هواپيمايي مكلف است در صورت تأخير، ضرر مشتري را جبران كند
.
يك حقوقدان درباره‌ي تأخير هواپيماها و مسووليت حقوقي آن، گفت: هواپيمايي مكلف است در صورت تأخير بيش از اندازه ضرر و زيان مشتري را جبران كند چه آن‌كه مسافر تاجري باشد كه در صورت تأخير ضرر مالي هنگفتي متوجه وي شده يا اين‌كه بيماري باشد كه به دليل تأخير دچار عارضه‌اي شده. در هر صورت هواپيمايي با عنايت به مسووليت مدني خود مكلف به پرداخت ضرر ناشي از تأخير است.

ناصر چوبدار در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار داشت: تأخير هواپيما مشكلي است كه از سال‌هاي پيش وجود داشته و اخيرا افزايش پيدا كرده است و همين موجبات دغدغه‌ي خاطر شهروندان را فراهم كرده ضمن اين‌كه ضررهاي مالي و معنوي‌اي را نيز متوجه مسافران كرده است.

وي افزود: از لحاظ حقوقي زماني كه شهروندي از هواپيمايي بليط تهيه مي‌كند نوعي قرارداد الزام‌آور بين طرفين منعقد مي‌شود كه بنا بر آن مشتري مكلف است با پرداخت هزينه‌اي رأس ساعت مقرر در فرودگاه حاضر شود و مي‌تواند مقدار معيني بار را با خود حمل كند كه در صورت عدم رعايت هركدام از اين موارد خساراتي متوجه او است. در مقابل زماني كه مسافر همه‌ي تعهداتش را رعايت مي‌كند هواپيمايي نيز موظف است وظايف خود را از جمله پرواز در ساعت مقرر انجام دهد.

چوبدار ادامه داد: متأسفانه از قديم‌الايام موضوع زمان بسيار بي‌ارزش تلقي شده و توجهي به آن نمي‌شود كه وقت يك شهروند از نظر حقوقي در كنار سلامت وي باارزش است. اين مسأله در قوانين ياسا هم آمده است و اميدواريم كه مورد توجه مسوولان امر قرار گيرد. خصوصا اين‌كه اصل جبران ضرر در دين ما نيز مورد تاكيد قرار گرفته است.

اين وكيل دادگستري با بيان اين‌كه مشكلات فوق در نتيجه‌ي ضعف مديريت شكل گرفته، تصريح كرد: با توجه به سودآور بودن شركت‌هاي هواپيمايي امكان خريد هواپيماهاي مدرن و تأمين هواپيما به تعداد لازم وجود دارد خصوصا اين‌كه دولت نهم تلاش‌هاي زيادي در اين زمينه مي‌كند لذا انتظار مي‌رود در كنار توجه به زير ساخت‌ها مثل بانك و بيمه به هواپيمايي كه جان و مال مردم را در اختيار دارد نيز توجه خاصي شود.
.
isna.ir