر شد " پرداخت كنند.
    در اين ميان شركت‌هاي هواپيمايي به طرق مختلف تلاش كردند حداقل براي نوروز 90 كه پيك سفر‌ها بود، قيمت‌هاي بليت هواپيما افزايش يابد اما اين‌بار باز دولت وارد عرصه شد و اعلام كرد كه قيمت بليت هواپيما و قطار پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها حداقل تا پايان تعطيلات نوروزي 1390 هيچ افزايشي نمي‌يابد، خبري خوش براي مردم و شايد تلخ براي شركت‌هاي هواپيمايي.
    اغلب مسافران حمل و نقل هوايي در نوروز 1390 بخصوص در پرواز‌هاي داخلي با هيچ افزايش خدماتي مواجه نبودند اما بالأخره پرواز‌هاي نوروزي انجام شد و مسافران بدون دريافت خدمات بهتر، جابه‌جا شدند.
    شركت‌هاي هواپيمايي كه منتظر افزايش قيمت بليت هواپيما پس از ايام نوروز 1390 بودند، اين‌بار با خط و نشان شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي مواجه شدند؛ شركت پخش اعلام كرده بود كه از اين پس بنزين قسطي تمام شده است؛ چوب خط ايرلاين‌‌ها پر شده بود و بايد مابه‌تفاوت قيمت بنزين 400 تومان و 100 تومان را پرداخت مي‌كردند، كماكان هم خبري از بسته‌هاي حمايتي ‌صنعت حمل و نقل هوايي نبود.
    بار ديگر شركت‌هاي هواپيمايي بانگ زيان‌دهي سر دادند و معتقد بودند لازم است در راستاي افزايش تورم در سال جاري و نيز آزد‌سازي قيمت حامل‌‌هاي انرژي، قيمت بليت هواپيما نيز افزايش يابد و اين در حالي بود كه هيچ خبري هم از بسته حمايتي نبود.
    دولت هم كه در ارائه بسته‌هاي حمايتي بد قول شده بود، در راستاي جبران بدقولي خود، با در نظر گرفتن تورم ساليانه و افزايش قيمت سوخت و براي اقناع كردن شركت‌هاي هواپيمايي، پس از افزايش 30 درصدي قيمت بليت قطار، اين‌بار خبر از موافقت ستاد هدفمندي يارانه‌ها ‌با افزايش متوسط 14 درصدي قيمت بليت هواپيما در تابستان جاري داد، خبري كه براي شركت‌هاي هواپيمايي مسرت‌بخش بود.
    به هر حال قرار است در آينده بسيار نزديك قيمت بليت هواپيما در پرواز‌هاي داخلي با افزايش قابل توجهي مواجه باشد ضمن آنكه طبق قانون هدفمندي يارانه‌ها و برنامه پنجم، لازم است از سال سوم برنامه پنجم، قيمت‌هاي بليت هواپيما از حالت تكليفي خارج شده و به صورت شناور در آيد.
    بدين ترتيب كه هر شركت هواپيمايي بسته به نوع خدمات و نوع هواپيماي پرواز، اقدام به نرخ‌گذاري براي پرواز‌هاي خود تا سقف تعيين شده سازمان هواپيمايي كشوري مي‌كند و اين در حالي است كه در راستاي جذب مسافر بيشتر قطعآ آزاد‌سازي قيمت بليت هواپيما به ايجاد رقابت سالم بين شركت‌هاي هواپيمايي مي‌انجامد، امري كه سرانجام آن به نفع مردم ‌ و به سود شركت‌هاي هواپيمايي است.
    اما هم‌اكنون نيز مردم معتقد هستند با افزايش 30 درصدي و به دنبال آن 14 درصدي قيمت بليت هواپيما، بايد خدمات شركت‌‌هاي هواپيمايي افزايش يابد امري كه حق مسلم يك مسافر است تا در قبال پرداخت وجه بيشتر، خدمات بهتر دريافت كند.
    البته اين مورد نيز نبايد به فراموشي سپرده شود كه ناوگان حمل و نقل هوايي كشور تحت شرايط ويژه تحريم استكبار جهاني است و خريد و ورود حتي يك هواپيماي كاركرده قديمي، نيازمند عبور از ده‌ها كانال است، بنابراين نوسازي ناوگان هوايي كشور در ايران با چالش‌هاي خاص خود مواجه است.
    در حال حاضر نزديك به 210 فروند هواپيما در ناوگان هوايي كشور وجود دارد كه حدود 65 فروند آن زمين‌گير است؛ متوسط سن ناوگان هوايي ايران 18.5 سال است.

