برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 2 12 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 18
dqw
  1. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    hot صاعقه باموتور rd-33 ، آیا امکان پذیر است؟

    بسم الله الرحمن الرحیم
    در ابتدای امر تصمیم داشتم تا در مقاله ای ، یک معرفی کوتاه داشته باشم از موتورهای موجود در جنگنده های حاضر در ایران. در هنگامی که مشغول جمع آوری اطلاعات بودم با اعداد جالبی مواجه شدم که موضوعی را که مدت ها بود در ذهنم خاک می خورد از آرشیو خارج کرد و باعث شد که موضوع مقاله ام را تغییر دهم.
    شاید شما هم مثل من بارها شنیده باشید که موتوری که بر روی هواپیمای صاعقه نصب شده همان موتور mig-29 است یعنی RD-33 . موتورهایی که ایران به روسیه سفارش داده بود که گفته می شود حدود 50 دستگاه می باشند. حال می خواهم اطلاعاتی ارائه دهم که این نظریه موتور صاعقه را زیر سوال می برد.

    همانطور که می دانید مهمترین امر در طراحی هر وسیله ای این است که اجزا تشکیل دهنده آن با یکدیگر هماهنگ باشند و در کار یکدیگر اخلال ایجاد نکنند. با این حساب اگر موتوری به نام RD-33 را بر روی صاعقه نصب کنیم ، آیا این اصل رعایت می شود؟
    از ظاهر صاعقه می شود تشخیص داد که پایه طراحی این هواپیما، جنگنده ای به نام f-5 است نه تنها ظاهر بلکه ابعاد آن نیز با f-5 یکی است البته با نادیده گرفتن تفاوت هایی جزئی. بنابر این از این جا به بعد از مشخصات f-5 برای مقایسه استفاده می کنم.

    از لحاظ ابعادی اگر بخواهیم f-5 و mig-29 را با هم مقایسه کنیم:
    طول mig-29 برابر با 17.3 متر در مقابل طول 14.45 متری f-5 که نشان از اختلافی حدودا 3 متری می دهد. فاصله بین دو نوک بال برای فالکرام 11.4 متر و تایگر 8.13 متر. ارتفاع هم به ترتیب 4.73 و 4.03 متر است که در این قسمت اختلاف زیادی را مشاهده نمی کنیم. این آمار را بیان کردم تا کمی درک بهتری از انجام وظیفه موتورهای این دو هواپیما داشته باشید و ببینید که در چه ابعاد کار می کنند.




    فعلا با یک نگاه اجمالی از بیرون کار را شروع می کنیم...
    وقتی که از بیرون به این دو هواپیما نگاه می کنید، اولین موردی که باعث می شود در وجود rd-33 درون صاعقه شک کنید، تفاوت فاحش در ابعاد دریچه ورودی هوای موتورهای این دو است. همانطور که در عکس ملاحظه می کنید شاید بتوان گفت که مساحت ورودی هوا برای mig-29 ، 2 تا 3 برابر صاعقه است. محل نصب و ابعاد ورودی موتور یکی ازموادی است که باید در طراحی هواپیما در نظر گرفته شود چرا که هر موتوری متناسب با مصرف سوخت خود و همین طور بازده آن نیاز به یک مقدار خاص از هوا دارد تا به خوبی کار کند. پس چگونه می شود تصور کرد که موتوری مانند rd-33 با یک دوم تا یک سوم هوای مورد نیاز نیز کارایی معمولی از خود نشان دهد؟

    مورد بعدی که توجه را به خود جلب می کند خروجی های این دو موتور است که می توان گفت که نسبت ورودی ها را رعایت کرده و ابعد آنها در فالکروم 2 برابر صاعقه است. که خود باز آن نظریه را تحت تاثیر قرار می دهد.

    حال بگذارید کمی دقیق تر به موضوع نگاه کنیم. موتور rd-33 می تواند فالکروم را با وزنی حدود 11000 کیلوگرم به سرعتی معادل 2.3 ماخ برساند، این در حالی است که موتوری از خانواده موتورهای j-85 که بر تایگر سوار است می تواند این جت سبک 4350 کیلو گرمی را به سرحتی معادل 1.6 ماخ برساند.به بیان علمی تر هر موتور mig-29 می تواند بدون پس سوز 5040 کیلوگرم نیرو تولید کند در حالی که هر دو موتور تایگر با هم و با وجود پس سوز تنها می توانند 4400 کیلوگرم نیرو تولید کنند .حال تصور کنید اگر جای این موتورها را عوض کنیم چه می شود، اگر صاعقه را یک موشک غرق آتش تصور کنید عجیب نیست.
    شاید بتوان تناسب بین وزن و اندازه را ستون فقرات طراحی هواپیما نام گذاشت. حال ببینیم آیا می شود که جای دو موتور مذکور را با هم عوض کرد یا نه؟
    RD-33


