شركت هواپيمايي لوفت‌هانزاي آلمان ديگر از آسمان روسيه براي عبور پروازهايش استفاده نمي‌كند


اين موضوع به تنش در روابط روسيه و اتحاديه اروپا دامن خواهد زد.
رسانه‌هاي اروپايي اين ماجرا را «جنگ ترانزيتي » خوانده‌اند. بعد از افزايش تعرفه‌هاي ترانزيتي پروازهاي خارجي در روسيه كه از اول نوامبر به اجرا گذاشته شد، مسئول نظارت بر ترافيك هوايي آلمان با صدور دستور موقتي، عبور هواپيماهاي اين شركت را از آسمان روسيه ممنوع كردند.


[align=center][/align]


روسيه تنها كشوري در دنياست كه براي استفاده از آسمان خود پول دريافت مي‌كند. كشورهاي ديگر فقط براي استفاده از كنترل ترافيك هوايي يا خدمات آب و هوايي خود از پروازهاي خارجي پول دريافت مي‌كنند اما روسيه براي عبور هواپيماهاي خارجي از آسمان اين كشور هم تعرفه دريافت مي‌كند.

اصل اين ماجرا به دهه 1960 برمي‌‌گردد كه روسيه مسير هوايي سيبري را براي پروازهاي خارجي باز كرد. در گذشته، جت‌هاي مسافرتي خارجي براي سوخت‌گيري در مسير اروپا به آسيا، بايد در مسكو به زمين مي‌نشستند.

بعدها وقتي هواپيماهاي مدرني طراحي شد، پروازها بدون وقفه و توقف انجام مي‌شد و تنها پول هنگفتي براي عبور از آسمان روسيه به اين كشور پرداخت مي‌شد. پروازهاي خارجي به اين وضعيت اعتراضي نمي‌كردند زيرا با وجود پرداخت اين پول، باز هم اين مسير به صرفه بود.

هزينه سوخت و طي مسير اضافي باز هم بيشتر از هزينه‌اي مي‌شد كه براي عبور از آسمان روسيه به اين كشور پرداخت مي‌شد. پروازهاي خارجي براي عبور از كريدور هوايي روسيه سالانه بين 300 تا 500 ميليون دلار پول مي‌پردازند.

بسياري از اين پروازها به دليل بالا بودن هزينه، عبور از آسمان روسيه را كاهش دادند و بعضي هم ترجيح دادند كه براي رفتن به آسيا مسير جنوب شرق و عبور از قزاقستان و ازبكستان را انتخاب كنند كه براي عبور از آسمانشان هيچ پولي دريافت نمي‌كردند.
شركت هواپيمايي ايرفلوت روسيه در ابتدا همه اين پول را دريافت مي‌كرد. اما اكنون بخشي از اين پول به مقامات حمل و نقل هوايي كشور روسيه و دولت فدرال به عنوان ماليات، اختصاص مي‌يابد.
2شركت هواپيمايي Transaere و Volgadnepr هم بخشي از اين پول را دريافت مي‌كنند. كارشناسان مي‌گويند بدون اين پول، شركت‌هاي هواپيمايي روسيه قادر نبودند با رقباي جهاني خود رقابت كنند.

اروپا و روسيه چند سالي است بر سر افزايش اين پول ترانزيتي با هم مشكل و بحث دارند. پارلمان اروپا درخواست كرده كه اين هزينه لغو شود. روسيه اما اين پول را براي نوسازي زيرساخت‌هاي هواپيمايي، ضروري مي‌داند.
اتحاديه اروپا اما اين پول را نوعي يارانه دولتي مي‌داند. اين كشمكش‌ يكي از اصلي‌ترين موانع پيش‌روي ورود روسيه به سازمان تجارت جهاني است. كارشناسان نوعي راه حل توافقي را پيشنهاد مي‌كنند كه منظور از آن لغو تدريجي اين هزينه تا سال 2013 است. اما روسيه هنوز با اين راه حل موافقت نكرده است.
از سوي ديگر اروپا حتي به اين هم راضي نيست و اصرار دارد تا اين دريافت هزينه خيلي زود لغو شود. در اين ميان روسيه از اول نوامبر اين تعرفه را 3/8 درصد افزايش داد. اين دومين بار در سال جاري ميلادي است كه اين تعرفه افزايش مي‌يابد. استدلال روس‌ها براي اين افزايش هزينه، پايان يافتن مدت زمان توافقنامه كاري شركت لوفت هانزا با روسيه در 27 اكتبر است. روس‌ها مي‌گويند در توافقنامه جديد نرخ جديدي لحاظ خواهد شد.
اين كشمكش بر سر تعرفه‌هاي ترانزيتي، تنش در روابط روسيه و اروپا را بيشتر مي‌كند. اروپا كه از نظر انرژي به روسيه وابستگي دارد حالا بايد به خاطر عبور از آسمان روسيه هم در مقابل اين كشور كرنش كند.


[size=x-small]منبع: www.Avia.ir , www.hamshahrionline.ir
لینک اصلی[/size]