    *‌نخجواني: نوسازي ناوگان فرسوده هوايي كشور منوط به آزاد‌سازي قيمت‌ها است

    بنابراين گزارش جاي ترديد نيست كه با واقعي شدن قيمت بليت هواپيما و كسب توجيه مالي مطلوب توسط شركت‌هاي هواپيمايي، مي‌توان تحريم‌ها را به طرق مختلف تا حدي دور زد و به نوسازي ناوگان هوايي اقدام كرد، امري كه ‌هم‌كنون يكي از شركت‌هاي هواپيمايي داخلي موفق به اجراي آن شده است.
    به گزارش فارس رئيس سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان رأس هرم صنعت حمل و نقل هوايي ايران درباره افزايش قيمت بليت هواپيما معتقد است: مهم‌ترين فاكتور براي اصلاح وضعيت فعلي ناوگان هوايي كشور، اصلاح قيمت‌هاي بليت هواپيما است كه مي‌تواند بستر توسعه و تحول اقتصادي بزرگ در صنعت هواپيمايي را به دنبال داشته باشد؛ قطعاً آزادسازي قيمت‌ها به توسعه ناوگان هوايي كشور و نوسازي آن مي‌انجامد زيرا تمامي شركت‌هاي هواپيمايي به دليل نياز به توجيه مالي مطلوب، متمايل هستند مشتريان را با افزايش خدمات به خود جذب كنند.
    به عقيده رضا نخجواني افزايش قيمت بليت به افزايش درآمدهاي شركت‌هاي هواپيمايي مي‌انجامد و ايرلاين‌ها در صورت دارا بودن منابع مالي مناسب اقدام به خريد و ورود هواپيماهاي داراي سن پايين و كم مصرف مي‌كنند.
    بنا به گفته وي، مهم‌ترين گام در راستاي افزايش توان رقابتي بين اير‌لاين‌ها، آزادسازي قيمت‌ها است؛ توسعه و ظرفيت‌سازي فرودگاهي، تجديدنظر در مسيرهاي هوايي و نگرش امنيتي به فضاي صنعت هوانوردي از ديگر اقدامات لازم در راستاي افزايش توان رقابتي بين شركت‌هاي هواپيمايي است.
    نخجواني مي‌گويد سازمان هواپيمايي كشوري از ورود هواپيما با تكنولوژي‌هاي جديدتر توسط شركت‌هاي هواپيمايي استقبال مي‌كند و اين در حالي است كه خريد و ورود هواپيماهي نوين و جديد، منوط به آزاد‌سازي قيمت‌ها و افزايش درآمد‌ شركت‌هاي هواپيمايي است‌.

    * افندي‌زاده: ‌قيمت بليت هواپيما گران نمي‌شد خدمات ايرلاين‌ها كاهش مي‌يافت

    نماينده تام‌الأختيار وزارت راه در هدفمندي يارانه‌ها نيز در اين‌باره معتقد است پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها و افزايش قيمت بنزين از 100 تومان به 400 تومان و با توجه به اينكه دولت تفاوت قيمت حامل‌هاي انرژي را به صورت نقدي به حساب مردم واريز مي‌كند و همچنين با توجه به تورم سالانه كه حداقل آن 10 درصد و در حقوق كارمندان دولت لحاظ مي‌شود، پس از برگزاري بيش از 15 جلسه كارشناسي، ستاد هدفمندي يارانه‌ها موافقت خود را در خصوص افزايش قيمت بليت هواپيما به شوراي عالي هواپيمايي اعلام كرده است.
    شهريار افندي‌زاده با تأكيد بر اينكه افزايش قيمت بليت هواپيما براي حفظ خدمات قبلي است، معتقد است كل مسافر برون شهري كه از سيستم هوايي كشور استفاده مي‌كند 2.5 درصد بوده كه 65 درصد آنها كاري و توسط شركت‌هاي دولتي است بنابراين ‌افزايش 14 درصدي قيمت بليت هواپيما تأثيري در سبد خانوار ندارد.
    در واقع افندي‌زاده معتقد است اگر با تورم‌‌هاي فعلي و افزايش قيمت سوخت، ‌قيمت بليت هواپيما افزايش نيابد، خدمات حمل و نقل هوايي قطعاً كاهش پيدا مي‌كند.