    j-85



    موتور RD-33 طولی حدود 4.2 متر و قطری برابر یک متر است در حالی که j-85 حداکثر دارای طول 1.3 متر و قطر 45 سانتی متر است. حتی تصور اینکه RD-33 در صاعقه جا شود مشکل است.
    اگز از لحاظ وزنی نیز به آنها توجه شود،هر RD-33 وزنی معادل با 1055 کیلوگرم دارد و در طرف مقابل بیشترین وزنی که برای خانواده موتورهای j-85 ذکر شده 230 کیلوگرم است. یعنی هر RD-33 ، بیشتر از چهار برابر j-85 وزن دارد. پس می توان گفت اگر دو موتور سنگین تر را جایگزین کنیم و همین طور اگر آن سکان عمودی دوم را در صاعقه در نظر بگیریم ، می بینیم که مرکز جرم آن حسابی به سمت عقب هواپیما منتقل شده این در حالی است که وزنی در جلوی هواپیما برای جبران آن اضافه نشده.
    همان طور که دیدید با یک مقایسه ساده توانستیم به نکات خوبی پی ببریم. با این حال جای تعجب دارد که چرا بعضی اصرار بر این موضوع دارند که حتما و بلا شک این قضیه صحت دارد. جالب اینجاست که در بعضی سایت های انگلیسی زبان نیز می توان این مورد را مشاهده کرد.
    منابع:
    aerocenter.ir
    Klimov production
    General electric aviation
    ویکیپدیا
    ?????? ???? IRI.AMIR : August 13th, 2011 ?? ???? 13:47:40
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #1 ارسال شده در تاريخ August 13th, 2011 در ساعت 13:42:19

  2. The Following 14 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    ashkan154 (August 13th, 2011), black-pilot (August 15th, 2011), Dream Bird (August 13th, 2011), fox2 (August 14th, 2011), IR Blue SKY (August 13th, 2011), IRIAF F-14A (June 17th, 2012), IRIAF-TFB4 (August 13th, 2011), Mohammad Tomcat (August 13th, 2011), nasir (August 13th, 2011), Persian Tom Cat (August 13th, 2011), sd-787 (August 13th, 2011), SKY MAN (August 14th, 2011), YASHAR A&P (August 20th, 2011), سجیل (August 15th, 2011)

  3. Mohammad Tomcat ?????? ??
    Mohammad Tomcat

    عضو ارشد شورا هوانوردی
    September 2007
    esfahan
    1,115
    تعداد تشکر : 10,394
    Thanked 2,469 Times in 661 Posts

    ??? ??? پاسخ: صاعقه باموتور rd-33 ، آیا امکان پذیر است؟

    این که آدم فکر کنه صاعقه از rd-33 استفاده میکنه یه جوک خنده داره.
    اصلاً برای چی باید این کار صورت بگیره؟
    #2 ارسال شده در تاريخ August 13th, 2011 در ساعت 16:15:12

  4. The Following 9 Users Say Thank You to Mohammad Tomcat For This Useful Post:

    ashkan154 (August 13th, 2011), Dream Bird (August 13th, 2011), fox2 (August 14th, 2011), IR Blue SKY (August 13th, 2011), IRI.AMIR (August 13th, 2011), IRIAF-TFB4 (August 13th, 2011), nasir (August 13th, 2011), Persian Tom Cat (August 13th, 2011), sd-787 (August 13th, 2011)

  5. Dream Bird ?????? ??
    Dream Bird

    مدیر انجمن هواپیماهای غیر نظامی
    September 2008
    آسمان ایران
    1,138
    تعداد تشکر : 16,019
    Thanked 6,540 Times in 1,185 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? پاسخ: صاعقه باموتور rd-33 ، آیا امکان پذیر است؟

    حتی یک عدد از این موتور ها به زحمت جاش میشه تو بدنه f5 ، چه برسه به دو تاش . آخه سازه هواپیما میتونه اونرا تحمل کنه ؟ برای f4 هم این موتور زیادیه چه برسه به این جنگنده فسقلی ...
    ?????? ???? Dream Bird : August 14th, 2011 ?? ???? 21:04:07

