برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 7 ?? 7
dqw
  1. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    new_1 موتورهای جت چگونه کار می کنند؟


    بسم الله الرحمن الرحیم
    موتور جت

    موتوری که با خارج کردن سیال از اگزوز به سمت عقب، کار می کند و با استفاده از واکنش آن وسیله نقلیه را به جلو می راند. این تعریف ساده ای است از موتور جت. هم موتورهای جت و هم موتور های موشک به این نحو کار می کنند یعنی هر دو موتورهای واکنشی به حساب می آیند با این تفاوت که موتور موشک ها در تمام خوراک خود را درون خود حمل می کنند و می توانند در محیط خلا نیز فعال باشند ولی موتورهای جت فقط در اتمسفر کار می کنند.



    بادکنک جت و قانون سوم نیوتن

    الگوی کارکرد تمامی موتورهای جت ( و موتور موشک ها) بر اساس قانون سوم نیوتن است. هر عملی عکس العملی دارد ، مساوی و در جهت مخالف با آن. این موضوع را می شود با استفاده از یک بادکنک به سادگی توضیح داد.
    اگر یک بادکنک باد شده را رها کنیم ، به پرواز در می آید. شاید به نظر برسد که حرکت بادکنک به این خاطر است که جریان هوای خروجی در حال فشار دادن هوای اطراف خود است همان طور که یک قایق با استفاده از پارو به جلو حرکت می کند. ولی این طور نیست. این بادکنک در محیط خلا نیز به همین ترتیب حرکت خواهد کرد بلکه هم با سرعت بیشتر. توضیح این مسئله به این صورت است که در یک بادکنک باد شده فشار هوا در داخل آن در تمامی جهات یکسان است و بادکنک در تعادل قرار دارد به همین خاطر هم هست که حرکت نمی کند و ثابت قرار می گیرد. ولی وقتی که آن را رها کنیم، فشاری که تا قبل از این در مقابل هوا بود از بین می رود و و هوا شروع به خارج شده می کند. ولی از طرف دیگر و در جهت مخالف آن هنوز فشار هوا به دیواره بادکنک وجود دارد و مانند قبل دیگر تعادلی وجود ندارد. به همین خاطر است که بادکنک در جهت مخالف با خروج هوا شروع به حرکت می کند.



    اجزا تشکیل دهنده یک موتور جت

    هوا به وسیله کمپرسور
    compressor به داخل موتور کشیده و فشرده می شود. کمپرسور دارای تعداد بسیار زیادی تیغه blade است که در یک محور با سرعت زیاد چرخش می کنند. هوای فشرده شده به داخل محفظه احتراق combustion chamber روانه می شود، جایی که سوخت به آن اضافه و مخلوط می شود و احتراق صورت می گیرد. دریک مدل از موتور جت نسبت هوا به سوخت، نسبت 100 به 1 کیلوگرم است. در این قسمت دمای هوا بسیار بالا می رود. پس از خارج شدن هوا از محفظه احتراق ، جریان هوای گرم تولید شده باعث چرخاندن تیغه های توربین turbine می شود. یک میله انتقال قدرت shaft مرکزی، توربین را به کمپرسور متصل می کند. بنابر این کمپرسور به وسیله انرژی آزاد شده هوای گرم ، به چرخش در می آید. مقدار بسیار زیادی از انرژی باقیمانده است. مقدار هوای باقیمانده تمایل به منبسط شدن دارد در حالی که همچین فضایی درون موتور وجود ندارد. پس هوا مسیر خود را به طرف خروجی دنبال می کند و مانند بادکنکی که توضیح داده شد، باعث به وجود آمدن پیشرانش thrust می شود.




