برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 2 12 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 20
dqw
  1. arash_khanbashi ?????? ??
    arash_khanbashi
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    September 2007
    175
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 141 Times in 65 Posts

    ??? ??? عملکرد هواپیما در برخاستن (performance of takeoff)

    برخاستن هواپیما

    بررسی عملکرد هواپیما تا قبل از بلند شدن از زمین.
    همانطور که می دانیم، برخاستن یک عملیات انتقالی از کارکرد زمینی به هوایی می باشد.
    کوتاه کردن عمل انتقال از زمین به هوا (که در واقع همان کاهش طول باند TakeOff می باشد) برای یک طراح از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
    یک هواپیما با سرعتی کمتر از سرعت واماندگی (Stall Velocity) نمی تواند پرواز کند. پس برای برخاستن، لازم است هواپیما به سرعتی بالاتر از سرعت واماندگی دست پیدا کند

    در هنگام برخاستن 5 نیرو به هواپیما وارد می شود:
    1 – جلوبرنده
    2 – پسا
    3 – وزن
    4 – برآ
    5 – اصطکاک بین چرخ ها و سطح باند فرودگاه





    شتاب هواپیما هنگام برخاستن:
    برخاستن، شتابگیری هواپیما از سرعت صفر به سرعت واماندگی( یا بیشتر از آن) می باشد. مسافتی که این تغییر سرعت در آن داده می شود را مسافت برخاستن می گویند.

    پس شتاب هواپیما هنگام برخاستن ، طبق قانون دوم نیوتن، مطابق زیر حساب می شود.
    [align=center][/align]
    که در آن:
    T: نیروی جلو برنده یا همان Thrust
    D: نیروی پسا یا همان Drag
    F: نیروی اصطکاک
    g: شتاب جاذبه ی زمین که تقریبا برابر 9.81
    W: وزن هواپیما
    می باشد.

    همانطور که پیداست، شتاب بیشتر باعث افزایش سرعت انتقال و در نتیجه کوتاه شدن مسافت برخاستن می گردد.
    نیروی اصطکاک متناسب با وزن اولیه است و هنگامی که هواپیما در حال برخاستن است، نیروی برآ (Lift) باعث کاهش اثر وزن خالص (Net Weight) شده و در نتیجه اصطکاک کاهش می یابد. بنا بر این تنها نیرویی که روی شتاب اثر مثبت دارد، Thrust است و بقیه ی نیروها باعث افزایش مسافت برخاستن می گردند

    این شتاب برای رسیدن به سرعت واماندگی یا بیشتر از آن است. پس اگر سرعت واماندگی کمتر باشد، هواپیما زودتر به این سرعت رسیده و زودتر از زمین بلند می شود.

    رابطه ی سرعت واماندگی با سایر پارامترها به صورت زیر می باشد:



    که در آن:
    S: مساحت بال هواپیما
    CLmax: حد اکثر ضریب برآ می باشد.

    ضریب برآ توسط ایجاد تحدب در ایرفویل به وسیله ی Flap ها به وجود می آید. اما باید توجه داشت که افزایش بیش از اندازه ی تحدب، باعث افزایش پسای مزاحم گردیده و بر روی عملکرد برخاستن تاثیر منفی می گذارد. پس برای Flapها یک حالت انحنای بهینه وجود دارد که با رعایت آن، CLmax افزایش یافته و طول باند برخاستن کوتاهتر می شود.

    اصلی ترین عواملی که روی مسافت برخاستن وجود دارند عبارتند از:

    1 – نیروی جلوبرنده
    2 – نیروی بازدارنده
    3 – اصطکاک میان چرخ و باند
    4 – وزن
    5 – سطح بال
    6 – ضریب برآ

    عوامل دیگری که روی مسافت برخاستن تاثیر دارند:

    1 – شیب باند
    2 – افزایش چگالی که حاصل افزایش فشار و کاهش دما است. پس در دماهای پایین که چگالی هوا بیشتر است مسافت برخاستن کمتر می شود
    3 – افزایش باد روبه رو: باد از روبه رو باعث به وجود آمدن سرعت نسبی شده و موجب می شود مه هواپیما زودتر به سرعت واماندگی برسد و در نتیجه طول باند برخاستن کوتاهتر می گردد.






    مسافت برخاستن در حالتی که باد از روبه رو داشته باشیم:



    هیچ هواپیمایی با سرعت واماندگی نمی تواند بلند شود و برخاستن با سرعتهای کمی بیشتر از سرعتهای واماندگی اغلب کاری نادرست و توام با ریسک بالا می باشد.
    برای اطمینان از یک برخاستن مناسب، سرعت برخاستن را معمولا 20% بیشتر از سرعت واماندگی در نظر می گیرند.