    * ناب‌رئيس كميسيون عمران: نظارت دقيق‌تر از سوي مسئولان بر ايرلاين‌ها

    اما آنچه در اين ميان از همه مهم‌تر است رضايت مردم و مسافران به عنوان استفاده كنندگان از اين سيستم حمل و نقلي است؛ مسافران عقيده دارند كه اين افزايش قيمت در شرايطي صورت گرفته كه هنوز هيچگونه خدمات بهتري از سوي شركت‌هاي هوايي ارائه نشده و حتي امكان دارد كه با آزادسازي كامل قيمت بليت هواپيما در سال‌هاي آينده، ميزان خدمات افزايش محسوسي نداشته باشد.
    البته ذكر اين نكته نيز ضروري است كه از سال سوم برنامه پنجم تعرفه‌هاي خدمات فرودگاهي نيز كه هم‌اكنون شامل يارانه است آزاد مي‌شود و قطعاً اين امر به افزايش هزينه‌هاي شركت‌هاي هواپيمايي مي‌انجامد اما در كل تمامي اين موارد نبايد موجب كاهش خدمات به مسافران و بهانه‌اي براي شركت‌هاي هواپيمايي جهت عدم ارائه خدمات مطلوب، باشد.
    در اين‌باره نايب رئيس كميسيون عمران مجلس معتقد است: از يك طرف بايد بپذيريم هزينه‌هاي مربوط به حفظ، نگهداري و تعمير ناوگان هوايي كشور با توجه به افزايش نرخ در دنيا، از سوي مسئولان صورت گرفته است‌، از سوي ديگر هواپيماهاي دولتي در مسافرت‌هاي داخلي زيان‌ده هستند و به دليل هزينه‌هايي كه امروز به ناوگان هوايي وارد مي‌شود، حفظ و نگهداري ناوگان، بسيار گران تمام مي شود.
    بنا به گفته محمدرضا ملكشاهي راد، مردم عقيده دارند كه شركت هاي هواپيمايي بايد خدمات خود را متناسب با استانداردهاي جهاني افزايش دهند و بعد اقدام به افزايش قيمت بليت كنند، لذا بايد در مقابل اين دو سؤال به پاسخي براي اين نكات برسيم كه هم مسافرت ها ايمن، با كيفيت و استاندارد باشد و هم هواپيماي مدرن در ناوگان حمل و نقل هوايي به كار گرفته شود اما با توجه به اينكه در جهت افزايش قيمت ها هنوز تغييراتي در ناوگان هوايي كشور صورت نگرفته و هنوز شاخص هاي گفته شده تحقق پيدا نكرده است، به نظر مي رسد افزايش قيمت بليت هواپيما معقول نبوده و متناسب با گفته هاي اخير مسئولان نيست.
    ملكشاهي راد معتقد است قطعاً به هنگام افزايش قيمت ها، بايد رضايت مشتريان جلب شود اما اين نكته اصلاً محسوس نيست و مسافران كه چاره اي جز استفاده از ناوگان هوايي را ندارند با قيمت هاي تحميلي مجبور به استفاده از هواپيما هستند بنابراين به نظر مي رسد بايد در اين ميدان، نظارت دقيق تري از سوي مسئولان ‌صورت گيرد.