    در قسمت بعد به توضیح موتورهای توربوجت خواهیم پرداخت.
    ?????? ???? IRI.AMIR : August 28th, 2011 ?? ???? 09:48:26
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #1 ارسال شده در تاريخ August 25th, 2011 در ساعت 13:50:02

  2. The Following 22 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    Ali Pilot (August 25th, 2011), arra (September 3rd, 2011), artmis (September 5th, 2011), آهو (February 7th, 2012), B727 (July 30th, 2013), blackhawk (September 1st, 2011), Dream Bird (August 25th, 2011), Eshghe Parvaz (September 1st, 2011), Esmaiel_F4 (March 6th, 2013), fox2 (August 25th, 2011), IR Blue SKY (August 26th, 2011), IRIAF F-14A (November 29th, 2013), mehransalmani (August 25th, 2011), mohamadbaha (July 29th, 2013), Mohammad Tomcat (August 25th, 2011), MrezaT (November 1st, 2011), Nima Amini (September 1st, 2011), pakradm (August 27th, 2012), Persian Tom Cat (August 30th, 2011), reza dezfuli (August 28th, 2011), sajad2k (November 27th, 2014), SKY MAN (August 25th, 2011)

  3. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: موتورهای جت چگونه کار می کنند؟

    موتورهای توربو جت turbojet


    اولین نمونه از موتورهای جت که بعد ها گسترش یافته و کاملتر شدند و امروزه نیز کاربرد فراوان دارند، موتورهای توربوجت هستند. این نوع موتور توسط فرانک ویتل Frank whittle در انگلستان و به طور جداگانه توسط هانس ون اهین hans von ohain در آلمان اختراع شد.
    هوا به وسیله کمپرسور که به صورت پایه ای یک پره fan بزرگ چرخان است به داخل موتور توربوجت کشیده می شود. کمپرسور سرعت ورود هوا به داخل را کم می کند، فشار را بالا می برد و آن را به طرف محفظه احتراق هدایت می کند. در محفظه سوخت به هوای فشرده اضافه و مخلوط می شود. نتیجه اینکه هوای داغ، افزایش سرعت پیدا می کند، از بین پره های توربین عبور کرده و از نازل nozzle خارج می شود با اینکار نیروی پیشران به وجود می آید. قبل از این که گازها از اگزوز موتور خارج شوند به سمت پره های توربین هدایت می شوند و آنها را با سرعت زیاد به چرخش در می آورند. هدف از چرخاندن توربین ، به حرکت در آوردن کمپرسور است که با شفت به یکدیگر متصل هستند و باعث می شود که کشیدن هوا به داخل موتور ادامه یابد.
    در حقیقت عاملی که باعث حرکت می شود تفاوت فشار در عقب و جلوی موتور است.همانطور که توضیح داده شد هوای خروجی از موتور بسیار فشرده و داغ است در حالی که هوای ورودی به موتور این طور نیست. پس مسئله ای که باعث حرکت می شود تفاوت فشار در عقبو جلوی موتور است. هر چقدر که این فشار بیشتر باشد نیروی تولیدی توسط موتور بیشتر است. انرژی که توسط توربین برای چرخیدن گرفته می شود باعث می شود که این تفاوت کم شود بنابر این یکی از اهداف اصلی طvاحان این است که انرژی مودر نیاز توربین را به حداقل برسانند که خود باعث به حداکثر رساندن نیروی پیشران می شود.
    بهترین گزینه پیش رو برای افزایش قدرت موتور به خصوص در موارد نظامی ، اضافه کردن امکان پس سوز after burner به موتور است.


    فن های دوتایی


    موتورهای جت ابتدایی مانند مسراشمیت 262 Messerschmidt ، موتورهای پر مصرفی به حساب می آمدند. بنابر این اولین مشکل پیش روی طراحان ، طراحی موتورهایی بود که بتوانند با مصرف سوخت کمتر، نیروی بیشتری حاصل کنند. راه حل این مشکل توسط شرکت آمریکایی پرات اند ویتنی pratt & whitney در سال 1948 تحت عنوان فن های دوتایی Dual spool ارائه شد. موتورها به وسیله دو عدد کمپرسور مستقل به جای تک کمپرسور ، مسلح شدند تا نسبت فشار را بیشتر کنند. این دو سیستم یاد شده به طور جداگانه به توربین هایی در انتهای موتور وصل شدند. کمپرسوری که به ورودی نزدیکتر است تحت عنوان کمپرسور کم فشار low-pressure compressor به وسیله یک شفت تو پر solid به خارج ترین توربین وصل شد و البته کمپرسور درونی تر که به کمپرسور پر فشار high-pressure compressor معروف است به وسیله یک شفت تو خالی hollow (شفت تو پر از درون این شفت عبور می کند) به توربین داخلی متصل می شود.