    اقداماتی که خلبانها در اثر خرابی یک موتور می توانند انجام دهند:

    الف) اگر هواپیما دارای یک موتور باشد:
    خلبان چاره ای ندارد جز اینکه ترمز کند و آرزو کند که مسافت مناسبی تا انتهای باند داشته باشد

    ب)اگر هواپیما دارای دو یا چند موتور باشد:
    خلبان هواپیمای چند موتوره اختیارات بیشتری دارد
    برای خلبانها یک معیار مشخص جهت تصمیم گیری وجود دارد، به نام سرعت بحرانی (critical engine failure speed) خرابی موتور که آن را با V1 نشان می دهند .
    اگر هواپیما در سرعتی کمتر از V1 دچار خرابی موتور شود، خلبان لاید از برخاستن منصرف شود و هواپیما را نگه دارد. ولی اگر هواپیما در سرعتی بیشتر از V1 دچار خرابی موتور شود، خلبان باید به برخاستن با موتورهای موجود ادامه دهد.

    V2 سرعتی است که هواپیما برای بلند شدن باید به آن برسد.
    مسافت کلی باند تا رسیدن هواپیما به سرعت V2 را طول باند متعادل می نامند (Balance Field Length)
    اگر موتوری دقیقا در V1 دچار خرابی شود و اقدام به ترمزگیری نماید، هواپیما دقیقا در انتهای طول باند متعادل می ایستد.






    گردآوری: آرش خانباشی
    منبع: مکانیک پرواز از هاشم صدرایی و مبانی پرواز و آیرودینامیک به زبان ساده
    #1 ارسال شده در تاريخ November 14th, 2007 در ساعت 00:10:29

  2. The Following 5 Users Say Thank You to arash_khanbashi For This Useful Post:

    B727 (January 8th, 2014), Esmaiel_F4 (August 1st, 2013), hamid52 (January 6th, 2014), IR Blue SKY (December 30th, 2010), shadi aero (November 5th, 2013)

  3. arash_khanbashi ?????? ??
    arash_khanbashi
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    September 2007
    175
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 141 Times in 65 Posts

    ??? ??? RE: عملکرد هواپیما در برخاستن (performance of takeoff)

    دوستان عزیز مطلبی که تحت عنوان عملکرد برخاستن هواپیما برای شما گذاشتم به صورت خلاصه می باشد و نسخه ی کامل آن به همراه فرمولهای لازمه در اسرع وقت قرار داده خواهند شد.
    با تشکر از اینکه حوصله به خرج داده و مطالب فوق را مطالعه نمودید. لطفا هرگونه ابهام ، ÷یشنهاد و یا انتقادی داشتید، بنده ی حقیر را بی نسیب نگذارید.
    با تشکر
    آرش خانباشی
    #2 ارسال شده در تاريخ November 14th, 2007 در ساعت 00:22:52

  4. The Following User Says Thank You to arash_khanbashi For This Useful Post:

    B727 (January 8th, 2014)

  5. sirius ?????? ??
    sirius
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    October 2007
    zahedan
    171
    تعداد تشکر : 35
    Thanked 161 Times in 61 Posts

    ??? ??? RE: عملکرد هواپیما در برخاستن (performance of takeoff)

    کارت خیلی در سته همینو ادامه بده تا بلکه ما یه چیزی یاد بگریم آخه تو همه ی سایت ها این مدلی به همه چی توجه میشه بجز یاد دادن ممنون
    #3 ارسال شده در تاريخ November 14th, 2007 در ساعت 09:00:23

  6. Hamed26_avia ?????? ??
    Hamed26_avia
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    September 2007
    tehran
    421
    تعداد تشکر : 28
    Thanked 225 Times in 89 Posts

    ??? ??? RE: عملکرد هواپیما در برخاستن (performance of takeoff)

    شما بحث علمي راه انداخته ايد(نه مطابق معمول خبري) كه اين خود باعث يادگيري بيشتر همه از اطلاعات تخصصي هوايي ميشود...
    دستتان درد نكند....
    #4 ارسال شده در تاريخ November 14th, 2007 در ساعت 10:10:38

  7. The Following User Says Thank You to Hamed26_avia For This Useful Post:

    B727 (January 8th, 2014)

  8. arash_khanbashi ?????? ??
    arash_khanbashi
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    September 2007
    175
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 141 Times in 65 Posts

    ??? ??? RE: عملکرد هواپیما در برخاستن (performance of takeoff)

    خواهش می کنم دوستان از نظراتتون ممنون...
    مطالب بالا در اسرع وقت هوراه با فرمول ارایه خواهد شد..
    در قسمت آتی براتون عملکرد Landing رو میذارم
    ارادتمند
    #5 ارسال شده در تاريخ November 14th, 2007 در ساعت 19:07:23