    #3 ارسال شده در تاريخ August 13th, 2011 در ساعت 19:44:31

  6. The Following 6 Users Say Thank You to Dream Bird For This Useful Post:

    ashkan154 (August 13th, 2011), IR Blue SKY (August 15th, 2011), IRIAF-TFB4 (August 13th, 2011), Mohammad Tomcat (August 14th, 2011), nasir (August 14th, 2011), Persian Tom Cat (August 13th, 2011)

  7. ashkan154 ?????? ??
    ashkan154
    هوانورد نیمه فعال-ستوان یکم
    February 2011
    ایران
    310
    تعداد تشکر : 565
    Thanked 894 Times in 271 Posts

    ??? ??? پاسخ: صاعقه باموتور rd-33 ، آیا امکان پذیر است؟

    با سلام
    خیلی خیلی سرسری نگاه کردید البته دیدگاهتون هم تا حدودی درسته ولی باید بگم که نباید فورا با اوردن چند عدد مثل وزن یا اندازه یا قدرت موتور وغیره
    سریعا برداشت کرد
    اولا هیچ کس از مقامات مسئول ویا وزارت دفاع نگفتن که ما موتور rd33 را روی صاعقه نصب کردیم
    این خبرگذاری ها هستن که شایعه درست می کنن من خودم وقتی شنیدم که موتور rd33 روی اف 5 نصب شده با یک دوست تماس گرفتم و ازش موضوع رو پرسیدم می دانید اون دوست به من چی گفت : گفت اشکان تو دیگه چرا؟؟
    البته بعضی مقامات دون پایه هم اطلاعات اشتباه میدن ولی نباید به این چیز ها استناد کرد مثلا در همین عکسی گذاشتید ارتفاع پرواز را زده 52500 پا
    موضوع از این قرار بود که ایران درسته سفارش تعدادی موتور میگ 29 داده و علت خرید را استفاده و پژوهش در هواپیما صاعقه اعلام کرده ولی نگفته که حتما استفاده می کنه
    شاید هم طرح هواپیما اول موتور rd33 بهش می خورده ولی به طرح جدید نمی خوره از شروع طراحی تا اخرش خیلی چیزها تغییر می کنه
    درضمن ایران بیشتر استفاده تحقیقاتی علمی از موتورها می کنه تا تکنولوژی ساخت و تعمیراتشون را به دست بیاره کاری که خیلی از کشورهای در حال توسعه انجام میدن
    شاید هم تونستن با استفاده ار تکنولوژی موتور rd33 و موتور جی 58 و رفع نواقص موتور جی 58 به موتور قدرت مند تر و قابل اعتماد تر تولید کنن
    ویا شاید یک موتور جدید به نام مینی rd33
    وباز شاید شاید شاید.............
    البته این را هم بگم شاید موتور rd33 مستقیم نصب کردن مثل پیکان و پژو که شد پژو اردی از ما ایرانی ها هیچ چی بعید نیست
    گوسفند می کاریم و از نهالش تراکتور برداشت می کنیم با خرمنکوب
    ولی همون طور که گفتید نصب مستقیم امکان پذیر نیست
    ?????? ???? ashkan154 : August 13th, 2011 ?? ???? 22:02:20
    هر مطلب علمی که من مینویسم منبعش خودم هستم مگر اینکه منبع موضوع را معلوم کنم

    اگر از هر مطلب علمی از هر منبعی چیزی یاد گرفتی
    مطمئن باش اون قدر ارزش داره که بابتش تشکر کنی
    و خداوند دکمه تشکر را افرید تا کسی پست اضافه نزند
    #4 ارسال شده در تاريخ August 13th, 2011 در ساعت 22:00:35

  8. The Following 6 Users Say Thank You to ashkan154 For This Useful Post:

    Dream Bird (August 14th, 2011), IRI.AMIR (August 14th, 2011), IRIAF-TFB4 (August 15th, 2011), pakfa2 (January 3rd, 2012), Persian Tom Cat (August 13th, 2011), سجیل (August 15th, 2011)

  9. Persian Bird ?????? ??
    Persian Bird
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    November 2010
    Karaj
    45
    تعداد تشکر : 408
    Thanked 179 Times in 45 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: صاعقه باموتور rd-33 ، آیا امکان پذیر است؟