    تمامی این امکانات باعث شد تا موتور j-57 که پیشران f-100 نیروی هوایی آمریکا بود بتواند در سال 1953 ، اولین هواپیمایی باشد که بدون شیرجه رفتن، به سرعت صوت دست پیدا کرده است. این موتور همچنین بر روی بمب افکن معروف آمریکایی b-52 و همچنین هواپیمای شناسایی u-2 نیز نصب شد. در میان هواپیماهای غیرنظامی نیز بوئینگ 707 و داگلاس DC-8 از این موتور بهره می برند. تکنولوژی dual spool راه را برای رسیدن به موتور های توربو فن turbofan باز کرده بود.


    تیغه های غیر چرخان متحرک
    variable stator


    هم زمان با بهبود عملکرد این موتورهای جت، طراحان با مشکل جدیدی مواجه شدند به اسم واماندگی کمپرسور compressor stall . به این معنا که : در سرعت معینی در هنگام پرواز، کمپرسور مقدار هوایی بیشتر از توانایی موتور برای استفاده به داخل می کشید. واماندگی کمپرسور باعث به وجود آمدن یک توده هوا می شد که با شدت بیشتری از حد معمول به داخل موتور وارد می شد. نتیجه اینکه موتور تمام نیروی پیشران خود را از دست می داد و حتی در مواقعی هم باعث از بین رفتن تیغه های کمپرسور می شد. راه حل این مشکل توسط جرهارد نیومن، یکی از مهندسان شرکت جنرال الکتریک به دست آمد. نیومن تیغه های جدیدی اختراع کرد که مانند بقیه تیغه های کمپرسور بر روی آن نصب می شدند ولی مانند آنها نمی چرخیدند و فقط می توانستند که زاویه خود را در مقابل جریان ورودی هوا تغییر دهند. در مواقعی که جریان هوا به میزان معمول است این پره ها با کمترین زاویه خود نسبت به مسیر هوا قرار می گیرند تا جریان هوا بدون مزاحمت بتواند عبور کند ولی در هنگامی که امکان واماندگی کمپرسور وجود دارد، این تیغه ها با قسمت پهن خود در مقابل هوا قرار می گیرند تا جلوی ورود هوای اضافی را به درون موتور بگیرد. این تکنولوژی در موتور j-79 شرکت جنرال الکتریک به کار گرفته شد تا شاهد به وجود آمدن یک موتور واقعی برای پرواز فراصوت باشیم. این موتور در هواپیمای F-4 فانتوم استفاده شده است. در تصویر زیر پره های ثابت همان variable stator هستند



    در قسمت بعد به توضیح موتورهای توربوپراپ خواهیم پرداخت

    ?????? ???? IRI.AMIR : August 27th, 2012 ?? ???? 19:42:40
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #2 ارسال شده در تاريخ August 27th, 2011 در ساعت 18:40:30

  4. The Following 18 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    arra (September 3rd, 2011), artmis (September 5th, 2011), آهو (February 7th, 2012), B727 (July 30th, 2013), Dream Bird (August 29th, 2011), Eshghe Parvaz (September 1st, 2011), Esmaiel_F4 (March 6th, 2013), IR Blue SKY (August 27th, 2011), IRIAF F-14A (November 29th, 2013), Mohammad Tomcat (September 3rd, 2011), MrezaT (November 1st, 2011), Nima Amini (September 1st, 2011), omnia001 (September 2nd, 2011), pakradm (August 27th, 2012), Persian Tom Cat (August 30th, 2011), reza dezfuli (August 28th, 2011), sajad2k (November 27th, 2014), SKY MAN (August 28th, 2011)