  9. The Following User Says Thank You to arash_khanbashi For This Useful Post:

    B727 (January 8th, 2014)

  10. Parsa ?????? ??
    Parsa
    هوانورد عادی-استوار دوم
    August 2007
    habibollah
    121
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 61 Times in 18 Posts

    ??? ??? RE: عملکرد هواپیما در برخاستن (performance of takeoff)

    یکی از خصوصیات بارز آرش عزیز : فروتنی و سطح دانش خوبشونه
    من به شخصه خیلی از مطالب شما استفاده می کنم.
    همه کاربران از مباحث علمی استقبال کرده و می کنند.
    به قول دوست گرامی hamed و sirius ما هم شیفته علم و آموزش هستیم.
    #6 ارسال شده در تاريخ November 14th, 2007 در ساعت 21:21:56

  11. سپهر ?????? ??
    سپهر
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    November 2007
    11
    تعداد تشکر : 0
    تعداد تشکر : Thanked 1 Time in 1 Post

    ??? ??? RE: عملکرد هواپیما در برخاستن (performance of takeoff)

    من هم بعنوان نخستین پست خودم از این مطلب تشکر میکنم
    آقا آرش! دست شما درد نکنه
    #7 ارسال شده در تاريخ November 14th, 2007 در ساعت 21:26:47

  12. SKY MAN ?????? ??
    SKY MAN

    رئیس سایت
    August 2007
    none
    7,234
    تعداد تشکر : 19,755
    Thanked 20,851 Times in 3,723 Posts
    ارسال هاي وبلاگ : 9

    ??? ??? RE: عملکرد هواپیما در برخاستن (performance of takeoff)

    ارش جان دستت درد نکند
    مطلب مفیدی بود.
    امیدوارم هستم مثل مطالب قبلیتان که سایت های دیگر استفاده کردن اما اسمی از نویسنده و منبع نبردن,
    این بار اتفاق نیفتد............
    موفق باشی
    #8 ارسال شده در تاريخ November 15th, 2007 در ساعت 02:38:25

  13. The Following 2 Users Say Thank You to SKY MAN For This Useful Post:

    B727 (January 8th, 2014), Dream Bird (January 7th, 2014)

  14. arash_khanbashi ?????? ??
    arash_khanbashi
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    September 2007
    175
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 141 Times in 65 Posts

    ??? ??? RE: عملکرد هواپیما در برخاستن (performance of takeoff)

    دوستان عزيز واقعا از استقبال همه ي شما ممنونم مطمين باشيد وجود شما و پيگيري شما به من انرژي ميده.
    اميدوارم بتونم با مطالبم قدمي هرچند كوچك در جهت برآوردن خواسته هاي شما بگذارم...
    از همگي شما صميمانه سپاسگزارم..
    در پناه حق سلامت‏ و پيروز و سربلند باشيد
    #9 ارسال شده در تاريخ November 16th, 2007 در ساعت 21:26:26

  15. The Following User Says Thank You to arash_khanbashi For This Useful Post:

    B727 (January 8th, 2014)

  16. arash_khanbashi ?????? ??
    arash_khanbashi
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    September 2007
    175
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 141 Times in 65 Posts

    ??? ??? RE: عملکرد هواپیما در برخاستن (performance of takeoff)

    سپهر جان ورودتو خيلي خيلي خوش آمد ميگم..
    اميدوارم با كمك هم و ساير دوستان بتونيم براي اين انجمن (و در كل جامعه) مفيد باشيم
    #10 ارسال شده در تاريخ November 16th, 2007 در ساعت 21:36:59

???? 1 ?? 2 12 ??????????

??????? ?????

  1. جزوه قابلیت هوابیما(Performance)
    ???? falcon ?? ????? اموزش زمینی درسهای خلبانی
    ????: 0
    ????? ?????: April 19th, 2009, 22:20:26
  2. Performance of Gliders
    ???? arash_khanbashi ?? ????? گلایدر
    ????: 3
    ????? ?????: August 25th, 2008, 02:39:02
  3. عملکرد نشستن هواپیما(performance of landing)
    ???? arash_khanbashi ?? ????? مکانیک پرواز
    ????: 0
    ????? ?????: November 28th, 2007, 14:37:58
  4. عملكرد(performance)
    ???? arash_khanbashi ?? ????? مکانیک پرواز
    ????: 4
    ????? ?????: September 28th, 2007, 02:26:21
  5. Vertical takeoff
    ???? Mahan ?? ????? English corner
    ????: 1
    ????? ?????: September 17th, 2007, 00:19:31

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0