    زمونی که ایران اینmig29هارو خرید 18سال از تولیدشون میگذشت و عمر مفید این پرنده ها رو به پایان بود که بعد از مدتی یکی یکی داشتن زمینگیر میشدن که عمده مشکلشونم پایان عمر مفید موتورشون بود و از اونجا که کشور حق طلب ودوستو برادر ما روسیه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!حتی راهنمای اورهال این پرنده ها با موتورشونو در اختیار ایران قرار نداده بود و احتمالا ایران اونو از بلاروس تهیه کرده بود با ورود برادر پوتین به ایران قرارداد خرید این موتورا بسته شد که بعد از مدتی میگا یکی یکی دوباره پریدن و فکر استفاده از RD33تو saegheآخ ببخشید با بیان واقع بینانه تر و بدور از تعصبات کورکورانه F5 saeghe فکر اح..انه ای هست مگه استفاده از یهRD33که اونوقت میشه F20saeghe.
    در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتر اوج بگیری کوچکتر دیده می شوی
    #5 ارسال شده در تاريخ August 13th, 2011 در ساعت 23:28:02

  10. The Following 5 Users Say Thank You to Persian Bird For This Useful Post:

    ashkan154 (August 14th, 2011), Dream Bird (August 14th, 2011), fox2 (August 14th, 2011), nasir (August 14th, 2011), Persian Tom Cat (August 14th, 2011)

  11. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: صاعقه باموتور rd-33 ، آیا امکان پذیر است؟

    با سلام
    سلام علیکم
    خیلی خیلی سرسری نگاه کردید البته دیدگاهتون هم تا حدودی درسته ولی باید بگم که نباید فورا با اوردن چند عدد مثل وزن یا اندازه یا قدرت موتور وغیره
    سریعا برداشت کرد
    اینکه نگاهی سریع داشتم رو قبول دارم ولی اینکه سر سری و بدون دقت بوده را نه. اعداد و فاکتورهایی که ذکر شده همگی از عوامل اصلی روشن شدن واقعیت بوده نه چیز دیگر. در ریاضی هم وقتی می خواهید که موضوعی را نقض کنید، یک مثال نفض کافیست حال اینکه اینجا بیش از یک مثال نقض آورده شده.

    اولا هیچ کس از مقامات مسئول ویا وزارت دفاع نگفتن که ما موتور rd33 را روی صاعقه نصب کردیم
    این خبرگذاری ها هستن که شایعه درست می کنن
    در همین راستا هم بود که بنده این مقاله را نوشتم تا بقیه دوستان هم که فرصت تحقیق نداشتن هم کاملا مطمئن شوند.

    البته بعضی مقامات دون پایه هم اطلاعات اشتباه میدن ولی نباید به این چیز ها استناد کرد مثلا در همین عکسی گذاشتید ارتفاع پرواز را زده 52500 پا
    وقتی کار به وزارت دفاع و یا اطلاعات می رسه، همیشه اطلاعات در پشت هاله ای از ابهام قرار می گیره، تعداد اطلاعات متناقض بالا می ره و آدم نمی دونه کدومش رو باور کنه، خود این وزارت خانه ها هم به طور خاموشی به این شایعات دامن می زنن تا یک جنگ اطلاعاتی همیشگی در جریان باشد تا دشمنان به سختی بتوانند در مورد تسلیحات و امکانات ما قضاوت کنند و در این امر دچار مشکل شوند که در روز واقعه این به نفع ما خواهد بود.

    موضوع از این قرار بود که ایران درسته سفارش تعدادی موتور میگ 29 داده و علت خرید را استفاده و پژوهش در هواپیما صاعقه اعلام کرده ولی نگفته که حتما استفاده می کنه
    حتی اگر تعهد کتبی هم داده بودیم و با خون هم امضاش می کردیم...کار برای یک کشور تحریم شده خیلی وقته که از این حرفها گذشته.

    شاید هم طرح هواپیما اول موتور rd33 بهش می خورده ولی به طرح جدید نمی خوره از شروع طراحی تا اخرش خیلی چیزها تغییر می کنه
    امر طراحی هواپیما یک امر مهم و حساسه. طراح اگر بخواد که به روشی که گفتید طراحی رو انجام بده هیچ وقت به نتیجه نمی رسه و مدام دور سر خودش می چرخه.بدون شک طراحان از همان اول طرح f-5 را مد نظر داشتن. شخصا فکر می کنم طرح صاعقه از چندین بعد دارای اهمیته. اول اینکه به دنیا نشون داد که ما از اون چیزی که فکر می کنن( چند تا دیوانه که بمب به خودشون وصل کردن) خیلی فاصله داریم. دوم به متخصصین ما اجازه داد تا این جسارت را به خرج بدن و در امری که تا به حال شرکت نداشتن، فعالیت کنن و نتیجه کارشون رو ببینن. سوم به مردم خودمون این اطمینان رو بده که ما هم می توانیم...