  5. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: موتورهای جت چگونه کار می کنند؟

    Turboprop engines


    یک نمونه از موتورهای جت که شباهت بسیاری به موتورهای توربوجت دارد موتورهای توربوپراپ هستند. این موتورها بیشتر انرژی حاصل از هوای گرم را مصرف چرخاندن یک ملخ prop در جلو خود می کنند. در یک نوع از موتورهای توربوپراپ، موتور 15 درصد از انرژی را از اگزوز خارج می کند (در بعضی از موارد این مقدار زیر 10 درصد است) و 85 درصد را در چرخاندن ملخ استفاده می کند.


    در عوض استفاده از توربین های کوچک جهت بدست آوردن بیترین نیروی پیشران ممکن در اگزوز، در این گونه موتورها از بزرگترین توربین های ممکن استفاده می شود تا بیشترین انرژی ممکن را برای چرخاندن ملخ از هوای خارج شده از محفظه احتراق کسب نماید.
    طرح بندی موتورهای توربوپراپ بسیار شبیه موتورهای توربوجت است. به جز قسمت شفت موتور که در موتورهای توربوپراپ این شفت از توربین تا جلو موتور گسترش یافته است تا علاوه بر ملخ هواپیما، کمپرسور را نیز به حرکت در آورد.بر خلاف موتورهای توربوجت و توربوفن که از دو سری کمپرسور پرفشار و کم فشار استفاده می کنند، توربوپراپ ها از یک سری کمپرسور استفاده می کنند. این به ساده تر و سبک تر شدن این موتورها کمک بسیاری می کند.
    نحوه کارکرد این موتورها هم مانند موتورهای توربو جت به این صورت است که کمپرسور هوا را به داخل می کشد و فشرده می سازد تا در محقظه احتراق با سوخت ترکیب شده و احتراق رخ دهد. انرژی حاصل توسط توربین ها گرفته می شود تا کمرپسور و ملخ را به وسیله شفت بچرخاند. البته در بسیاری از موتورهای امروزی ، کمپرسورها و ملخ به وسیله شفت های هم محور جداگانه به چرخش در می آیند تا ملخ از عملکرد لحظه ای کمپرسور مستقل باشد.

    موتورهای توربو پراپ در مقایسه با موتورهای توربو جت برای پروازهای با سرعت زیر 800 کیلومتر بر ساعت بسیار به صرفه تر هستند. این موتورها بیشتر در هواپیماهای کوچک و با سرعت پایین استفاده و همین طور هاپیماهای برد بلند. بعضی از این هواپیماها توانایی رسیدن به سرعت 925 کیلومتر بر ساعت را نیز دارا هستند.
    از موتورهای توربوپراپ موجود در کشور می توان به موتورهای PT6A هواپیماهای pc-7 محصول شرکت پرات اند ویتنی و همین طور موتورهای Allison T56 اشاره کرد که بر روی c-130 نصب شده است، اشاره کرد. هواپیمای An-140 که در ایران به ایران 140 معروف است نیز از موتورهای توربوپراپ TV3 ساخت شرکت klimov استفاده می کند.


    در فسمت بعد به معرفی موتورهای توربوفن خواهیم پرداخت.



    ?????? ???? IRI.AMIR : August 30th, 2011 ?? ???? 17:10:24
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #3 ارسال شده در تاريخ August 30th, 2011 در ساعت 12:06:20

  6. The Following 15 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    arra (September 3rd, 2011), artmis (September 5th, 2011), آهو (February 7th, 2012), B727 (July 30th, 2013), blackhawk (September 1st, 2011), Eshghe Parvaz (September 1st, 2011), Esmaiel_F4 (March 6th, 2013), IRIAF F-14A (November 29th, 2013), Mohammad Tomcat (September 3rd, 2011), MrezaT (November 1st, 2011), Nima Amini (September 1st, 2011), pakradm (August 27th, 2012), Persian Tom Cat (August 30th, 2011), sajad2k (November 27th, 2014), SKY MAN (August 30th, 2011)