    به گزارش فارس به هر حال صنعت حمل و نقل هوايي كشور براي نزديك شدن هر چه بيشتر به استاندار‌هاي جهاني و نيز ارائه خدمات مطلوب مطابق استاندار‌هاي بين‌المللي نيازمند رها شدن از قيمت‌هاي تكليفي و آزاد‌سازي قيمت‌ها است.
    سيستم حمل و نقل هوايي در تمامي دنيا صنعتي گران قيمت است و به عقيده اغلب كارشناسان اين صنعت، مگر در موارد ضروري‌ لازم نيست تمامي مسافران از اين سيستم براي جابه‌جايي خود استفاده كنند.
    براي مثال مي‌توان گفت تنها يك نشست و برخاست هواپيما بدون انجام هيچ عمل ديگري، در حال حاضر كه تعرفه‌هاي فرودگاهي كماكان يارانه‌اي است، بيش از 200 ميليون ريال بدون در نظر گرفتن استهلاك براي هر هواپيما هزينه دارد و اين تنها يكي از هزينه‌هاي هواپيماهاي عملياتي است كه مردم از آن بي اطلاع هستند.
    قطعاً لازم نيست تمامي مردم از چنين حمل و نقل پرهزينه‌اي كه در تمامي دنيا هزينه‌‌هاي آن زياد است، استفاده كنند ضمن آنكه هم‌اكنون اين سيستم حمل و نقلي تنها حدود 3 درصد جابه‌جايي‌هاي كشور را انجام مي‌دهد.
    از طرف ديگر بايد گفت حدود 65 درصد مسافران پرواز‌ها در سفر‌هاي تجاري خود از حمل و نقل هوايي استفاده مي‌كنند و قطعاً پرداخت قيمت بالاتر نبايد براي آنها زياد مشكل‌آفرين باشد ضمن آنكه مي‌توان براي ‌سفر‌هاي غيرضروري از ديگر شقوق حمل و نقل نظير سيستم ريلي (حمل و نقل پاك، ايمن و روان) و جاده‌اي استفاده كرد.
    از منظر ديگر نيز بايد گفت وقتي درصد پاييني از افراد جامعه و اقشار پردرآمد تنها مي‌توانند بيشتر از حمل و نقل هوايي استفاده كنند، ديگر چه نياز به ارائه يارانه دولتي به اين سيستم جا‌به‌جايي است؟
    كدام دليل منطقي حكم مي‌كند دولت يارانه آن خانواده روستايي كه در طول دوران زندگي خود به هيچ عنوان از هواپيما استفاده نكرده و ‌نمي‌كند و نيز در سفر‌هاي خود نيازي به استفاده از حمل و نقل هوايي ندارد، را به اقشاري متمول كه تنها يك شب براي خانواده 4 نفره خود در رستوران گردان برج ميلاد يك ميليون تومان خرج مي‌كنند، اختصاص دهد؟
    قطعاً هر كس متمايل است از حمل و نقل هوايي استفاده كند، بايد خود هزينه‌هاي گران آن را كه در تمامي دنيا مصداق دارد پرداخت كند و دولت با حذف يارانه از اين سيستم حمل و نقلي، درآمد‌هاي حاصل را به توسعه زيرساخت‌هاي عمراني كشور كه به نفع همگان است اختصاص مي‌دهد.
    اما تمامي اين موارد نافي افزايش ارائه خدمات شركت‌هاي هواپيمايي به مسافران پس از بالا رفتن قيمت بليت هواپيما نيست؛ قطعاً به دنبال افزايش 30 درصدي قيمت بليت هواپيما در پاييز سال 1389 و به دنبال آن افزايش متوسط 14 درصدي اخير كه قرار است به زودي اعمال شود، شركت‌هاي هواپيمايي به عنوان يك بنگاه اقتصادي توجيه مالي مطلوب‌تري خواهند داشت و مردم هم انتظار دارند با پرداخت بهاي بيشتر بليت، با خدماتي بسيار فراتر از آنچه هم‌اكنون دريافت مي‌كنند، مواجه شوند، امري كه حق يك مسافر است.
    به هر حال بايد منتظر بود و ديد شركت‌هاي هواپيمايي چه برنامه‌هايي براي افزايش ‌كيفيت خدمات خود به مشتري پس از اين افزايش قيمت 14 درصدي كه به طور متوسط در مسير‌هاي مختلف با درصد‌هاي بيشتر و يا كمتر اعمال مي‌شود، دارند.
    البته ضروري به نظر مي‌رسد سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان ناظر بر ايرلاين‌‌ها پس از آنكه قيمت‌هاي تكليفي را حذف و نسبت به شناور سازي قيمت‌هاي بليت هواپيما اقدام كرد، نظارت دقيق‌تري بر نحوه ارائه خدمات شركت‌‌هاي هواپيمايي داشته باشد ضمن آنكه مسافران خود بهترين ناظر هستند و مي‌توانند در صورت مواجه شدن با كمبود‌هاي خدماتي، گزارشات خود را به سازمان هواپيمايي كشوري، به عنوان مرجعي پاسخ‌گو ارائه دهند.
    ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
    تاریخ انتشار: 90/04/27 - 10:17
    با آسمان بگویید احوال آب چشمم


    میل خزیدن نیست بغض است مرا پرواز
    #1 ارسال شده در تاريخ July 18th, 2011 در ساعت 11:09:27

  2. The Following 3 Users Say Thank You to Yasser_Maximus For This Useful Post:

    IR Blue SKY (July 18th, 2011), Mohammadme (July 18th, 2011), SKY MAN (July 19th, 2011)

  3. IR Blue SKY ?????? ??
    IR Blue SKY
    اخراج از سايت
    September 2010
    3,562
    تعداد تشکر : 22,373
    Thanked 25,079 Times in 3,710 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 11