    درضمن ایران بیشتر استفاده تحقیقاتی علمی از موتورها می کنه تا تکنولوژی ساخت و تعمیراتشون را به دست بیاره کاری که خیلی از کشورهای در حال توسعه انجام میدن
    مصالح یک کشور است که تعیین می کنه که باید چه کار کنه. برای ما اولویت همیشگی آماده بودن برای جواب دادن به حمله دشمنه. مخصوصا با اون قضیه نیروگاه بوشهر و اسرائیل و آمریکا و ... انجام تحقیقات علمی با استفاده از موتورهای معیوب هم ممکنه، مخصوصا اینکه در محیط آزمایشکاهی نیازی به صد در صد توان موتور نیست. کشورهای دیگر هم برای انجام این جور کارها دستشون خیلی بازه و مثل ما زیر بار تحریم نیستند، برای همینه که نمی شه کارهای ما و اونها رو با هم مقایسه کرد چون شرایط محیطی ما فرق می کنه.

    شاید هم تونستن با استفاده ار تکنولوژی موتور rd33 و موتور جی 58 و رفع نواقص موتور جی 58 به موتور قدرت مند تر و قابل اعتماد تر تولید کنن
    ویا شاید یک موتور جدید به نام مینی rd33
    نمی شه زیاد در این مورد قضاوت کرد. چون تکنولوژی این دو موتور کاملا متفاوت است. یکی شرقی یکی غربی، یکی با دو شفت یکی با یک شفت. یکی پر از دود و قدرت یکی بدون دود و با قدرت کمتر که نشان از سازو کار داخلی متفاوت آنها می ده. ولی شاید هم بشه برداشت هایی کرد و چیزهایی از هر دو یاد گرفت ولی نه برای استفاده در اون یکی بلکه برای داشتن تجربه و به دست گرفتن ابتکار عمل جهت ساخت یک موتور جدید که فکر نمی کنم اون موقع این کار رو انجام داده باشن.
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #6 ارسال شده در تاريخ August 14th, 2011 در ساعت 11:55:32

  12. The Following 8 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    ashkan154 (August 14th, 2011), Dream Bird (August 14th, 2011), fox2 (August 16th, 2011), IR Blue SKY (August 15th, 2011), Mohammad Tomcat (August 14th, 2011), nasir (August 14th, 2011), pakfa2 (January 3rd, 2012), Persian Tom Cat (August 14th, 2011)

  13. ashkan154 ?????? ??
    ashkan154
    هوانورد نیمه فعال-ستوان یکم
    February 2011
    ایران
    310
    تعداد تشکر : 565
    Thanked 894 Times in 271 Posts

    ??? ??? پاسخ: صاعقه باموتور rd-33 ، آیا امکان پذیر است؟

    ممنون که توجه کردید.
    می دونی چیه امیر جان بعضی حرفا رو نمی شه زد
    بعضی چیزا رو نمی شه گفت واگر نه با هم بیشتر صحبت می کردیم.ولی .......................

    و مطلب اخر این که هنگام شروع طراحی تا اخرش مالفه ها تغییر نمی کنن ولی خیلی مسائل تغییر می کنه از یک دیدگاه تخصصی دارم می گم
    به قسمت انتهایی اف 14 نگاه کنید از شروع طراحی تا پایانش چه قدر تغییر کرد پس زیاد سخت نگیرید
    البته علم طراحی علم خیلی سختی هست که نظر دادن دربارش احتیاج به تخصص داره
    ?????? ???? ashkan154 : August 14th, 2011 ?? ???? 13:10:46
    هر مطلب علمی که من مینویسم منبعش خودم هستم مگر اینکه منبع موضوع را معلوم کنم

    اگر از هر مطلب علمی از هر منبعی چیزی یاد گرفتی
    مطمئن باش اون قدر ارزش داره که بابتش تشکر کنی
    و خداوند دکمه تشکر را افرید تا کسی پست اضافه نزند
    #7 ارسال شده در تاريخ August 14th, 2011 در ساعت 12:53:32

  14. The Following 4 Users Say Thank You to ashkan154 For This Useful Post:

    Dream Bird (August 14th, 2011), fox2 (August 16th, 2011), pakfa2 (January 3rd, 2012), سجیل (August 15th, 2011)