  7. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: موتورهای جت چگونه کار می کنند؟

    یکی دیگر از انواع موتور جت که شباهت بسیاری به موتورهای توربوجت دارد، موتورهای توربوفن هستند که تفاوت عمده آنها با موتورهای دیگر داشتن یک فن fan در قسمت جلوی کمپرسور است. فن تشکیل شده از یک سری تیغه blade است که به وسیله توربین حول یک محور می چرخند. ماموریت اصلی فن عبور دادن حجم بسیار زیادی از هوا از قسمت ما بین هسته موتور و محفظه بیرونیduct آن است که به آن bypass گفته می شود، است. این جریان هوا در مقایسه با جریان هوای درون هسته بسیار آرام تر است با این حال نیروی پیشران بسیار زیادی ، علاوه بر نیروی پیشران هسته موتور تولید می کند. این در حالی است که میزان مصرف سوخت را نیز به طور چشم گیریی افزایش نمی دهد. در حقیقت توربوفن ها از لحاظ مصرف سوخت بسیار بهینه تر از توربو جت ها هستند. علاوه بر این جریان bypass باعث می شود که موتور کم صدا تر عمل کند.



    جریان عبوری از کنار موتور به دو دسته low-bypass و high-bypass تقسیم می شوند که این نسبت به نسبت هوای گذرنه از کنار موتور به هوای گذرنده از درون آن است.در موتورهای با بای پس پایین ، مقدار کمی از هوا از duct عبور می کند و همین طور هم فن ، قطر کمی دارد در حالی که در موتورهای بای پس بالا مقدار هوای زیادی از duct عبور می کند و فن آنها هم بسیار بزرگتر است. موتورهای بای پس پایی فشرده تر هستند در حالی که موتورهای پای پس بالا توانایی تولید پیشران بیشتری دارند، مقرون به صرفه تر و کم صدا تر هستند.


    سیستم های کارکرد این موتورها مانند موتورهای قبلی است. به مانند آنها از کمپرسورهای فشار بالا و فشار پایین استفاده می کنند و نیرو را از توربین به وسیله شفت به کمپرسورها و فن منتقل می کنند. ولی شرکت رولزرویس توانسته است که از کمپرسور سومی نیز در موتورهای بزرگ غیرنظامی RB211 (موتور بوئینگ 747) همین طور موتورهای خانواده Trent استفاده کند. این کمپرسور سوم که به فشار متوسط معروف است در بین دو کمپرسور دیگر جای دارد و با شفتی مستقل به یک توربین فشار متوسط متصل است. ذکر این نمته الزامی است که در موارد نظامی، موتورها با همان سیستم دو کمپرسور ساخته می شوند.


    در آدرس زیر می توانید با نحوه کارکرد، ساخت شماتیک، نقاط فشار و اندازه دما در قسمت های مختلف موتور بیشتر آشنا شوید.
    http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/air...btyp/etft.html
    از جمله موتورهای توربوفن موجود در کشور می توان به موتور TF30 ساخت شرکت پرات اند ویتنی شاره کرد که بر روی تامکت ها سوار هستند اشاره کرد.

    در قسمت بعد به توضیح موتورهای رم جت خواهیم پرداخت.
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #4 ارسال شده در تاريخ September 1st, 2011 در ساعت 12:09:18

  8. The Following 16 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    arra (September 3rd, 2011), artmis (September 5th, 2011), آهو (February 7th, 2012), B727 (July 30th, 2013), blackhawk (September 1st, 2011), complexcoding (January 20th, 2012), Eshghe Parvaz (September 1st, 2011), Esmaiel_F4 (March 6th, 2013), IRIAF F-14A (November 29th, 2013), Mohammad Tomcat (September 3rd, 2011), MrezaT (November 1st, 2011), Nima Amini (September 1st, 2011), omid reza (September 1st, 2011), pakradm (August 27th, 2012), sajad2k (November 27th, 2014), SKY MAN (September 4th, 2011)

