مدیر عامل آسمان: تحريم تنها يك دليل عدم توسعه صنعت هوايي بوده است
.
اگرچه ايرلاين‌ها سوخت را ارزان دريافت مي‌كنند اما اين تنها 15 درصد هزينه‌ها را شامل شده و تامين قطعات و يدكي تعميرات با توجه به تحريم، هزينه‌هاي زيادي دارد.

علي عابدزاده، مديرعامل شركت هواپيمايي آسمان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار كرد: با وجود افزايش نرخ بليت هواپيما، بازهم قيمت‌ها 25 درصد كمتر از هزينه تمام شده بوده و ايرلاين‌ها با ضرر و زيان فعاليت مي‌كنند.

وي معتقد است: با قيمت‌هاي سابق هم طبقات محروم نمي‌توانستند از هواپيما استفاده كنند بنابراين بايد قيمت‌ها را به ميزان لازم افزايش داد تا ايرلاين‌ها بتوانند كيفيت خدمات را ارتقاء دهند.

مديرعامل آسمان گفت: ايرلاين‌ها به دليل پايين بودن نرخ بليت، نيرو‌هاي انباشته دارند كه در صورت افزايش آن ورشكسته مي‌شوند. اين زيان خيلي بالاست و شركت‌ها توان سرمايه‌گذاري جديد و توسعه ناوگان را ندارند.

عابدزاده افزود: شركت‌هاي هواپيمايي هزينه‌هاي استهلاك كه بايد براي توسعه و نوسازي ناوگان ذخيره شود را صرف هزينه‌هاي جاري مي‌كنند و به همين دليل قادر به خريد هواپيما نيستند.

وي ادامه داد: توسه صنعت هوايي به ميزان آنچه در حوزه خليج فارس اتفاق افتاده را در داخل شاهد نيستيم كه تحريم تنها يك دليل آن بوده و زيرساخت‌هاي اقتصادي هم در اين زمينه موثر است.

وي افزود: در صورت افزايش 25 درصدي نرخ‌هاي جديد، دخل و خرج شركت‌هاي هواپيمايي يكي شده و ايرلاين‌ها مي‌توانند با بازگشت هزينه تمام شده، درجهت توسعه ناوگان و به تبع آن رشد صنعت هوايي اقدام كنند.

به گفته مديرعامل آسمان، ايرلاين‌هاي خصوصي از نظر قانون تابع قيمت‌هاي رسمي نيستند اما از نظر عرفي از اين نرخ‌ها تبعيت كرده و با هماهنگي انجمن هواپيمايي و سازمان هواپيمايي كشوري، نرخ‌ها را تعيين مي‌كنند.

عابدزاده در پايان اظهار كرد: هيچ ايرلايني نرخ بليت را بيش از آنچه مصوب شده افزايش نداده هرچند ممكن است برخي تخلفات در فروش بليت رخ دهد.
.
isna.ir