  15. IRIAF-TFB4 ?????? ??
    IRIAF-TFB4

    مدیر تالار هوانوردي نظامي
    May 2009
    Tehran--Dezful
    1,081
    تعداد تشکر : 3,361
    Thanked 6,324 Times in 998 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 1

    ??? ??? پاسخ: صاعقه باموتور rd-33 ، آیا امکان پذیر است؟

    بسیار خوب.....
    دوستان بر اساس تجربیات علمی که داشتن مسئله رو علمی بررسی کردند که بسیار خوب بود.
    اگر بخواهیم از نظر تاکتیکی و رزمی هم بررسی کنیم به این نتیجه میرسیم که اصلا صاعقه نیازی به RD-33 نداره.!
    همانگونه که میدونیم صاعقه جنگنده ایست بر مبنای اف5 که ماموریت ذاتی دوتاشون پشتیبانی نزدیک هواییست.در پشتیبانی نزدیک جنگنده به سرعت زیاد نیازی ندارد،چونکه پشتیبانی نزدیک بسیار ماموریت حساسی است و اگر خلبان نیروهایی خودی رو با دشمن اشتباه بگیره فاجعه میشه. به همین خاطر ماموریت های پشتیبانی نزدیک هوایی با سرعت پایین انجام میگیره تا خلبان در تشخیص دادن دشمن و خودی راحت تر باشه.
    البته بنده از یک منبع نامعتبر هم شنیده بودم که Max speed صاعقه 320 نات هست.و اگر از این سرعت تجاوز کنه اون قسمت vertical stabilaizor که بهش الحاق شده جر میخوره و کنده میشه!! و در دفعاتی که پیش اومده و صاعقه رو از نزدیک دیدم نتیجه میگرفتم که طرف بیراه نمیگفت.البته این یه مورد رو دوستان فکر کنم بهتر بتونن بررسی کنن چون بنده متاسفانه اطلاعاتم درباره ی آیرودینامیک بسیار ناچیز هست
    .
    #8 ارسال شده در تاريخ August 15th, 2011 در ساعت 01:37:45

  16. The Following 4 Users Say Thank You to IRIAF-TFB4 For This Useful Post:

    Dream Bird (August 15th, 2011), IR Blue SKY (August 15th, 2011), Persian Tom Cat (August 15th, 2011), سجیل (August 15th, 2011)

  17. Dream Bird ?????? ??
    Dream Bird

    مدیر انجمن هواپیماهای غیر نظامی
    September 2008
    آسمان ایران
    1,138
    تعداد تشکر : 16,019
    Thanked 6,540 Times in 1,185 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 2

    ??? ??? پاسخ: صاعقه باموتور rd-33 ، آیا امکان پذیر است؟

    حالا غیر از صاعقه ، با توجه به طراحی و نوع ماموریت آیا موتور rd33 برای فانتوم میتونه استفاده بشه ؟ برای تامکت که فکر نکنم چون تا اونجایی که من میدونم وزن تامکت دست کم 30 تن است ... دوستان اگر مطلب من اشتباه است لطفا اصلاح بفرمایند .

    #9 ارسال شده در تاريخ August 15th, 2011 در ساعت 02:05:42

  18. The Following 3 Users Say Thank You to Dream Bird For This Useful Post:

    IR Blue SKY (August 15th, 2011), Persian Tom Cat (August 15th, 2011), سجیل (August 15th, 2011)

  19. سجیل ?????? ??
    سجیل

    كارشناس هوانوردي
    July 2008
    کره زمین
    6,844
    تعداد تشکر : 8,196
    Thanked 7,820 Times in 3,112 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 837

    ??? ??? پاسخ: صاعقه باموتور rd-33 ، آیا امکان پذیر است؟

    شما از کجا میدونید صاعقه ای که میگن rd33 روش نصب شده همون صاعقه اف 5 است

    یک موتور اردی 33 یا al-31یا 41 روسی همان موتور جی 10 یا سوخو27 و 30 و... زمانی قرار بود روی شفق یک موتوره نصب شود
    ?????? ???? سجیل : August 15th, 2011 ?? ???? 12:47:11


    #10 ارسال شده در تاريخ August 15th, 2011 در ساعت 12:45:08

  20. The Following 2 Users Say Thank You to سجیل For This Useful Post:

    Dream Bird (August 15th, 2011), nasir (August 15th, 2011)

???? 1 ?? 2 12 ??????????

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0