  9. IRI.AMIR ?????? ??
    IRI.AMIR

    مدیر تالار مهندسی هوافضا و ..
    May 2010
    آبادان
    734
    تعداد تشکر : 1,966
    Thanked 4,076 Times in 708 Posts

    ??? ??? پاسخ: موتورهای جت چگونه کار می کنند؟

    موتورهای رم جت از لحاظ شکلی این گونه موتورها ساده ترین موتورهای جت هستند زیرا هیچ گونه قطعه متحرکی ندارند و مانند موتورهای دیگر از کمپرسورهای چرخان استفاده نمی کنند.

    هوا از طریق حرکت وسیله متحرک به داخل موتور کشیده می شود. هوا فشرده می شود و پس از آن وارد یک مجرا duct طولانی شده که سوخت با آهنگ معینی با آن ترکیب می شود و عمل احتراق صورت می گیرد. عملکرد بهینه موتورهای رم جت تا حد بسیار زیادی به دقت طراحی و ساخت آنها وابسته است. برای اینکه این موتورها به خوبی عمل کنن باید در شرایط محیطی مناسبی نیز قرار گیرند. نحوه فشرده سازی هوا در این گونه موتورها متفاوت با موتورهای دیگر است. در این موتورها وسیله باید به سمت جلو حرکت داشته باشند تا هوا به خودی خود وارد موتور شود. در این قسمت به وسیله شکل ذاتی موتور و نه آلات متحرک هوا فشرده و آماده احتراق می شود. بنابراین سرعت حرکت باید زیاد باشد تا عمل فشرده سازی به بهترین صورت انجام شود. این گونه موتورها معمولا طوری طراحی می شوند تا در سرعت های بالای سرعت صوت شروع به کار کنند. این عدد می تواند از 1.2 ماخ تا 3 ماخ گسترده باشد. همانطور که گفته شد این موتورها فقط در سرعت های بالا شروع به کار می کنند و نمی توان از آنها برای شروع حرکت استفاده کرد. بنابراین برای استفاده از این موتورها نیاز است که ابتدا آنها را به سرعت معینی رساند که این کار به وسیله دیگر موتورهای جت صورت می پذیرد. از نکات کلیدی در طراحی این گونه موتورها سیستم احتراق آنها است. این موتورها بدون وقفه کار می کنند یعنی شعله آتش آنها برای احتراق به طور مداوم روشن است یا لفظ بهتر این است که باید روشن بمانند. در این سیستم ها دستگاهی به نام flame holder وجود دارد که کار آن روشن نگه داشتن شعله در سرعت های زیاد هوا است. (واقعا تصور روشن ماندن یک شعله در سرعت دو ماخ سخت است) این سیستم شبیه به آن سیستمی است که پس سوز موتورهای هواپیماهای جنگنده را روشن نگه می دارد.توجه داشته باشید که در موتورهای جت دیگر که به سرعت های بالای دو ماخ می رسند عمل زنده نگه داشتن شعله به روش دیگری صورت می پذیرد. اگر به مطالب گفته شده در پست های قبلی توجه کنید از variable stator ها سخن گفتیم که سرعت ورودی هوا را تنظیم می کنند و نمی گذارند که با سرعت بیش از حد توان محفظه وارد شود.



    از مزایای رم جت ها می توان به صرفه مصرف سوخت آنها در سرعت های فرا صوت اشاره کرد که باعث می شوند که گزینه مناسبی برای استفاده در برخی از موشک ها و تعداد معدودی از هواپیماها باشند. شاید بتوان گفت که معروف ترین هواپیمایی که از این تکنولوژی بهره برده، sr-71 ساخت شرکت لاکهید مارتین است که از دو موتور توربوجت استفاده می کرد که درسرعت های فراصوت این موتورها به مانند موتورهای رم جت عمل می کردند. در وسایلی که از این موتور استفاده می کردند می توان از هلیکوپتر فوق سبک hiller hornet ساخت شرکت آمریکایی hiller aircraft یاد کرد که در این هلیکوپتر موتورها در نوک پره ها به کار برده شدند.