    ??? ??? پاسخ: سر بي‌كلاه "خدمات " در افزايش قيمت بليت هواپيما

    خدمات بهتر؟!
    همین دیروز..پرواز شماره ir500 ایران ایر...از بغداد به تهران....قرار بود در ساعت 16:45 وارد تهران شود....ساعت 20 نشست و بیش از سه ساعت باعث معطلی خانواده سیصد نفر در فرودگاه شد.!(از جمله خانواده خودم).....
    #2 ارسال شده در تاريخ July 18th, 2011 در ساعت 13:44:08

  4. The Following 2 Users Say Thank You to IR Blue SKY For This Useful Post:

    SKY MAN (July 19th, 2011), Yasser_Maximus (July 18th, 2011)

  5. jb1989 ?????? ??
    jb1989
    هوانورد نیمه فعال-ستوان یکم
    May 2011
    تهران
    290
    تعداد تشکر : 90
    Thanked 702 Times in 240 Posts

    ??? ??? پاسخ: سر بي‌كلاه "خدمات " در افزايش قيمت بليت هواپيما

    آقا هر کی ندونه شما که میدونید دوستان در وضعیت مناسبی نیستیم حالا بخوایم خدمات بدیم.با همین حقوق بخور نمیر خلبانا دارن زار میزنن حق دارن خداییش خیلی استرس داره بیشترم بدن حقشونه.یه کم واقع بین باشید.
    #3 ارسال شده در تاريخ July 18th, 2011 در ساعت 14:52:57

  6. Mohammadme ?????? ??
    Mohammadme

    مدیر انجمن E&E
    October 2009
    تهران
    943
    تعداد تشکر : 12,603
    Thanked 5,559 Times in 934 Posts

    ??? ??? پاسخ: سر بي‌كلاه "خدمات " در افزايش قيمت بليت هواپيما

    یک مثال می زنم، شاید به نظرتون خنده دار باشه ولی تامل برانگیزه :
    شما وقتی می خواهید برید پفک بخرید و قیمتش گرون شده، آیا این فکر به ذهن شما خطور می کنه که پس چرا کیفیتش بهتر نشده و فقط قیمتش افزایش پیدا کرده؟ قطعا نه. چون می دونید که به علت تورم و گران شدن وسایل اولیه، کارخانه مجبوره برای بقای خود قیمت این کالا رو گرون کنه . . .
    تو صنعت هوانوردی هم یک همچین چیزی داریم، چه بسا که بدتر (به خاطر تحریم ها) . هر سال هزینه ی نگهداری هواپیما و تعمیرات هواپیما به طور طبیعی افزایش پیدا می کنه . . . (این رو هم به خاطر داشته باشیم که قیمت بنزین هواپیما هم افزایش پیدا کرده)
    پس این چه حرف خنده دار و مضحکی هست که رسانه ها موضوعی تحت عنوان "افزایش قیمت بلیط هاپیما با همان خدمات سابق" راه انداخته اند. صنایع هواپیمایی ما ضعف داره اما چرا رسانه ها انقدر دارن تیشه به ریشه صنعت هوانوردی کشور می زنند . . .


    #4 ارسال شده در تاريخ July 18th, 2011 در ساعت 15:23:48

  7. The Following 3 Users Say Thank You to Mohammadme For This Useful Post:

    IR Blue SKY (July 18th, 2011), SKY MAN (July 19th, 2011), Yasser_Maximus (July 19th, 2011)

  8. mehransalmani ?????? ??
    mehransalmani
    هوانورد فعال-سروان
    April 2011
    تهران
    232
    تعداد تشکر : 667
    Thanked 919 Times in 239 Posts

    ??? ??? پاسخ: سر بي‌كلاه "خدمات " در افزايش قيمت بليت هواپيما

    سلام تبریک میگم خوش خبر باشید که خانوادتون رو میبینید.
    #5 ارسال شده در تاريخ July 18th, 2011 در ساعت 15:30:13

??????? ?????

  1. 2 هواپیمای جدید چین با نام های "Seagull 300 " و "Little Eagle-500 "
    ???? reza dezfuli ?? ????? اخبار شرکتهای قاره اسیا
    ????: 2
    ????? ?????: October 18th, 2010, 15:03:19
  2. ????: 0
    ????? ?????: May 31st, 2010, 18:24:03
  3. ????: 0
    ????? ?????: February 9th, 2010, 14:14:59
  4. ????: 1
    ????? ?????: February 7th, 2010, 21:18:51
  5. ????: 0
    ????? ?????: October 25th, 2009, 10:56:15

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0