    ?????? ???? IRI.AMIR : September 3rd, 2011 ?? ???? 12:31:41
    اگر کوه ها از جای کنده شوند تو ثابت و استوار باش
    دندان ها را بر هم بفشار، کاسه سرت را به
    خدا عاریت بده
    پای بر زمین میخکوب کن، به صفوف پایانی لشکر دشمن بنگر
    از فراوانی دشمن چشم بپوش، و بدان که پیروزی از سوی
    خدای سبحان است
    #5 ارسال شده در تاريخ September 3rd, 2011 در ساعت 12:02:28

  10. The Following 14 Users Say Thank You to IRI.AMIR For This Useful Post:

    arra (September 3rd, 2011), artmis (September 5th, 2011), آهو (February 7th, 2012), B727 (July 30th, 2013), complexcoding (January 20th, 2012), Eshghe Parvaz (September 3rd, 2011), Esmaiel_F4 (March 6th, 2013), IRIAF F-14A (November 29th, 2013), Mohammad Tomcat (September 3rd, 2011), morad009 (February 10th, 2013), MrezaT (November 1st, 2011), pakradm (August 27th, 2012), sajad2k (November 27th, 2014), SKY MAN (September 4th, 2011)

  11. ارش کمان گیر ?????? ??
    ارش کمان گیر
    هوانورد عادی-استوار دوم
    August 2012
    کرج
    130
    تعداد تشکر : 49
    Thanked 292 Times in 97 Posts

    ??? ??? پاسخ: موتورهای جت چگونه کار می کنند؟

    موتور رم جت عین سادگی و عدم نیاز توربو ماشین و حداکثر تحمل در مقابل دمای بالا...
    این موتور ها نه تنها در سرعت های فروصوتی توانایی کار پایا را ندارند .بلکه حد بالایی برای عدد ماخ انها نیز وجود دارد.در موتورهای رم جت متداول (که هوای ورودی فراصوتی .برای احتراق فرو صوتی پیش از انبساط در شیپوره .به جریان فروصوتی تبدیل می شود)حد بالایی عددماخ حدود 6 است.
    برای عددهای ماخ بالاتر و دمای هوای وروودی به که چنان بالا است که احتراق نمی توانند کامل بشود.بیشترین انرژی شیمیایی سبب تجزیه سوخت می شود.
    به خاطر همین رو به موتورهایSCRAMJET اوردند.
    که بین 8 تا 15 ماخ هست.
    البته نوع جدید در طراحی موتور ....با احتراق تپشی هست که تا سرعت 20 ماخ هست...ولی هنوز به صورت ازمایشی در امریکا روش کار می کنند .. اگر عملیاتی بشه....موجب تغییرات اساسی در طراحی موتور می شود....هنوز جزییات این نوع احتراق ...منتشر نشده است.
    #6 ارسال شده در تاريخ July 29th, 2013 در ساعت 22:34:05

  12. The Following 7 Users Say Thank You to ارش کمان گیر For This Useful Post:

    امیررضا (July 31st, 2013), B727 (July 30th, 2013), Ferdowsi (November 28th, 2013), IRI.AMIR (July 30th, 2013), morad009 (February 15th, 2014), pakradm (November 28th, 2013), sajad2k (November 27th, 2014)

  13. Ferdowsi ?????? ??
    Ferdowsi
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    November 2013
    Mashhad
    185
    تعداد تشکر : 226
    Thanked 538 Times in 148 Posts

    ??? ??? پاسخ: موتورهای جت چگونه کار می کنند؟

    خوب بود در مورد موتورهای پالس جت هم مطلب مینوشتین . . .
    قدیمی ترین نوع موتورهای جت . . .
    #7 ارسال شده در تاريخ November 28th, 2013 در ساعت 22:16:20

  14. The Following 2 Users Say Thank You to Ferdowsi For This Useful Post:

    B727 (November 28th, 2013), sajad2k (November 27th, 2014)

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0